Närå, det är jag inte. Men jag har jobbat sedan början på 80-talet med ljud både som konstruktör och tekniker och dessutom följt med vad AES har skrivit i ämnet. Har dessutom akademisk examen från KTH med bla musikakustik och elektroakustik samt alla tänkbara mätteknikkurser i bagaget.
Och dyrare saker - bättre saker....
Man kan klassificera "bättre" ur många aspekter. Ur många aspekter så är dyrare signalkabel "bättre" såsom skärmning, motstånd mot mekanisk nötning, högre flexibilitet, lättare att installera etc. Men "bättre" såsom bättre ljud hos signalkablar finns, så vitt jag vet, inga konfidenta belägg för i någon oberoende vetenskapligt genomförd test.
Tvärtemot så är det ganska lätt att få folk att höra noll och intet skillnad mellan lampsladd och dyr "fina affären" phono-kabel.
Och fundera en stund - det finns phono-kabel för 5000kr/m, hur mycket bättre skulle den ljudmässigt vara än Biltema för 10 kr/m.
500 gånger bättre eller? Och i så fall så skulle det väl vara underligt att det kom ljud överhuvudtaget genom Biltemas kabel.
Man kan diskutera något som heter tillräcklighet hos en teknisk produkt för att ytterligare förbättringar hos produkten skulle bli ytterst marginella eller tillochmed kontraproduktiva. Tillräckligt bra för phonokablar ligger någonstans i prisklass Biltema (om vi inte blandar in dom klassificeringskategorier jag tog upp från början).
Mvh
Göran
Audifantast skrev:
förresten hur vet DU att det ej genomförts tester??? du är väl ingen proffessor i ämnet? dyrare grejjer bättre grejjer säger sig själv rätt bra tycker jag