4293
Sök

VOlvo 850 t5-r generator ras?

Rycketofta Racing
292 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#1
tjenna,
skulle köra med bilen imorse och märkte då att alla lamporna på panelen var tända, kollade vad den laddade och den visade då 11.5volt.
var ute senare och kollade de kablar som går till generatorn och så att allt så bra ut men utan resultat.
Bilen fungerade alltså perfekt när jag ställde den (första natten med minus grader?)

Har svårt att tro att generatorn skulle vara skrot eftersom den fungerade när jag ställde den.


Styrs den generatorn med + eller minus?
kan kylan påverka det?
något vanligt fel?
kan man mäta styrströmen?
hur kan jag mäta upp det?
någon som har ett kopplings schema?

alla tips och ideer är välkommna smile
Senast redigerat av Tab (29 september 2009)

//Rycketofta Racing

8 252 Inlägg
29 september 2009
#2
Friskt batteri i den?


1 043 Inlägg
29 september 2009
#3
Någongång måste den ju sönder, jag tror att det är generatorn eller relät.

498 Inlägg
29 september 2009
#4
Om det har varit för kallt och batteriet har varit för dåligt så finns möjligheten att det har frusit.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

Rycketofta Racing
292 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#5
bilen startade hur lätt som helst, batteriet är i bra skick.  reläet? kan man mäta styrströmen?

//Rycketofta Racing

21 761 Inlägg
29 september 2009
#6
Sitter det någon specialgenerator på din bil eller ser den ut som en helt vanlig generator?

Om batterilampan lyser när tändningen är igång så ska generatorn få sin förmagnetiseringsström, då ska den också börja ladda ifall allting är okej. Fortsätter batterilampan+övriga varningslampor att lysa när motorn är igång så är det tecken på att generatorn inte ger ut någonting alls, antingen har någonting pajjat eller så slirar generatorremmen. smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 september 2009
#7
hur ser jordflätorna ut te spisen/batteriet?


Rycketofta Racing
292 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Sitter det någon specialgenerator på din bil eller ser den ut som en helt vanlig generator?

Om batterilampan lyser när tändningen är igång så ska generatorn få sin förmagnetiseringsström, då ska den också börja ladda ifall allting är okej. Fortsätter batterilampan+övriga varningslampor att lysa när motorn är igång så är det tecken på att generatorn inte ger ut någonting alls, antingen har någonting pajjat eller så slirar generatorremmen. smile

allt tänds som normalt innan motor start, remmen slirar inte. men vet du om styrströmen är + eller om den jordas genom lampan?

jordflätor och liknande sitter där och ser bra ut.

//Rycketofta Racing

Rycketofta Racing
292 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#9
Var ute och provade bilen nu, när jag startade så laddade den inte, men efter ca 30 sek börja den fungera :S vad kan ha hängt upp sig? skönt att det fungerar men vågar ju inte lita på bilen nu längre sad

//Rycketofta Racing

Följ strömmen..
233 Inlägg
30 september 2009
#10
Volvo har en liten fördröjning på regulatorn dock inte 30 sekunder. Vanliga fel är diodbrygga och regulator om det är en Bosch generator. Är det en Nippondenso är det vanligaste felet regulatorn.

Rycketofta Racing
292 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#11
ställde bilen i morse och då fungerade den, men inte nu längre sad har provat starta och stanna ett antal gånger men utan resultat.

//Rycketofta Racing

Följ strömmen..
233 Inlägg
30 september 2009
#12
Då är det troligtvis problem med generatorn. Plocka bort den och åk till Berga bilel så kan de alla ggr hjälpa dig med en test körning av generatorn.

Rycketofta Racing
292 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#13
jo det hade jag gjort samma dag, men felet e att bilen befinner sig i linköping utan några resurser till att skruva. hade ju hoppats på att det var nått runtomkring som felade.

//Rycketofta Racing

Följ strömmen..
233 Inlägg
2 oktober 2009
#14
JM's autoelektriska finns i Linköping. Dock gissar jag att du måste skruva ur generatorn för att lösa problemet.

Rycketofta Racing
292 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
#15
tack, men ska köra bort den till en verkstad på måndag så får vi se vad vi gör. hur många mil tror du jag kommer på ett full laddat batteri? inga lampor eller liknande och startar bara 1 gång?

//Rycketofta Racing

21 761 Inlägg
2 oktober 2009
#16
Det beror bla på vilken storlek batteriet har och vilket skick det är i. Om man utgår ifrån kapaciteten på batteriet och tar 60 Ah som exempel så skulle det kunna räcka i 6 timmar ifall strömmen är 10 A, om strömmen är 20 A så räcker det i 3 timmar.

Med ordet "räcka" menar jag att spänningen har sjukit ner till 10,5 V, vilket anses som en full urladdning i bilbatteriernas värld. Min 240 med insprutning drar ca 23 A med halvljuset igång, då är min gissning att din bil kanske drar mellan 10-20 A om du kör utan lyset tänt.

Men detta kan i teorin endast stämma om batteriet är helt friskt och fulladdat, dessutom ska yttertemperaturen vara ca +25 grader. I verkligheten tar dock batteriet slut lite fortare när strömmen uppgår till 10-20 A eftersom batteriernas kapacitet är beräknat på ganska låg strömförbrukning.

Tar man batteriets RC-värde, som beräknas utifrån 25 A strömförbrukning, så kan ett 60 Ah batteri gissningsvis ha runt 100 minuter i värde (har kollat på ett Banner Uni Bull 58 Ah). Om man räknar med detta värde så kan batteriet räcka i 250 minuter med 10 A förbrukning, när det är 20 A förbrukning så räcker det i 125 minuter.

En sammanfattning från båda uträkningarna säger att batteriet borde räcka i 125/180 minuter till 250/360 minuter, mellanvärdet blir ca 187-240 minuter (3-4 timmar). Vi drar till med 50% av detta värde som kompensation dels för att batteriet inte är helt friskt och dels för att det inte ska bli extremt mycket urladdat.

1,5-2 timmar tror jag att du kan köra utan större problem om du har lyset släckt. Det är alltså körtiden som är viktig, inte själva sträckan. smile

Rycketofta Racing
292 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#17
Tackar för ett bra svar, jag gissar med tanke på att bilen är lite nyare med fler elektriska "finesser" och med parkeringsljus igång drar ca 16A?

tanken är att försöka köra 37mil hem så jag kan reperera bilen hemma.  batteriet är ca 6 månader gammalt och på 60Ah. men dock är det från biltema.
bilen stannar inte förrän ca 8 volt, men börjar gå dåligt under 9volt.

med tanke på ditt inlägg borde jag klara mig 37 mil på 2st batterier på 60Ah?

några knepp för att få den att dra mindre? ström då xD

Tackar!

//Rycketofta Racing

21 761 Inlägg
3 oktober 2009
#18
Enda knepen är väl att ha så lite saker igång som möjligt, tex om det är kallt väder så får du pälsa på dig extra mycket för att inte behöva fläkten. Kan bli problem om det immar igen på fönstren förstås. smile

Eftersom bilen åtminstone fungerar hjälpligt ner till 9V spänning så skulle nog ett batteri räcka till om du kör 37 mil utan onödiga stopp, men visst är det säkrare att ha med ett till batteri och dessutom tar inte batteriet så ruskigt mycket stryk om du byter "på halva vägen".

Det du får göra när du kommer hem är att ladda upp batteriet så snart som möjligt igen, men det hade du väl ändå planerat kan jag tänka mig. smile

Rycketofta Racing
292 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#19
ja planen ligger på att åka och köpa ett batteri till, men eftersom den laddar ibland vid uppstart så tänkte jag att då får bilen helt enkelt bestämma när jag ska köra hem haha. för när den väl laddar så slutar den inte, än i alla fall.

varför har man ingen laddningslampa på dessa bilar?
är tanken att man märker det när typ alla lampor lyser lite svagt och blinkar lite lustigt?

ska gå över alla jordkablar till batteri och från chassiet till motorn imorgon.

//Rycketofta Racing

21 761 Inlägg
3 oktober 2009
#20
Lyser alla varningslampor när motorn är igång varje gång som generatorn inte laddar?
Släcks alla varningslampor när motorn är igång varje gång som generatorn laddar?

Vill vara helt säker, därför frågar jag. smile
Senast redigerat av Drönirettab (3 oktober 2009)


Sök