2474
Sök

Fattas en bit av kolven i min 200sx S14, kan det vara felet? (Bild)

NissanMotorsport
15 november 2009
Trådstartare
#1
Om ni inte ser, så tryck gärna på bilden och förstora.. men tock bort toppen och såg en liten del som va borta på en av kolvarna.. så kan detta vara felet så den beter sig som på videon längre ner?..

och ventilerna va oljiga på just den kolven, men inte på dom andra.. vad betyder det?

Och nej har inte komptestat den, kom på det lite väl sent.. dumt gjort, men får gå ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/801687_up9ho5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/801691_2c5gvh.jpg

[video]http://www.garaget.org/video/zp7ok8da7n06[/video]

MVH
Senast redigerat av MIG1408 (15 november 2009)

NissanMotorsport
15 november 2009
Trådstartare
#2
Någon  borde väl kunna?

Den läckte ju även olja när motorn la av, bakom motorn och rann ner vid växellådsfästet.. men nu ser jag inte direkt vad oljan kan ha kommit ifrån.. toppackningen ser hel ut..

6 634 Inlägg
15 november 2009
#3
Kan vara ventiltätningarna..äter bilen olja?

De/Dem

NissanMotorsport
15 november 2009
Trådstartare
#4
Malheus skrev:
Kan vara ventiltätningarna..äter bilen olja?

Nja inget märkvärdigt så.. har inte kört den på länge, knappt på hela sommaren.. så har inte behövt kolla oljan så värst mycke..

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
15 november 2009
#5
Det kan möjligen vara det eller att den kan behöva mer olja till den kolven pga av att det är en bit borta!

Erik H

Performance meck
342 Inlägg
15 november 2009
#6
precis som Malheus gissar jag med på ventilstätnigar
att den läcker lite olja är en sak men att du fått ett märke i kolven tycker jag är väldigt märkligt!
har du haft isär motorn innan ? var det något märke då?

Mvh viktor

NissanMotorsport
15 november 2009
Trådstartare
#7
wistfors skrev:
precis som Malheus gissar jag med på ventilstätnigar
att den läcker lite olja är en sak men att du fått ett märke i kolven tycker jag är väldigt märkligt!
har du haft isär motorn innan ? var det något märke då?

Mvh viktor

ok tackar smile får byta dessa

Nope har inte hft isär den innan.. men det är nästan spikat att det är kolven
snackar med en kille på msn och han säger att ja kört på för högt laddtryck och med för dålig bränslebladning, så har det blivit för varm och kolven har tagit skada och så trycks det upp olja genom vevhuset till cylindern så därav är ventilerna på just den kolven oljiga..

Men ska kolla om ventilerna är täta ikväll, fick tips om att hälla i bensin i förbränningsrummet och låta den stå över natten och se om det har läckt bensin genom ventilerna..
Senast redigerat av MIG1408 (15 november 2009)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
15 november 2009
#8
överkant av 2ans kolv. ser ut som kanten "smällt" den kolven är det bara kasta. med lite tur så är blocket oskadat.

Tycker det ser ut och ha spikat endel. förmodligen har kolven sprukigt i kanten och sen har den höga värmen när avgaserna gått förbi kolven fått det och mer eller mindre smälta kolven.

med tanke på filmen och det extrema vevhus övertrycket du haft så är det nog totalt renovering som gäller.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

NissanMotorsport
15 november 2009
Trådstartare
#9
myran skrev:
överkant av 2ans kolv. ser ut som kanten "smällt" den kolven är det bara kasta. med lite tur så är blocket oskadat.

Tycker det ser ut och ha spikat endel. förmodligen har kolven sprukigt i kanten och sen har den höga värmen när avgaserna gått förbi kolven fått det och mer eller mindre smälta kolven.

med tanke på filmen och det extrema vevhus övertrycket du haft så är det nog totalt renovering som gäller.

Okok.. hur ser du att det spikat? och hur kan man se om blocket har tagit skada?

och jo, en totalrenovering har ja räknat med..hehe

Performance meck
342 Inlägg
17 november 2009
#10
MIG1408 skrev:
wistfors skrev:
precis som Malheus gissar jag med på ventilstätnigar
att den läcker lite olja är en sak men att du fått ett märke i kolven tycker jag är väldigt märkligt!
har du haft isär motorn innan ? var det något märke då?

Mvh viktor

ok tackar smile får byta dessa

Nope har inte hft isär den innan.. men det är nästan spikat att det är kolven
snackar med en kille på msn och han säger att ja kört på för högt laddtryck och med för dålig bränslebladning, så har det blivit för varm och kolven har tagit skada och så trycks det upp olja genom vevhuset till cylindern så därav är ventilerna på just den kolven oljiga..

Men ska kolla om ventilerna är täta ikväll, fick tips om att hälla i bensin i förbränningsrummet och låta den stå över natten och se om det har läckt bensin genom ventilerna..

då kanske det är dags att beställa hem nya spridare? träligt om det börjar lossa grejer från kolven kan bli en heldel tråkigt av det

vilken bränbar vätska som hälst funkar tänk på att bensin dunstar rätt så fort
när du ändå har bensinen framme så häll ner lite i cylinder loppen för att kolla så inte kolv ringarna är dåliga.

Mvh viktor

NissanMotorsport
17 november 2009
Trådstartare
#11
ok, nya spridare ska jag kika på..  hällde i lite bensin ikväll vid ventilerna,  hällde bensin upp till kanterna och efter ca 2 timmar så fanns det ingen bensin kvar alls vid 1,2,4e .. dock på 3an fanns det kvar lika mycket..så dunstat kan de ej har gjort..

hällde även i cylinderna och där fanns det kvar, inte på 2an dock som va sönder tongue provtryckt även alla ventiler och går upp & ner som dom ska.

Sen verkar 1,3,4ans kolv och cylindrar vara okej.. som jag ser nu när jag ej tagit loss.. måste ju självklart ta bort kolvarna helt för att se helt men.. de kommer, håller på att skruva bort motorn.

NissanMotorsport
17 november 2009
Trådstartare
#12
Hur allvarligt är det med att bensinen försvinner igenom ventilerna? vid 12,4ans cylinder på bara 2 timmar? det är ju inte tätt, så är det bara att slipa om alla ventiler?

1 498 Inlägg
17 november 2009
#13
Slipa ventilerna och byta ventiltätningarna så är toppen klar. Ditt problem är kolven som är kass där av oljan och vevhusgaserna.


4 001 Inlägg
17 november 2009
#14
Vid sådana här kolvras brukar även cylinderloppet bli skadat, det får inte finnas några som helst repor upp/ner.

Kolla upp varför det har blivit så här också så det inte händer igen, det kan vara en spridare, BTR, bränslepump eller laddtrycket som skenar/spikar osv.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

285 Inlägg
17 november 2009
#15
häll i nån vätska i förbränningsutrymmerna sedan tar du tryckluft och blåser in i insugskanalen för att se hur mycket de läcker i insug å vise versa i avgas..detta gör du även när du slipar in dem så du ser att de blir redigt tätt..de såg man rätt klart och tydligt att de va en kolv(lolvringar som gått åt helvete på videon..bara å riva ner å bygga värre:)


Najs
17 november 2009
Trådstartare
#16
Byt motor den e ju rasad.

NissanMotorsport
17 november 2009
Trådstartare
#17
okej smile thx för svaren. Har en kompis som har tillgång till att slipa ventiler, hona om cylindrarna m.m.. för en bra peng.

Ang varför det blev såhär var att bränsleblandningen inte var rätt inställd, så blev för varmt så har kolven smällt..

NissanMotorsport
17 november 2009
Trådstartare
#18
Najs skrev:
Byt motor den e ju rasad.

Det är ingen 740 vi pratar om här, lycka till att hitta en fin HEL motor på skroten till en S14

köpa en ny? kostar lite..  varför byta när det går att fixa?

99 Inlägg
17 november 2009
#19
Efter du gjort ordning den här snurran, ta mappning på större allvar och gör rätt ifrån början så kommer den säkert må bättre, du vet säkerligen om det själv... Vet inte om det är du som orsakat detta eller någonannan, men skadan har ju tillsynes skett pga av okunskap.

Trilla in på http://www.nogs.se/ och häng med dom, där har dom stor kunskap precis som hpc.

Finns ju givetvis kunniga människor här på garaget med men dom är få... så du har nog större chans på nogs.

lycka till med din s14
Senast redigerat av pr0ny (17 november 2009)


Gasglad
3 244 Inlägg
18 november 2009
#20
Dels har den ju spikat, sen tror jag att en kolvring är kass, du skulle gjort ett leakdown test!

//Carfreak


Sök