2832
Sök

Koenigsegg stoppar Saab-köp

huh?
10 427 Inlägg
24 november 2009
Kan tänka mig att det blir lite svettigt hos alla deras underleverantörer
samt inköpare hos Volvo framöver om det slutar "illa" för Saab.

1 217 Inlägg
24 november 2009
*censur* /admin
Senast redigerat av chrizz (24 november 2009)

Avstängd
386 Inlägg
24 november 2009
Dom kan lägga ner båda saab och volvo. Enligt mig så har inte volvo byggt en vettig bil sen amazon och saab har inte lyckats efter sonett. Efter det så har det väl bara gått utför.

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2009
Saab är nere på en försäljning om 500 bilar i hela USA nu, om det var hela detta året...
Det är omöjligt för en så pass omfattande industri att överleva på sådana siffror.
Tror det kan ha avskräckt Koenigsegg.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

DFFL
9 020 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
Ksj skrev:
Just nu har jag lust att göra något olagligt som innefattar bensin och en tändsticka för att vissa ska få återuppleva gamla minnen.

TACK ditt ***** kalhygge för att du totalt dödar ett stycke svensk historia och dödsmärker trollhättan med omnejd. (Riktat till Christian von Koenigsegg)

mmm, det är ju han som våldtagit saab de senaste 20 åren, skärp dig...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 339 Inlägg
24 november 2009
Ksj skrev:
Just nu har jag lust att göra något olagligt som innefattar bensin och en tändsticka för att vissa ska få återuppleva gamla minnen.

TACK ditt ***** kalhygge för att du totalt dödar ett stycke svensk historia och dödsmärker trollhättan med omnejd. (Riktat till Christian von Koenigsegg)

Det är Saabs fel och inte Christans fel att dom har byggt bilar som inte folk köper i många år.

2 751 Inlägg
24 november 2009
Synd att de blir såhär, fattar inte varför Saab säljer så dåligt som de gör, dem är ju inte bättre/sämre än många andra Europeiska märken, Opel,Citroen,peugeot,renault,volvo,vw etc etc..
Senast redigerat av DasAuto (24 november 2009)

Who Djaa bless no man curse

2 Inlägg
24 november 2009
Tycker det är lite tråkigt med alla som bara sitter och vräker ur sig att SAAB är skitbilar, osv. Dvs. all smutskastning som upstått. Jag tycker det är JÄVLIGT synd att det blev som det blev. Alla behöver inte älska, eller än mindre tycka om SAAB. Men att detta bilmärke som jag anser bygger riktigt goa bilar skall behöva gå i graven är riktigt tråkigt. Extra synd är det om alla som numera riskerar att bli utan jobb i dessa tider. Bara att hoppas på det bästa. Om ni frågar mig så kommer jag såklart skylla på GM xD

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle

876 Inlägg
24 november 2009
Turbo_Erik skrev:
Trist sad
Ett stycke svensk historia som går i graven..
Bara Volvo kvar nu då..
(Inte för att det är så svenskt,, men har iaf varit, precis som saab)

och om kineserna köper Volvo så har vi garanterat inte någon produktion kvar i Sverige om 5 år. Kommer bara finnas Koeningsegg kvar då.

Smålänning
7 887 Inlägg
24 november 2009
Tråkigt.
Framförallt för alla arbetande. Lägg ner märket och låt någon (gärna svensk) köpa varumärket och börja om på nytt, utan någon annns inblandning...

JAg förstår å andra sidan Christians tankar... Han må vara trollkarl som kan driva en superbilsfabrik från 0 på 2000-talet, men tydligen kan inte ens han rädda saab hmm

nitrox skrev:
Jag förstår inte varför saab envisats med att bygga sina skitbilar som folk tydligen inte vill ha så jävla länge?
Varför har dum inte utvecklat sig mer? Kolla bara på 95 den har ju sett likadan ut sen andra hälften av 90 talet!
.

Skitbilar är väll att ta i kanske, och andra märken (nämner inga) har ju inte direkt heller legat så långt framme roll
BTW: Saab 95 lades ner 1978, så den har INTE sett likadan ut sedan 90-talet wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 751 Inlägg
24 november 2009
Verkligen lätt att överleva när man har 2modeller att erbjuda

Who Djaa bless no man curse

471 Inlägg
24 november 2009
tkr de är mkt synd om detta sker !! nån borde gå in med alla miljarder som fattas och sen komma på en ny konstruktion som säljer bättre. hur då nått sånt mirakel skulle kunna ske?

Skiiit du nedde ! ;)

471 Inlägg
24 november 2009
240boy skrev:
tkr de är mkt synd om detta sker !! nån borde gå in med alla miljarder som fattas och sen komma på en ny konstruktion som säljer bättre. hur då nått sånt mirakel skulle kunna ske?

menar att de inte går att få fram så mkt pengar så snabbt. inget illa om saab. så ni inte missförstår:)

Skiiit du nedde ! ;)

876 Inlägg
24 november 2009
240boy skrev:
240boy skrev:

menar att de inte går att få fram så mkt pengar så snabbt. inget illa om saab. så ni inte missförstår:)

bästa som kan hända skulle förmodligen vara att lägga ner det och starta om från noll. Visst krävs det pengar ändå men tror ändå det skulle underlätta smile

751 Inlägg
24 november 2009
Ksj skrev:

Ojojoj här har vi en mogen tuffing som kan hålla i tändstickor själv! Visat hur gammal du är nu? Bra, då kanske vi kan fortsätta med diskussionen. Är själv väldigt fäst vid Saab, men de e väll för fan inte Christians fel att han inte vill ha ett märke som inte säljer längre? Hursomhelst väldigt tråkigt om Saab skulle gå i graven sad Hoppas verkligen det finns en utväg även om det ser mörkt ut.....

Som någon sa innan, förstår inte heller varför dem inte säljer bättre. Tyvärr är det nog så att dem inte fått ett ordentligt fäste på den stora Internationella marknaden.
Senast redigerat av Owla (24 november 2009)

357 Inlägg
24 november 2009
Allt detta är GMs fel. Ingen tvekan! Trångsynta, dumsnåla amerikanare med dålig fantasi..
Bara att se hur de gick när 9000 slutade produktionen, va de inte kring där de blev uppköpt om jag inte minns fel. Sorgligt!
jaja men vicedirektörerna lär ju överleva iaf.....

gud va fördomsfull jag är men jag har faktiskt släkt från usa så lite hum har jag tongue

Heter de Lövena eller Löven??

8 253 Inlägg
24 november 2009
__JoCCe__ skrev:
Allt detta är GMs fel. Ingen tvekan! Trångsynta, dumsnåla amerikanare med dålig fantasi..
Bara att se hur de gick när 9000 slutade produktionen, va de inte kring där de blev uppköpt om jag inte minns fel.

Nja, Saab hade redan börjar gräva sin egen grav och giock dåligt redan då, och visst har väl kanske inte GM gjort allt för att rädda märket. Men om dem inte hade blivit uppköpta hade det varit fullt möjligt att Saab hade gått ikull för längesedan. För hur det än är så har GM hållt Saab vid liv länge. Dem gick back bra nog och va illa ute redan när GM köpte, och sen dess har man inte visat nå vettiga siffror.

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2009
__JoCCe__ skrev:

Nu kanske jag gör många Saab-älskare upprörda, och jag har skrivit detta förut, och länkat till källor förut, men Saabs personbilsförsäljning har aldrig gått bra, inte sen det skapades i slutet av andra världskriget. wink
Så att skylla på jänkarna låter bara tomt i mina öron.
Visst, om Saab någonsin gjort nån vinst under GMs regi har den väl gått direkt in i GM, å andra sidan har GM pungat in pengar i Saab för att hålla det flytande...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 november 2009
__JoCCe__ skrev:
Bara att se hur de gick när 9000 slutade produktionen, va de inte kring där de blev uppköpt om jag inte minns fel. Sorgligt!
jaja men vicedirektörerna lär ju överleva iaf.....

gud va fördomsfull jag är men jag har faktiskt släkt från usa så lite hum har jag tongue

Har inget emot Saab men kan störa mig lite på all helgonförklaring här, det är varken Christian von Koenigseggs eller GMs fel att/om det går omkull. Hade Saab skött sina kort från början hade aldrig GM behövt lägga vantarna på företaget.

GM har fungerat som Saabs pacemaker, kanske inte den bästa lösningen men de är/var ett bättre alternativ än att gå omkull i alla fall.

Saab går omkull för att produkterna och företaget inte levde upp till standarden. Punkt slut, det stora problemet tror jag är att de drar ut så läge på modellerna eftersom de inte haft ekonomi nog att utveckla en ersättare. Kolla bara på 9-3 som ändå är med Saabmått fräsch, den är 8 år gammal. Och vad jag har hört finns det ingen ersättare inom den närmsta tiden.

9-5 är i sin tur ett par generationer för gammal och har hållts i liv enbart tack vare etanolmodellen. Hade det inte varit för den tror jag försäljningen av 9-5 störtat för länge sedan, och med den i förlängningen hela märket Saab. Men samtidigt är detta en av de saker som utmärker Saab, de har verkligen bra idéer och en bra känsla för att bygga bilar. Det finns det många saker som vittnar om, men det hjälper inte om man inte sköter företagsbiten.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök