3445
Sök

Hjälp Med Extra Batteri??

99 Inlägg
14 maj 2006
#21
Vore det inte enklare å göra såhär:
Dra in en 10mm2 kaben från generatorn till batteriet i skuffen, sätt sedan in en kraftdiod på denna kaben, som klarar generatorns laddström... På detta vis får du ju ström till det bakre batteriet när generatorn laddar, men ingen störm går från det bakre batteriet till startmotorn när du startar bilen, och har på lysen osv (därför klarar du dig med en mycket klenare kabel tvärs igenom bilen smile )... Vill du sen begränsa dig, så du inte laddar ur de främre batteriet med stereoanläggningen, så sätter du ju bara in ett relä på kabeln, som drar samtidigt som bilens ordinarie laddrelä drar... Detta får ju till följd att du inte har någon kontakt mellan dom två batterierna, förens generatorn laddar smile

En annan fördel, som ja dock inte riktigt har funderat klart över tongue är att det inte borde spela någon roll om du har olika stora batterier fram och bak... Men detta har jag som sagt inte tänkt över så hårt, utan kom bara på i farten medans ja skrev tongue

Ser gärna några kommentarer på detta, då jag själv aldrig provat de, men är övertygad om att det skull fungera...

Lycka till!

< Hänne nå, så hänne hänna! >

21 761 Inlägg
14 maj 2006
#22
Det blir spänningsfall över dioden och det blir även en del spänningsfall i 10mm2 kabeln vid lite högre strömmar(mindre än i en 4mm2 förstås men ändå). Om det sitter ett vanligt relä som ska skilja batterierna så kan det bli överhettat om man krämar på med stereon eller om det bakre batteriet är urladdat så att det går en hög laddström dit.
En liten finess med batteriavskiljare är att om det främre batteriet inte orkar starta motorn så kan man manuellt koppla ihop batterierna och på så sätt få hjälp av det bakre vid start. Om man skulle ha ett vanligt relä istället så skulle det brinna upp vid en start.

694 Inlägg
15 maj 2006
#23
okaj då hänger ja med:) men vart kan man köpa:)? haha stora frågan kan brl ha det?


99 Inlägg
15 maj 2006
#24
Har inte riktigt koll på hur stort spänningsfallet blir över en så pass stor diod, men kan det verkligen bli så väldigt mycke? Är inte riktigt insatt i elektronikens underbara värld tongue Men ja har det på att fram-spänningsfallet brukar ligga på 0,6-0,8 volt...

Reläet måste ju så klart klara laddströmen, men ett relä tål ju rätt mycke, om du inte belastar det så hårt under själva till- och frånslaget... Dvs, om du kan hålla dig ifrån att poppa på full volym just när du tex stänger av bilen, så tror jag nog att reläet skulle hålla rätt bra smile

Där har du ju faktistk en bra poäng, det går ju aldrig att få starthjälp från det bakre batteriet med denna lösning sad Men å andra sidan så är ju själva vitsen med detta att du inte ska behöva tömma det främre batteriet när du har bilen avstängd och lyssnar på stereo tongue

< Hänne nå, så hänne hänna! >

21 761 Inlägg
15 maj 2006
#25
Nu vet jag inte vilket sorts relä du tänker på men jag tänker på ett vanligt "extraljusrelä" och de brukar palla för max 30-40A. Om båda batterierna är ungefär lika laddade och om man inte poppar så högt, då kan det nog fungera, men om det ena batteriet är mer urdraget än det andra eller om man poppar högt så kommer det att gå en hög ström igenom relät eftersom det är i draget läge när motorn är igång och då kan relät bli överhettat.

Jag håller med om att vitsen med denna koppling är att inte kunna dra ur det främre batteriet men om man tex glömmer lyset på(behöver inte vara halvljuset) så kan det dras ur ändå och då är det bra att kunna koppla ihop batterierna med varandra.

0,6-0,8V spänningsfall över dioden verkar nog vettigt tycker jag också och det låter ju inte så mycket men om man också räknar med någon tiondels volt i förlust på kabeln från generatorn till det bakre batteriet så blir det tillsammans kanske 1V. Räknar man då med att generatorn laddar 14-14,4V så blir det 13-13,4V till det bakre batteriet och det är för låg spänning för att batteriet ska kunna bli uppladdat korrekt.

Jag förstår att det verkar vettigt det du säger men jag tror inte att det fungerar i längden, det måste vara kraftiga saker dels för att det ska hålla och dels för att inte få stora spänningsförluster.

Men nu är jag OT igen, som vanligt.
Senast redigerat av Drönirettab (15 maj 2006)

694 Inlägg
15 maj 2006
#26
hehe bla bla bla:) vart kan man köpa detta relä:) undrar jag varit och köpt allt annat ja behöver idag men behöver relät:)hehe vart? mvh oscar


461 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
#27
Har kollat nu, men det ska väl räka om man sätter ett skilje relä efter det första batteriet? För den släpper ju bara strömen bak så att generatorn kan ladda upp det, men inte fram så att det som är kopplat där bak kan dra på det främre. Har ja fattat det rätt nu? Och vill helst inte veta några andra ideer men tack ändå för alla tips!!

Mvh mikel

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

2 655 Inlägg
17 maj 2006
#28
Vi säljer ett vanligt tillslagsrelä som ligger på 100A klarar upp till 180A under kortare stunder..
Relät funkar som ett vanligt extraljusrelä fast modell större..

Vi monterar sånna relän i båtar, husbilar mm. Där det finns mer än 2batterier.

21 761 Inlägg
17 maj 2006
#29
Jaha, det var kraftigt. Vad kostar sådana relän rent generellt?

Ett sådant relä är väl ungefär vad M.Persson behöver antar jag.
Senast redigerat av Drönirettab (17 maj 2006)

461 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
#30
Oki, vart kan man hitta er då?

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

2 655 Inlägg
17 maj 2006
#31
Relät kostar 180:- +moms, finns i Uppsala..

Risken med att använda ett relä på 40A är att det "hänger sej" eller brinner upp, relän liksom det mesta tycker inte om att gå med full belastning under längre perioder.
Så gärna lite överdimensionerat men utan att gå till överdrift.

99 Inlägg
17 maj 2006
#32
Drönirettab skrev:
Nu vet jag inte vilket sorts relä du tänker på men jag tänker på ett vanligt "extraljusrelä" och de brukar palla för max 30-40A. Om båda batterierna är ungefär lika laddade och om man inte poppar så högt, då kan det nog fungera, men om det ena batteriet är mer urdraget än det andra eller om man poppar högt så kommer det att gå en hög ström igenom relät eftersom det är i draget läge när motorn är igång och då kan relät bli överhettat.

Jag håller med om att vitsen med denna koppling är att inte kunna dra ur det främre batteriet men om man tex glömmer lyset på(behöver inte vara halvljuset) så kan det dras ur ändå och då är det bra att kunna koppla ihop batterierna med varandra.

0,6-0,8V spänningsfall över dioden verkar nog vettigt tycker jag också och det låter ju inte så mycket men om man också räknar med någon tiondels volt i förlust på kabeln från generatorn till det bakre batteriet så blir det tillsammans kanske 1V. Räknar man då med att generatorn laddar 14-14,4V så blir det 13-13,4V till det bakre batteriet och det är för låg spänning för att batteriet ska kunna bli uppladdat korrekt.

Jag förstår att det verkar vettigt det du säger men jag tror inte att det fungerar i längden, det måste vara kraftiga saker dels för att det ska hålla och dels för att inte få stora spänningsförluster.

Men nu är jag OT igen, som vanligt.

Hehe... Jamen forumet är ju till för att disskutera olika idéer och lösningar, därav mitt inlägg om denna lösning från första början... Tänkte bara kolla om man fick någon respons, och det fick ja ju... Men jag kan nog, såhär i efterhand, när jag hört alla motargument, hålla med om att den enklare lösningen nog är den bättre smile Men det är ju kul å disskutera wink

< Hänne nå, så hänne hänna! >

461 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
#33
det var ju inte farligt, kan man beställa från er så ni skickar det?? för det blir ju en bit att åka när man bor i gbg området:) hehe.

Mvh mikel

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

2 655 Inlägg
17 maj 2006
#34
Håller med Big_J, självklart så ska man disskutera.. Hur ska man annars öära sej nåt nytt??

M.Persson: Det går nog att ordna, ska kolla imorrn när jag kommer till jobbet hur vi gör smidigast. Skickar nog relät med posten, så du slipper åka upp och köpa det över disk.. smile

461 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
#35
Klart man ska diskutera, annars lär man sig inget;) och sen e det roligt med. Så länge man inte är för oseriös.
Oki det låter bra, skulle bli en lite för lång resa för ett relä hehe.

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

21 761 Inlägg
17 maj 2006
#36
Big_J skrev:
Hehe... Jamen forumet är ju till för att disskutera olika idéer och lösningar, därav mitt inlägg om denna lösning från första början... Tänkte bara kolla om man fick någon respons, och det fick ja ju... Men jag kan nog, såhär i efterhand, när jag hört alla motargument, hålla med om att den enklare lösningen nog är den bättre smile Men det är ju kul å disskutera wink

Jovisst, man måste ju kunna diskutera för att höra vad andra har för erfarenheter utan att det spårar ur. Jag har lärt mig en massa på detta forum.

2 655 Inlägg
18 maj 2006
#37
Det är väl därför forum runt om på nätet finns, för att lära sej en massa nyttigt/onyttigt... smile

Skicka ett pm till mej med namn och adress så ska jag försöka få iväg relät under dagen.

461 Inlägg
13 juli 2006
Trådstartare
#38
Hej, har nu kopplat från första batteriet till generatorn med en säkring där emmelan, sen börjat från relät till det andra batteriet, behöver jag säkring där? alla säjer ju olika? sen efter det ska jag bara dra en kort bitt till kondingen utan säkring? och från den till stegen utan säkring? har ja fått det rätt nu? tacksam för svar.

ni kan kolla på ritningen för att förstå hur ja menar.

http://img372.imageshack.us/my.php?image=batteri6vk.jpg

/mikel

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

2 655 Inlägg
13 juli 2006
#39
Jepp du ska ha en säkring vid det andra batteriet.
Annars har du tänkt rätt.

461 Inlägg
13 juli 2006
Trådstartare
#40
tack, då sätter ja den så nära det andra batteriet som möjligt då, då kan ja fortsätta nu igen, men kände att det var bäst att fråga först då jag inte känner för att bränna nått i onödan då ekonomin precis räkte till monoblock, ny cd och all kabel.

/mikel

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE


Sök