3467
Sök

Neonrör lyser svagt

SSS -12
3 217 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
Hejsan gott folk!

Har två styck neonrör vid fötterna, dessa är kopplade på strömkabeln till slutsteget, till en dosa (som skapar blinkning vid basslag) och sedan ut i rören, frågan lyder dock... Hur kan jag få dessa att gå på högre effekt än vad de redan gör, tyvärr så lyser de svagare än vad jag en gång kan minnas att de gjort (vid inkoppling i förra bilen).

Går det att "trimma" rören så att de ger ett starkare sken utan att förstöra dem?

Tack på förhand

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Fotograf
966 Inlägg
8 maj 2006
Det undrar jag åxå.. big_smile

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se

SSS -12
3 217 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
Givande...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
8 maj 2006
vilken spänning går neonet på? vilken spänning ger slutsteget? koppla till ett relä och mata det med spänning från batteriet och styr det med nuvarande matning till neonet.

att trimma, d.v.s. öka spänningen till själva neonröret är avancerat. spänningen transformeras nämligen upp mycket. då måste du in i den lilla elektroniklådan som innehåller en spole eller transformator.
Senast redigerat av Bullo (8 maj 2006)

man lever bara en gång så lev väl!

99 Inlägg
8 maj 2006
Tror knappast att du kan "trimma" neon-rören, men du skulle däremot kunna byta till nya rör, då det kan tänkas att dom gamla har mattats med tiden... Eller sätta dit nya, större armaturer, som lyser mer smile

< Hänne nå, så hänne hänna! >

SSS -12
3 217 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
Jag är dum nog för att förstå Bullos förklaring här tongue

Men nu är situationen sådan Big_J att rören är inte särskilt använda om man säger så! Det känns bara som att de inte lyser så mycket som det är tänkt från början!

Man tack för tankarna! Tar självklart till mig och tittar över alla lösningar!

Sök