2524
Sök

Ang. Strokning, allmän motorlära!

5 686 Inlägg
10 april 2015
#21
Danne_1977 skrev:
Väcker liv i denna otroligt gamla tråden för att jag tror att min fråga minst sagt passar väldigt bra här.

Jag kan inte speciellt mycket om strokning och liknande, men om jag har en motorn på tex 2.5 liter och vill kunna använda den till rallycross klass 4, dvs 2150cc max, kan man då stroka den för att den ska gå att använda ? Görs detta genom att man slipar om vevaxel och monterar andra stakar ? Hur vet man att det finns andra stakar som är exakt som det ska vara för den modell på motorn man tänkt använda ?

I detta läget handlar det alltså om att mer eller mindre strypa ner motorn till mindre volym än vad den egentligen är.

Japp det går att stroka ner motorvolymen, man byter då till en vev med kortare slaglängd och kortare stakar sen kanske man även byter kolvar.
Det bör gå att korta ner slaglängden genom att excenterslipa åt motsatt håll som man annars gör när man slipar om för ökad slaglängd.


Ett väldigt fint sätt att bygga en högvarvig motor på då kortare slag tillåter högre varvtal innan något går sönder.
Sök på kolvmedelhastighet på google för mer information inom ämnet, jag själv är inte allt för insatt i så pass avancerad motorlära.
Senast redigerat av simlar (10 april 2015)


3 292 Inlägg
10 april 2015
#22
simlar skrev:
Danne_1977 skrev:
Väcker liv i denna otroligt gamla tråden för att jag tror att min fråga minst sagt passar väldigt bra här.

Jag kan inte speciellt mycket om strokning och liknande, men om jag har en motorn på tex 2.5 liter och vill kunna använda den till rallycross klass 4, dvs 2150cc max, kan man då stroka den för att den ska gå att använda ? Görs detta genom att man slipar om vevaxel och monterar andra stakar ? Hur vet man att det finns andra stakar som är exakt som det ska vara för den modell på motorn man tänkt använda ?

I detta läget handlar det alltså om att mer eller mindre strypa ner motorn till mindre volym än vad den egentligen är.

Japp det går att stroka ner motorvolymen, man byter då till en vev med kortare slaglängd och kortare stakar sen kanske man även byter kolvar.
Det bör gå att korta ner slaglängden genom att excenterslipa åt motsatt håll som man annars gör när man slipar om för ökad slaglängd.


Ett väldigt fint sätt att bygga en högvarvig motor på då kortare slag tillåter högre varvtal innan något går sönder.
Sök på kolvmedelhastighet på google för mer information inom ämnet, jag själv är inte allt för insatt i så pass avancerad motorlära.

Ok tack så mycket.. jag anade nästan att det var nått sånt man kunde göra, har hört att det är inte helt billigt att stroka motorer, vet att det är tämligen vanligt inom rallycross dock... men som sagt, inte billigt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

5 686 Inlägg
10 april 2015
#23
Danne_1977 skrev:
avancerad motorlära.
Ok tack så mycket.. jag anade nästan att det var nått sånt man kunde göra, har hört att det är inte helt billigt att stroka motorer, vet att det är tämligen vanligt inom rallycross dock... men som sagt, inte billigt.

Nä det är inte så värst billigt. T.ex billigaste stroker-kitet jag vet om är StenParnerMotors och det begär dem 21900 SEK för, ingår då kolvar, stakar och vevaxel. Sen tillkommer ju så klart lager och packningar när man ska montera grejjerna och då även kostnaden i tid (eller timkostnaden ifall man lämnar bort arbetet).

Så stroka en motor kan bli dyrt, spelar ingen roll om man ökar eller minskar slaglängden då det är i princip exakt samma arbete som måste göras.



Sök