BMW 320i trim?

fredriq Olika
4 november 2009 · 907 Inlägg

Andreas 940 skrev:

D_Carlsson skrev:
Jag har skruvat mycke både volvo och Bmw och det är lättare att byta motor på en BMW än på en volvo allra helst om det handlar om att byta till en annan motor.
sen kommer han inte ha några besiknings problem då motorerna e identiska typ som en T5 du ser ju inte utanpå om det är en 2,0 eller 2,5 wink

Jag kan tänka mig att det är lättare med BMW eftersom alla är bakhjulsdrivna, ska man sätta en vitblockare i en bakhjulsdriven Volvo är det mycket som måste byggas om.

FireTraXX skrev:
Att byta motor till en från en annan tillverkare är en hädelse!

Ja, som den där Porschemodellen som har en Audi-motor. smile

Syftar du på 924 så får du nog läsa på lite bättre...

Volvo kunde inte ens få fram en egen dieselmotor så de fick köpa från VAG, i 2 generationer...

Mvh
Fredrik
kolvas
4 november 2009 · 4 001 Inlägg

fredriq skrev:

Andreas 940 skrev:

D_Carlsson skrev:
Jag har skruvat mycke både volvo och Bmw och det är lättare att byta motor på en BMW än på en volvo allra helst om det handlar om att byta till en annan motor.
sen kommer han inte ha några besiknings problem då motorerna e identiska typ som en T5 du ser ju inte utanpå om det är en 2,0 eller 2,5 wink

Jag kan tänka mig att det är lättare med BMW eftersom alla är bakhjulsdrivna, ska man sätta en vitblockare i en bakhjulsdriven Volvo är det mycket som måste byggas om.

FireTraXX skrev:
Att byta motor till en från en annan tillverkare är en hädelse!

Ja, som den där Porschemodellen som har en Audi-motor. smile

Syftar du på 924 så får du nog läsa på lite bättre...

Volvo kunde inte ens få fram en egen dieselmotor så de fick köpa från VAG, i 2 generationer...

Kunde & kunde, det är inte alltid lönsamt att ta fram egna motorer & lösningar på alla detaljer.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Sluskk
4 november 2009 · 778 Inlägg

jag tycker du gör så här satsa på en turbo konvertering

skaffa en 325 topp så får du mindre kompression och större kanal osv...
och köper apr bultar och packningar osv
sen tar du köper Kina turbo grenrör för 2.000kr och turbo till den bruka vara "t4"
ta spridare och soppa pump från m5/m3
och sen tar du beställer turbochip till 325
aja orka inte skriva allt men aja du har lite där... wink

Senast redigerat av Sluskk (4 november 2009)

zlobo Audiholic
4 november 2009 · 485 Inlägg

ja skulle köra på kitt från ssautochrome kostar 425$ funkade bra för min kompis http://ssautochrome.com/level.itml/icOid/1842 sen får du anpassa resten cusom mappning spridare komp etc.

Audi SportQuattro replika "quicksilver" (1986)
Audi ABT C5R "Nurburgring Edition" (1991)
FireTraXX DFFL
4 november 2009 · 9 020 Inlägg

kolvas skrev:

fredriq skrev:

Andreas 940 skrev:

D_Carlsson skrev:
Jag har skruvat mycke både volvo och Bmw och det är lättare att byta motor på en BMW än på en volvo allra helst om det handlar om att byta till en annan motor.
sen kommer han inte ha några besiknings problem då motorerna e identiska typ som en T5 du ser ju inte utanpå om det är en 2,0 eller 2,5 wink

Jag kan tänka mig att det är lättare med BMW eftersom alla är bakhjulsdrivna, ska man sätta en vitblockare i en bakhjulsdriven Volvo är det mycket som måste byggas om.


Ja, som den där Porschemodellen som har en Audi-motor. smile

Syftar du på 924 så får du nog läsa på lite bättre...

Volvo kunde inte ens få fram en egen dieselmotor så de fick köpa från VAG, i 2 generationer...

Kunde & kunde, det är inte alltid lönsamt att ta fram egna motorer & lösningar på alla detaljer.

Vem som gjort motorn som sitter i från fabrik kvittar, det är bara småpojkars egensinniga lilla hjärna som tror att det spelar någon roll i diskussionen.
Såhär skrev jag:

FireTraXX skrev:
Att byta motor till en från en annan tillverkare är en hädelse!

Lär dig läsa herr Andreas...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Andreas 940 -utan 940
4 november 2009 · 1 728 Inlägg

fredriq skrev:
Syftar du på 924 så får du nog läsa på lite bättre...

Volvo kunde inte ens få fram en egen dieselmotor så de fick köpa från VAG, i 2 generationer...

Blev du ledsen? Jag menade inte ens nåt illa med det jag skrev. Jag har inget emot Audi, det är bra bilar eftersom de har turbo.

Saxat från wikipedia:
Porsche 924 utvecklades hos Porsche i samarbete med Volkswagen/Audi och var tänkt att bli flaggskeppet hos Audi. Porsche designade inte bara kaross och inredning utan även chassi och drivlina. Den enda kravet från VW/Audi var att drivlinan skulle passa den existerande 2 liters motorn från Audi 100 och Volkswagen LT. VW/Audi fick dock kalla fötter i samband med oljekrisen och sålde hela projektet till Porsche.

-En VAG-motor alltså, jag säger inte att det är dåligt, bara poängterar det.

Vet du om Volvo ens försökte göra en personbilsdiesel? Volvo lastvagnar började tillverka lastbilsdieslar i början av 40-talet och turbodieslar på 50-talet så det hade nog inte varit några problem att utveckla en mindre motor för personbilar, bara det att marknaden för personbilsdieslar inte var så stor på 80-talet så det hade inte lönat sig att utveckla en egen motor.

FireTraXX skrev:
Lär dig läsa herr Andreas...

Jag såg vad du skrev, syftade bara på att det isåfall var en hädelse av Porsche att använda en Audi-motor. wink

On topic: Jag tycker vi bestämmer att T-sound börjar med att sätta i en 325-motor för att sedan öka effekten stegvis. Eftersom man vänjer sig vid effekten efter ett tag är det ingen bra idé att vråltrimma på en gång. Alltså kör nåt år med en orörd 325-motor för att sedan byta ut insugsröret mot ett från en 328 eller vad det nu är ni BMW-raggare brukar göra.
Det är även viktigt att bilen fortfarande ser så original ut som möjligt, dvs. behåll 320-emblemen och överdimensionera inte avgassystemet. Det finns inget fånigare än bilar som låter förjävligt men inte går därefter.

Edit: Läste nu i en annan tråd att det är 328 man trimmar genom att ta insuget från en 325, nu fattar jag ingenting...

Senast redigerat av Andreas 940 (4 november 2009)

T-sound
4 november 2009 · 35 Inlägg

Ok ja ska passa på o tacka alla som kommit me förslag so far...keep them coming smile

Tack D_Carlsson för förklaringen...undrar bara d här när man snackar om brettregister lr mellanregister osv, va snackar man om då?


Sluskk skrev:
jag tycker du gör så här satsa på en turbo konvertering

skaffa en 325 topp så får du mindre kompression och större kanal osv...
och köper apr bultar och packningar osv
sen tar du köper Kina turbo grenrör för 2.000kr och turbo till den bruka vara "t4"
ta spridare och soppa pump från m5/m3
och sen tar du beställer turbochip till 325
aja orka inte skriva allt men aja du har lite där... wink

Ok om  ja förstår dig rätt så menar du asså att ja kan behålla min motor o bara byta toppen till en 325a plus tillbehör o sen skaffa turbo me tillbehör? Låter mest intressant hittils ;-)
Ja skulle uppskatta d om du orkade skriva lite mer om d inte e för mkt att begära för ja vill gärna lära mig så mkt som möjligt.

En allmän beskrivning o förklaring om hur konverteringen går till, delar som behövs, priset osv osv.

* me "Kina turbo grenrör" menar du allmänt kinesiska grenrör lr nån specific grenrör som heter Kina?
* Hur mkt ökning i effekt/vrid kan man förvänta sig av t4 turbo konvert.?
* Vilka följder medför detta me tanke på besikning, gatukörning osv.


zlobo skrev:
ja skulle köra på kitt från ssautochrome kostar 425$ funkade bra för min kompis http://ssautochrome.com/level.itml/icOid/1842 sen får du anpassa resten cusom mappning spridare komp etc.

Ja skulle gärna vilja höra nåt från honom om hur han upplever d o om d nåt mer han vill tillägga kanske lr som e bra o känna till me d kitet 425 $ verkar va bra pris.

Tack på förhand

fredriq Olika
4 november 2009 · 907 Inlägg

Andreas 940 skrev:

fredriq skrev:
Syftar du på 924 så får du nog läsa på lite bättre...

Volvo kunde inte ens få fram en egen dieselmotor så de fick köpa från VAG, i 2 generationer...

Blev du ledsen? Jag menade inte ens nåt illa med det jag skrev. Jag har inget emot Audi, det är bra bilar eftersom de har turbo.

Saxat från wikipedia:
Porsche 924 utvecklades hos Porsche i samarbete med Volkswagen/Audi och var tänkt att bli flaggskeppet hos Audi. Porsche designade inte bara kaross och inredning utan även chassi och drivlina. Den enda kravet från VW/Audi var att drivlinan skulle passa den existerande 2 liters motorn från Audi 100 och Volkswagen LT. VW/Audi fick dock kalla fötter i samband med oljekrisen och sålde hela projektet till Porsche.

-En VAG-motor alltså, jag säger inte att det är dåligt, bara poängterar det.

Vet du om Volvo ens försökte göra en personbilsdiesel? Volvo lastvagnar började tillverka lastbilsdieslar i början av 40-talet och turbodieslar på 50-talet så det hade nog inte varit några problem att utveckla en mindre motor för personbilar, bara det att marknaden för personbilsdieslar inte var så stor på 80-talet så det hade inte lönat sig att utveckla en egen motor.

FireTraXX skrev:
Lär dig läsa herr Andreas...

Jag såg vad du skrev, syftade bara på att det isåfall var en hädelse av Porsche att använda en Audi-motor. wink

On topic: Jag tycker vi bestämmer att T-sound börjar med att sätta i en 325-motor för att sedan öka effekten stegvis. Eftersom man vänjer sig vid effekten efter ett tag är det ingen bra idé att vråltrimma på en gång. Alltså kör nåt år med en orörd 325-motor för att sedan byta ut insugsröret mot ett från en 328 eller vad det nu är ni BMW-raggare brukar göra.
Det är även viktigt att bilen fortfarande ser så original ut som möjligt, dvs. behåll 320-emblemen och överdimensionera inte avgassystemet. Det finns inget fånigare än bilar som låter förjävligt men inte går därefter.

Edit: Läste nu i en annan tråd att det är 328 man trimmar genom att ta insuget från en 325, nu fattar jag ingenting...

Som du säkert vet är Wikipedia ett fritt forum, dvs vem som helst kan lägga in vad som helt i stort sett.

Det saknas lite i texten ang motorn i 924, motorblocket har mycket riktigt en hel del gemensamt med samtida Audi 100 och VW LT men toppen är Porsches egna eftersom den är crossflow.
924 har dessutom högre effekt.

Men det är en vanlig skröna, att dom tog motorn rakt av från en Audi 100/ VW LT och stoppade i lill-porschen.
Med tanke på hur ägarbilden såg ut för Porsche på 70-talet är det inte helt konstigt, Porsche ingick i VAG då...

Mvh
Fredrik
ante_green TurboFREAK
4 november 2009 · 291 Inlägg

Bytt till en m50b25 motor (325i) då har du 192hästar.
mycket enklare än att bygga turbo men självklart med turbo får du en helt annan karaktär på bilen och den blir grymt rolig att köra har du inte gjort de förut kommer du behöva läsa dig till mycket, ställa frågor osv
Bygger du turbo skaffa dig ett styrsystem till motorn går på allt från 5k till 25k t.ex megasquirt, AEM, Haltech, Vipec finns massor MS är bland dom billigare. Har du inte ett styrsystem kommer du få rackla med standard systemet och lmm går att få bilen att hålla och gå bra finns massor som har gjort de MEN de kan kosta ett motorras då får du börja om på ny kula.

Har själv byggt turbo på e30 min gick förjävla bra 1vecka sen for toppackning och topp ska jag bygga turbo igen så blir de ett insprut!

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe
BMW 320i/325i e30 "Turbocoupe" (1985)
Andreas 940 -utan 940
4 november 2009 · 1 728 Inlägg

fredriq skrev:
Som du säkert vet är Wikipedia ett fritt forum, dvs vem som helst kan lägga in vad som helt i stort sett.

Det saknas lite i texten ang motorn i 924, motorblocket har mycket riktigt en hel del gemensamt med samtida Audi 100 och VW LT men toppen är Porsches egna eftersom den är crossflow.
924 har dessutom högre effekt.

Men det är en vanlig skröna, att dom tog motorn rakt av från en Audi 100/ VW LT och stoppade i lill-porschen.
Med tanke på hur ägarbilden såg ut för Porsche på 70-talet är det inte helt konstigt, Porsche ingick i VAG då...

Ok, tack för klargörandet.

stellan_dahl svetsare
4 november 2009 · 329 Inlägg

har en voltat 325a som är chippad till 204hk som du kan få köpa;)

Celica 2.0 Gti -90
Volvo 740 16v Turbo "Driftbilen" (1988)
ante_green TurboFREAK
4 november 2009 · 291 Inlägg

Glömde säga att den turbokonverterad motor går inte igenom SBP då måste du av med grejerna varje år eller ha en besiktningsmotor smile

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe
BMW 320i/325i e30 "Turbocoupe" (1985)
Rquired Allmänt envis
4 november 2009 · 12 512 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Edit: Läste nu i en annan tråd att det är 328 man trimmar genom att ta insuget från en 325, nu fattar jag ingenting...

Det beror på att 328i har en "strypning" i insuget, skruvar man då dit ett icke strypt insug (ett från 325i passar bra) får man ut mer effekt och en annan effektkurva. 325i han däremot inget sådant, för att trimma den krävs andra metoder smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andreas 940 -utan 940
5 november 2009 · 1 728 Inlägg

Rquired skrev:
Det beror på att 328i har en "strypning" i insuget, skruvar man då dit ett icke strypt insug (ett från 325i passar bra) får man ut mer effekt och en annan effektkurva. 325i han däremot inget sådant, för att trimma den krävs andra metoder smile

Mjo jag visste att det ena insuget var sämre än det andra, det jag blev konfunderad över var att 328 som har mer hästar hade det sämre insuget och inte tvärtom.
Jag hade inte läst på tillräckligt (eller över huvud taget) utan såg nu på autopower att 328 bara har 1hk mer men större cylindervolym än 325 (ser man ju iofs i modellbeteckningen), jag trodde att 328 hade mer effekt än så och att det som skilde var insugsröret och kanske nån mer detalj.
Då är det inte så konstigt längre att 325 har det bättre insugsröret.

T-sound
5 november 2009 · 35 Inlägg

stellan_dahl skrev:
har en voltat 325a som är chippad till 204hk som du kan få köpa;)

OK vilket års? mil o pris?

Sluskk
5 november 2009 · 778 Inlägg

ja ska försöka få i hop till en bra förklaring 325toppen större av allt nästan.. det skapar mindre kompression och så kan du ladda mer

Kina grenrör vad bara ett ord för vad som hälst
samma med turbo och intercooler slangar bara det passar så..

m3/m5 bränsle systemet orka pumpa mer bennsin och klarar levrera bränsle mängden bränslet e85 rekomnderas för det ska ge mer kraft och mindre spikningar

chip kan du köpa på Internet en svensk sida kommer ej i håg vilken

sen kanske få pillra dit tryck vakt från saab som vaktar när det börja ladda då spruta det på enu mer soppa

men allt det är kan du läsa på gikturbos hemsida

men inga 4.000kr kostar inte det här låt oss säja 20.000kr minst om du har tur... men då får du en bil som funkar bra wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang