3570
Sök

Batteri bak, funkar en liten kabel?

Moped Performance
14 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
#1
Hej
tänkte sätta ett batteri i skuffen til steget, och jag undrar går de att ta en t.ex. 5 kvadrats kabel från batteriet fram till batteriet bak och sen en 20 kvadrats från de batteriet till steget? De borde väl funka med tanke på att steget bara ska ha ström från batteriet bak? Generatorkabeln är ju inte alls tjock till batteriet fram nämligen. Kommer detta funka eller kommer kabeln brinna av?

// Olof


694 Inlägg
17 maj 2006
#2
du kommer få spänningsfall och shit grövre kabel är att föredra samt ett relä som gör att inte det främre batteriet laddas ut när du har bilen avstängd och spelar:P


99 Inlägg
17 maj 2006
#3
Och glöm inte strömmen som går andra vägen när du ska starta bilen... Då snackar vi ett helt lass me ampere, så de går inte tongue Inte utan någon sorts avskijning under starten iaf...

< Hänne nå, så hänne hänna! >

2 655 Inlägg
18 maj 2006
#4
Satsa på minst en 25mm kabel mellan batterierna och sedan en 10mm kabel mellan bakre batteriet och slutstegen..

Grov kabel från batteriet till slutstegen är verkningslöst om du inte har ordentlig spänning till batteriet..

Visst det är ballt med grova kablar till slutstegen men grejerna ska väl funka ordentligt oxå??

Hewi
571 Inlägg
18 maj 2006
#5
Börja med att byta kabeln till generatorn till en grövre och samtidigt kolla upp övriga kablar som har med laddningen att göra så kanske du inte behöver ett extra batteri , det finns mkt läsvärt på:
http://www.skyllermarkspressar.com/ under Information.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

99 Inlägg
18 maj 2006
#6
Streckkoden skrev:
Satsa på minst en 25mm kabel mellan batterierna och sedan en 10mm kabel mellan bakre batteriet och slutstegen..

Grov kabel från batteriet till slutstegen är verkningslöst om du inte har ordentlig spänning till batteriet..

Visst det är ballt med grova kablar till slutstegen men grejerna ska väl funka ordentligt oxå??

Tror nästan att du ska gå på en ännu grövre kabel mellan batterierna, om du inte ska ha någon avsklijning... Typ 33mm... Anledningen är att ström-rusningen till startmotorn är mycket stor, och eftersom det blir en bit för strömmen att ta sig från skuffen till startmotorn, så behlövs en så pass grov kabel...

En annan sak du bör ta me i ekvationen är ju att du inte kan ha några säkringar på kabeln, eftersom dessa med största sannolikhet kommer att gå varje gång du startar bilen tongue

Läs denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=15596
Där står hur du kopplar in en avskilning, så du kan ha lite smalare kabel, och säkra den smile
Senast redigerat av Big_J (18 maj 2006)

< Hänne nå, så hänne hänna! >

2 655 Inlägg
19 maj 2006
#7
Varför ska du ta ström från startmotorn???
Lättast är att ta ström från B+ på generatorn eller batteriet.
På så vis kan du ju säkra av strömkabeln.
Senast redigerat av Streckkoden (19 maj 2006)

99 Inlägg
19 maj 2006
#8
Nej, inte ta ström FRÅN startmotorn tongue Utan strömmen som går TILL startmotorn när du startar bilen... Den strömmen kan ju lätt överstiga 100A... Tror de blir problem å ha en säkring på en sån startström... Dessutom bör du ju ha en säkring i varje ände på kabeln...

< Hänne nå, så hänne hänna! >

Moped Performance
14 Inlägg
19 maj 2006
Trådstartare
#9
Vad ska de va för säkring på en 16mm kabel?


2 655 Inlägg
19 maj 2006
#10
Jag tar ström till mina steg direkt från generatorn, har kopplat in skiljerelä och säkring vid batterierna, har inga problem med säkringen.
Det borde bli problem om man kopplar in sej på kabeln TILL startmotorn, en av få strömkablar som inte är avsäkrade. För som Big_J skrev, starten kan dra en ruggigt mycket ström vid startögonblicket...

Sen hur mycket man kan avsäkra en kabel har ju med hur mycket förbrukaren drar.
Säkringen ska vara anpassad så den "går" när det blir för mkt belastning, istället för att förstöra utrustningen i slutet av kabeln.

21 761 Inlägg
19 maj 2006
#11
Ferox skrev:
Vad ska de va för säkring på en 16mm kabel?

Maximal rekommenderad säkring är 60A enligt Nårdiks tabell.

1 631 Inlägg
19 maj 2006
#12
Streckkoden skrev:
Sen hur mycket man kan avsäkra en kabel har ju med hur mycket förbrukaren drar.
Säkringen ska vara anpassad så den "går" när det blir för mkt belastning, istället för att förstöra utrustningen i slutet av kabeln.

Nej nej nej. Kabeln avsäkras efter hur lång och tjock den är och INTE efter vad som kopplas på i "andra änden". Utrustningen (steg tex) ska ha egna, oftast inbyggda, säkringar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 maj 2006
#13
hej, byt till och börja med laddkabeln, du får ut så mycket mer av den då, ex vid 0.7V spänningsfall så är det bara HALVA laddningen, mellan bak och fram så räcker 25mm du tar så mycket ström från fram för du får spänningsfall bak vid starten så det behöver du inte va orolig för avbrännd kabel...



Sök