3383
Sök

Ang Xenon HID satser

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
#1
Tjoo alla glada!

funderar starkt på att byta till Xenon på min 760 i mina extra ljus å "kurvljus" (som det heter på 760 men nästan samma sak som dimljus)

å så finns ju alla dessa färger, å jag har fattat att ju mer man går upp i färg ju svagare lyser lampan upp... men samtidigt så ger väl högre färg bättre färg på det d lyser upp va? gräset är grönare med 8000K än med 4000K om jag lyser på en gräsmatta mitt i natten, eller har jag fattat allt fel?

så jag söker lite råd på följande..

1: Extraljusen: vill ju att dom ska lysa långt å mycket, vilken färg då? så lågt som möjligt? runt 4000K?

2: Å så kurvljusen: dom lyser ju precis bara framför bilen, inte så särskillt långt. så då kanske det kan passa med lite mer färg? runt 8000K?

3: Å så kom jag på en fråga till, vad e skillnaden på Xenon å BiXenon??

alla bra å vettiga råd välkommna!
Senast redigerat av Xoff (16 maj 2006)


Supraman
2 300 Inlägg
17 maj 2006
#2
kör inte på för hög färgtemp.
Många poliser går igång på det.
Det är något som man ska tänka på när man ska bestämma sig, för färgtempen ökar ju längre brinntid dom har så en xenonlampa som ligger på 8000K och ska ge en blå färgton kommer efetr ett tag att vara mer violett.
Jag kör med 6000K då det ger vitast ljusmer än så ska man inte ha om det är mängden ljus man är ute efter.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

253 Inlägg
17 maj 2006
#3
Xoff skrev:
Tjoo alla glada!

funderar starkt på att byta till Xenon på min 760 i mina extra ljus å "kurvljus" (som det heter på 760 men nästan samma sak som dimljus)

å så finns ju alla dessa färger, å jag har fattat att ju mer man går upp i färg ju svagare lyser lampan upp... men samtidigt så ger väl högre färg bättre färg på det d lyser upp va? gräset är grönare med 8000K än med 4000K om jag lyser på en gräsmatta mitt i natten, eller har jag fattat allt fel?

så jag söker lite råd på följande..

1: Extraljusen: vill ju att dom ska lysa långt å mycket, vilken färg då? så lågt som möjligt? runt 4000K?

2: Å så kurvljusen: dom lyser ju precis bara framför bilen, inte så särskillt långt. så då kanske det kan passa med lite mer färg? runt 8000K?

3: Å så kom jag på en fråga till, vad e skillnaden på Xenon å BiXenon??

alla bra å vettiga råd välkommna!

4100K är standard på alla bilar med Xenon från fabrik. 4100K ger maximal ljusstyrka.

Jo högre upp i Kelvin du kommer, desto mer: 1) bländar du andra trafikanter 2) får mindre ljusstyrka pga spridningen 3) större chans att bli stoppad

Xenon: Oftast halvljus
Bixenon: Hel+halvljus

Lite mer "fakta" om HID: http://www.stylabilen.se/xenon/omhid.asp

Jag har ifs glömt att skriva detta: HID skall egentligen användas med projektorlinser för bästa resultat.
Mvh
Mvh

99 Inlägg
17 maj 2006
#4
Razvan skrev:
"4100K är standard på alla bilar med Xenon från fabrik. 4100K ger maximal ljusstyrka"

Är du verkligen säker på att ALLA bilar med xenon har samma färg? Jag har ju byggt egna bi-xenon strålkastare till min Astra, och då fick ja då laborera med ett antal olika lampor innan jag hittade två som hade samma färg... Alla kom dock från nyare mercedesar, W203, W211 och ML...
Jag har även uppmärksammat att dom allra flesta nyare Saabarna med xenon har mycket blåare färg än dom flesta andra bilar som har xenon... Så jag är lite tveksam till att alla har samma färg...

Däremot håller jag ju med om att xenon gör av sig bättre i en projektor, än vad de kommer att göra sig i en vanlig reflektor...

Och Xoff skulle jag vilja tipsa att det borde vara bäst att ha alla lampor med samma färg, annars kommer det förmodligen att se konstigt ut, då tex kurvljusen lyser blåare än dom andra ljusen... Kan jag då tänka mig iaf, men de är ju bara va jag tror...

Förresten, hade du inte tänkt sätta xenon i halvljusen? Isf kommer du ju att bli grymt besviken varje gång du bländar av tongue

Lycka till!
Senast redigerat av Big_J (17 maj 2006)

< Hänne nå, så hänne hänna! >

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
#5
att några poliser går igång tror jag inte efter som jag bara ska ha det i extra-ljus å kurvljus (båda är bara på vid helljus

) å anledningen till bytet är inte styling relaterat, utan bara för att jag vill ha bästa helljus prestanda utan att sätta dit extra lampor så hur det ser ut bryr jag mig inte så mycket om, bara att det lyser så bra som möjligt smile

å att jag kommer bli besviken när jag bländar av är jag medveten om, men gör jag som jag tänkt så e det lagligt iaf...

fortsätter tacka å buga för bra å vettiga råd...


21 761 Inlägg
17 maj 2006
#6
I extraljusen borde 4100K vara bäst, den temperaturen ska ju ge den högsta ljusstyrkan och samtidigt det ljus som mest liknar dagsljus enligt faktainfon. Jag antar att det är den sortens lampor som brukar sitta som standard i xenonextraljus.

99 Inlägg
17 maj 2006
#7
Näe, polisen bryr sig ju inte om vad du har för helljus... Eller det får dom väl rättare sagt inte göra, eftersom du får ha hur mycke helljus du vill i sverige big_smile

Jamen äre bara funktionen du är ute efter, så ska du nog gå på 4100K i alla ändå, tror inte det är nån större vits å blanda, kan knappast tro att det blir nån större skillnad på lyset i helhet... Men det ligger ju helt klart något i det du skrev i det inledande inlägget, att olika färg ger olika färgåtergivning, men oftast så är det väl bäst å ha mycke lyse, så du ser om det är något på vägen... Sen om det är nåt blått eller grönt spelar väl mindre roll, bara du har sett det tongue

Hoppas att mitt svammel kan vara till nån hjälp, annars så är det väl bara å ignorera det wink

< Hänne nå, så hänne hänna! >


Sök