3008
Sök

Koenigsegg stoppar Saab-köp

4 001 Inlägg
24 november 2009
#61
DasAuto skrev:
Verkligen lätt att överleva när man har 2modeller att erbjuda

Det är inte svårt att överleva om du har 2 attraktiva modeller som säljer i stor volym, problemet med Saab är att dom inte är attraktiva (ganska tydligt om man tittar på försäljningssiffror) och att det är för dålig lönsamhet per såld bil.

Ett av Saabs stora problem är att det har varit drivet av tekniker och ingenjörer istället för entreprenörer som vet hur man tjänar pengar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

357 Inlägg
24 november 2009
#62
Marlboroman skrev:
__JoCCe__ skrev:
Allt detta är GMs fel. Ingen tvekan! Trångsynta, dumsnåla amerikanare med dålig fantasi..
Bara att se hur de gick när 9000 slutade produktionen, va de inte kring där de blev uppköpt om jag inte minns fel.

Nja, Saab hade redan börjar gräva sin egen grav och giock dåligt redan då, och visst har väl kanske inte GM gjort allt för att rädda märket. Men om dem inte hade blivit uppköpta hade det varit fullt möjligt att Saab hade gått ikull för längesedan. För hur det än är så har GM hållt Saab vid liv länge. Dem gick back bra nog och va illa ute redan när GM köpte, och sen dess har man inte visat nå vettiga siffror.

Tycker ändå inte de har vart samma entusiasm på saabledningen som alla andra stora biltillverkare, 9-3ss verkar ju vara en okej bil men de är väl istortsett bara den som hyllats??
Egentligen är de ju ingen skillnad på volvo, saab, vw, audi, toyota. Alla gör familjebilar med samma pris, säkerhet och utrymme. Skumt att de bara är ett märke som försvinner.

Heter de Lövena eller Löven??

4 001 Inlägg
24 november 2009
#63
__JoCCe__ skrev:
Egentligen är de ju ingen skillnad på volvo, saab, vw, audi, toyota. Alla gör familjebilar med samma pris, säkerhet och utrymme. Skumt att de bara är ett märke som försvinner.

Det är stor skillnad på dessa bilar särskilt ett par av de absolut viktigaste, vinstmarginal per såld bil och försäljningsvolymen.

Det är hur många bilmärken som helst som har försvunnit och om Saab nu försvinner så lär det knappast vara det sista märket som går under, för några år sedan läste jag en artikel där dom kom fram till att det kommer troligtvis bara att finnas 4 biltillverkare kvar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

876 Inlägg
24 november 2009
#64
Rquired skrev:
__JoCCe__ skrev:
Allt detta är GMs fel. Ingen tvekan! Trångsynta, dumsnåla amerikanare med dålig fantasi..
Bara att se hur de gick när 9000 slutade produktionen, va de inte kring där de blev uppköpt om jag inte minns fel. Sorgligt!
jaja men vicedirektörerna lär ju överleva iaf.....

gud va fördomsfull jag är men jag har faktiskt släkt från usa så lite hum har jag tongue

Har inget emot Saab men kan störa mig lite på all helgonförklaring här, det är varken Christian von Koenigseggs eller GMs fel att/om det går omkull. Hade Saab skött sina kort från början hade aldrig GM behövt lägga vantarna på företaget.

GM har fungerat som Saabs pacemaker, kanske inte den bästa lösningen men de är/var ett bättre alternativ än att gå omkull i alla fall.

Saab går omkull för att produkterna och företaget inte levde upp till standarden. Punkt slut, det stora problemet tror jag är att de drar ut så läge på modellerna eftersom de inte haft ekonomi nog att utveckla en ersättare. Kolla bara på 9-3 som ändå är med Saabmått fräsch, den är 8 år gammal. Och vad jag har hört finns det ingen ersättare inom den närmsta tiden.

9-5 är i sin tur ett par generationer för gammal och har hållts i liv enbart tack vare etanolmodellen. Hade det inte varit för den tror jag försäljningen av 9-5 störtat för länge sedan, och med den i förlängningen hela märket Saab. Men samtidigt är detta en av de saker som utmärker Saab, de har verkligen bra idéer och en bra känsla för att bygga bilar. Det finns det många saker som vittnar om, men det hjälper inte om man inte sköter företagsbiten.

Det känns ju dumt då av GM att om dem behöver en ny ersättare för att få fart på försäljningen så borde dem hjälpa till. 9-3:an kom 2003 och är nu 6 år gammal och en ersättare ska komma 2011 enligt rykten. Finns väll inget officiellt om det egentligen men det känns rimligt. Dem skulle behöva något som utmärker dem. en retro-version av 96:an eller liknande. Har fungerat bra för andra med retro bilar och det verkar ligga i tiden med det.

Sen att Saab aldrig har gått med vinst, någonting måste GM ha tjänat på Saab. Jag menar inte fan skulle jag behålla ett företag där jag inte får ut någonting under 19 år. Om dem inte tjänat pengar så enormt mycket kunskap och teknik lär dem fått.


Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2009
#65
lindell90 skrev:
Sen att Saab aldrig har gått med vinst, någonting måste GM ha tjänat på Saab. Jag menar inte fan skulle jag behålla ett företag där jag inte får ut någonting under 19 år. Om dem inte tjänat pengar så enormt mycket kunskap och teknik lär dem fått.

Jag tror du har svarat på din egen fråga där.

Enligt GM själva så är det för att de gillar Saab. Enbart därför. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 november 2009
#66
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
__JoCCe__ skrev:
Allt detta är GMs fel. Ingen tvekan! Trångsynta, dumsnåla amerikanare med dålig fantasi..
Bara att se hur de gick när 9000 slutade produktionen, va de inte kring där de blev uppköpt om jag inte minns fel. Sorgligt!
jaja men vicedirektörerna lär ju överleva iaf.....

gud va fördomsfull jag är men jag har faktiskt släkt från usa så lite hum har jag tongue

Har inget emot Saab men kan störa mig lite på all helgonförklaring här, det är varken Christian von Koenigseggs eller GMs fel att/om det går omkull. Hade Saab skött sina kort från början hade aldrig GM behövt lägga vantarna på företaget.

GM har fungerat som Saabs pacemaker, kanske inte den bästa lösningen men de är/var ett bättre alternativ än att gå omkull i alla fall.

Saab går omkull för att produkterna och företaget inte levde upp till standarden. Punkt slut, det stora problemet tror jag är att de drar ut så läge på modellerna eftersom de inte haft ekonomi nog att utveckla en ersättare. Kolla bara på 9-3 som ändå är med Saabmått fräsch, den är 8 år gammal. Och vad jag har hört finns det ingen ersättare inom den närmsta tiden.

9-5 är i sin tur ett par generationer för gammal och har hållts i liv enbart tack vare etanolmodellen. Hade det inte varit för den tror jag försäljningen av 9-5 störtat för länge sedan, och med den i förlängningen hela märket Saab. Men samtidigt är detta en av de saker som utmärker Saab, de har verkligen bra idéer och en bra känsla för att bygga bilar. Det finns det många saker som vittnar om, men det hjälper inte om man inte sköter företagsbiten.

Det känns ju dumt då av GM att om dem behöver en ny ersättare för att få fart på försäljningen så borde dem hjälpa till. 9-3:an kom 2003 och är nu 6 år gammal och en ersättare ska komma 2011 enligt rykten. Finns väll inget officiellt om det egentligen men det känns rimligt. Dem skulle behöva något som utmärker dem. en retro-version av 96:an eller liknande. Har fungerat bra för andra med retro bilar och det verkar ligga i tiden med det.

Sen att Saab aldrig har gått med vinst, någonting måste GM ha tjänat på Saab. Jag menar inte fan skulle jag behålla ett företag där jag inte får ut någonting under 19 år. Om dem inte tjänat pengar så enormt mycket kunskap och teknik lär dem fått.

9-3ss kom sommarn 2002 och Teknikens Värld provkörde bla modellen då. Dessutom presenterades den tidigare än så, och iom att modellen var klar redan då räknar jag från 2002. Dessutom kan vi sätta 2010 på kalendern ganska snart, det vill säga att modellen 9-3 är 2010-2002=8 år gammal. Dessutom har det snackats om nya 9-5 så länge att jag inte tror ett dugg på några rykten om en ny 9-3 om ett år, speciellt inte efter dagens stora nyhet.

För övrigt tror jag inte GM gått med vinst på Saab, däremot så tror jag de har fått mycket kunskap i kombination med att det åtminstone varit lönsammare att behålla det än att sälja av det.
Senast redigerat av Rquired (24 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 210 Inlägg
24 november 2009
#67
nitrox skrev:
Jag förstår inte varför saab envisats med att bygga sina skitbilar som folk tydligen inte vill ha så jävla länge?
Varför har dum inte utvecklat sig mer? Kolla bara på 95 den har ju sett likadan ut sen andra hälften av 90 talet!

Om saab byggt fler bilar i stil med näst senaste 9-3an som faktist är snygg så hade dom nog klarat sig bättre.

Har du sett nya 9-5 ????

401 Inlägg
24 november 2009
#68
tror att det var nå PR trick från ägget...men hellre att saab går i graven än att bli kinesiskt elr dylikt.


1 210 Inlägg
24 november 2009
#69
Jockessaab skrev:
Var ska vi köpa reservdelar till våra saabar om saab försvinner?

Ja men herre gud.. de är ju nyproduktion av saab  bilar som kommer helt försvinna...
Reservdels marknaden är fortfarande stor.. så de finns säkert reservdelar till våra kära gamla saabar  wink
Om inte ifrån Orginal så "pirat"..

du kan sova gott tongue

De som däremot är väldigt tråkigt är alla jobb som kommer försvinna genom detta sad hoppas de löser sig på bästa vis nu.

Kombi-Nation
289 Inlägg
24 november 2009
#70
Lite Off-topic, men är det dax att plocka bort Koenigsegg klistermärkena nu ? jag vet att ni säkert tappar minst 50 hästar på det men...


1 207 Inlägg
24 november 2009
#71
Fetazde skrev:
Lite Off-topic, men är det dax att plocka bort Koenigsegg klistermärkena nu ? jag vet att ni säkert tappar minst 50 hästar på det men...

Någon som inte orkade läsa hela tråden ser jag.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 november 2009
#72
maco skrev:
Fetazde skrev:
Lite Off-topic, men är det dax att plocka bort Koenigsegg klistermärkena nu ? jag vet att ni säkert tappar minst 50 hästar på det men...

Någon som inte orkade läsa hela tråden ser jag.

Jag tror han var ironisk, men å andra sidan iom att affären blåstes av så förlorar klisterlapparna sin makt. Så det är lika bra att ta av dem wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 210 Inlägg
24 november 2009
#73
Fetazde skrev:
Lite Off-topic, men är det dax att plocka bort Koenigsegg klistermärkena nu ? jag vet att ni säkert tappar minst 50 hästar på det men...

ALLA som kör saab har inte Koenigsegg dekal wink så kanske fel tråd att lägga in din off-topic

876 Inlägg
24 november 2009
#74
Saab_Diana skrev:
tror att det var nå PR trick från ägget...men hellre att saab går i graven än att bli kinesiskt elr dylikt.

Håller nog med dig där. Bättre att dem "dör" än blir en kinesisk skitbil. Och dem Saab-hatare som måste säga att Saab är en skitbil kan spara sig det besväret. Saab är inte en sämre bil än andra. Men av någon anledning säljer dem inte bra.
Men om Koeningsegg skulle få för sig att göra en liknande affär i framtiden så tror jag inte detta var så bra för dem. Vågar man lägga tid å pengar på att genomföra en affär om dem drar sig ur igen p.g.a att det tar för lång tid. Enligt Jöran Hägglund så var det inte försenat sa han idag på Tv4 nyheterna klockan 22.


5 089 Inlägg
24 november 2009
#75
Ja bättre att saab dör så at hela staden här går i graven i samma veva med 5000 arbetslösa? wink

Nä, vilken gocarthall det kommer bli här snart när det står en jättestor tom lokal här:D

\Lindgren

401 Inlägg
24 november 2009
#76
lindell90 skrev:
Saab_Diana skrev:
tror att det var nå PR trick från ägget...men hellre att saab går i graven än att bli kinesiskt elr dylikt.

Håller nog med dig där. Bättre att dem "dör" än blir en kinesisk skitbil. Och dem Saab-hatare som måste säga att Saab är en skitbil kan spara sig det besväret. Saab är inte en sämre bil än andra. Men av någon anledning säljer dem inte bra.
Men om Koeningsegg skulle få för sig att göra en liknande affär i framtiden så tror jag inte detta var så bra för dem. Vågar man lägga tid å pengar på att genomföra en affär om dem drar sig ur igen p.g.a att det tar för lång tid. Enligt Jöran Hägglund så var det inte försenat sa han idag på Tv4 nyheterna klockan 22.

Det är väl det enda rätta att det här bör påverka äggens rykte.Och så visade dom dokumentär på 1an eller vars det var om ägget och när han gick i saab fabriken och skulle framstå som jätteseriös...Skrattretande.


Forummoderator
26 361 Inlägg
24 november 2009
#77
Ursäkta om man driver ifrån ämnet lite smått, men som "Volvo-älskare", måste jag ändå säga att jag inte hoppas detta är spiken i kistan för Saab. I jobbet så sneglar jag varenda natt jag kör, på en parkerad svart Saab 9-3 Turbo XWD. Så otroligt fina former.
Vill fortsätta se dem i denna riktning..så det vore synd om de skulle dö ut sad

Edit: Med riktning menar jag förstås i formgivningen. Vill förstås att de ska överleva..
Senast redigerat av AirOne (24 november 2009)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
24 november 2009
#78
Synd på saab... men för att påpeka det som redan påpekats i 4 sidor, nått har dem ju gjort nått fel eftersom att dem är den situationen dem är i...

Dock så är jag hellre för t.ex ett kinesiskt ägarskap än att det läggs ner... likadant med volvo... visst produktionen kanske flyttas till Kina men antagligen inte till fullo... och om den skulle göra det så finns det kvar jobb åtminstone ett tag till... Kanske så pass länge att ekonomin kommer till rätta lite och nya jobbtillfällen kan skapas.
Senast redigerat av AcesHigh666 (24 november 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

huh?
10 427 Inlägg
24 november 2009
#79
FLindgren skrev:
Nä, vilken gocarthall det kommer bli här snart när det står en jättestor tom lokal här:D

Gocarthall om du har tur, i Falun bygger de en velodrom/cykelbana efter Scanias flytt tonguelol


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
25 november 2009
#80
Hur resonerar ni när ni skriver att det vore bättre med kinesiska ägare än att Saab och Volvo går i graven med hedern i någotsånär behåll?

Blir det kinesiska ägare så räkna med att dyrbar teknik och forskning kommer gå förlorad och kopieras, kvalitet kommer inte att existera samt att tillverkningen absolut inte kommer vara i närheten av Europa.... Jag förstår inte ens hur Ford tänker när man kan tillåta en försäljning till geeley då Fords mindre bilar delar såpass mycket med Volvo.

Åter till ämnet, riktigt dålig stil av Koenigsegg. Har man bestämt sig för att rädda ett märke och har fått lån osv beviljat så ska man inte ge sig i första taget, skulle inte förvåna mig om det är som många nämnt tidigare att det hela bara var ett uselt pr trick. Om så är fallet hoppas jag dom inte säljer en ända bil till.

Vore inte det bästa att plocka hem både Volvo och Saab?

Rock'n Roll


Sök