3396
Sök

Bygga om Volvo V70XC 2000 till 50/50 drivning. Vad behöver man göra? Är det nån här som redan gjort det?

2 763 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#1
Hej! Går nu i 1:an på gymnasiet, går bilsystemteknik uppe i Arjeplog nu och i tvåan ska jag börja med mitt projekt smile Det jag undrar är vad exakt man behöver göra för att få bilen att driva 50/50. Vet att tidiga evosar hade samma system och att det ska finnas en som är ombyggd till RWD och har 500hk. Jag vill veta exakt vad man behöver göra för att det ska funka och hålla!

Mvh Christoffer

Volvo - For Life

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 november 2009
#2
Är det den modellen med visco har du problem wink
då får du antingen bygga om till haldex och köra standalone eller köra ful moddning dvs byta olja i viscon och inte ens då blir det 50/50 men det är riskabelt och svårt att hitta rätt olja...


2 763 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#3
MeloveGolf skrev:
Är det den modellen med visco har du problem wink
då får du antingen bygga om till haldex och köra standalone eller köra ful moddning dvs byta olja i viscon och inte ens då blir det 50/50 men det är riskabelt och svårt att hitta rätt olja...

Varför är det problem med viskon?? yikes ska ju ta bort viskon och ha en kardan till fördelningslådan eller??

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#4
Pratade med en kille på skolan förra veckan, och då sa han att om jag ska bygga om till permanent fyrhjulsdrift 50/50 så skulle jag satsa på en volvo med visko roll yikes

Volvo - For Life

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 november 2009
#5
BOLIN_ skrev:
ska ju ta bort viskon och ha en kardan till fördelningslådan eller??

Är det så enkelt fine...kör hårt...


2 763 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#6
MeloveGolf skrev:
BOLIN_ skrev:
ska ju ta bort viskon och ha en kardan till fördelningslådan eller??

Är det så enkelt fine...kör hårt...

Vet inte vad man behöver göra hmm Det är därför jag frågar om nån vet big_smile

Volvo - For Life

KHRacing
24 november 2009
#7
trevlig ide du har här!. men jag tror inte Volvos bakdiff kommer gilla 50% av kraften under en längre tid..

Viscodiffen borde ju gå att svetsa den med om man gör rent den väl ? då borde kraften rent teoretiskt bli 50/50.

2 763 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#8
KHRacing skrev:
trevlig ide du har här!. men jag tror inte Volvos bakdiff kommer gilla 50% av kraften under en längre tid..

Viscodiffen borde ju gå att svetsa den med om man gör rent den väl ? då borde kraften rent teoretiskt bli 50/50.

Okej, vad kostar en ny diff till bakaxeln ungefär?? yikes

Blir inte viskon för varm och går sönder om man svetsar?? Tack för dina förslag smile Det blir till att se vad det blir wink

Volvo - For Life

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2009
#9
Viscokopplingen består av lameller som växelvis är kopplade till ingående och utgående axel.
Lamellerna är inkapslade i ett kopplingshus som är fyllt med silikonolja.
Oljans viskositet, tillsammans med hastighetsskillnaderna mellan lamellerna överför kraft till bakhjulen.

Den får du byta ut mot en bit kardan.

Det som du kommer att ha problem med är frihjulsenheten.
Den sitter mellan viscon och bakaxeln.
Den har två uppgifter:

-Frikoppla bakaxeln vid inbromsning.
-Göra det möjligt att backa med fyrhjulsdrift.

Den måste du också plocka bort eller svetsa.

Bakväxeln, eller bakvagnen, heter 1165.
Den är i princip likadan som bakvagnen på 960 från -95 och framåt, vilken heter 1055.
1165 skiljer sig endast i yttre gjutningar, bearbetningar på hus och bakre lock.
Bakaxeln 1165 är alltid utrustad med automatisk differentialspärr.
Upphängningen är av typ multilink.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2009
#10
Ett tillägg:
Vinkelväxelns kronhjul och pinjong har utväxling 1:3,31.
Bakväxeln har utväxling 3,31:1 vilket ger lika förhållande vid drivning fram/bak.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 291 Inlägg
24 november 2009
#11
Som sagts så är enda sättet at få riktig 50/50 fördelning att svetsa centerdiffen och bygga bort urkoppling-funktionen.
Tilläggas bör väl att en wd bil utan centerdiff blir väldigt speciell att köra, ordentligt understyrd. Krypkörning och fickparkeringar, ojoj roll
Låst centerdiff används nästan uteslutande i offroad-fordon men då brukar man kunna koppla ur den för att kunna köra bilen på vägen wink

Ska du nu ha mer kraft till bakhjulen så kan du alltid ge dig på att modifiera volvo-drivlinan, räkna dock med massor av timmar i utveckling om ingen redan gjort det.

Byta hela transmissionen kan ju också vara ett alternativ? Mitsubishi har ju fina drivlinor för tvärställd motor smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2009
#12
MattiasH skrev:
Låst centerdiff används nästan uteslutande i offroad-fordon men då brukar man kunna koppla ur den för att kunna köra bilen på vägen wink

Jag har funderat en hel del på hur man skulle kunna fixa en låsbar/urkopplingsbar centerdiff...

Ett problem med visco-drivlinan är om man bogserar bilen, måste hela bilen vara upplyft eller alla fyra hjulen på marken, eller får man ta bort kardanen undertill, annars så kan man slita upp viscon eller knäcka överföringshylsan...

Edit: Det skulle kunna räcka med en en splines-hylsa som man mekaniskt trär på/av en splines-formad axel, mitt på kardanen. wink
Senast redigerat av TurbOla (24 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 763 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#13
Har nu läst alla inlägg! Det verkar vara riktigt krångligt att få det att lira bra hela tiden hmm Är det lättare att bygga om till bakhjulsdrift istället? Nån som har erfarenhet utav att bygga bakhjulsdrift på en bil med viskokoppling?? yikes De gamla evosarna hade väl viskokoppling?? Finns det inte nån på garaget med en evo med 500hk och ombyggd till bakhjulsdrift??

Volvo - For Life

4 001 Inlägg
24 november 2009
#14
BOLIN_ skrev:
Har nu läst alla inlägg! Det verkar vara riktigt krångligt att få det att lira bra hela tiden hmm Är det lättare att bygga om till bakhjulsdrift istället? Nån som har erfarenhet utav att bygga bakhjulsdrift på en bil med viskokoppling?? yikes De gamla evosarna hade väl viskokoppling?? Finns det inte nån på garaget med en evo med 500hk och ombyggd till bakhjulsdrift??

http://www.garaget.org/KHRacing

vet inte hur mycket effekt han har men den är RWD

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Vw trimmare
2 995 Inlägg
24 november 2009
#15
BOLIN_ skrev:
Har nu läst alla inlägg! Det verkar vara riktigt krångligt att få det att lira bra hela tiden hmm

Jag gav dig lösningen i början av tråden, det är den bästa lösningen och du kommer kunna besiktiga bilen och bogsera tunga saker/köra offroad etc när du behöver det men samtidigt kunan köra bara framhjulsdrift om du ska iväg på en långfärd och vill spara soppa...


BE*CE
419 Inlägg
24 november 2009
#16
har en v70r awd och har funderar på samma sak alltså att få 50/50 men jag har väll inte visco på min va?? det är en 1998a jag har

finns det andra fördelningslådor att köpa som håller bättre och diffar 50/50?

MVH Tysken

Volvo R racing

2 763 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#17
MeloveGolf skrev:
BOLIN_ skrev:
Har nu läst alla inlägg! Det verkar vara riktigt krångligt att få det att lira bra hela tiden hmm

Jag gav dig lösningen i början av tråden, det är den bästa lösningen och du kommer kunna besiktiga bilen och bogsera tunga saker/köra offroad etc när du behöver det men samtidigt kunan köra bara framhjulsdrift om du ska iväg på en långfärd och vill spara soppa...

Men ska man byta till Haldex behövs mycket mer arbete plus att du måste in i bilens elsystem sad

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#18
truckracing_ skrev:
har en v70r awd och har funderar på samma sak alltså att få 50/50 men jag har väll inte visco på min va?? det är en 1998a jag har

finns det andra fördelningslådor att köpa som håller bättre och diffar 50/50?

MVH Tysken

Det är visko på din sad På alla Volvobilar med awd är det visko fram tills 03 (Volvo s60 02)

Volvo - For Life

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2009
#19
BOLIN_ skrev:
Har nu läst alla inlägg! Det verkar vara riktigt krångligt att få det att lira bra hela tiden hmm Är det lättare att bygga om till bakhjulsdrift istället? Nån som har erfarenhet utav att bygga bakhjulsdrift på en bil med viskokoppling?? yikes De gamla evosarna hade väl viskokoppling?? Finns det inte nån på garaget med en evo med 500hk och ombyggd till bakhjulsdrift??

Subaru har använt viscodiffar, och de bilarna är det ingen som klagar på vad gäller drivlinan... wink

Dock är det en viss skillnad på Evo och Volvo, den största är att växellådan är annorlunda uppbyggd, om jag minns KHRacings bilder rätt.

En annan är kraftöverföringen från växellådan till vinkelväxeln, det är den största svagheten på Volvon.
Hylsan som sitter mellan växellåda och vinkelväxel är konstruerad av relativt mjuk legering, för att vara svaga länken i drivlinan om man överbelastar linan.

Jag tror inte ens den förstärkta S60R/V70R hylsan från -06 pallar med att överföra all kraft till bakhjulen allena.

Hållbarhetsmässigt är nog 50/50 att föredra framför RWD, så länge du ska ha volvons original drivlina.
Sen bör du byta ut vinkelväxeln till en utbytesvinkelväxel, den är många gånger bättre än original som sitter just nu.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 763 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#20
TurbOla skrev:
BOLIN_ skrev:
Har nu läst alla inlägg! Det verkar vara riktigt krångligt att få det att lira bra hela tiden hmm Är det lättare att bygga om till bakhjulsdrift istället? Nån som har erfarenhet utav att bygga bakhjulsdrift på en bil med viskokoppling?? yikes De gamla evosarna hade väl viskokoppling?? Finns det inte nån på garaget med en evo med 500hk och ombyggd till bakhjulsdrift??

Subaru har använt viscodiffar, och de bilarna är det ingen som klagar på vad gäller drivlinan... wink

Dock är det en viss skillnad på Evo och Volvo, den största är att växellådan är annorlunda uppbyggd, om jag minns KHRacings bilder rätt.

En annan är kraftöverföringen från växellådan till vinkelväxeln, det är den största svagheten på Volvon.
Hylsan som sitter mellan växellåda och vinkelväxel är konstruerad av relativt mjuk legering, för att vara svaga länken i drivlinan om man överbelastar linan.

Jag tror inte ens den förstärkta S60R/V70R hylsan från -06 pallar med att överföra all kraft till bakhjulen allena.

Hållbarhetsmässigt är nog 50/50 att föredra framför RWD, så länge du ska ha volvons original drivlina.
Sen bör du byta ut vinkelväxeln till en utbytesvinkelväxel, den är många gånger bättre än original som sitter just nu.

Men borde det inte gå att fixa så att man slipper volvos hylsor och fixa nåt annat?? yikes

Volvo - For Life

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök