2837
Sök

Laptop i bilen

35 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
Hej nu har jag fått en ide om att installera en dator i bilen en liten bärbar historia
såg på pimp my ride och blev inspirerad men det finns några problem hoppas att
jag kan få svar på dom

1. vart kan jag hitta en dator som passar till bil

en vanlig bärbar dator t.ex en Asus Eee 10" kanske skulle funka men dom
blir överhettade vill inte att handskfacket ska börja brinna plus att jag måste
ha en adapter (varmt) sen måste jag ju ha så att jag kan få mina 12v till 100-240V

jag vill bara veta om det finns någon bra sida med datorer till bil eller om någon
har en lösning.

såg på pimp my ride att dom använde sig av en bärbar dator som det var
tutch och röststyrning det var bara en ca 15" skärm och inge mer.

5 198 Inlägg
12 december 2009
Oftast så behöver du inte omvandla 12v till 220.. utan du kör bara en adapter från cigg till plugg i datorn.. jag kör ofta laptopen i bilen med 12v adapter till 15 volt..

9 108 Inlägg
12 december 2009
Bara att köra, har själv haft det (06 redan) i en gammel Omega. Tror inte det är någon större risk att den börjar brinna så länge den står med luft omkring sig. 12v-220 behövs inte då man kan köpa ciggladdare till de flesta laptops.

Ljudet fixar du med en vanlig aux-kabel till stereon eller direkt till slutsteg som jag gjorde och helst ska du väl ha en extern skärm. Touchscreen hade jag men hade även en liten dröm att bygga in en touchpad någonstans som man styrde musen med. Med trådlöst internet till är möjligheterna till fräna gadgets obegränsade.

(finns nog någon mer tråd om du söker lite)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
12 december 2009
bättre å bygga en dator .. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=490764 typ börja packa strömsnåla delar på typ ett sånt moderkort.. finns sen att köpa nätagg på 12 v

5 Inlägg
12 december 2009
Kolla efter en med SSD disk, vanlig hård disk kan kracha, ja vet;(

372 Inlägg
12 december 2009
Kan du engelska finns en sida som heter mp3car.com då det inte finns så mycket att läsa om detta.

Mitt tips skulle vara att du köper en "stationär" dator istället.

Kan se ut något sånthär.

Mini-itx modekort m inbyggd processor 900kr
internminne 300kr
Hdd 500kr
m2-ATX nätaggregat för bil 1000kr (intelligent nätagregat för dator i bil, datorn startar när du vrider på tändningen osv)
Touchscreen 2000kr

Sen kan du ju köpa hur mycket bra till som hellst, wlan, 3gmodem, bluetooth, Gps, trådlöst tangentbord osv.

Glöm inte LJUDKORT 1000kr
Det finns ljudkort för 1000kr som jämförts ljudkvalitetesmässigt med hemmabiorecievers för 10000kr.
Senast redigerat av Martinfyhr (12 december 2009)

4 005 Inlägg
12 december 2009
Jag har själv laptop i bilen. Jag har dragit klart allt och förberett så att jag kommer ha en laptop i dockningsstation i bagageluckan och en skärm på en LCD-ARM i framdelen som hag kan skjuta under passagerarsidan för att gömma den när den inte används.

Men just nu kör jag laptop i framsätet på lcd-armen och sedan inkopplad direkt till slutstegen.
Ljudkort för 1000kr är ju rätt waste of money. De flesta datorer har redan bra ljudkort inbyggt. Äldre datorer har oftast sämre och kan behöva investeras i annat grafikkort.

Mitt företag säljer stationära datorer primärt så jag har stationära datorer i överflöd men valde en IBM thinkpad T60 istället. Dels pga av hårddisken då den varvar ner vid vibrationer och deras trevliga batteri m.m. De är ju byggda för lite hårdare rörliga tag.

De flesta nätaggregaten för bil har ju ett litet mini-batteri i sig som gör att den stänger av sig automatiskt efter 30 sek när du har stängt av tändningen.

Kolla gärna min tråd för lite mer info. Ska ta bilder på laptoparmen från LCD-ARM snart med.

Ang försäkring så går stöld på min bilförsäkrings hos trygghansa, även om laptopen sitter i framsätet såvida det är klassat som "fast montage" dvs fastlåst någonstans med en laptop-wire.

Det är real nice o kunna se sig själv gps-trackad på satellit 15" och vart sina kompisar är genom google latitude. smile Eller streama spotify, se OBDII-mätsiffror osv.
Senast redigerat av linuslinje (12 december 2009)

372 Inlägg
12 december 2009
Jag stårfast vid att ett ljudkort för 1000 absolut INTE är bortkastade pengar.
Nog för att integrerade ljudkort blir bättre, men dom slår inte "riktiga" ljudkort smile jämför med integrerade grafikkort smile

4 005 Inlägg
12 december 2009
Martinfyhr skrev:
Jag stårfast vid att ett ljudkort för 1000 absolut INTE är bortkastade pengar.
Nog för att integrerade ljudkort blir bättre, men dom slår inte "riktiga" ljudkort smile jämför med integrerade grafikkort smile

Jao. Det beror ju lite på syftet med bygget såklart! smile
Ska man tävla i ljud eller är extrem perfektionist så visst är det väl investerade pengar då. Men annars? Njao, tveksam. Men det beror helt på vad det är för laptop. Svårt att ta ställning till det annars.

Jag hade ungefär din åsikt tidigare med. Men allt eftersom jag har testat hundratals olika datorer och det kommer nya chipset med bra mycket trevligare ljudkontroller så stämmer det inte längre.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
12 december 2009
Jag skulle nog oxå säga att ett extern ljudkort är en bra investering.
Dom flesta laptops har extremt dåligt ljud ut orginal.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

35 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
Tack alla det är till stor hjälp tänkte streama spoty så jag sa inte ha en stor dator

112 Inlägg
12 december 2009
Varför så stor dator för att bara köra Spotify? Som att skjuta myggor med elefantbössa. Varför inte använda Android-plattformen.

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se

35 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
lucather skrev:
Varför så stor dator för att bara köra Spotify? Som att skjuta myggor med elefantbössa. Varför inte använda Android-plattformen.

HAHAHAHAHAHAHAHA

älskade jämförelsen

Android-plattformen vad är det?

112 Inlägg
12 december 2009
Android är Googles nya operativsystem för den nya tidens små handdatorer med inbyggd telefon och GPS. Att montera en dator i bilen känns så 2008 när man kan ha en snygg pekskärm nära ratten.

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se

35 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
funkar den på vilken pekskärm som helst eller är det bara nyare handatorer

35 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
jo om det finns någon som har en invite till spoty som ni inte vet vem ni ska skicka den till så finns jag har och tar gladerligen emot den annars blir det en penumeration på den

977 Inlägg
12 december 2009
Jag hade tänkt streama Spotify med min Iphone när jag fått in min nya huvudenhet. Du kan ju skicka ett PM Kexet_7 om du vill ha en invite annars finns det en tråd där det står precis hur man går till väga för att få Spotify gratis. Dock krävs det premium för att kunna köra Spotify på Iphone/Android plattform.

4 005 Inlägg
12 december 2009
Streama spotify genom iphone som inte är jailbreakad med programmet backgrounder är helt hopplöst. Då man inte kan multitaska (köra flera program samtidigt) på Iphone original. Så varenda gång du får ett sms, vill kolla sms, ringa, gpsa så kommer den stänga av spotify åt dig och så fort man startar spotify igen så får du välja playlist, välja låten du var på och gör om allt igen.

De som har negativ erfarenhet av laptop-ljudkort av 2009 års modell får gärna skriva det här vilka märken och modeller i tråden istället för att häva ut er rena åsikter om gamla datorer med ännu äldre kretskort.

Fördelen att ha en laptop/skärm kopplad till dator i bilen är alla möjligheter man kan göra.

GPS i stort format, kan se satellitfoton direkt m.m.
Bilen gps-trackas direkt och allt loggas.
Musik genom spotify, mp3, youtube.
Se film genom youtube, tvplaykanalerna. Själv kan jag streama ~30TB nerpackad film hemifrån till mina passagerare under långturer.
Kommunicera med vänner.
Koppla in webcam och köra livefeed.
Finns många roliga/nyttiga fördelar både privat och i tjänsten när man behöver det.
Givetvis bör man inte använda det under färd...

Äh, det finns många fördelar för den som vill det. Är man inte intresserad så behöver man ju faktiskt inte ha det?

Visst finns det en hel de trevliga Apps till iphone/android, men det är låsta miljöer där man är begränsad. Jag vill kunna göra vad jag vill med mina saker.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
12 december 2009
Jag har en acer aspire Som ref och den är köpt denna sommaren och har uselt ljud ut..
Så jag varken gissar eller häver ur mig konstigheter.

BTW går det att köra spotify på android, iphone och numera series 60.
Det fungerar kanon i en serie 60 mobil typ den nokia N82 jag har.
Den har då även bättre ljud ut än laptopen.
Det går att köra ner playlisterna till offline läge hemma via wlan och sen köra dom offline via mobilen i aux in på stereon med hyfsat resultat.
Senast redigerat av BMTech (12 december 2009)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

977 Inlägg
12 december 2009
linuslinje skrev:
Streama spotify genom iphone som inte är jailbreakad med programmet backgrounder är helt hopplöst. Då man inte kan multitaska (köra flera program samtidigt) på Iphone original. Så varenda gång du får ett sms, vill kolla sms, ringa, gpsa så kommer den stänga av spotify åt dig och så fort man startar spotify igen så får du välja playlist, välja låten du var på och gör om allt igen.

De som har negativ erfarenhet av laptop-ljudkort av 2009 års modell får gärna skriva det här vilka märken och modeller i tråden istället för att häva ut er rena åsikter om gamla datorer med ännu äldre kretskort.

Fördelen att ha en laptop/skärm kopplad till dator i bilen är alla möjligheter man kan göra.

GPS i stort format, kan se satellitfoton direkt m.m.
Bilen gps-trackas direkt och allt loggas.
Musik genom spotify, mp3, youtube.
Se film genom youtube, tvplaykanalerna. Själv kan jag streama ~30TB nerpackad film hemifrån till mina passagerare under långturer.
Kommunicera med vänner.
Koppla in webcam och köra livefeed.
Finns många roliga/nyttiga fördelar både privat och i tjänsten när man behöver det.
Givetvis bör man inte använda det under färd...

Kan hålla med om att man är begränsad med Iphone eller Android så vill man mer än streama musik så är ju självklart en bärbar dator att föredra. Jag har en HP 10" liggandes som jag funderat på att kanske koppla in i bilen sen. Där är man dock även där begränsad pga liten skärm samt ingen CD/DVD läsare.

Äh, det finns många fördelar för den som vill det. Är man inte intresserad så behöver man ju faktiskt inte ha det?

Visst finns det en hel de trevliga Apps till iphone/android, men det är låsta miljöer där man är begränsad. Jag vill kunna göra vad jag vill med mina saker.

Sök