axelj skrev:
dbjanoz skrev:
mangii skrev:
vridmoment är så klart viktigt för att få effekt. Men det är effekten som bestämmer accelerationen. Håller du med om detta? Sen måst man så klart räkna luftmotstånd, effektförluster m.m. Jag förstår inte riktigt vart du vill komma??
I samma mening som du säger att effekten bestämmer accelerationen säger du också att (effekten i kW * 9550) / 2500r = 780 Nm.
En anledning till att man t ex i en Formel1 bil vill ha en högvarvig motor är att man ska få så få antal växlar som möjligt men ändå få ut kraften i marken med hög acceleration och hög topp hastighet. Det är också en massa kompromisser gjorda på dessa bilar. Om en Formel1 bil hade vägt 50kg mer än vad den gör hade man behövt förändra motorns egenskaper igen för att anpassa den efter den högre lasten.
Fysikens lag säger det man vinner i väg förlorar man i kraft. Det man vinner i kraft förlorar man i väg.
Det är vad hela den här tråden egentligen handlar om. Ren fysik.
1) Nu förstår jag inte alls vad du menar? Få växlar? hög accelaration? hög topphastighet? Antalet växlar som behövs beror enbart på intervallet i vilket motorn levererar "tillräckligt" med effekt. Accelarationen beror enbart på effekten, och topphastigheten likaså (borträknat utväxling, luftmotstånd etc, det hör inte hit). Jag vill påstå att en F1-bil kör på så högt varvtal som möjligt av den enkla anledningen att det ger mer effekt!
2) Du måste missat en och annan fysiklektion va? Effekten är vridmomentet*varvtalet. Alltså är storleken på vridmomentet relativt ointressant då det är effekten som ger accelerationen enl. formel:
P = (m(v1^2 - v0^2))/2t, där:
P är effekten [W]
m är massan [kg]
v0 är starthastighet [m/s]
v1 är sluthastighet [m/s]
M.a.o. - har du bara effekten kvittar vridmomentet, en bil går lika bra på 10 000 rpm med 250 Nm som vid 2500 rpm och 1000 Nm!
Sluta nu vilseleda folk med din rappakalja!
Som sagt det kvittar inte. Det är därför du har skrivit 250Nm på ett exempel och 1000Nm på det andra. Om det hade kvittat kunde du skrivit vilket tal som helst.
Ja du får ut samma effekt men vid helt olika varvtal.
Ju tyngre ett fordon är ju större nytta har man av ett högt vridmoment redan från lägre varv. Det gör sig tydligt i användadet av diselmotorer då de är överlägsna vad det gäller vridmoment över en bensinmotor då de använder sig av ett mycket högre kompressions tryck och påverkar kolven med mycket högre kraft.
Intressant att massan ingår i din formel. Det måste väl vara av betydelse. Lika så effekten är ju styrd av varvatal och vridmoment som i sin tur ger produkten effekten.
Visst jag ska läsa på fysiken lite bättre. Godnatt.
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?