3819
Sök

Någon som kan allt om ABS-systemet på Volvo 850!(?)

Den galne finnen
66 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
Söker efter en person som vet hur ABS-systemet på Volvos 850 / 855 fungerar, inte grundläggande utan "allt" -känna till dess konstruktion och problem.

Du behöver inte vara anställd på någon bilverkstad eller ha någon utbildning inom fordonsteknik, kunniga självlärda "hobbymekaniker" är minst lika välkomna att höra av sig!

Problemet är att tre Volvo-verkstäder jag besökt inte förstår sig på ABS-systemet och därför inte kan laga min bil, DU ska kunna svara på frågor ang. hur detta system fungerar på just denna modell och kunna bistå med råd/tips.

Skicka ett PM så får du veta mer. Har du jobbat mycket med Volvo-bilar är det ju en fördel.

ABS-systemet krånglar på min bil och de verkstäder som jag nämnde ovan har gjort vad de kan för att försöka lösa problemet men utan resultat. Har just nu två alternativ:
1. Avaktivera ABS-enheten och registreringsbesiktiga bilen med denna ändring(nej tack).
2. Åtgärda felet(vilket låter väldigt enkelt men inte är det).

Nordic R - Webbis
23 Inlägg
14 oktober 2009
Vad är et för problem du har? Felar ABS:en till och från eller är den alltid "off"
Vad har du fått ut för felkoder?

Felen kan vara att du har en trasig givare. Man kan mäta givarna för att se om det är någon av dom som är trasig.
Eller så är det själva styrenheten som gett upp. Det är ett "standard" fel på 85X70 bilarna. Detta löser man enklast genom att köpa en helt ny enhet eller en bättre beggad. Man kan ta den lite svårare vägen och löda om boxen. Det är oftast kall-lödningar där kontakten går in.

Hoppas jag hjälpt dej lite iaf wink

/Henke

//TheMav
Volvo V70R MTE -98

4 005 Inlägg
14 oktober 2009
Istället för att vara så noggran med vilka som får svara i din tråd så kanske du ska skriva mer om felet och vad biliaverkstäderna har uteslutit?

Finns väl ingen här direkt som vill agera privat rådexpert via pm gratis.

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 oktober 2009
Tycker TheMav har sammanfattat det ganska bra. smile
Finns egentligen inte så mycket mer som kan krångla på ABS-systemet.
Givare eller styrbox. Själv är jag förskonad från bådadera än så länge.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Den galne finnen
66 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
TheMav skrev:
Felen kan vara att du har en trasig givare. Man kan mäta givarna för att se om det är någon av dom som är trasig.
Eller så är det själva styrenheten som gett upp. Det är ett "standard" fel på 85X70 bilarna.

Ville inte skirva det här men vafan, alla kommer fråga ändå.
Felkod: trasig givare bak. Styrenheten, givarna och an massa annat runtomkring är bytt...
linuslinje skrev:
Istället för att vara så noggran med vilka som får svara i din tråd så kanske du ska skriva mer om felet och vad biliaverkstäderna har uteslutit?

Finns väl ingen här direkt som vill agera privat rådexpert via pm gratis.

Ville inte att tråden blir en sådan där alla förståsigpåare och halvt okunniga skotnissar kommenterar allt eller tror sig veta på sådant som man inte löser på en Volvo-verkstad. Därav texten... nu har visserligen tråden spårat ut lite...
TurbOla skrev:
Tycker TheMav har sammanfattat det ganska bra. smile
Finns egentligen inte så mycket mer som kan krångla på ABS-systemet.
Givare eller styrbox. Själv är jag förskonad från bådadera än så länge.

Ja det är vad du och medel-Svensson TROR... ingen verkar VETA.
Finns det en gömd styrbox till eller kan det finnas andra system i bilen som stör?

Nordic R - Webbis
23 Inlägg
15 oktober 2009
Finns ingen annan box eller något system som kan störa ut ABS:en.

Har du verkligen kollat så att alla kablar till bakgivarna är helt ok? Och då menar jag inte bara den kabeln som går upp till bagaget. Utan dom kablarna som sedan går ifrån "kopplingspunkten" bak, fram till enheten.

//TheMav
Volvo V70R MTE -98

Sök