Jag själv har alltid valt dubbfritt. Körde land och rike runt , landsväg/stad, landsbygd/tätort, cirka 1000 mil bara förra vintern. Inom familjen har vi alltid kört dubbfritt. Och mormor och morfar har en brant uppfart som oftast är belagt med blankis alternativt snö.
Min åsikt är att dubbdäck är totalt onödigt. Sänk hastigheten, var ute i god tid. Och tänk efter FÖRE. Vet du att det brukar bli halt i en backe, kör en annan väg.
Skulle inte vilja sitta i oväsendet dubbdäck för med sig heller för den delen, nu kan man ju veva ner rutan och slippa höra knastret. Och vi ska inte prata om alla saltpartiklar och annat som dubben river upp, som sen lägger sig som en beläggning över både inredningen i bilen, utsidan, undertill. Överallt. Brukar vaxa bilen precis innan vintern, tvättar minst en gång i veckan. Ändå är lacken verkligen sträv av partiklar när våren kommer.
Som sagt, alla har olika åsikter, men jag kör mycket både jobb och privat. Och väljer dubbfritt ur ALLA synpunkter.
Och många gånger är era dubbar såpass slitna så att de inte tränger igenom isen ändå.
Senast redigerat av Edil_ (9 oktober 2009)
Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)