3348
Sök

Ge tips på ovanliga volvomodeler ska vara från 240/740/940

87 Inlägg
16 oktober 2009
#61

Det e bara ett utrustningspaket precis som Polar!

Classic

5 111 Inlägg
16 oktober 2009
#62
Den sista Volvo 242an byggdes 1984.
Med andra ord var det slut med tvådörrars karossidor redan då.
1984 var Estland fortfarande en del av Sovjet.
Varför skulle Estländare fått köpa Volvo när resten av Sovjet fick hålla till godo med VAZ Lada?
Tycker myten avlivar sig själv redan där.


63 Inlägg
16 oktober 2009
#63
Sen har vi ju tidiga 960 med 16V Turbomotorn som bara såldes på export.


75 Inlägg
16 oktober 2009
#64
Den blåa 240'n som är 3 dörrars.. har ju vindavisare på bakdörren.. någon som vet om detta är volvo orginal? eller om inte, vart kan man köpa?! yikes svara mej helst direkt i min gästbok.. smile

75 Inlägg
16 oktober 2009
#65
Tuolja skrev:
Sen har vi ju tidiga 960 med 16V Turbomotorn som bara såldes på export.

Den gjordes i italien va ?

Darth Vader
1 644 Inlägg
16 oktober 2009
#66
Turbo_oll3 skrev:
Tuolja skrev:
Sen har vi ju tidiga 960 med 16V Turbomotorn som bara såldes på export.

Den gjordes i italien va ?

Bl.a. Detta på grund av skattehöjningar på motorer över 2 liter.

Braaaaap?

121 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
#67
Tuolja skrev:
Sen har vi ju tidiga 960 med 16V Turbomotorn som bara såldes på export.

MM turbo är fint smile Fler förslag?

1 335 Inlägg
17 oktober 2009
#68
Volvo P1900 är ju väldigt ovanlig!

huh?
10 427 Inlägg
17 oktober 2009
#69
Turbo_oll3 skrev:
Tuolja skrev:
Sen har vi ju tidiga 960 med 16V Turbomotorn som bara såldes på export.

Den gjordes i italien va ?

"Gjordes" nog antagligen i Ghent/Gent, Belgien eller i Torslanda. Skulle gissa på det förstnämnda.


121 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
#70
OphanWitehall skrev:
Volvo P1900 är ju väldigt ovanlig!

AA men dyr. vill hitta något att mecka med. bara motorn funkar wink

4 637 Inlägg
20 oktober 2009
#71
Volvo544special65 skrev:
Den sista Volvo 242an byggdes 1984.
Med andra ord var det slut med tvådörrars karossidor redan då.
1984 var Estland fortfarande en del av Sovjet.
Varför skulle Estländare fått köpa Volvo när resten av Sovjet fick hålla till godo med VAZ Lada?
Tycker myten avlivar sig själv redan där.

Japp, vad jag läst så såldes inte dessa i Estland så du har rätt...
Senast redigerat av EmilHammarlund (20 oktober 2009)

635 Inlägg
21 oktober 2009
#72
TurbOla skrev:
MrEricsson skrev:
ni har glömmt den där som volvo gjorde fel och såldes enbart i estland lr vad de va volvo 243.."dörrar från 44 på enasidan från 42 på andra sidan"

Tittar du på första sidan ser du att den modellen är med. roll

Detta stämmer inte, volvo avfärdar bestämt det hela som en skröna.. står att läsa om denna volvo 243a i Klassiker nr 8 2009 på sidan 6 !!


159 Inlägg
21 oktober 2009
#73
Volvo Gtz Zagato
http://www.alfabb.com/bb/forums/attachments/other-italian-cars/90675d1201546958-volvo-zagato-volvoz.jpg

635 Inlägg
21 oktober 2009
#74
VIT jubileums volvo 240 87a, sägs bara vara sålda i norge, har även hört att det såldes vita 242 GT i kanada !! cool

http://img11.imageshack.us/img11/5875/kojioi1.jpg


2 021 Inlägg
22 oktober 2009
#75
min 244, är den ovanlig? heter 244L och har b19 motor och typ ingen utrustning alls. hade aldrig hört talas om den modellen förrut.


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
22 oktober 2009
#76
Rille0 skrev:
min 244, är den ovanlig? heter 244L och har b19 motor och typ ingen utrustning alls. hade aldrig hört talas om den modellen förrut.

Hehe, en sån har jag kört för länge sen. Var van min 242 DL med B21 och tyckte den var slö, men 244L var snäppet slöare. smile

Inte direkt ovanlig som ny, men desto mera ovanlig nu när de flesta rostat bort.

Har ägt en 142L också. Hade bara plast/gummimatta, ingen klocka och det gick inte att öppna bakre sidorutorna..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
22 oktober 2009
#77
Undrar över en sak. Min 242 DL från 1983, det stod på produktionsplåten att den var byggd i Belgien, är det flera som har har/haft 240 som var byggda där? Kanske bara var de senaste 242 som byggdes där.. hmm Vet inte, tyckte iaf det var konstigt då jag hade min..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

53 Inlägg
22 oktober 2009
#78
En hyfsat "vanlig" ovanlig Volvo för relativt små pengar är 264:an. Kolla in brosans bil här! http://www.garaget.org/?car=40408 Det finns en 240-modell som firar volvos 50-års jubileum (1977), den är oxå najs!


5 111 Inlägg
22 oktober 2009
#79
Irmscher Vectra skrev:
Undrar över en sak. Min 242 DL från 1983, det stod på produktionsplåten att den var byggd i Belgien, är det flera som har har/haft 240 som var byggda där? Kanske bara var de senaste 242 som byggdes där.. hmm Vet inte, tyckte iaf det var konstigt då jag hade min..

Har för mig det är rätt vanligt att sena tvådörrars bilar är belgiska, men kan minnas fel.


635 Inlägg
27 oktober 2009
#80
Hot_Rod_Nisse skrev:
TurbOla skrev:
MrEricsson skrev:
ni har glömmt den där som volvo gjorde fel och såldes enbart i estland lr vad de va volvo 243.."dörrar från 44 på enasidan från 42 på andra sidan"

Tittar du på första sidan ser du att den modellen är med. roll

Detta stämmer inte, volvo avfärdar bestämt det hela som en skröna.. står att läsa om denna volvo 243a i Klassiker nr 8 2009 på sidan 6 !!

NY INFORMATION i senaste Klassiker nr 9 på sidan 6.... nu står det att volvo byggde kanske 2 stycken bilar med 3 dörrar, bilarna användes i volvos fotostudie för fotografering av inredningar, då hadde man 2 och 4-dörrars i samma karros.. när bilarna inte behövdes längre så köptes dom av anställda på designavdelningen, det står oxå att det blev förvirring på bilprovningen då bilarna skulle regesteringsbesiktas, då bilarna alldrig varit i trafik... 2 bilar byggdes, en finns i Estland, vart finns den andra, är den skrotad... man kanska skulle köpa tillbaka den från Estland, det är ju lite samlarvärde på den !!!



Sök