Hej alla.
Kan flika in lite vad gäller Biltema's strålkastarpolish-kit (intelligent namn...)
(Bilen i fråga är en Subaru Legacy GX från 2000, om någon undrar).
Backstoryn är att jag hade ett mycket kort, närgånget och destruktivt förhållande med ett ställ med brevlådor strax efter jul. Resultatet blev att jag fick beställa en "ny" (begagnad) strålkastare från bildelsbasen.
Tänkte, "vafan, medan jag ändå håller på..." så skaffade jag mig ett av Biltema's vafan-tänkte-vi-då-vi-namngav-den-här-artikeln, och plockade loss den trasiga strålkastaren och den högra oskadda. Den jag köpte från bildelsbasen var ju redan lös.
Började med att ta in och diska de strålkastarna jag skulle använda med vatten och tvål, samt lät dem torka.
Före-bilder:
Så var det bara att börja!
Som med så många andra saker som involverar polering så tenderar folk ta åt helvete för mycket polermedel i tron om att resultatet kommer att bli bättre. Så är icke fallet här, eftersom eventuella produktrester kan upplevas som matta, och man tror att det är en del av resultatet. Icke.
Mycket mer medel än såhär behövs inte för hela strålkastaren.
Bara att börja gnida!
Jag kör först horisontellt, sedan vertikalt, och sist (med en liten klick polermedel till) i cirklar, speciellt på repor och problemområden.
Efter första omgången på original höger strålkastaren:
Positions- och blinkers på samma armatur. Notera att det nedre "rummet" fortfarande inte är polerat än.
Som jämförelsebild, så har ni här en färdig strålkastare.
Total jämförelse då. Det är ju då två vänster-armaturer på varandra, den övre är den trasiga, som jag inte har behandlat, i illustrativt syfte (och... varför i helvete polera något som ändå ska på tippen sen...?)
Close up på högra strålkastaren.
Close up på vänstra strålkastaren.
Jämförelsebild mellan obehandlad (och erkännandevis lite smutsig) trasig strålkastare överst, och "ny" polerad underst.
Sammanfattningsvis så känns kittet lättanvänt och billig lösning för den som inte vill lägga fyrsiffrigt med kosing på nya strålkastare då de gamla blivit deppiga. Eventuellt återkommer jag med hur dem ser ut om ett halvår, så får vi se hur "sealern" står pall mot vägsalt, snö, is, skrapor och sandstänk.
Tack för mig !