3386
Sök

Volvo 740 16v "gasar" av sig själv. HJÄLP

17 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
tjena, håller på med en kompis bil. den går som den ska och den bludrar inte eller liknande.

det som är felet är att om man ligger och kör på jämt gas så "hakar" den sig på ca 3000varv, lite olika ibland kan den stå på 1500varv eller 2000varv. sen pumpar man till på gasen så går den ner i varv till sin riktiga tomgång men den går ner riktigt sakta.

vad är felet? det är inte gasspjället som hakar sig för det går tillbaka och stänger som det ska.

HJÄLP!!! bor det spöken i den??

184 Inlägg
24 november 2009
kan väl vara tomgångs motorn som kärvar?

17 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
saab_power_900 skrev:

tomgångsmotor och tomgångsventil är det samma sak eller är det olika saker?

får prova smörja upp tomgångsmotorn och kolla om det gör skillnad.

Fd Bannad
657 Inlägg
24 november 2009
kolla spjällhuset, min Hitlerpulka hade liknande symptom och den var full med kladdig olja som hindrade spjället från att gå tillbaka, en rengöring och smörjning senare så var man good to go!

Märkesbög

17 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
Hedning skrev:
kolla spjällhuset, min Hitlerpulka hade liknande symptom och den var full med kladdig olja som hindrade spjället från att gå tillbaka, en rengöring och smörjning senare så var man good to go!

det är redan rengjort mm men det händer ingen skillnad. och gasspjället hakar sig inte utan det går tillbaka som det ska. därför tycker jag att det är mysko.

184 Inlägg
24 november 2009
dieselsmoke66 skrev:
saab_power_900 skrev:

tomgångsmotor och tomgångsventil är det samma sak eller är det olika saker?

får prova smörja upp tomgångsmotorn och kolla om det gör skillnad.

jo samma sak

Tottis_vbg
24 november 2009
jag skulle också gissa på tomgångsmotorn men annars tjuvluft nånstans?

förvirrad
3 Inlägg
27 november 2009
har haft samma problem och det är gasspjällspotentiometern (eller hur det nu stavas).. jag vet inte varför men dom går åt som smör i solsken på den där jävla motorn.. sitter mellan insuget och insugslangen ellr vad man sk säga..det ska höras ett klickande ljud i den precis när spjället öpnnar...hoppas det var till nån hjälp..

fäll ner pungen och landa

197 Inlägg
27 november 2009
men det är ju bara justera tills klicket hamnar där det ska? min klickar då på rätt ställe:)

BadBoys_Club

113 Inlägg
27 november 2009
Kan typ vara luftmassemätaren också, det finns en skruv ( insex) på den och om den flytttar sej beter bilen sej konstigt också typ som en påse nötter, den har något med luftblandningen att göra har jag för mej. men det är nog bara på tomgång som den beter sej konstigt då, uppfattade inte om det var på tomgång lr inte:D

1 867 Inlägg
27 november 2009
Att tomgången skenar på 16v-bilarna verkar vara en sjuka, kompisens bil har hållt på med det, och vi har bytt tamigfan allt. TPS, luftmassemätare, bensinpumpar, styrbox, alla bensinslangar, alla luftslangar/rör.
Ändå gör den såhär ibland. Det verkar vara nåt man får leva med wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 313 Inlägg
27 november 2009
Min gamla 940 GLT var så, letade länge, då var det reläet till spidarna det var fel på, bytte sen hade bilen normal tomgång igen..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

197 Inlägg
27 november 2009
det är ju bara vid körning det uppkommer oxå. står man still och gasar så låser den sig aldrig.

BadBoys_Club

17 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
mitchi_86 skrev:
det är ju bara vid körning det uppkommer oxå. står man still och gasar så låser den sig aldrig.

står man still och tomgasar så hänger den sig och även när man kör. fattar inte riktigt vad det kan vara. ska kolla det som ni har sagt nu och funkar det inte bättre vet jag inte vad man ska göra.

Sök