Om man köper just Clas Ohlssons dioder så kan man serikoppla fyra stycken så sliper man motstånd , detta gäller förstås alla dioder så länge "driv-spänningen" ligger runt 13-13,5volt.
Om man köper just Clas Ohlssons dioder så kan man serikoppla fyra stycken så sliper man motstånd , detta gäller förstås alla dioder så länge "driv-spänningen" ligger runt 13-13,5volt.
hänger inte med:P eftersom att diodrarna "över lag" tar en spänning på 3-5v typ..om jag seriekopplar dessa tills de blir typ 13-14 volt eller vad?
tjena...har precis fått tag i ett par dioderplattor (massa dioders sitter fast på ett kort).. tänkte löda lös dessa och koppla ihop.. de jag är fundersam på är då..dessa är för 24v..och kommer användas i 12v bil.. kommer såklart inte lysa maxeffekt.men förhoppnignsvis??..
då är min fråga..hur ska ja koppla för att inte få ÄNNU mer förlust så att säga?.. tänkte om de är liknande en högtalare?;S.. har noll koll på de där med dioder:D
För övrigt så ska man alltid använda motstånd, inte som någon skrev att man kan nyttja fyra utan motstånd, det kanske funkar ett tag, men du kortar livstiden på lysdioderna avsevärt :S
testade precis en dioder med en transformator..ställde in transformatorn på 3v "trodde jag..den råkade hamna på 6v." då small diodern direkt..så ja sänkte då till 3v.. då lös den bra..men då är min fråga.hur fasen omvandlar ja 12v till 3v? äre med motstånd de oxå?...prövade den dära guiden..då slog ja in alla parametrar ja visste:P..
då sa den att ja behövde 1ohms motstånd per 6st dioder..funkar de?
Jag brukar gå på ett motstånd på 470 Ohm för att få en 3V diod från clas ohlsson eller kjell & kompany att lysa... då använder jag ett motstånd på upp till 5 dioder(för att inte belasta motståndet med förmycket ström) och parallell kopplar dioderna så att alla inte slutar lysa för att en går sönder.
beroende på vart du använder dioderna med detta motstånd kan du tycka att de lyser lite för starkt. men då kan du bara ta ett fint slippapper och rugga upp ytan ordentligt på dioden. då lyser de mer diffust och dessutom får du bättre spridningsvinkel
Detta funkar väldigt bra för mig. hoppas de funkar för dig med. om du vill kan du ta dig en titt i mitt galleri på bilden på min instrumentering hur jag har gjort. dock lyser det lite starkt där.. men jag ska rugga upp det mer. Det beror även lite på kameran.
om man räknar på de så tål dessa motstånd upp till 0,25 W. Om du gör som jag s.v.s. parallellkopplar 5 dioder upp till ungefär 1,4W (bilens volt * diodens belastning * antalet dioder) vilket gör att du har god marginal till gränsen... men det är enligt mig väldigt dumt att spela på gränserna när det gäller bilelektronik. Vill du ha mer ljus kan du ju bara koppla en 5 dioder till med ett nytt motstånd.