Viscokopplingen består av lameller som växelvis är kopplade till ingående och utgående axel.
Lamellerna är inkapslade i ett kopplingshus som är fyllt med silikonolja.
Oljans viskositet, tillsammans med hastighetsskillnaderna mellan lamellerna överför kraft till bakhjulen.
Den får du byta ut mot en bit kardan.
Det som du kommer att ha problem med är frihjulsenheten.
Den sitter mellan viscon och bakaxeln.
Den har två uppgifter:
-Frikoppla bakaxeln vid inbromsning.
-Göra det möjligt att backa med fyrhjulsdrift.
Den måste du också plocka bort eller svetsa.
Bakväxeln, eller bakvagnen, heter 1165.
Den är i princip likadan som bakvagnen på 960 från -95 och framåt, vilken heter 1055.
1165 skiljer sig endast i yttre gjutningar, bearbetningar på hus och bakre lock.
Bakaxeln 1165 är alltid utrustad med automatisk differentialspärr.
Upphängningen är av typ multilink.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet