2688
Sök

Opel Commodore på strippen ? -omgjord tråd. Hjälp!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
15 oktober 2009
#21
mr_harry skrev:
skulle sätta i en cheva 350 för fårplats utan problem...är ju samma block som sitter i diplomaten och de är ju samma bilen de så...

Det är inte samma bil.
Diplomat, Admiral och Kapitän är samma bilar. Större än Rekord och Commodore som i sig är samma bilar. Diplomaten hade 283'a (Diplomat Coupén hade 327) medans Commodoren har som mest en 2,8 liters rak sexa. smile
Likaså Admiral och Kapitän hade raka sexor som Commodoren.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

4 682 Inlägg
15 oktober 2009
#22
Admiral A och Kapitän A fanns faktiskt också att fås med 283:or btw. fast dom med V8:a e ganska sällsynta då det bara tillverkades 622st Admiral och 113st kapitan med V8:a.

Hillbilly
206 Inlägg
15 oktober 2009
#23
Ja admiralen är större, har haft både rekord och nu har jag admiral, väldigt stor skillnad. Hade med velat peta ner en v8 i admiralen, men det får man väl ta i framtiden. Får klara mej med min lilla 6a.

mvh

Living my life sideways!

26 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
#24
Irmscher Vectra skrev:
mr_harry skrev:
skulle sätta i en cheva 350 för fårplats utan problem...är ju samma block som sitter i diplomaten och de är ju samma bilen de så...

Det är inte samma bil.
Diplomat, Admiral och Kapitän är samma bilar. Större än Rekord och Commodore som i sig är samma bilar. Diplomaten hade 283'a (Diplomat Coupén hade 327) medans Commodoren har som mest en 2,8 liters rak sexa. smile
Likaså Admiral och Kapitän hade raka sexor som Commodoren.

okejokej, men hur mkt krångel blir det med plats med en 350 ?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
16 oktober 2009
#25
Nu kommer jag häda enligt alla som älskar gjutjärn, men jag skulle föreslå en wankel. 2 eller 3 rotorer, singelturbo. Kostnaden märker du på ebay, men liknande en v8. Givetvis inte lika beprövat på strippen, men vill man kopiera andra finns många recept.
Ägna tanken en timma eller 2 vid google och ebay, sov sedan på saken och se om det kan passa dig. smile


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 oktober 2009
#26
Det GÅR att mata i en 350 i en Commodore, men jag skulle satsa mer på en 283 eller en 327. Mera varvvillig. En 350 blir snudd på klumpig i en såpass lätt bil.
Annars har du Rovers V8 som går ner utan att behöva mangla innerskärmar eller liknande. 3,5 liter räcker bra i en Commodore. smile

Annars passar ju en Omega 3000-motor rakt i.. 204 hästar i 24 ventilarn. Lådan går dit också. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

26 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
#27
Irmscher Vectra skrev:
Det GÅR att mata i en 350 i en Commodore, men jag skulle satsa mer på en 283 eller en 327. Mera varvvillig. En 350 blir snudd på klumpig i en såpass lätt bil.
Annars har du Rovers V8 som går ner utan att behöva mangla innerskärmar eller liknande. 3,5 liter räcker bra i en Commodore. smile

Annars passar ju en Omega 3000-motor rakt i.. 204 hästar i 24 ventilarn. Lådan går dit också. wink

men jag vill ha något som går att pressa ur mkt hästar (minst 350 - 400hk) så billigt som möjligt.
finns den några nackdelar med 350n? finns ju mkt delar så som trimm och "lull lull" till dom ;D

Meister
6 763 Inlägg
3 november 2009
#28
Opelmadness skrev:
Det GÅR att mata i en 350 i en Commodore, men jag skulle satsa mer på en 283 eller en 327. Mera varvvillig. En 350 blir snudd på klumpig i en såpass lätt bil.
Annars har du Rovers V8 som går ner utan att behöva mangla innerskärmar eller liknande. 3,5 liter räcker bra i en Commodore. smile

Annars passar ju en Omega 3000-motor rakt i.. 204 hästar i 24 ventilarn. Lådan går dit också. wink

Vet inte riktigt varför en 350 skulle vara mer klumpig än en 283 då de är samma block. Däremot håller jag med om att 327:an är ett bättre val än 350. Fick jag bestämma vad det skulle bli för maskin så skulle jag använda ett 327/350block(samma borr) och en 283vev och få fram den magiska siffran 302. Där har du en riktig racemaskin. Men ska du åka stripp och vill ha ut billig effekt skulle jag bygga en 383 med kina-bottendel



Sök