3047
Sök

Bilköp 20-25000 kr klassen

German Engineering
9 083 Inlägg
16 oktober 2009
#21
Du har ju annars en Volkswagen Corrado G60, 1.8 liters kompressormatad motor på 160hk/225nm i vridmoment wink Tack vare kompressorn så får du mer vrid och den laddar hela tiden, till och med på låga varv smile Turbo får laddtryck vid höga varvtal men det kanske du visste om smile

Saab 900 2.0T är ju trevliga bilar också smile Lycka till smile

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

7 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
#22
CarpeDiem skrev:
Du har ju annars en Volkswagen Corrado G60, 1.8 liters kompressormatad motor på 160hk/225nm i vridmoment wink Tack vare kompressorn så får du mer vrid och den laddar hela tiden, till och med på låga varv smile Turbo får laddtryck vid höga varvtal men det kanske du visste om smile

Saab 900 2.0T är ju trevliga bilar också smile Lycka till smile

//CarpeDiem wink

jag har funderat på en corrado faktiskt
skulle vilja ha lite mer uppgifter om dessa bilar.
är dom hållbara? har hört att kompressorn är ganska skör.
drar de mkt soppa ?
och hur går dom på vägen?
Senast redigerat av kalervoo (16 oktober 2009)

German Engineering
9 083 Inlägg
16 oktober 2009
#23
kalervoo skrev:
CarpeDiem skrev:
Du har ju annars en Volkswagen Corrado G60, 1.8 liters kompressormatad motor på 160hk/225nm i vridmoment wink Tack vare kompressorn så får du mer vrid och den laddar hela tiden, till och med på låga varv smile Turbo får laddtryck vid höga varvtal men det kanske du visste om smile

Saab 900 2.0T är ju trevliga bilar också smile Lycka till smile

//CarpeDiem wink

jag har funderat på en corrado faktiskt
skulle vilja ha lite mer uppgifter om dessa bilar.
är dom hållbara? har hört att kompressorn är ganska skör.
drar de mkt soppa ?
och hur går dom på vägen?

Ok, men det låter som en bra idé tycker jag smile Även om man är VW/Audi-fantast så kan jag ge lite information om Corrado G60, säg till om du vill veta mer smile

Kompressorn heter G-lader och laddar väl ungefär 0.6-0.7 i laddtryck original vilket är ganska bra. Kan ha fel tongue Jag vet inte om de är sköra, men det är viktigt att bilen är servad så kolla på serviceboken (om det finns en sån)

När det gäller bränsleförbrukning så tror jag inte att de drar så mkt, de ligger väl på 0.8-0.9 liter per mil ungefär. Gasar man mer så kan du komma upp i 1 liter per mil. Allt beror på hur man kör helt enkelt men det är bara en gissning från mig.

På vägen är de väl stabila men när du ska kolla på en Corrado G60, titta på trösklarna, skärmarna och bakluckan efter rost. Det är också viktigt att du tittar under bilen, är det vätska så är det nåt som läcker. Titta bakom nummerplåten, kan vara rost där också. Lycka till med billetandet smile Säg till om det är nåt mer du vill veta smile

//CarpeDiem - VW/Audi-fantast wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
16 oktober 2009
#24
Corrado g60 ska väl vara ganska bra motorer vad jag har förstått det som... är en vanlig 8v fast kompsänkt? och med kompressor i stort sett..

Dock så är det gamla bilar och dem har gått långt. Kompressorn brukar vara sönder eller sliten på dem flesta man hittar för en "ok" pris... Annars så är väl corrado o stort sett en golf med annan kaross kan man säga (golf coupé). Så passa dig för rost då alla golfar rostar rätt så friskt...

men ett plus är att dem är lika lättmekade som gamla volvo ( i stort sett).

Och en kompressor är väl ganska dyr till corrado har jag fått för mig, men annars så borde det inte vara så dyra delar.

Vill själv ha en g60 motor i golfen tongue

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2009
#25
lodiseN skrev:
Hedning skrev:
lodiseN skrev:
haha ja precis ett kort register? min 850 hade fullt tryck innan 2500 varv och hela vägen upp till stoppet:P. Jag kan lova att en 525a INTE hänger av en saab 900 tex på en bana, det händer inte så jävla kul är inte en 525a när det svänger

en ärlig Bmw ägare?big_smile

trodde inte jag skulle träffa en sån innan kor började regna från himlen och alla miljöpartister av misstag blev ihjälskjuten i en militärövning.

Saaben är lite läskig i hög fart, får en förmåga att börja vandra på vägen, och oftast så är dämparna skitkass. och hur ofta kör man ett Race efter kurvig väg, rent livsfarligt att köra om ju!

Asså gör den det? jag har faktiskt bara kört 9-3an med 17" på och den kändes faktiskt stabil, dock aldrig legat i 200 med den. Ja precis haha hur ofta händer det på kurviga vägar:P ganska bra iof för att det kan ju bli jävligt farligt:P men måste säga det ja att min förra 850 turbo med 17" tummarna på gick att köra fortare på kurviga vägar än va lastbilen jag nu har gör.

"Det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten- särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled- och signalerna till föraren om vad som händer är väldigt svåra att tolka. En testförare liknade känslan vid barndommens labyrintspel: Hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge"

Teknikens Värld nr.21/2001 om Saab 9-3, och det är ungefär så jag upplever den. Och jag tvivlar starkt på att en sänkningssats och ett par 17" löser det grundfelet...

Sen undrar jag lite försynt varför herr Lodisen kör Bmw eftersom han skriver skit om dem så fort de kommer på tal? Något måste ju ligga bakom att herrn valde en E34 istället för de förträffliga Saabarna?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

806 Inlägg
16 oktober 2009
#26
Jodå det gör det, jo nu ska jag berätta här för dig varför det kommer sig detta. Jag hade min 850 som jag tröttna på (framhjulsdrift) och för 12k ungefär kunde jag ha köpt antingen en sju leffe eller Bmw för att komma åt bakhjulsdriften, så det blev Bmwn. Dom är roliga att köra med turbo iaf:) ne jag ser det inte som skit mer sanning för fan 525a mot en trimmad 900? 525 väger lastbil och har så jäkla lite krut så det blir självmordstankar att köra den orginal, och att en Saab 900 drar lika mycke som en Bmw 540 är också skit snack, bara du som är fast i träsket och jag som inser verkligheten. Men om du vet någon annan bakhjulsdriven bil som man kan ha något skojj med förutom 740 så tipsa.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2009
#27
lodiseN skrev:
Jodå det gör det, jo nu ska jag berätta här för dig varför det kommer sig detta. Jag hade min 850 som jag tröttna på (framhjulsdrift) och för 12k ungefär kunde jag ha köpt antingen en sju leffe eller Bmw för att komma åt bakhjulsdriften, så det blev Bmwn. Dom är roliga att köra med turbo iaf:) ne jag ser det inte som skit mer sanning för fan 525a mot en trimmad 900? 525 väger lastbil och har så jäkla lite krut så det blir självmordstankar att köra den orginal, och att en Saab 900 drar lika mycke som en Bmw 540 är också skit snack, bara du som är fast i träsket och jag som inser verkligheten. Men om du vet någon annan bakhjulsdriven bil som man kan ha något skojj med förutom 740 så tipsa.

Så du ber mig tipsa om en rolig bakhjulsdriven bil som inte är Volvo 740 eller en Bmw? Du känner inte att det är fel fråga till fel person? big_smile wink

Sedan så skrev jag aldrig att en 900 drar lika mycket som en V8 Bmw, men däremot att en trimmad sådan drar väl nära vad en tung bil med V8 gör om man är en sådan som kör lite... inspirerat. Att du tycker 525an är slö jämfört med trimmad turbo kan jag förstå, men nu var det inte prestanda rakt fram utan chassi jag menade.
Senast redigerat av Rquired (16 oktober 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

806 Inlägg
16 oktober 2009
#28
Rquired skrev:
lodiseN skrev:
Jodå det gör det, jo nu ska jag berätta här för dig varför det kommer sig detta. Jag hade min 850 som jag tröttna på (framhjulsdrift) och för 12k ungefär kunde jag ha köpt antingen en sju leffe eller Bmw för att komma åt bakhjulsdriften, så det blev Bmwn. Dom är roliga att köra med turbo iaf:) ne jag ser det inte som skit mer sanning för fan 525a mot en trimmad 900? 525 väger lastbil och har så jäkla lite krut så det blir självmordstankar att köra den orginal, och att en Saab 900 drar lika mycke som en Bmw 540 är också skit snack, bara du som är fast i träsket och jag som inser verkligheten. Men om du vet någon annan bakhjulsdriven bil som man kan ha något skojj med förutom 740 så tipsa.

Så du ber mig tipsa om en rolig bakhjulsdriven bil som inte är Volvo 740 eller en Bmw? Du känner inte att det är fel fråga till fel person? big_smile wink

Sedan så skrev jag aldrig att en 900 drar lika mycket som en V8 Bmw, men däremot att en trimmad sådan drar väl nära vad en tung bil med V8 gör om man är en sådan som kör lite... inspirerat. Att du tycker 525an är slö jämfört med trimmad turbo kan jag förstå, men nu var det inte prestanda rakt fram utan chassi jag menade.

Ja precis vad finns det att välja på antingen en sur 740 med en 4a som låter som ja går inte att förklara äckelljudet eller en Bmw med 6a, vad menar du med trimmad då? du vet väl att ett chip inte gör att bilen drar mer tex min 850 va chippad och drog tom mindre på landsvägar. Ska du upp i bränsleförbrukningen som 540 får man nog trimma på litegranna men då är man också över effekten du får ur en 540. Kurvor med 525 är inte jätte roligt och smidigt heller så där är den inte någon gocart jämfört med 850 t tex. Jaja ska vi gå on topic igen lr?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2009
#29
lodiseN skrev:
Rquired skrev:
lodiseN skrev:
Jodå det gör det, jo nu ska jag berätta här för dig varför det kommer sig detta. Jag hade min 850 som jag tröttna på (framhjulsdrift) och för 12k ungefär kunde jag ha köpt antingen en sju leffe eller Bmw för att komma åt bakhjulsdriften, så det blev Bmwn. Dom är roliga att köra med turbo iaf:) ne jag ser det inte som skit mer sanning för fan 525a mot en trimmad 900? 525 väger lastbil och har så jäkla lite krut så det blir självmordstankar att köra den orginal, och att en Saab 900 drar lika mycke som en Bmw 540 är också skit snack, bara du som är fast i träsket och jag som inser verkligheten. Men om du vet någon annan bakhjulsdriven bil som man kan ha något skojj med förutom 740 så tipsa.

Så du ber mig tipsa om en rolig bakhjulsdriven bil som inte är Volvo 740 eller en Bmw? Du känner inte att det är fel fråga till fel person? big_smile wink

Sedan så skrev jag aldrig att en 900 drar lika mycket som en V8 Bmw, men däremot att en trimmad sådan drar väl nära vad en tung bil med V8 gör om man är en sådan som kör lite... inspirerat. Att du tycker 525an är slö jämfört med trimmad turbo kan jag förstå, men nu var det inte prestanda rakt fram utan chassi jag menade.

Ja precis vad finns det att välja på antingen en sur 740 med en 4a som låter som ja går inte att förklara äckelljudet eller en Bmw med 6a, vad menar du med trimmad då? du vet väl att ett chip inte gör att bilen drar mer tex min 850 va chippad och drog tom mindre på landsvägar. Ska du upp i bränsleförbrukningen som 540 får man nog trimma på litegranna men då är man också över effekten du får ur en 540. Kurvor med 525 är inte jätte roligt och smidigt heller så där är den inte någon gocart jämfört med 850 t tex. Jaja ska vi gå on topic igen lr?

Låter vettigt faktiskt

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
16 oktober 2009
#30
lodiseN skrev:
Ja precis vad finns det att välja på antingen en sur 740 med en 4a som låter som ja går inte att förklara äckelljudet

16V ftw! cool
http://www.garaget.org/video/r1v0ztb1vrvb

.. men då blir man ju frånåkt istället wink


Fd Bannad
657 Inlägg
16 oktober 2009
#31
Rquired skrev:
lodiseN skrev:
Hedning skrev:

en ärlig Bmw ägare?big_smile

trodde inte jag skulle träffa en sån innan kor började regna från himlen och alla miljöpartister av misstag blev ihjälskjuten i en militärövning.

Saaben är lite läskig i hög fart, får en förmåga att börja vandra på vägen, och oftast så är dämparna skitkass. och hur ofta kör man ett Race efter kurvig väg, rent livsfarligt att köra om ju!

Asså gör den det? jag har faktiskt bara kört 9-3an med 17" på och den kändes faktiskt stabil, dock aldrig legat i 200 med den. Ja precis haha hur ofta händer det på kurviga vägar:P ganska bra iof för att det kan ju bli jävligt farligt:P men måste säga det ja att min förra 850 turbo med 17" tummarna på gick att köra fortare på kurviga vägar än va lastbilen jag nu har gör.

"Det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten- särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled- och signalerna till föraren om vad som händer är väldigt svåra att tolka. En testförare liknade känslan vid barndommens labyrintspel: Hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge"

Teknikens Värld nr.21/2001 om Saab 9-3, och det är ungefär så jag upplever den. Och jag tvivlar starkt på att en sänkningssats och ett par 17" löser det grundfelet...

Sen undrar jag lite försynt varför herr Lodisen kör Bmw eftersom han skriver skit om dem så fort de kommer på tal? Något måste ju ligga bakom att herrn valde en E34 istället för de förträffliga Saabarna?

Jag kör en Atos under en stor del av mina mil, inte känner jag mig tvungen att skriva bra om dem ändå, eftersom det är en skitig ful liten plastlåda?

Sedan så har man väll hört elaka tungor från diverse elaka biltidningar kalla saaben för tex "branschens största skämt" och Värsta styrningen osv...

Jämnfört med en gammal blytung turkamazon är den väll inte så dålig? Slår vad om att min audi 100 svänger skiten ur den!

Märkesbög

806 Inlägg
16 oktober 2009
#32
steifan skrev:
lodiseN skrev:
Ja precis vad finns det att välja på antingen en sur 740 med en 4a som låter som ja går inte att förklara äckelljudet

16V ftw! cool
http://www.garaget.org/video/r1v0ztb1vrvb

.. men då blir man ju frånåkt istället wink

Nja asså det va inte så upphetsande ljud haha men volvo 5an med 3tum avgas kan få en att dö av kärlek.big_smile

Ja precis hur många hk har en 740 glt?


806 Inlägg
16 oktober 2009
#33
Hedning skrev:
Rquired skrev:
lodiseN skrev:

Asså gör den det? jag har faktiskt bara kört 9-3an med 17" på och den kändes faktiskt stabil, dock aldrig legat i 200 med den. Ja precis haha hur ofta händer det på kurviga vägar:P ganska bra iof för att det kan ju bli jävligt farligt:P men måste säga det ja att min förra 850 turbo med 17" tummarna på gick att köra fortare på kurviga vägar än va lastbilen jag nu har gör.

"Det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten- särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled- och signalerna till föraren om vad som händer är väldigt svåra att tolka. En testförare liknade känslan vid barndommens labyrintspel: Hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge"

Teknikens Värld nr.21/2001 om Saab 9-3, och det är ungefär så jag upplever den. Och jag tvivlar starkt på att en sänkningssats och ett par 17" löser det grundfelet...

Sen undrar jag lite försynt varför herr Lodisen kör Bmw eftersom han skriver skit om dem så fort de kommer på tal? Något måste ju ligga bakom att herrn valde en E34 istället för de förträffliga Saabarna?

Jag kör en Atos under en stor del av mina mil, inte känner jag mig tvungen att skriva bra om dem ändå, eftersom det är en skitig ful liten plastlåda?

Sedan så har man väll hört elaka tungor från diverse elaka biltidningar kalla saaben för tex "branschens största skämt" och Värsta styrningen osv...

Jämnfört med en gammal blytung turkamazon är den väll inte så dålig? Slår vad om att min audi 100 svänger skiten ur den!

Hahaha jag gillar namnet turkamazon, sitter så jävla fint:D


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2009
#34
Hedning skrev:
Rquired skrev:
lodiseN skrev:
Asså gör den det? jag har faktiskt bara kört 9-3an med 17" på och den kändes faktiskt stabil, dock aldrig legat i 200 med den. Ja precis haha hur ofta händer det på kurviga vägar:P ganska bra iof för att det kan ju bli jävligt farligt:P men måste säga det ja att min förra 850 turbo med 17" tummarna på gick att köra fortare på kurviga vägar än va lastbilen jag nu har gör.

"Det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten- särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled- och signalerna till föraren om vad som händer är väldigt svåra att tolka. En testförare liknade känslan vid barndommens labyrintspel: Hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge"

Teknikens Värld nr.21/2001 om Saab 9-3, och det är ungefär så jag upplever den. Och jag tvivlar starkt på att en sänkningssats och ett par 17" löser det grundfelet...

Sen undrar jag lite försynt varför herr Lodisen kör Bmw eftersom han skriver skit om dem så fort de kommer på tal? Något måste ju ligga bakom att herrn valde en E34 istället för de förträffliga Saabarna?

Jag kör en Atos under en stor del av mina mil, inte känner jag mig tvungen att skriva bra om dem ändå, eftersom det är en skitig ful liten plastlåda?

Sedan så har man väll hört elaka tungor från diverse elaka biltidningar kalla saaben för tex "branschens största skämt" och Värsta styrningen osv...

Jämnfört med en gammal blytung turkamazon är den väll inte så dålig? Slår vad om att min audi 100 svänger skiten ur den!

Tråkigt att du inte trivs med din bil, men personligen väljer jag bilar jag trivs med och det är därför jag rekommenderar dem.

Tjänstevikt enligt vv.se
525i Touring ~1700kg
Saab 900 2.0t ~1500kg

Då ska man ha i åtanke att 5-serie är snäppet större än vad 900 är och att Touring är tyngre än sedan. (Jämför istället med en motsvarande Bmw, tex min E36T som väger 1520kg, kollar man vad tjänstevikten hamnar på ett par olika 328i E36T blir även den ~1500kg) Visst är 5 tyngre än Saaben men blytung..? roll

Kollar man istället motsvarande Saab 9-5 kombi väger de flesta 1680kg, men även en del över 1700. Det vill säga ungefär lika mycket som Bmw. Och runt 1700 ligger även den nyare E39.

Och vadå turkamazon, är det vetenskapligt bevisat att turkar har smak för dåliga bilar? Om inte tycker jag du kan ge fan i att anmärka att en viss folkgrupp (enligt svenska fördommar) föredrar vissa bilar.

Ditt sista inlägg innehåller inte många argument men desto mer potential att starta ett bråk som får den här tråden låst. Jag har inga problem att komma på nått som rackar ner på din Audis vägegenskaper, men det skulle knappast göra någon nytta och definitivt inte få dig att andra åsikt...
Senast redigerat av Rquired (16 oktober 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fd Bannad
657 Inlägg
16 oktober 2009
#35
Rquired skrev:
Hedning skrev:
Rquired skrev:
"Det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten- särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled- och signalerna till föraren om vad som händer är väldigt svåra att tolka. En testförare liknade känslan vid barndommens labyrintspel: Hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge"

Teknikens Värld nr.21/2001 om Saab 9-3, och det är ungefär så jag upplever den. Och jag tvivlar starkt på att en sänkningssats och ett par 17" löser det grundfelet...

Sen undrar jag lite försynt varför herr Lodisen kör Bmw eftersom han skriver skit om dem så fort de kommer på tal? Något måste ju ligga bakom att herrn valde en E34 istället för de förträffliga Saabarna?

Jag kör en Atos under en stor del av mina mil, inte känner jag mig tvungen att skriva bra om dem ändå, eftersom det är en skitig ful liten plastlåda?

Sedan så har man väll hört elaka tungor från diverse elaka biltidningar kalla saaben för tex "branschens största skämt" och Värsta styrningen osv...

Jämnfört med en gammal blytung turkamazon är den väll inte så dålig? Slår vad om att min audi 100 svänger skiten ur den!

Tråkigt att du inte trivs med din bil, men personligen väljer jag bilar jag trivs med och det är därför jag rekommenderar dem.

Tjänstevikt enligt vv.se
525i Touring ~1700kg
Saab 900 2.0t ~1500kg

Då ska man ha i åtanke att 5-serie är snäppet större än vad 900 är och att Touring är tyngre än sedan. (Jämför istället med en motsvarande Bmw, tex min E36T som väger 1520kg, kollar man vad tjänstevikten hamnar på ett par olika 328i E36T blir även den ~1500kg) Visst är 5 tyngre än Saaben men blytung..? roll

Kollar man istället motsvarande Saab 9-5 kombi väger de flesta 1680kg, men även en del över 1700. Det vill säga ungefär lika mycket som Bmw. Och runt 1700 ligger även den nyare E39.

Och vadå turkamazon, är det vetenskapligt bevisat att turkar har smak för dåliga bilar? Om inte tycker jag du kan ge fan i att anmärka att en viss folkgrupp (enligt svenska fördommar) föredrar vissa bilar.

Ditt sista inlägg innehåller inte många argument men desto mer potential att starta ett bråk som får den här tråden låst. Jag har inga problem att komma på nått som rackar ner på din Audis vägegenskaper, men det skulle knappast göra någon nytta och definitivt inte få dig att andra åsikt...

Likväl tyngre eller hur? 100 pounds sägs motsvara ungefär en tiondel på strippen, bmw:n är 440 pounds tyngre, redan där ligger den efter. för er som undrar så är 100 pounds 45.36 kg:)

Dessutom så diskuterade vi inte kombi, bmw Touring är tyngre än Saab sedan, likväl som en scania är tyngre än en cykel!

Jag försvarar 900an, eftersom jag anser det vara en bättre bil än en 5-10 år äldre bil, som dessutom löper större risk att vara sönderkörd, och att sönderkörda bilar inte är bra vet vi väll alla?

ang namnet turkamazon så tycker jag det är ett "Catchy" namn, som är skönt att säga, likväl som jag i alla mina dagar kallat Bmw för kebabtruck osv. Min audi går under namnen hitlerpulka, hitlerkälke, äckeldkw samt Fritzl (det sista kom jag på själv, copyright) Du får jättegärna klanka ner på dess vägenskaper, tvivlar på att du kommer på något jag inte redan vet..
Senast redigerat av Hedning (16 oktober 2009)

Märkesbög

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
16 oktober 2009
#36
Köp en Saab 9000
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (16 oktober 2009)

Nöjeskör närproducerat

Fd Bannad
657 Inlägg
16 oktober 2009
#37
_Blue_Speed_ skrev:
Köp en Saab 9000

Vettigt förslag tycker jag, ser bättre ut än 900, den är större och är det dessutom lädersäten i den åker man som en gud.

Märkesbög

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2009
#38
Hedning skrev:
Rquired skrev:
Hedning skrev:
Jag kör en Atos under en stor del av mina mil, inte känner jag mig tvungen att skriva bra om dem ändå, eftersom det är en skitig ful liten plastlåda?

Sedan så har man väll hört elaka tungor från diverse elaka biltidningar kalla saaben för tex "branschens största skämt" och Värsta styrningen osv...

Jämnfört med en gammal blytung turkamazon är den väll inte så dålig? Slår vad om att min audi 100 svänger skiten ur den!

Tråkigt att du inte trivs med din bil, men personligen väljer jag bilar jag trivs med och det är därför jag rekommenderar dem.

Tjänstevikt enligt vv.se
525i Touring ~1700kg
Saab 900 2.0t ~1500kg

Då ska man ha i åtanke att 5-serie är snäppet större än vad 900 är och att Touring är tyngre än sedan. (Jämför istället med en motsvarande Bmw, tex min E36T som väger 1520kg, kollar man vad tjänstevikten hamnar på ett par olika 328i E36T blir även den ~1500kg) Visst är 5 tyngre än Saaben men blytung..? :rolleyes:

Kollar man istället motsvarande Saab 9-5 kombi väger de flesta 1680kg, men även en del över 1700. Det vill säga ungefär lika mycket som Bmw. Och runt 1700 ligger även den nyare E39.

Och vadå turkamazon, är det vetenskapligt bevisat att turkar har smak för dåliga bilar? Om inte tycker jag du kan ge fan i att anmärka att en viss folkgrupp (enligt svenska fördommar) föredrar vissa bilar.

Ditt sista inlägg innehåller inte många argument men desto mer potential att starta ett bråk som får den här tråden låst. Jag har inga problem att komma på nått som rackar ner på din Audis vägegenskaper, men det skulle knappast göra någon nytta och definitivt inte få dig att andra åsikt...

Likväl tyngre eller hur? 100 pounds sägs motsvara ungefär en tiondel på strippen, bmw:n är 440 pounds tyngre, redan där ligger den efter. för er som undrar så är 100 pounds 45.36 kg:)

Dessutom så diskuterade vi inte kombi, bmw Touring är tyngre än Saab sedan, likväl som en scania är tyngre än en cykel!

Jag försvarar 900an, eftersom jag anser det vara en bättre bil än en 5-10 år äldre bil, som dessutom löper större risk att vara sönderkörd, och att sönderkörda bilar inte är bra vet vi väll alla?

ang namnet turkamazon så tycker jag det är ett "Catchy" namn, som är skönt att säga, likväl som jag i alla mina dagar kallat Bmw för kebabtruck osv. Min audi går under namnen hitlerpulka, hitlerkälke, äckeldkw samt Fritzl (det sista kom jag på själv, copyright) Du får jättegärna klanka ner på dess vägenskaper, tvivlar på att du kommer på något jag inte redan vet..

Spelar ingen roll om 100 pounds gör att den tappar 100 sekunder, räknar man bara prestanda rakt fram är Bmw fel bil för en. Och anledningen till att jag drog upp kombi var att det var till en sådan jag hade siffrorna till.

Och för att en Bmw Touring bättre motsvarar utrymmena i Saaben än motsvarande sedan

Jag försvarar Bmw för att jag anser en gammal sådan vara bättre än en 5år nyare Volvo eller Saab, och sådär enormt större risk att vara sönderkörd är knappast en Bmw. De motorstarkare svenskarna körs knappast med silkesvantar, samtidigt som många Bmw hamnar hos folk som bara tycker de ser fräcka ut på garageuppfarten.

Och angående just turkamazon blev jag lite irriterad över själva begreppet, enligt ovan. Tyvärr så hamnade den irritationen i inlägget mot dig :)
Senast redigerat av Rquired (16 oktober 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 813 Inlägg
17 oktober 2009
#39
golf vr6a tex min tongue

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Saaboholic
3 129 Inlägg
17 oktober 2009
#40
Jag hade kört på 850 t5 eller 9000 aero/2.3T.

9000 är enligt min mening både hållbarare och har bättre vägegenskaper än vad ng900.an har original.

9000 finns även som 2.3LTT med 170hk= billigare försäkring

Byt mv och i med ny programvara så vipps blev det något annat wink

"Liberty of thought is the life of the soul"


Sök