3358
Sök

Gammal Volvo säkrare än modern småbil

5 111 Inlägg
11 november 2009
#101
weeeman skrev:
blacken skrev:
weeeman skrev:
Det handlar ju om att kunna undvika olyckan också.

En modern liten bil med bra kocksäkerhet har antagligen antisladd och givetvis ABS.
En valfri 20 år gammal stor bil har på sin höjd ABS, om den inte har hunnit gå sönder under åren.

Dom attiraljerna har en bara en marginell betydelse, vad som verkligen avgör, är hur pass duktig du är på att manöverera fordonet i det sammanhanget..

Haha det var nog dagens roligaste faktiskt lol
Det kanske gäller för 5% av befolkningen. de flesta vanliga männinskor har är inte duktiga på att häva en sladd i 100km/h

Det är snarare så att en övertro på sin egen förmåga är nåt av det farligaste, som gör att folk tar risker för att dom tror att dom är bättre på att köra bil än vad dom är wink

Precis, och hade inte den övertron funnits hade det kanske inte gått 100 km/h vid sladden, det kanske hade gått långsammare än så, vilket hade gjort sladden lättare att häva, om den ens hade kommit.

Den säkraste föraren är inte alltid den som kan köra fortast. roll

Skulle det inte finnas så mycket övertro på körförmågan så skulle inte ESP etc. behövas i samma utsträckning.

Att vara duktig på att framföra ett fordon innebär bland annat att man ska klara av att anpassa hastigheten efter väglaget.


herr
321 Inlägg
12 november 2009
#102
har inte så mycket med diskutionen att göra, men den var ändå lite sevärd.
såhär ska det inte se ut när man krockar, nu vet jag iofs inte hastigheten testet gjordes i men..

http://www.youtube.com/watch?v=BOFIt9iw … re=related


4 637 Inlägg
12 november 2009
#103
Moderna bilar är styvare uppbyggda för att klara hårdare krocktestkrav vilket oftst innebär en nackdel för de i baksätet, få bilar har lika bra säkerhetsutrustning bak som fram t ex bältessträckare, står en del om det i senaste numret av Vi bilägare.
(Då 945 är ganska omodern (och dessutom en bra bil i övrigt som är billig att äga) så kanske det är ett väldigt klokt val som famijebil, framförallt om man är rädd om sina barn som vuxit ur barnstolen.)
Senast redigerat av EmilHammarlund (12 november 2009)

593 Inlägg
12 november 2009
#104
Intressant tråd att läsa tycker ja.. Märker tydligt en röd tråd av okunskap från folk, och istället kommer personliga åsikter in i bilden om märket Volvo. Vet man inget om krocksäkerhet och de inblandade bilarna så är det bättre att inte yttra sig.

Ja skulle MKT hellre sitta i en 945 från 90-talet och krocka än i en ny Daewoo Kalos oavsett vart i bilen jag sitter. Det är min personliga åsikt men ja säger inte att det är det säkraste alternativet för det. Är ni med på mitt resonemang?

Volvo har alltid prioriterat säkerhet högt och de som säger att de  inte bygger säkra bilar är ute på djupt vatten..

Ska bli kul att se hur denna tråd kommer fortsätta.., hade fint..
Senast redigerat av epapower (12 november 2009)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 november 2009
#105
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/19190/59194-101815.jpg
ca 80km\h   i ett träd utan bälte
bilen gjorde sitt jobb
några stygn i huvet
hade aldrig i helvete velat setat i nån annan bil

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 november 2009
#106
turboforssen skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/19190/59194-101815.jpg
ca 80km\h   i ett träd utan bälte
bilen gjorde sitt jobb
några stygn i huvet
hade aldrig i helvete velat setat i nån annan bil

Hade du suttit i en bil med airbag hade du troligen sluppit stygnen i skallen. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Diktator
968 Inlägg
12 november 2009
#107
turboforssen skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/19190/59194-101815.jpg
ca 80km\h   i ett träd utan bälte
bilen gjorde sitt jobb
några stygn i huvet
hade aldrig i helvete velat setat i nån annan bil

du är nog den första i världen någonsin som klarat sig nästan hel utan skador när du dragit in i ett trä utan bälte i 80. vanligtvis brukar det sluta med att man flyger runt inne eller ut ur bilen. och mycket stora skador... och 240 som alla andra bilar med säkerhet, då "funkar" inte säkerheten om man inte använder bälte, det är alla bilar uträknat att man ska ha för att det ska funka som det är designat för. fast vad vet jag, det kanske va en mirakel 240 du hade? kanske värt att renovera den och sälja tillbaks den till volvo för vidare utveckling för framtida bilar?

5 111 Inlägg
12 november 2009
#108
Opelmadness skrev:
turboforssen skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/19190/59194-101815.jpg
ca 80km\h   i ett träd utan bälte
bilen gjorde sitt jobb
några stygn i huvet
hade aldrig i helvete velat setat i nån annan bil

Hade du suttit i en bil med airbag hade du troligen sluppit stygnen i skallen. wink

...eller brutit nacken när den hade exploderat när han var 2 cm ifrån ratten utan bälte. roll


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 november 2009
#109
Brandis skrev:
turboforssen skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/19190/59194-101815.jpg
ca 80km\h   i ett träd utan bälte
bilen gjorde sitt jobb
några stygn i huvet
hade aldrig i helvete velat setat i nån annan bil

du är nog den första i världen någonsin som klarat sig nästan hel utan skador när du dragit in i ett trä utan bälte i 80. vanligtvis brukar det sluta med att man flyger runt inne eller ut ur bilen. och mycket stora skador... och 240 som alla andra bilar med säkerhet, då "funkar" inte säkerheten om man inte använder bälte, det är alla bilar uträknat att man ska ha för att det ska funka som det är designat för. fast vad vet jag, det kanske va en mirakel 240 du hade? kanske värt att renovera den och sälja tillbaks den till volvo för vidare utveckling för framtida bilar?

har du krockat med en 240 nån gång? det låter inte som det
visst jag kanske bara hade tur, å kommer säkert inte ha sån tur nästa gång  ( hoppas dok att det inte händer igen) ratten å vinrutan tog den största smällen
men att sitta å säga att gamla bilar inte är säkra ( när man inte vart med om nått själv) är ju ren idioti

visst jag hade säker klarat mig bättre med bälte å krockkuddar
men så va inte fallet nu å är jävligt glad över att 240 klara smällen
säger dok inte att dom är bäst men dom är jävligt bra för att va så gamla

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

4 637 Inlägg
12 november 2009
#110
turboforssen skrev:
har du krockat med en 240 nån gång? det låter inte som det
visst jag kanske bara hade tur, å kommer säkert inte ha sån tur nästa gång  ( hoppas dok att det inte händer igen) ratten å vinrutan tog den största smällen
men att sitta å säga att gamla bilar inte är säkra ( när man inte vart med om nått själv) är ju ren idioti

visst jag hade säker klarat mig bättre med bälte å krockkuddar
men så va inte fallet nu å är jävligt glad över att 240 klara smällen
säger dok inte att dom är bäst men dom är jävligt bra för att va så gamla

Du hade en jävla tur trots att du satt i en säker bil. (240 är en klassas som en säker oavsett om man vill eller inte, finns många moderna bilar som inte kommer i närheten av 240, bl a om man tar en titt på Folksams välgjorda statistik för att bara ta ett av alla exempel.)

Hade krockuddar gjort någon större nytta i den hastigheten?
Senast redigerat av EmilHammarlund (12 november 2009)

1 570 Inlägg
12 november 2009
#111
bjornt skrev:
har inte så mycket med diskutionen att göra, men den var ändå lite sevärd.
såhär ska det inte se ut när man krockar, nu vet jag iofs inte hastigheten testet gjordes i men..

http://www.youtube.com/watch?v=BOFIt9iw … re=related

Haha f-n vad underbart. Man tittar bak till ungarna i sina barnstolar "sitter bältena fast nu ungar? Nu åker vi!"

Som att knyckla ihop ett papper.  lol

Egenföretagare
999 Inlägg
12 november 2009
#112
turboforssen skrev:
har du krockat med en 240 nån gång? det låter inte som det
visst jag kanske bara hade tur, å kommer säkert inte ha sån tur nästa gång  ( hoppas dok att det inte händer igen) ratten å vinrutan tog den största smällen
men att sitta å säga att gamla bilar inte är säkra ( när man inte vart med om nått själv) är ju ren idioti

visst jag hade säker klarat mig bättre med bälte å krockkuddar
men så va inte fallet nu å är jävligt glad över att 240 klara smällen
säger dok inte att dom är bäst men dom är jävligt bra för att va så gamla

Du hade nog så ini-h-e med tur.

Så du tycker att alla som inte har krockat med en gammal bil inte har någonting att komma med i en sån här diskussion? Att krocktest osv bara är bull-shit? Eller hur skall man tolka ditt påstående egentligen?

Du har helt rätt i att de flesta 80-tals Volvo & Saab är väldigt bra för sin ålder, men nu 2009 är dom inte särskilt bra längre. Utvecklingen går trots allt framåt. Men du får gärna fortsätta åka obältad 240 om du vill, om du tycker det är bästa lösningen.


SR20 Spirit
335 Inlägg
12 november 2009
#113
turboforssen skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/19190/59194-101815.jpg
ca 80km\h   i ett träd utan bälte
bilen gjorde sitt jobb
några stygn i huvet
hade aldrig i helvete velat setat i nån annan bil

I smell bullshit and alot of snuuuus!


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 november 2009
#114
NismoGTR skrev:
turboforssen skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/19190/59194-101815.jpg
ca 80km\h   i ett träd utan bälte
bilen gjorde sitt jobb
några stygn i huvet
hade aldrig i helvete velat setat i nån annan bil

I smell bullshit and alot of snuuuus!

alot of snus men inte bullshit

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Diktator
968 Inlägg
12 november 2009
#115
EmilHammarlund skrev:
Brandis skrev:
hellre dör jag i en ny modern småbil, en överlever en krock i en volvo och måste berätta för folk att jag åkt volvo...

Är du seriös eller är du ute efter att förstöra stämningen på Garaget?

vilken stämning? försöket att hylla 240 som den bästa bilen någonsin producerat enligt inga som helst bevis förutom att några säger det, eller mitt försök att öka stämning genom att ta fram ironin i att det faktiskt är helt galet att tro att en gammal volvo är säkrare än en morden småbil.


turboforssen skrev:
visst jag hade säker klarat mig bättre med bälte å krockkuddar
men så va inte fallet nu å är jävligt glad över att 240 klara smällen
säger dok inte att dom är bäst men dom är jävligt bra för att va så gamla

jag har voltat 2 varv i en 240, jag tycker inte det va så bekvämt, hade hellre gjort det i en "mordänsmåbil" med lite kuddar att vila huvudet mot. polare som åkte runt som en galning för han saknade bälte, föraren va lite stor och han satt med ratten i knät och fick inte runt bältet tackvare brist på längd... han va inte skön att få på mig...

så där, nu har jag berättat att jag överlevt en krock med en volvo, och jag är lite mer deprimerad än innan...

4 637 Inlägg
12 november 2009
#116
Brandis skrev:
försöket att hylla 240 som den bästa bilen någonsin producerat

Volvo 240 är en jävligt bra bil på alla sätt men även fast det är världens bästa bil har jag inte skrivit någonstans.
Senast redigerat av EmilHammarlund (12 november 2009)

Diktator
968 Inlägg
12 november 2009
#117
EmilHammarlund skrev:
Brandis skrev:
försöket att hylla 240 som den bästa bilen någonsin producerat

Volvo 240 är en jävligt bra bil på alla sätt men även fast det är världens bästa bil har jag inte skrivit någonstans.

ja, det där ligger i betraktarens ögon. det finns nog mer bevis på att den är normal än att den är övernormal... hade den varit bättre än genomsnitt så hade den sålt bättre än bara 3 miljoner under dom 3 decennium som den såldes

2 182 Inlägg
12 november 2009
#118
Ejan skrev:
M103 skrev:
Är det inte Renault som man måste lämna in på verkstad för att byta en lampa på?

vad har det med krocksäkerhet att göra ? men visst kan man lämna en Renault till verkstad för att byta lampa om man är så talanglös så man inte klarar det själv.

Så lätt är det inte på vissa bilar som inte har prio ett i utrymme motormässit.
Finns nån småbil som man måsta ta bort innerskämen för att komma åt å byta lampa på, kommer inte ihåg vilken dock.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

herr
321 Inlägg
12 november 2009
#119
Jag har följt denna tråd nu sen den föddes och min allmäna uppfattning i saken är den att volvo 2- 7- och 900 serien självklart inte står sig mot nya bilar säkerhetsmässigt, det vore väl själva fan annars det är nästan 20 år gammal teknik och forskning vi pratar om (900 serien är byggd i princip på samma botten som 700)
MEN om jag skulle krocka i en bil i 10 000 kronorsklassen skulle det utan tvekan vara i en äldre volvo


1 814 Inlägg
12 november 2009
#120
TurbOla skrev:
Småbil med styvt chassi = whiplash-skador som på beställning. wink

Whiplash>Dö.


Sök