Hej Bullen!
Då var 2025 års första garagebesök avklarat. Vad har blivit gjort med bilen då?
Börjat med att kolla upp varför motorrumsbelysningen inte lös när jag prövade sist gång. Skrev ut elschema och plockade fram multimetern för att börja felsöka. Säkringen var hel då tänkte jag att då får jag mäta lite ute vid lampan. Men när jag började kika på elschemat så såg jag att ljusvredet behöver va i läge 1 (parkeringsljus) för att motorrumsbelysningen ska funka eller att motorn är igång. Testade att vrida vredet till pos.1 och jävlar i mig lampan lyser!
Då är frågan om det ska vara en glödtrådslampa eller LED? hummm
Vidare så har jag börjat förbereda bakskärmarna efter lite tips så målaren inte behöver göra så mycket förarbete sen. Så har mattat ner bakskärmarna med 240k papper. Upptäckte då att på vänster bakskärm att det fanns lite kvar att spackla. Men det var inte så mycket som tur var.
Har även fått lärt mig att man har gjort lite fel när det gäller epoxi grundfärg.. Den ska inte läggas på plåtrent utan man behöver ha en syragrund (washprimer) som rostskydd. Tror dock inte det jag har gjort hittills kommer att ge några allvarliga fel.
Men man lär sig alltid något nytt varje dag!
Även framskärmen mattades ner med 240k papper, dock så fick jag köra med 120k papper i fram vid blinkersen då det hade runnit lite CA primer där samt att jämna ut skarven efter att förra personens blästring av skärmen. Kommer att lägga lite etch primer där sen då det är plåtrent just nu.
När jag inspekterade skärmen efter slipningen så fann jag lite ställen som behövde lite spackel så när jag var klar liknar skärmen en flugsvamp.. Haha
Innanför ytterskärmen i bak så blev det lite etch primer på svetsarna så det inte kommer att börja rosta där.
Sen något som inte tillhör projektet men idag när man var på Jula och shoppade lite så råkade följa med en stiftpistol för att laga sprucken plast. Har en vecto/aero läpp till 9-5 som var sprucken på flera ställen så det var ett lämpligt offer att pröva pistolen på.
Fungerade som den skulle och följer med lite olika stift för olika ändamål.
Detta var alles för denna gången!