3461
Sök

Hjälp Med Extra Batteri??

461 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
#1
http://img372.imageshack.us/img372/7801/batteri6vk.th.jpg

Hej, tänkte ta och koppla in ett extra batteri i skuffen på bilen.
Och jag tror jag vet hur ja ska göra, har gjort en ritning med allt,
Vill ha det så att bara det bakre batteriet används när bilen är avstängd, men bådda laddas när den är igång?
* vad ska man använda för relä? Och vart finns dom att köpa i gbg området?
* om man använder 30 mm² vad ska man då har för säkring?
* är ritningen korekt, och kommer det funka så att bådda batterierna laddas av generatorn när bilen är igång?

Mvh mikel!
Senast redigerat av M.Persson (12 maj 2006)

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

914 Inlägg
12 maj 2006
#2
finns vanliga laddrelä att köpa så att du ej tar någon ström från generatorn i annat fall än om du har bilen igång (om man nu kopplar det så). Om du nu skaffar ett sådant som jag har så blir de lite annorlunda du får koppla mot schemat du gjort.
Senast redigerat av Ronnie.L (12 maj 2006)


21 761 Inlägg
12 maj 2006
#3
Det ser precis ut som det som martin 9-3 gjorde fast lite modifierat och det fick ju godkändt av Theo så då ska det vara rätt.

461 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
#4
oki, jag har för mig att det ska funka så här, men vill inte hålla på att köpa fel grejer, och koppla i onödan så kollar hellre först:)
Men är det rätt storlek på säkringarna?
Behöver man ha Säkringar på alla 4 ställen?
Vart kan man köpa ett sånt relä?
Och kommer det funka som jag vill?

Mikel

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

914 Inlägg
12 maj 2006
#5
nej du behöver inte säkringar överallt. så när varje batterie som möjligt bara där plusen kommer ut så att säga. alltså ett så nära det främre som möjligt och ett så nära optimat så möjligt på den kabeln som jag antar går till ett fuseblock. När det ej är uppdelat i 2 kablar från optimat.
Bifogar en länk med kabel area m.m
Reläet vet jag inte fick det av björn på dbakuten när jag köpte mina prylar av honom.
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=242296


461 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
#6
oki, kabeln från optimat ska gå till kondensatorn, sen därifrån drar ja 2 kablar till stegen.
Men då behöver ja bara en säkring efter det första batteriet, och en mellan det andra och kondensatorn då? och inga mellan kondensatorn och stegen eller?
och då ska jag alltså ha 160a säkringar när ja har 30 mm2 kabel då?
Jag får la ta och kolla med han då om han vet nått om relät.


Tack för hjälpen

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

914 Inlägg
12 maj 2006
#7
har ej aldrig haft konding ikopplad i mina bilar (har ej ansett det behövas) så jag är tveksam till om det  kan vara bra å ha efter kondingen men det borde inte behövas.


21 761 Inlägg
12 maj 2006
#8
Observera att du inte måste ha 160A säkring, det är i själva verket den maximala storleken som man får ha till den arean. Du får gärna ha mindre säkring men inte större än 160A.
Det som står i tabellen är alltså den rekommenderade MAXIMALA storleken på säkring för att inte riskera att det kan bli kabelbrand vid en eventuell kortslutning.

Sedan detta med kondensator. Jag tycker likadant som Ronnie.L angående kondensator, dvs att det inte borde behövas men nu vill du ändå ha en sådan och därför vill jag ge råd att pluskabeln mellan kondensator-steg ska vara så kort som möjligt.
Senast redigerat av Drönirettab (12 maj 2006)

524 Inlägg
12 maj 2006
#9
Blir det samma sak om man drar en kabel från startmotorn å bak till ett bateri i bagaget?


914 Inlägg
12 maj 2006
#10
varför ha en kabel från startmotorn å bak ?


21 761 Inlägg
12 maj 2006
#11
GrebyAxel skrev:
Blir det samma sak om man drar en kabel från startmotorn å bak till ett bateri i bagaget?

www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6819

Vet inte om jag missförstod dig men denna tråd borde ge råd.
Senast redigerat av Drönirettab (12 maj 2006)

914 Inlägg
12 maj 2006
#12
aha tycker de borde vara lättare å bara sätta ett extra batterie..


Fisketokig
2 997 Inlägg
12 maj 2006
#13
Drönirettab skrev:
Det ser precis ut som det som martin 9-3 gjorde fast lite modifierat och det fick ju godkändt av Theo så då ska det vara rätt.

haha. ja det stämmer bra det. Tur att det finns proffs på garaget som hjälper till smile

Roligt att någon har användning av min otroligt snygga paint-målning big_smile

Ni ska vara glada som har D+ på generatorn, jag fick ju koppla ett tidsrelä då jag inte har +12V styrström som tex D+ som har ström efter att generatorn laddar.

Men 10sek vilket blir 12-13 sek efter att nyckeln vridits om och när motorn startat så slår mitt skiljerelä till efter 8-10 sek vilket är lagom.

Då hinner bilen garanterat starta och generatorn laddar smile

Ett tips är att dubbelkolla vilka kabelskor du ska ha med anslutningar mm, lätt att missa annars.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

461 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
#14
okej, tack för alla svaren, då vet ja hur ja ska koppla då, och vad ja behöver:) då ska ja bara ta och leta reda på ett sånt där relä då för det e ingen som vet var jag ska kunna få tag i ett sånt?

Mvh mikel

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

914 Inlägg
12 maj 2006
#15
kolla runt på www.autoleads.se där kan kanske finnas nåt på något av dom företagen dom är återförsäljare åt


Fisketokig
2 997 Inlägg
13 maj 2006
#16
M.Persson skrev:
okej, tack för alla svaren, då vet ja hur ja ska koppla då, och vad ja behöver:) då ska ja bara ta och leta reda på ett sånt där relä då för det e ingen som vet var jag ska kunna få tag i ett sånt?

Mvh mikel

Bor du i närheten av Söderhamn så kan Östbergs fixa fram skiljerelän wink

Tänk på vilket relä du behöver, hur många A generatorn ligger på.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

694 Inlägg
13 maj 2006
#17
hehe har också börjat bygga efter detta schema:D men behöver ett relä jag med då ja inte vill att det främre ska laddas út när bilen är avstängd..något som vet vart? mvh oscar


461 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
#18
bor i alingsås, nära gbg, så blir tyvär för långt att åka:) hehe. Men vet du vad reläet heter? så ja vet vad ja ska fråga efter?

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

914 Inlägg
14 maj 2006
#19
säg att du vill ha nån form av skilje relä som slår igång när bilen är igång och att det slår av när tändningen slås av genom montering på t.ex baklysena.


694 Inlägg
14 maj 2006
#20
jo men vilken "affär kan tänkas ha det" brl i trollhättan? jbl i borås? någon som vet M.persson är det du mikel?hehe



Sök