3056
Sök

Vad har bilar med orginal xenon för kelvin?

269 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#1
Tjo
Som rubriken lyder, vad har ny bilar med xenon orginal för kelvin? har tänkt slänga i xenon i audin efter besiktningen, men tvekar mellan 4300 och 5000k, vill inte väcka allt för mycke uppmärksamhet av snuten
Senast redigerat av Raggo (2 december 2009)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
2 december 2009
#2
Tror det är 4300 men det varierar väll, jag skulle sattsat på 4300 då det tydligen ska ge bäst ljus och egenskaper i bla väta

Rock'n Roll

I got Dubs!
2 423 Inlägg
2 december 2009
#3
En fabriksutrustad xenonbil har alltid färgtemperatur 4300K. K = Kelvin färgtemperatur. Max. 4300K stipuleras av gällande EU förordning beträffande xenonljus i vägtrafik. 4300K avger en krämvit ljusfärg. Vissa bilar kan till synes ha blåare sken, men det är då fråga om prismor och annat i lyktan som skapar denna effekt; på gatan är den alltid krämvit.


269 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#4
Okej, skiljer det mycke mellan 4300 och 5000k i utseende och ljus? någon som har bild på eftermonterat 4300-5000k xenon?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 december 2009
#5
Kolla i mitt galleri för bilder på 55W 5000K  smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

308 Inlägg
2 december 2009
#6
jag kan kanske ta en bild lite senare...har 4300 original i halvljus och 5000 konverterat i helljus...


269 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#7
YipYip skrev:
jag kan kanske ta en bild lite senare...har 4300 original i halvljus och 5000 konverterat i helljus...

Vore kanon bra! smile

1 915 Inlägg
2 december 2009
#8
Xenonkungen skriver på sin hemsida:

Din xenon fabriksutrustade bil med xenonljus har lampsockel  D1S/D1R/D3S,  D2S/D2R eller D4S med färgtemperatur max 4300K (sedan 2008 även 5000K)


Raggo skrev:
Tjo
Som rubriken lyder, vad har ny bilar med xenon orginal för kelvin? har tänkt slänga i xenon i audin efter besiktningen, men tvekar mellan 4300 och 5000k, vill inte väcka allt för mycke uppmärksamhet av snuten

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

erixon89
2 december 2009
#9
Släng på 10000 ksmile

269 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#10
erixon89 skrev:
Släng på 10000 ksmile

hehe nej nej, då kan man ju lika gärna lacka glaset till framlyktorna blåa! tongue

erixon89
2 december 2009
#11
Raggo skrev:
erixon89 skrev:
Släng på 10000 ksmile

hehe nej nej, då kan man ju lika gärna lacka glaset till framlyktorna blåa! tongue

Haha jo men det är ganska snyggt:)

269 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#12
erixon89 skrev:
Raggo skrev:
erixon89 skrev:
Släng på 10000 ksmile

hehe nej nej, då kan man ju lika gärna lacka glaset till framlyktorna blåa! tongue

Haha jo men det är ganska snyggt:)

Nja, 4300 eller 5000k får räcka, ids inte ha snuten på mig direkt efter man monterat dit xenonet

erixon89
2 december 2009
#13
Jo det är ju en smaksak:)Själv har ja aldrig blivit stoppad för mitt xenon..

Thorssa
2 december 2009
#14
Allt över 6000K är EPA och lyser kasst. 4300 eller 5000 är en smaksak vilket som känns bäst, jag tycker 5000 ger ett mycket behagligt ljus.

1 653 Inlägg
2 december 2009
#15
Thorssa skrev:
Allt över 6000K är EPA och lyser kasst. 4300 eller 5000 är en smaksak vilket som känns bäst, jag tycker 5000 ger ett mycket behagligt ljus.

har du öht provat något annat än 5000K?

Jag kör 8000K nu i halvljuset och det lyser jävligt bra!
har provat 4300K, 10.000K och 6000K också och 8000 är klart bästa för mina ögon iallafall!

allt under 5000K ser epa ut imo då de ser ut som biltemas mega blue skitlampor typ, speciellt när det sitter i en äldre bil som inte har projektorstrålkastare...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 december 2009
#16
Thullen skrev:
Thorssa skrev:
Allt över 6000K är EPA och lyser kasst. 4300 eller 5000 är en smaksak vilket som känns bäst, jag tycker 5000 ger ett mycket behagligt ljus.

har du öht provat något annat än 5000K?

Jag kör 8000K nu i halvljuset och det lyser jävligt bra!
har provat 4300K, 10.000K och 6000K också och 8000 är klart bästa för mina ögon iallafall!

allt under 5000K ser epa ut imo då de ser ut som biltemas mega blue skitlampor typ, speciellt när det sitter i en äldre bil som inte har projektorstrålkastare...

Killen med koll? tongue

Nu utgår jag ifrån att "mega blue" ger ett blått sken? Vilket gör den där meningen... fel. Då det knappt syns av det blåa med 5000k och under.

Och jag måste passa på att hålla med, Allt över 6000k är lite epa-varning tkr jag
Senast redigerat av LeafBox (2 december 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 653 Inlägg
2 december 2009
#17
LeafBox skrev:
Thullen skrev:
Thorssa skrev:
Allt över 6000K är EPA och lyser kasst. 4300 eller 5000 är en smaksak vilket som känns bäst, jag tycker 5000 ger ett mycket behagligt ljus.

har du öht provat något annat än 5000K?

Jag kör 8000K nu i halvljuset och det lyser jävligt bra!
har provat 4300K, 10.000K och 6000K också och 8000 är klart bästa för mina ögon iallafall!

allt under 5000K ser epa ut imo då de ser ut som biltemas mega blue skitlampor typ, speciellt när det sitter i en äldre bil som inte har projektorstrålkastare...

Killen med koll? tongue

Nu utgår jag ifrån att "mega blue" ger ett blått sken? Vilket gör den där meningen... fel. Då det knappt syns av det blåa med 5000k och under.

Och jag måste passa på att hålla med, Allt över 6000k är lite epa-varning tkr jag

Ser detta blått ut för dig?
http://img.photobucket.com/albums/v180/ … G_2329.jpg

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Thorssa
2 december 2009
#18
Thullen skrev:
Thorssa skrev:
Allt över 6000K är EPA och lyser kasst. 4300 eller 5000 är en smaksak vilket som känns bäst, jag tycker 5000 ger ett mycket behagligt ljus.

har du öht provat något annat än 5000K?

Jag kör 8000K nu i halvljuset och det lyser jävligt bra!
har provat 4300K, 10.000K och 6000K också och 8000 är klart bästa för mina ögon iallafall!

allt under 5000K ser epa ut imo då de ser ut som biltemas mega blue skitlampor typ, speciellt när det sitter i en äldre bil som inte har projektorstrålkastare...

Jag har provat i tur och ordning 8000K, 6000K, 5000K, 4300K och nu original 4300K...

8000K var totalt värdelöst så fort vägbanan var blött. Och förklara gärna hur en lampa på 4300K kan lysa som en blå (?) lampa?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 december 2009
#19
Thullen skrev:
LeafBox skrev:
Thullen skrev:
har du öht provat något annat än 5000K?

Jag kör 8000K nu i halvljuset och det lyser jävligt bra!
har provat 4300K, 10.000K och 6000K också och 8000 är klart bästa för mina ögon iallafall!

allt under 5000K ser epa ut imo då de ser ut som biltemas mega blue skitlampor typ, speciellt när det sitter i en äldre bil som inte har projektorstrålkastare...

Killen med koll? tongue

Nu utgår jag ifrån att "mega blue" ger ett blått sken? Vilket gör den där meningen... fel. Då det knappt syns av det blåa med 5000k och under.

Och jag måste passa på att hålla med, Allt över 6000k är lite epa-varning tkr jag

Ser detta blått ut för dig?
http://img.photobucket.com/albums/v180/ … G_2329.jpg

Frågan var samma som han ovanför, Hur kan du få en 4300k lampa att lysa blått? Magic?
Senast redigerat av LeafBox (2 december 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 december 2009
#20
LeafBox skrev:
Thullen skrev:
Thorssa skrev:
Allt över 6000K är EPA och lyser kasst. 4300 eller 5000 är en smaksak vilket som känns bäst, jag tycker 5000 ger ett mycket behagligt ljus.

har du öht provat något annat än 5000K?

Jag kör 8000K nu i halvljuset och det lyser jävligt bra!
har provat 4300K, 10.000K och 6000K också och 8000 är klart bästa för mina ögon iallafall!

allt under 5000K ser epa ut imo då de ser ut som biltemas mega blue skitlampor typ, speciellt när det sitter i en äldre bil som inte har projektorstrålkastare...

Killen med koll? tongue

Nu utgår jag ifrån att "mega blue" ger ett blått sken? Vilket gör den där meningen... fel. Då det knappt syns av det blåa med 5000k och under.

Och jag måste passa på att hålla med, Allt över 6000k är lite epa-varning tkr jag

Det är ju just det dom inte gör dom dära "mega blue" lamporna, dom lyser inte alls blått utan snarare mindre gult än vanliga halogen, lite mer åt vitt. Original 4300k xenon lyser mer vitt än Biltemas "mega blue" lampor. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök