Mitsuhini skrev:
ni som vill skylla ev. kommande olyckor på dubb-förbudet så finns det en annan lag som innebär att du ska hålla så pass långt avstånd till bilen framför så du hinner stanna, hur svårt ska det vara?
enligt mig så klarar sig alla utan dubb. Om ni kommer med höjt finger och undrar hur fan ni ska ta er upp för den branta backen ni har hemma in på tomten? det finns bilar med 4wd, det är det enda som hjälper.
och dessa tester... på blank is så hade det dubbade däcket en bromssträcka på 47m och det dubbfria en bromssträcka på hela 82m !!!! usch det MÅSTE ju menas att det dubbfria däcket är värdelöst!!! eller? VAR FAN HITTAR MAN 82m BLANK IS? (på våra trafikerade vägar alltså?)
jag och folk i min omgivning har kört både med och utan dubb och det finns ingen anledning att köra med dubb. visst vissa tidiga morgontimmar kan det vara halt och fläckvis med is.. åk 5-10min tidigare till jobbet då och ta det lite lugnt? och kommer det en isfläck och du kör för fort så vafan tror du att du får direkt fäste bara för du har små dubbar i däcken? det blir ju bara lite repigt på ytan av isen och du glider av direkt.
DÄREMOT tycker jag att detta påhitt att förbjuda dubb i på VISSA vägar i innerstan är helt värdelöst, trafiken står ju för det mesta still iaf. ska man få ner förslitning på väg och upprivning av partiklar så ska det ju förbjudas dubb på e4an, dubben sätter sig bara i rutan på bilen bakom iaf ! samt bannlysa allt som heter salt! snacka om miljöbov så mycket skit saltet drar med sig.
nu har ni fått mina åsikter och jag längtar redan nu till alla dubb-freaks som aldrig kört på ett bra dubbfritt däck kommer och hacka järnet på dessa rader!
Länge leve dubbfritt och 4wd !!!
p.s dubbfria däck tillåter en mjukare blandning hela vägen ut och BÖR ha bättre fäste på moddigt underlag, av den enkla anledningen att det måste vara hårdare gummi för att fästa dubben i.