3052
Sök

Bilköp 20-25000 kr klassen

7 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
#1
ska köpa mig en ny bil så jag vill ha tips om
bra, hållbara och roliga bilar i prisklassen 20-25000.
gärna med turbo.

mvh

7 120 Inlägg
15 oktober 2009
#2
Saab 900 Turbo NG

Saab älskare!
4 597 Inlägg
15 oktober 2009
#3
saab 900 eller 9000, eventuellt 9-5


806 Inlägg
15 oktober 2009
#4
850 turbo skulle jag väl kunna säga


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 oktober 2009
#5
Bmw 525i E34, saknar turbo men har å andra sidan ett chassi istället. Vill du ha ordentligt med tryck köper du en med V8 istället (530i-540i) de drar ungefär detsamma eller strax däröver som ovanstående turbo-bilar och har väl på ett ungefär den effekt du kan få genom att chippa ovanstående svenskar...

Edit: Håll dig undan de ex som kalle med kepsen tränat drifting i på ica-parkeringen lördagkvällar, annars står det mycket bra att veta på www.autopower.se wink
Senast redigerat av Rquired (15 oktober 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
15 oktober 2009
#6
kalervoo skrev:
ska köpa mig en ny bil så jag vill ha tips om
bra, hållbara och roliga bilar i prisklassen 20-25000.
gärna med turbo.

mvh

Köp någon japs. Dom är iallafall bäst när det gäller att "rolig att köra".
Hållbara är dom.

Några inte du ska fundera på är Volvo, saab,BMW, merca o.s.v. Det är mest bara bruksbilar.
Men japs är det rätta för dej smile Billiga att köra är dom. Och äga.
Senast redigerat av Volvo740-88 (15 oktober 2009)


806 Inlägg
15 oktober 2009
#7
Vad får man för någon japs bil med lite prestanda för runt 20k?


Fd Bannad
657 Inlägg
15 oktober 2009
#8
Rquired skrev:
Bmw 525i E34, saknar turbo men har å andra sidan ett chassi istället. Vill du ha ordentligt med tryck köper du en med V8 istället (530i-540i) de drar ungefär detsamma eller strax däröver som ovanstående turbo-bilar och har väl på ett ungefär den effekt du kan få genom att chippa ovanstående svenskar...

Edit: Håll dig undan de ex som kalle med kepsen tränat drifting i på ica-parkeringen lördagkvällar, annars står det mycket bra att veta på www.autopower.se wink

Å andra sidan är dom flesta redan mördade av kalle med kepsen, som trots att bilen saknar Turbo ändå försökt att banka dit en dumpventil och ett sportluftfilter bestående av pappas socka av storlek 47.

och man får ligga i ganska bra för att få v8an komma ner till Saabens bränslenivå, blandad körning skulle jag väll säga ligger på iaf 1.3, och i bästa fall kommer den ner till 0.9 långkörning, siffror som Saaben inte alls har några problem att uppnå.

Dessutom bör en 900 med lite småpill inte ha några större problem att hänga av den blytunga turkamazonen, 300 hästar är ju en barnlek för en Mäktig saab eco spis:O

Märkesbög

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
15 oktober 2009
#9
lodiseN skrev:
Vad får man för någon japs bil med lite prestanda för runt 20k?

Skulle väl vara en Nissan 180zx Turbo i så fall. Med lite tur kanske man även hittar en skaplig 200sx för den summan.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

264 Inlägg
15 oktober 2009
#10
Tror nog att du kan få ut mer effekt för pengarna i detta fallet med en turbo bil som tex 850 t5 eller saab 900turbo. lite småpill så kan du säkert ta dig en match med en bmw 540 eller en E420 (tog subw00fers förslag som exempel smile) och klara dig ganska bra. men endå komma undan lite billigare driftkostnads mässigt..


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 oktober 2009
#11
Hedning skrev:
Rquired skrev:
Bmw 525i E34, saknar turbo men har å andra sidan ett chassi istället. Vill du ha ordentligt med tryck köper du en med V8 istället (530i-540i) de drar ungefär detsamma eller strax däröver som ovanstående turbo-bilar och har väl på ett ungefär den effekt du kan få genom att chippa ovanstående svenskar...

Edit: Håll dig undan de ex som kalle med kepsen tränat drifting i på ica-parkeringen lördagkvällar, annars står det mycket bra att veta på www.autopower.se ;)

Å andra sidan är dom flesta redan mördade av kalle med kepsen, som trots att bilen saknar Turbo ändå försökt att banka dit en dumpventil och ett sportluftfilter bestående av pappas socka av storlek 47.

och man får ligga i ganska bra för att få v8an komma ner till Saabens bränslenivå, blandad körning skulle jag väll säga ligger på iaf 1.3, och i bästa fall kommer den ner till 0.9 långkörning, siffror som Saaben inte alls har några problem att uppnå.

Dessutom bör en 900 med lite småpill inte ha några större problem att hänga av den blytunga turkamazonen, 300 hästar är ju en barnlek för en Mäktig saab eco spis:O

Vi (eller rättare sagt TS) får väl se, strida på forum bevisar ingenting ändå

Men för sakens skull:
Personligen tror jag inte att turkamazonen kommer dra mycket mer än vad Saaben gör, trimma den sedan (svensken alltså) så är den nog tom snålare. Och tyngden uppvägs av kraften över ett brett register till skillnad från pysmotorer vakna ett kort ögonblick, fast du kan förmodligen jämföra en trimmad ng900 och en orginal 525i, när vägen svänger hamnar svensken efter ändå...

Och nej, jag har aldrig förstått grejen med vråltrimmade små fyror i så gott som orginal fwd chassi. Å andra sidan stirrar många som frågetecken när man för en sådan sak som neutralt uppträdande och balans på tal, så smaken är väl olika :)
Senast redigerat av Rquired (15 oktober 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
15 oktober 2009
#12
Nja det är ju inte direkt så att man "Måste" vänta på laddtryck som man gjorde på 70 talet, det kommer ganska snabbt på 90 talsbilar.

snarare tvärtom faktiskt.. att sugmotorerna får sin effekt sent eftersom att dem oftast måste upp i varv innan effekten kommer...

tror turbo är att föredra faktiskt... för det är självmord att tävla på kurviga vägar... man brukar ju bara gasa lite mot folk på motorväg, och sen då 400m. 

och då vill man nog hellre ha en snabb bil än en välbalanserad bil... dock är rwd att föredra vid 400m... på motorvägsracing är det skitsamma.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2009
#13
Elda skrev:
Rquired skrev:
Personligen tror jag inte att turkamazonen kommer dra mycket mer än vad Saaben gör, trimma den sedan (svensken alltså) så är den nog tom snålare. Och tyngden uppvägs av kraften över ett brett register till skillnad från pysmotorer vakna ett kort ögonblick, fast du kan förmodligen jämföra en trimmad ng900 och en orginal 525i, när vägen svänger hamnar svensken efter ändå...

Och nej, jag har aldrig förstått grejen med vråltrimmade små fyror i så gott som orginal fwd chassi. Å andra sidan stirrar många som frågetecken när man för en sådan sak som neutralt uppträdande och balans på tal, så smaken är väl olika smile

trimmad bil drar mindre bensin då den är chippad, og900 ligger på 1.2 liter milen på bankörning vid 240-250 hk.

1.2? Ja upp till bevis när Saaben är klar du wink

Gasar man bara mot folk på motorvägen är det klart mer effekt för pengarna i en Saab eller Volvo tex, men då är det bara hur snabb bil man har och inte hur skicklig man är som avgör vem som vinner. Mer utmaning i att köra på kurvig väg då wink

Och balans och uppträdande har inte mycket att göra med vart bilen driver. Vägegenskaper är  vägegenskaper även om den driver fram, kolla bara Mini som skulle få många stora klumpiga rwd att skämmas.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

vägblockerare
47 Inlägg
16 oktober 2009
#14
Elda skrev:
Rquired skrev:
Personligen tror jag inte att turkamazonen kommer dra mycket mer än vad Saaben gör, trimma den sedan (svensken alltså) så är den nog tom snålare. Och tyngden uppvägs av kraften över ett brett register till skillnad från pysmotorer vakna ett kort ögonblick, fast du kan förmodligen jämföra en trimmad ng900 och en orginal 525i, när vägen svänger hamnar svensken efter ändå...

Och nej, jag har aldrig förstått grejen med vråltrimmade små fyror i så gott som orginal fwd chassi. Å andra sidan stirrar många som frågetecken när man för en sådan sak som neutralt uppträdande och balans på tal, så smaken är väl olika smile

trimmad bil drar mindre bensin då den är chippad, og900 ligger på 1.2 liter milen på bankörning vid 240-250 hk.

??


235 Inlägg
16 oktober 2009
#15
mazda 323 4wd turbo, snart är det vinter blir en rolig bil då. 20-25.000 prisklass finns många roliga bilar! Bara att kika runt i blocket smile

Bmw, när du älskar att köra!

806 Inlägg
16 oktober 2009
#16
haha ja precis ett kort register? min 850 hade fullt tryck innan 2500 varv och hela vägen upp till stoppet:P. Jag kan lova att en 525a INTE hänger av en saab 900 tex på en bana, det händer inte så jävla kul är inte en 525a när det svänger


Fd Bannad
657 Inlägg
16 oktober 2009
#17
lodiseN skrev:
haha ja precis ett kort register? min 850 hade fullt tryck innan 2500 varv och hela vägen upp till stoppet:P. Jag kan lova att en 525a INTE hänger av en saab 900 tex på en bana, det händer inte så jävla kul är inte en 525a när det svänger

en ärlig Bmw ägare?big_smile

trodde inte jag skulle träffa en sån innan kor började regna från himlen och alla miljöpartister av misstag blev ihjälskjuten i en militärövning.

Saaben är lite läskig i hög fart, får en förmåga att börja vandra på vägen, och oftast så är dämparna skitkass. och hur ofta kör man ett Race efter kurvig väg, rent livsfarligt att köra om ju!

Märkesbög

806 Inlägg
16 oktober 2009
#18
Hedning skrev:
lodiseN skrev:
haha ja precis ett kort register? min 850 hade fullt tryck innan 2500 varv och hela vägen upp till stoppet:P. Jag kan lova att en 525a INTE hänger av en saab 900 tex på en bana, det händer inte så jävla kul är inte en 525a när det svänger

en ärlig Bmw ägare?big_smile

trodde inte jag skulle träffa en sån innan kor började regna från himlen och alla miljöpartister av misstag blev ihjälskjuten i en militärövning.

Saaben är lite läskig i hög fart, får en förmåga att börja vandra på vägen, och oftast så är dämparna skitkass. och hur ofta kör man ett Race efter kurvig väg, rent livsfarligt att köra om ju!

Asså gör den det? jag har faktiskt bara kört 9-3an med 17" på och den kändes faktiskt stabil, dock aldrig legat i 200 med den. Ja precis haha hur ofta händer det på kurviga vägar:P ganska bra iof för att det kan ju bli jävligt farligt:P men måste säga det ja att min förra 850 turbo med 17" tummarna på gick att köra fortare på kurviga vägar än va lastbilen jag nu har gör.


806 Inlägg
16 oktober 2009
#19
Elda skrev:
lodiseN skrev:
haha ja precis ett kort register? min 850 hade fullt tryck innan 2500 varv och hela vägen upp till stoppet:P. Jag kan lova att en 525a INTE hänger av en saab 900 tex på en bana, det händer inte så jävla kul är inte en 525a när det svänger

ta en modern bil tex saab 9-5, saab 9-5 aero har fullt ladd (1.3 bar ) vid 1700 varv, men det är ju sånnt fasligt turbolagg på alla bilar som har turbo roll

Ja exakt och när man rejsar på lite och ska växla ja då jävlar tar det säkert 5 sekunder innan turbon börjar snurra igång igen. Dom som fortförande tänker så har nog faktiskt inte kört en modernare turbo bil


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
16 oktober 2009
#20
Rquired skrev:
Elda skrev:
Rquired skrev:
Personligen tror jag inte att turkamazonen kommer dra mycket mer än vad Saaben gör, trimma den sedan (svensken alltså) så är den nog tom snålare. Och tyngden uppvägs av kraften över ett brett register till skillnad från pysmotorer vakna ett kort ögonblick, fast du kan förmodligen jämföra en trimmad ng900 och en orginal 525i, när vägen svänger hamnar svensken efter ändå...

Och nej, jag har aldrig förstått grejen med vråltrimmade små fyror i så gott som orginal fwd chassi. Å andra sidan stirrar många som frågetecken när man för en sådan sak som neutralt uppträdande och balans på tal, så smaken är väl olika smile

trimmad bil drar mindre bensin då den är chippad, og900 ligger på 1.2 liter milen på bankörning vid 240-250 hk.

1.2? Ja upp till bevis när Saaben är klar du wink

Gasar man bara mot folk på motorvägen är det klart mer effekt för pengarna i en Saab eller Volvo tex, men då är det bara hur snabb bil man har och inte hur skicklig man är som avgör vem som vinner. Mer utmaning i att köra på kurvig väg då wink

Och balans och uppträdande har inte mycket att göra med vart bilen driver. Vägegenskaper är  vägegenskaper även om den driver fram, kolla bara Mini som skulle få många stora klumpiga rwd att skämmas.

Jag tycker inte bmw är skitroliga att köra, jag är väldigt impad av deras soppaförbrukning vid buskörning, men med originalchassi är det inte mycket hurra för tycker jag (Jag räknar inte M-Chassi som original, samt att det är jag inte heller så impad över).

Det går inte komma ifrån att e34:an är klumpig, tung men går skitbra rakt fram, det är ingen landsvägsdödare i mina ögon (Med undantag av M5).

Hade jag haft 25k och skulle köpt mig en lite snabbare bil så hade jag lagt pengarna på ng900, byggt eget avgas, något av speedparts sportchassin och valfritt chip och jag lovar att jag hänger samtliga bmw´s upp till M5 utan större problem.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.


Sök