2579
Sök

Köpråd: Bra och billiga vinterdäck

502 Inlägg
26 oktober 2009
#21
Varför inte köpa en uppsättning lätt begagnade kvalitets däck för samma pris eller billigare som en uppsättning skitdäck kostar? Bara en tanke...

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

huh?
10 427 Inlägg
26 oktober 2009
#22
Mr Rob skrev:
jag märker INGEN skillnad på gislaved & kumho,så det där med att dom skull va så hemskt dåliga är nog Bull shit..

Grejen är ju att tidningarna mäter upp bromssträckor och såna grejer som man normalt
inte gör själv med olika däck under identiska förhållanden. Visst alla däck går ju att köra
utan att man ligger på taket direkt, men vissa är ju helt enkelt bättre än andra.
  Åker du till en speciell vägsträcka och tvärnitar på torrt underlag och sedan mäter
upp temperatur och hur lång bromssträckan blev med de nya däcken varje gång du köper nya? tongue


huh?
10 427 Inlägg
26 oktober 2009
#23
Mortalis skrev:
Du kan nog ge upp steifan, finns mycket folk som tycker 350x4kr är roligare att köpa öl för och tycka 5-10 meters bromssträcka mer eller mindre spelar ingen roll.

Sant sant, men man kan även tänka tanken att de nya billiga däcken
kan vara bättre än de gamla slitna man har.
  Så även om man köper däck som kan tänkas vara sämre så blir det iallafall
en förbättring mot innan. smile


VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 oktober 2009
#24
steifan skrev:
Mortalis skrev:
Du kan nog ge upp steifan, finns mycket folk som tycker 350x4kr är roligare att köpa öl för och tycka 5-10 meters bromssträcka mer eller mindre spelar ingen roll.

Sant sant, men man kan även tänka tanken att de nya billiga däcken
kan vara bättre än de gamla slitna man har.
  Så även om man köper däck som kan tänkas vara sämre så blir det iallafall
en förbättring mot innan. smile

Visst, de billiga kan vara bättre än 5-10 år gammalt "märkesgummi", men en sak som vissa tester också visar är hur snabbt de billiga däcken tappar sin prestanda.
Hur ett däck efter någon millimeters slitage är sämre än märkesdäcken när de är på gränsen till byte (3-4mm, inte olagliga 1.5).
Det är ju inte bara hur de presterar när de är sprillans nya, man vill ju säkerligen kunna behålla dem ett tag med liknande prestanda, eller att de inte slits ner så fort (Pirellis sommardäck P6000, eller 8000 kanske de hette)

Och pratar vi dubbdäck så testar vissa hur bra dubbarna sitter kvar, dubbutstick efter x antal mil körda m.m.

Aja, personligen tycker ja de handlar om så otroligt lite pengar utspritt över ett par års tid för att känna sig tryggare så jag använder iaf Continental WinterViking och de kostade inte speciellt mkt, köpte iof på fälg, men bara däck kosta väl 5 papp eller så
Senast redigerat av Mortalis (26 oktober 2009)


16 Inlägg
28 oktober 2009
#25
steifan skrev:
Mr Rob skrev:
jag märker INGEN skillnad på gislaved & kumho,så det där med att dom skull va så hemskt dåliga är nog Bull shit..

Grejen är ju att tidningarna mäter upp bromssträckor och såna grejer som man normalt
inte gör själv med olika däck under identiska förhållanden. Visst alla däck går ju att köra
utan att man ligger på taket direkt, men vissa är ju helt enkelt bättre än andra.
  Åker du till en speciell vägsträcka och tvärnitar på torrt underlag och sedan mäter
upp temperatur och hur lång bromssträckan blev med de nya däcken varje gång du köper nya? tongue

det har du så klart rätt i,om däcken skiljer sej ett par meter lr liknande i broms sträcka,lr om dom har lite sämre fäste på blött under lag,det e sånt som inte jag märker...men det va ingen större skillnad vad jag kunde märka iaf.. wink


136 Inlägg
28 oktober 2009
#26
Köp inte Yokohama iallafall..

Eller Figther..



Kör du ordentligt och fint så tycker jag du ska köpa ordentliga däck.

Du sparar pengar i slutändan och det är värt det om något skulle hända..

1 Inlägg
29 oktober 2009
#27
Är man ute efter riktigt billiga finns ju alltid regumerade vinterdäck.
Köpte NordenViking från nordendäck (Eget märke?) till andrabilen, den går mest i Stan så är inte så kinkig.
Inte fy skam att ha dessa 3 dagar senare monterade, balanserade och påmonterade!

http://www.nordendack.se/Billiga_vinter … o_V70.html

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 oktober 2009
#28
äsch, jag köper mina på skroten =P ... Billigt å bra!

På mina 13" får jag mönster me 4-6 mm till fyra däck för 1000 , dock M+S.. ska ja ha bara ha S eller Vdäck så blir de 600-800 big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
29 oktober 2009
#29
Ingen som rekommenderat Hankook än? Har ni glömt att dom finns eller tycker ni dom är så dåliga hehe smile Själv har jag inte direkt något negativt mot Hankook, fungerar och är en "budget"variant. Dubb: W409 och friktion: W440

Mvh Thomas

Mvh Thomas

blacken
29 oktober 2009
#30
jocke_gronberg skrev:
Mortalis skrev:
Hade det varit lika bra som ett Goodyear så hade det hetat Goodyer och inte som en polsk soppa, just saying..
Det är väl inte så jävla stor prisskillnad på de billigaste däcken och t.ex. Nokian, Continental osv i de storlekarna. Bara å läsa massa däcktester hos biltidningar och deras webbsidor där de brukar publicera testerna

Sava: Däck i budgetsegmentet som tillverkas av Goodyear.

Läste det iallafall på dack.se

lol finns dom fortfarande, körde omkring på sådana på 70 talet, livsfarliga däck, men höll bra. Och då  tillverkades dom i det forna Jugoslavien..

blacken
29 oktober 2009
#31
Det är så här, det finns billiga vinterdäck och det finns bra vinterdäck. Och aldrig så förenas de två..neutral

BECE
147 Inlägg
29 oktober 2009
#32
Kör på continental winterwiking 2 på 225/45/17, dom har då fungerat mkt bra hittils iaf. Iofs har dom suttit på några veckor bara.. smile

Ingen minns en fegis.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 oktober 2009
#33
köpte själv Hankook W409 för ett par dagar sedan, 4200 spänn monterat och klart (195x65/15). återstår att se vad de klarar av, men det är inte så svårt att se att de har tittat en hel del på nokians däck när de tog fram mönstret på dem. så länge man kan bromsa och styra så skiter jag i resten, framåt kommer man alltid!

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

huh?
10 427 Inlägg
30 oktober 2009
#34
TS_quattro skrev:
köpte själv Hankook W409 för ett par dagar sedan, 4200 spänn monterat och klart (195x65/15). återstår att se vad de klarar av, men det är inte så svårt att se att de har tittat en hel del på nokians däck när de tog fram mönstret på dem. så länge man kan bromsa och styra så skiter jag i resten, framåt kommer man alltid!

Själv köpte jag fyra stycken Gislaved NordFrost 5 185/65 15 på en lokal däckfirma för 3900kr hösten 2007.
..och det var ju ett erkänt toppdäck just då iallafall tongue


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 oktober 2009
#35
steifan skrev:
TS_quattro skrev:
köpte själv Hankook W409 för ett par dagar sedan, 4200 spänn monterat och klart (195x65/15). återstår att se vad de klarar av, men det är inte så svårt att se att de har tittat en hel del på nokians däck när de tog fram mönstret på dem. så länge man kan bromsa och styra så skiter jag i resten, framåt kommer man alltid!

Själv köpte jag fyra stycken Gislaved NordFrost 5 185/65 15 på en lokal däckfirma för 3900kr hösten 2007.
..och det var ju ett erkänt toppdäck just då iallafall tongue

jo dethär var på en lokal däckfirma också, nokian hakka 5 hade gått på 5200 spänn hos samma handlare.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

1 210 Inlägg
30 oktober 2009
#36
Mortalis skrev:
steifan skrev:
Ekis! skrev:
och kan ju då tala om att kuhmo kostar 650:-
dessutom fick kuhmo andra plats i teknikvärldens test -08

så jag hade fortfarande satsat på ett budget däck... wink

http://www.forumbilder.se/images/1f2520097011218af.jpg

tongue

Dyrt och inte riktigt bra enligt Teknikens Värld, 2009.

Du kan nog ge upp steifan, finns mycket folk som tycker 350x4kr är roligare att köpa öl för och tycka 5-10 meters bromssträcka mer eller mindre spelar ingen roll.

Kanske anpassa hastighet efter väglaget...?

fast de är ju vissa som anser att när man har köpt nya fina dyra vinterdäck kan man ju köra utav bara f_n... tongue

huh?
10 427 Inlägg
30 oktober 2009
#37
TS_quattro skrev:
steifan skrev:
TS_quattro skrev:
köpte själv Hankook W409 för ett par dagar sedan, 4200 spänn monterat och klart (195x65/15). återstår att se vad de klarar av, men det är inte så svårt att se att de har tittat en hel del på nokians däck när de tog fram mönstret på dem. så länge man kan bromsa och styra så skiter jag i resten, framåt kommer man alltid!

Själv köpte jag fyra stycken Gislaved NordFrost 5 185/65 15 på en lokal däckfirma för 3900kr hösten 2007.
..och det var ju ett erkänt toppdäck just då iallafall tongue

jo dethär var på en lokal däckfirma också, nokian hakka 5 hade gått på 5200 spänn hos samma handlare.

Jo Nokian ligger högt i pris, även hos däckfirman jag handlar hos (trots att han hade lite bättre priser
på Nokian pga goda kontakter med grossisten).

Men men, priser skiljer ju ganska mycket från stad till stad, försäljare osv.
Volvohandlaren här i "byn" vill ha typ 2400kr/st för nya Nokian Hakkapeliitta 7 185/65 15 lol
Senast redigerat av steifan (30 oktober 2009)


1 570 Inlägg
30 oktober 2009
#38
Jag har alltid köpt däckverkstans billigaste och har aldrig kört i diket. Jag tror det handlar mer om att köra vettigt när det är halt än att tro att en uppsättning svindyra märkesdäck gör att man kan köra fortare och mer oförsiktigt.

34 Inlägg
30 oktober 2009
#39
klarrre skrev:
Varför inte köpa en uppsättning lätt begagnade kvalitets däck för samma pris eller billigare som en uppsättning skitdäck kostar? Bara en tanke...

Kunnde inte hålla med mera, en kvälls sökning på blocket på continental, gislaved eller nokian så kommer du billigt undan, brukar till och med bli billigare om man hittar med fälg också.
(bästa begagnade brukar vara nokian, dubben sitter sjukt bra fast oavsett hur dom blivit plågade)


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 oktober 2009
#40
steifan skrev:
TS_quattro skrev:
steifan skrev:

Själv köpte jag fyra stycken Gislaved NordFrost 5 185/65 15 på en lokal däckfirma för 3900kr hösten 2007.
..och det var ju ett erkänt toppdäck just då iallafall tongue

jo dethär var på en lokal däckfirma också, nokian hakka 5 hade gått på 5200 spänn hos samma handlare.

Jo Nokian ligger högt i pris, även hos däckfirman jag handlar hos (trots att han hade lite bättre priser
på Nokian pga goda kontakter med grossisten).

Men men, priser skiljer ju ganska mycket från stad till stad, försäljare osv.
Volvohandlaren här i "byn" vill ha typ 2400kr/st för nya Nokian Hakkapeliitta 7 185/65 15 lol

och nästan 10000 spänn för nya vinterdäck är löjligt dyrt, kommer de levererade med gulddubbar också för det priset? menar alltså att jag gav 4200 spänn för 4 däck monterade och klara. som jag tydliggjorde ovan så är bromsförmågan av mycket stor vikt då jag A: jobbar nattskift, när jag åker hem är det mycket skit som kan springa runt på vägen, älgar osv, vill iaf ha en chans att få stopp på bilen. samt B: bor utanför tätorten = värdelös snöröjning och väglag därefter med isbildning och annat otyg. odubbat är för mig personligen inget alternativ, de som skyller på att dubbat väsnas för mycket åker gammalt skrot som inte är ljudisolerat på samma sätt som en "modern" bil är.


offtopic: vad tycker ni om att vissa kommuner vill förbjuda dubb eller kör kampanjer med reklam på biografer, billboards, i tidningar och i brevlådan mot dubbade däck? visst jag kan förstå att dubben sliter på vägarna, men mig veterligen så funkar dubb betydligt bättre på frosthalka som kan vara svår att upptäcka, är det snö på/brevid vägen så vet man ju att det är halt, men den halkan som man inte märker förrän det är ett faktum att det är snorhalt och man måste tvärnita?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!


Sök