3521
Sök

Förbud mot dubbar i Stockholm

5 111 Inlägg
22 oktober 2009
#141
Ekis! skrev:
NJ_ skrev:
decib3L skrev:

Ja, men det är ju som att jämföra en gasoldriven postbil med en racerbåt.

HAHAHAHA lol lol

säger sig själv, kina.. vafan gör dom som e bra?

dom är världsledande inom bra mycke...

Ska vi se det lite omvänt, så är mina Maragoni (Pirellis budgetmärke) dubbdäck bättre på att bromsa på asfalt och rullar lättare på densamma, än vad de kinesiska sommardäcken jag körde med i somras var...

Kinadäck... (skakar på huvudet)


Teddan
2 495 Inlägg
22 oktober 2009
#142
blacken skrev:
r-ted skrev:
blacken skrev:

Begynnande magsår kanske?..

Begynnande, blödande magsår......

Så du menar på fullaste allvar att det finns ett test där sommardäck är bättre än michelin´s X-ice friktionsdäck ?
Är du insnöad eller bara jävligt mycket bakåtsträvare ?
Du vet att jorden är rund va  tongue

Nope, den är platt, det har mamma sagt! big_smile. Skämt åsido har ett vagt minne det, det var Vi Bilägare som gjorde den testen i friktionsdäckens begynnelse. Men har även egna erfarenheter av friktionsdäck och sommardäck, och så stor skillnad på is var det inte, men däremot på halvdant småknöggligt underlag så var friktionsdäcken lite bättre. Men riktiga vintersulor med riktiga dubb (typ Hakka,Gislaved) är överlägsna allt vad friktionsdäck heter, på isigt/isbarkigt underlag det kan man inte komma ifrån..
Och blödande magsår uuurk! lider med dig, ingen höjdare om man vill vara snäll..smile

Jag är ju inte snäll så det är ganska lugnt ... men du har rätt i det med att på blankis så är dubbar oslagbart.
det har ju hänt lite med friktionsdäck dom senaste 20åren, skall koll aom jag hittar det senaste däckteset i teknikensvärld elelr AMS

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

5 198 Inlägg
22 oktober 2009
#143
http://www.expressen.se/motor/miljobila … ack-infors

nu är det kört..
EDIT:sthlm är nog bara en stad i raden av många som tänker föbjuda..Jag skickar däckräkningen till kommunen.
Senast redigerat av gamlingen (22 oktober 2009)

blacken
22 oktober 2009
#144

1 219 Inlägg
22 oktober 2009
#145
En lösning på problemet är att vi alla börjar använda oss av snökedjor. Finns ju inget förbud mot dem än. skulle man nu smälla ändå, så får man väl skicka räkningen till komunen pga dåligt vägunderhåll.


1 062 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#146
Ja då ha beslutet klubbats! Kommunerna får införa dubbförbud helt godtyckligt, och Stockholm stad är först ut.

Då är frågan; Vem skall betala nya dubbfria däck till alla våra bilar inkl skifte, samt ersätta oss försäkringsmässigt i alla olyckor som kan relateras till avsaknaden av dubbdäck? Kommer personligen rikta krav på detta till lite olika instanser för att påvisa min hållning.

Hur kan vi bara acceptera att en politikers personliga nyck bara godtas på detta sätt??  Vi skall alltså helt plötsligt uppfylla olika regelverk ett par gånger per bilresa då vi skall åka till vänner o bekanta, eller liknade som bort i grannkommunen??

"You Go, we go!"

blacken
22 oktober 2009
#147
TLO skrev:
Ja då ha beslutet klubbats! Kommunerna får införa dubbförbud helt godtyckligt, och Stockholm stad är först ut.

Då är frågan; Vem skall betala nya dubbfria däck till alla våra bilar inkl skifte, samt ersätta oss försäkringsmässigt i alla olyckor som kan relateras till avsaknaden av dubbdäck? Kommer personligen rikta krav på detta till lite olika instanser för att påvisa min hållning.

Hur kan vi bara acceptera att en politikers personliga nyck bara godtas på detta sätt??  Vi skall alltså helt plötsligt uppfylla olika regelverk ett par gånger per bilresa då vi skall åka till vänner o bekanta, eller liknade som bort i grannkommunen??

Det gör vi av gammal vana, man bråkar inte med öveheten vet du väl. Dom vet alltid bäst, och lyder man dom inte så skickar dom sina hundar (länsman) på en, så man har inget val i detta ryggradslösa demokratiska samhälle som vi har skaffat oss..

7 100 Inlägg
22 oktober 2009
#148
nu har ja inte läst igenom hela.men hur blir det om man ska ner till sthlm och hälsa på någon då?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 oktober 2009
#149
bmx skrev:
nu har ja inte läst igenom hela.men hur blir det om man ska ner till sthlm och hälsa på någon då?

Då ska du teoretiskt sett byta däck innan du åker in på Hornsgatan om du har ärende dit.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

337 Inlägg
22 oktober 2009
#150
ni som vill skylla ev. kommande olyckor på dubb-förbudet så finns det en annan lag som innebär att du ska hålla så pass långt avstånd till bilen framför så du hinner stanna, hur svårt ska det vara?

enligt mig så klarar sig alla utan dubb. Om ni kommer med höjt finger och undrar hur fan ni ska ta er upp för den branta backen ni har hemma in på tomten? det finns bilar med 4wd, det är det enda som hjälper.

och dessa tester... på blank is så hade det dubbade däcket en bromssträcka på 47m och det dubbfria en bromssträcka på hela 82m !!!! usch det MÅSTE ju menas att det dubbfria däcket är värdelöst!!! eller? VAR FAN HITTAR MAN 82m BLANK IS? (på våra trafikerade vägar alltså?)

jag och folk i min omgivning har kört både med och utan dubb och det finns ingen anledning att köra med dubb. visst vissa tidiga morgontimmar kan det vara halt och fläckvis med is.. åk 5-10min tidigare till jobbet då och ta det lite lugnt? och kommer det en isfläck och du kör för fort så vafan tror du att du får direkt fäste bara för du har små dubbar i däcken? det blir ju bara lite repigt på ytan av isen och du glider av direkt.

DÄREMOT tycker jag att detta påhitt att förbjuda dubb i på VISSA vägar i innerstan är helt värdelöst, trafiken står ju för det mesta still iaf. ska man få ner förslitning på väg och upprivning av partiklar så ska det ju förbjudas dubb på e4an, dubben sätter sig bara i rutan på bilen bakom iaf ! samt bannlysa allt som heter salt! snacka om miljöbov så mycket skit saltet drar med sig.

nu har ni fått mina åsikter och jag längtar redan nu till alla dubb-freaks som aldrig kört på ett bra dubbfritt däck kommer och hacka järnet på dessa rader!

Länge leve dubbfritt och 4wd !!!

p.s dubbfria däck tillåter en mjukare blandning hela vägen ut och BÖR ha bättre fäste på moddigt underlag, av den enkla anledningen att det måste vara hårdare gummi för att fästa dubben i.


blacken
22 oktober 2009
#151
Mitsuhini skrev:
ni som vill skylla ev. kommande olyckor på dubb-förbudet så finns det en annan lag som innebär att du ska hålla så pass långt avstånd till bilen framför så du hinner stanna, hur svårt ska det vara?

enligt mig så klarar sig alla utan dubb. Om ni kommer med höjt finger och undrar hur fan ni ska ta er upp för den branta backen ni har hemma in på tomten? det finns bilar med 4wd, det är det enda som hjälper.

och dessa tester... på blank is så hade det dubbade däcket en bromssträcka på 47m och det dubbfria en bromssträcka på hela 82m !!!! usch det MÅSTE ju menas att det dubbfria däcket är värdelöst!!! eller? VAR FAN HITTAR MAN 82m BLANK IS? (på våra trafikerade vägar alltså?)

jag och folk i min omgivning har kört både med och utan dubb och det finns ingen anledning att köra med dubb. visst vissa tidiga morgontimmar kan det vara halt och fläckvis med is.. åk 5-10min tidigare till jobbet då och ta det lite lugnt? och kommer det en isfläck och du kör för fort så vafan tror du att du får direkt fäste bara för du har små dubbar i däcken? det blir ju bara lite repigt på ytan av isen och du glider av direkt.

DÄREMOT tycker jag att detta påhitt att förbjuda dubb i på VISSA vägar i innerstan är helt värdelöst, trafiken står ju för det mesta still iaf. ska man få ner förslitning på väg och upprivning av partiklar så ska det ju förbjudas dubb på e4an, dubben sätter sig bara i rutan på bilen bakom iaf ! samt bannlysa allt som heter salt! snacka om miljöbov så mycket skit saltet drar med sig.

nu har ni fått mina åsikter och jag längtar redan nu till alla dubb-freaks som aldrig kört på ett bra dubbfritt däck kommer och hacka järnet på dessa rader!

Länge leve dubbfritt och 4wd !!!

p.s dubbfria däck tillåter en mjukare blandning hela vägen ut och BÖR ha bättre fäste på moddigt underlag, av den enkla anledningen att det måste vara hårdare gummi för att fästa dubben i.

Det finns underlag på vissa vägar vid en viss årstid som om du inte har dubb så kommer du inte fram eller åker i diket, eller kör in i bilen/barnvagnen/individen på vägen, även med fyrkrafs. Så jävla enkelt är det..

Teddan
2 495 Inlägg
22 oktober 2009
#152
continental´s dubbfria har kortare bromssträcka på blank is än Goodyears dubbdäck ... sug på den ! ! !

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

blacken
22 oktober 2009
#153
r-ted skrev:
continental´s dubbfria har kortare bromssträcka på blank is än Goodyears dubbdäck ... sug på den ! ! !

Nu så pratar vi dubbdäck inga skottkärrehjul. Hur stod dom sig mot Hakkadubb?.. och är lite skeptisk till den uppgiften eller hur testet gick till..

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 oktober 2009
#154
Mitsuhini skrev:
ni som vill skylla ev. kommande olyckor på dubb-förbudet så finns det en annan lag som innebär att du ska hålla så pass långt avstånd till bilen framför så du hinner stanna, hur svårt ska det vara?

enligt mig så klarar sig alla utan dubb. Om ni kommer med höjt finger och undrar hur fan ni ska ta er upp för den branta backen ni har hemma in på tomten? det finns bilar med 4wd, det är det enda som hjälper.

och dessa tester... på blank is så hade det dubbade däcket en bromssträcka på 47m och det dubbfria en bromssträcka på hela 82m !!!! usch det MÅSTE ju menas att det dubbfria däcket är värdelöst!!! eller? VAR FAN HITTAR MAN 82m BLANK IS? (på våra trafikerade vägar alltså?)

jag och folk i min omgivning har kört både med och utan dubb och det finns ingen anledning att köra med dubb. visst vissa tidiga morgontimmar kan det vara halt och fläckvis med is.. åk 5-10min tidigare till jobbet då och ta det lite lugnt? och kommer det en isfläck och du kör för fort så vafan tror du att du får direkt fäste bara för du har små dubbar i däcken? det blir ju bara lite repigt på ytan av isen och du glider av direkt.

DÄREMOT tycker jag att detta påhitt att förbjuda dubb i på VISSA vägar i innerstan är helt värdelöst, trafiken står ju för det mesta still iaf. ska man få ner förslitning på väg och upprivning av partiklar så ska det ju förbjudas dubb på e4an, dubben sätter sig bara i rutan på bilen bakom iaf ! samt bannlysa allt som heter salt! snacka om miljöbov så mycket skit saltet drar med sig.

nu har ni fått mina åsikter och jag längtar redan nu till alla dubb-freaks som aldrig kört på ett bra dubbfritt däck kommer och hacka järnet på dessa rader!

Länge leve dubbfritt och 4wd !!!

p.s dubbfria däck tillåter en mjukare blandning hela vägen ut och BÖR ha bättre fäste på moddigt underlag, av den enkla anledningen att det måste vara hårdare gummi för att fästa dubben i.

mina gater vid mig brukar va isgator å dom är fan mer än 200 meter långa + att det är minst 4 övergånställen  då kan dom där 30 meterna inebära  ett par barns liv
men vist man ska anpassa farten efter väglaget , men hur vet man hur halt det är?.
jag åker ju inte å små bromsar hela tiden , utan håller en lagom hastighet.
men när jag väl måste bromsa så kan nån meter va betydelseful

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

7 100 Inlägg
22 oktober 2009
#155
caromania skrev:
bmx skrev:
nu har ja inte läst igenom hela.men hur blir det om man ska ner till sthlm och hälsa på någon då?

Då ska du teoretiskt sett byta däck innan du åker in på Hornsgatan om du har ärende dit.

aaa men de kan dom ju glömma.vägrar och släpa med mej 4 vinterdäck och byta utanför sthlm.näepp då får man åka buss ner ist då....

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Teddan
2 495 Inlägg
22 oktober 2009
#156
blacken skrev:
r-ted skrev:
continental´s dubbfria har kortare bromssträcka på blank is än Goodyears dubbdäck ... sug på den ! ! !

Nu så pratar vi dubbdäck inga skottkärrehjul. Hur stod dom sig mot Hakkadubb?.. och är lite skeptisk till den uppgiften eller hur testet gick till..

Teknikensvärld.
Om du tror att hakka är bäst så har du fel , i dom flesta testerna så är continetal´s dubbdäck
Mycket bättre än hakkapellitta.
Även michelin och pirelli´s däck är bättre .. så hakkan ramlar ner en bit



ja hur teknikensvärld testar vet inte jag , men dom åker iaf upp till nått ställe där det är halkigt wink
Senast redigerat av r-ted (22 oktober 2009)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Performance meck
342 Inlägg
22 oktober 2009
#157
undrar varför inte alla is bilar har dubbfritt om det ska bara så jävla bra grepp med sådan på is???????


dubb ska det bara och rediga jävlar med! körde förra året med ett par gammla isdäck på min gammla 240 kunde ju köra som om det var sommar ute överallt:D
på isen gick det ju och köra både det ena och andra med dom kraftiga 110hästarna;)

skulle villja sen en bmw m5 eller likande försöka få grepp på blank is med sommar däck oj förlåt dubbfritt...

men det är ju bara min åsikt.

Mvh viktor

blacken
22 oktober 2009
#158
r-ted skrev:
blacken skrev:
r-ted skrev:
continental´s dubbfria har kortare bromssträcka på blank is än Goodyears dubbdäck ... sug på den ! ! !

Nu så pratar vi dubbdäck inga skottkärrehjul. Hur stod dom sig mot Hakkadubb?.. och är lite skeptisk till den uppgiften eller hur testet gick till..

Teknikensvärld.
Om du tror att hakka är bäst så har du fel , i dom flesta testerna så är continetal´s dubbdäck
Mycket bättre än hakkapellitta.
Även michelin och pirelli´s däck är bättre .. så hakkan ramlar ner en bit



ja hur teknikensvärld testar vet inte jag , men dom åker iaf upp till nått ställe där det är halkigt wink

Så satan dom är, vi har ( jag och riksdagen) både contidäck och Hakkadäck till våra bilar. och Hakkan är överlägsna Contis sulor. Och Conti har ju fått sitt kunnande om hur man gör vinterdäck av Gislaved..
Senast redigerat av blacken (22 oktober 2009)

Teddan
2 495 Inlägg
22 oktober 2009
#159
blacken skrev:
r-ted skrev:
blacken skrev:

Nu så pratar vi dubbdäck inga skottkärrehjul. Hur stod dom sig mot Hakkadubb?.. och är lite skeptisk till den uppgiften eller hur testet gick till..

Teknikensvärld.
Om du tror att hakka är bäst så har du fel , i dom flesta testerna så är continetal´s dubbdäck
Mycket bättre än hakkapellitta.
Även michelin och pirelli´s däck är bättre .. så hakkan ramlar ner en bit



ja hur teknikensvärld testar vet inte jag , men dom åker iaf upp till nått ställe där det är halkigt wink

Så satan dom är, vi har ( jag och riksdagen) både contidäck och Hakkadäck till våra bilar. och Hakkan är överlägsna Contis sulor. Och Conti har ju fått sitt kunnande om hur man gör vinterdäck av Gislaved..

Nej dom har säkert rökat och druckit Gin & tonic hela veckan i fjällen när dom har testat däck, så dom bara satte ett betyg .
Jag tror mer på teknikensvärld´s test än jag gör på dig, inget illa menat men så är det:P

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

2 118 Inlägg
22 oktober 2009
#160
hakkaperkele 7 är något jag väljer tio gånger av tio...

D.i.l.l.i.g.a.f


Sök