2681
Sök

Opel Commodore på strippen ? -omgjord tråd. Hjälp!

26 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#1
Tjenare,
har en gammal commodore -67 ståendes och tänkte att bygga den för både strippen och gata.
har funderingar på hur chassit behöver byggas och vad jag ska använda mig av för motor.
tänkte peta i en Cheva 350, men vad jag förstått finns det olika varianter av denna motor, så jag undrar villken som skulle var bäst och billigast för att trimma.

så,
-vad skulle jag behöva göra med chassiet?

-ska jag använda mig av en cheva 350, i såfall vad ska jag leta efter? eller finns det nån annan vettig motor?

-går det att få en hyffsad snabb bil på strippen med cheva 8an och få den besiktningsbar? och vad krävs utav mig för det.

-turbo eller kompressor ?

notera att jag inte är speciellt kunnig, så var gärna väldigt övertydliga smile och förklara väldigt ingående. har väldigt mkt att lära.
Senast redigerat av wikz (15 oktober 2009)

4 682 Inlägg
1 oktober 2009
#2
cheva 350 är ju ekonomisk sett det bästa alternativet, billigast delar till dom å utbudet e stort. 350 hk får man lätt ut ur en 350.
lite opel v8:a byggen som du kan inspireras av:
http://www.garaget.org/?car=159061
http://www.garaget.org/?car=33789
http://www.garaget.org/?car=165047

26 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#3
Moparboy440 skrev:
cheva 350 är ju ekonomisk sett det bästa alternativet, billigast delar till dom å utbudet e stort. 350 hk får man lätt ut ur en 350.
lite opel v8:a byggen som du kan inspireras av:
http://www.garaget.org/?car=159061
http://www.garaget.org/?car=33789
http://www.garaget.org/?car=165047

Tackar,
jo cheva motorn verkar vettig i mitt huvud, sen så verkar den ju få plats och det är ju en fördel wink

260 Inlägg
2 oktober 2009
#4
kör på en 572a så behöver du ingen kompressor eller sånt tongue

325 Inlägg
2 oktober 2009
#5
vill du va anorlunda testar du en cadillac 472/500a från 68-71, väger bara lite mer än en 350. biliga att köpa. ett rejält lustgassystem på en 500 i en commodore lär gå undan. http://www.youtube.com/watch?v=uJxrmnDunGY mustangen i klippet har en 500a utan större modifieringar, förutom 250hk lustgas.


orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
2 oktober 2009
#6
skulle sätta i en cheva 350 för fårplats utan problem...är ju samma block som sitter i diplomaten och de är ju samma bilen de så...

hellre pallbocks kung än trailer queen

-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
2 oktober 2009
#7
http://www.speedpro.se/Crate_motors_1.html här finns det mycket fina motorer ;P motorn som är på bilen är den motorn som satt i SO vinnaren 09


4 682 Inlägg
2 oktober 2009
#8
Schmidt skrev:
350 med 400 vev, så man får 383, 4 bultat "truck" block. förgasare är ju det simplaste att hålla påmed. och kompressor så man får ordentligt med vriiiiiid smile

om du ska få 383cui måste du borra blocket  0.030" också.
sen om man väljer att bygga en stroker motor måste du ju balansera delarna , vilket blir ganska dyrt.
400 vevar börjar ju dessutom vara rätt svåra att få tag på då de flesta redan har "hittats" av entusiaster.
jag skulle nog satsa på en 350 istället, du får dessutom en mera varvvillig motor om du inte strokar.

198 Inlägg
2 oktober 2009
#9
Behövs ingen  400-vev finns stroker kit att köpa exempelvis här www.strokerkits.com
Finns dessutom annat att göra med motorn innan man "strokar" som ger mer bang for the bucks.

1332 - Överjävlig

blacken
2 oktober 2009
#10
Cosworth DFV 8..smile

26 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#11
Snofi skrev:
http://www.speedpro.se/Crate_motors_1.html här finns det mycket fina motorer ;P motorn som är på bilen är den motorn som satt i SO vinnaren 09

anorlunda sida men dom verkar veta vad dom håller på med ;D tackar big_smile

26 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#12
Moparboy440 skrev:
Schmidt skrev:
350 med 400 vev, så man får 383, 4 bultat "truck" block. förgasare är ju det simplaste att hålla påmed. och kompressor så man får ordentligt med vriiiiiid smile

om du ska få 383cui måste du borra blocket  0.030" också.
sen om man väljer att bygga en stroker motor måste du ju balansera delarna , vilket blir ganska dyrt.
400 vevar börjar ju dessutom vara rätt svåra att få tag på då de flesta redan har "hittats" av entusiaster.
jag skulle nog satsa på en 350 istället, du får dessutom en mera varvvillig motor om du inte strokar.

jo 350 låter vettigt i mitt huvud, har ingen större lust att stoka ,
men är det en fördel eller nackdel att stroka för strippen , kan tänka mig att delarna runt omkring har stor betydelse med.
varvilligt låter bra tycker jag. men jag vet inte mkt xD

26 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#13
blacken skrev:
Cosworth DFV 8..smile

säger mig ingenting, får gärna förklara tongue

26 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#14
Schmidt skrev:
350 med 400 vev, så man får 383, 4 bultat "truck" block. förgasare är ju det simplaste att hålla påmed. och kompressor så man får ordentligt med vriiiiiid smile

men är inte direktinsprut lättare att laborera med olika bränslen ?

blacken
3 oktober 2009
#15
wikz skrev:
blacken skrev:
Cosworth DFV 8..smile

säger mig ingenting, får gärna förklara tongue

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cosworth

4 682 Inlägg
3 oktober 2009
#16
Habobo skrev:
Behövs ingen  400-vev finns stroker kit att köpa exempelvis här www.strokerkits.com
Finns dessutom annat att göra med motorn innan man "strokar" som ger mer bang for the bucks.

för att få 383cui behöver du en 400-vev och borra blocket 0.030" , om man sen köper en nyproducerad vev är en annan sak wink .

snickare
612 Inlägg
3 oktober 2009
#17
400 GM smalblock smile satt i farsans Buick gs 400,en strippbil ;D

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

198 Inlägg
6 oktober 2009
#18
Moparboy440 skrev:
Habobo skrev:
Behövs ingen  400-vev finns stroker kit att köpa exempelvis här www.strokerkits.com
Finns dessutom annat att göra med motorn innan man "strokar" som ger mer bang for the bucks.

för att få 383cui behöver du en 400-vev och borra blocket 0.030" , om man sen köper en nyproducerad vev är en annan sak wink .

Jag håller självklart med dig. Fattade bara för att det var svårt att fixa pga att det inte fanns vevaxlar att få tag på, vilket inte är fallet om man kan tänka sig nytt.

1332 - Överjävlig

26 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#19
Habobo skrev:
Moparboy440 skrev:
Habobo skrev:
Behövs ingen  400-vev finns stroker kit att köpa exempelvis här www.strokerkits.com
Finns dessutom annat att göra med motorn innan man "strokar" som ger mer bang for the bucks.

för att få 383cui behöver du en 400-vev och borra blocket 0.030" , om man sen köper en nyproducerad vev är en annan sak wink .

Jag håller självklart med dig. Fattade bara för att det var svårt att fixa pga att det inte fanns vevaxlar att få tag på, vilket inte är fallet om man kan tänka sig nytt.

men stroka känns just nu som att det är inget jag vill göra. tongue

26 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
#20
omgjord tråd


Sök