3058
Sök

Laptop i bilen

Det SKA gå!
434 Inlägg
12 december 2009
hade oxå funderingar över detta. så nu fick man ytterligare idéer! big_smile.

Mvh.

Kolla gärna in mitt VR6 Projekt.

35 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
jag funderade lite på inlägget om m2-ATX hur funkar det om man har en laptop vad jag
kan förstå av det jag såg så är det ett kretskort och det finns väll inte så mycket utrymme
i en laptop.

för nu när det blir av att jag ska koppla in datorn i bilen vill jag ju inte ha den i tusen bitar
det förstör hela konseptet.

det måste väll kunna gå att koppla adaptern till täningen och steget till stereon så att när den är
av dör steget och när bilen är av går datorn om den nu har batterier annars dör den problemet
blir att starta den men det lär väll gå det oxå på ett eller annat sätt

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
12 december 2009
För att lägga till ännu mer möjlighater och trix.
Så kan man även om man har en blåtands stereo typ kenwood 8044 som jag har överföra musiken trådlöst tex från mobilen.
Man tappar lite kvalité men det funkar utmärkt att göra så.
Så då kan man köra musiken i bilen och styra allt igenom mobilen om man vill.
Smidigt och inga lösa sladdar och skräp ivägen.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
12 december 2009
Om det är strömförsörjningen du syftar på i detta läget så behöver du inget extra.
Köp en laddkabel till bil bara och sen ställer du i energispar funktioner att datorn ska dö vid tappad nätspänning.
Dock vet jag inte om det går att väcka den på samma sätt.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

35 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
nä det var det jag funderade på vi har ett inlägg där det är en kille som pratar om det kort som ska funka

nu fick jag en ide man kan gå in i bios och ställa in så att t.ex ett usb uttag ska funka som en start knapp
och den finns det fjärkontroller till datorer som man kopplar i USB porten big_smile start av dator löst

4 005 Inlägg
13 december 2009
kexet_7 skrev:
jag funderade lite på inlägget om m2-ATX hur funkar det om man har en laptop vad jag
kan förstå av det jag såg så är det ett kretskort och det finns väll inte så mycket utrymme
i en laptop.

för nu när det blir av att jag ska koppla in datorn i bilen vill jag ju inte ha den i tusen bitar
det förstör hela konseptet.

det måste väll kunna gå att koppla adaptern till täningen och steget till stereon så att när den är
av dör steget och när bilen är av går datorn om den nu har batterier annars dör den problemet
blir att starta den men det lär väll gå det oxå på ett eller annat sätt

Finns massor av trevliga små lådor för detta. Som du i sin tur kan ha i handskfacket eller under stolen eller tjao var fan du vill. smile De är små! riktigt små!

Det finns ju även färdiga carpc med skärm o allt som tar upp 2DIN. kostar en del men om du vill ha en enkel lösning så..

35 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
nä vet inte om jag vill ha en enkel lösning jag vill kunna klura lite och hitta på lösningar så en carpc
blir det inte

372 Inlägg
13 december 2009
M2-atx är ett nätagg du behöver ett modekort med en 20pins atx kontakt på. nätagget kopplar du till bilens B+, jord, ACC (tändning) och sen finns det utag som startar slutsteg, så att du kan ha extern startknapp till datorn, osv.

Skall man lösa det med en bärbar dator så är det bara att köpa en billaddare på clas ohlsson. Dock får man inte intelligensen, (autostart) (autooff) Dessutom är det väldigt vanligt att man får ett "POFF" när datorn startar upp vilket jag löste genom ett program som ger ut ström på en com-port när datorn har startat färdigt. Det finns ju självklart   Usb-> com   man kan stoppa i en bärbar då de flesta bärbara ej har comportar. Sen går det ju självklart att löda en startknapp på datorns befintliga om man inte löser det med någonslags autoboot.. Ex finns det en inställning i bios som heter Boot after powerfailure. som gör att datorn starar upp automatiskt när den får ström, Dock så fungerar det endast när man startar datorn fårn "DÖD" och inte från viloläge etc.

9 108 Inlägg
13 december 2009
Angående att interna ljudkort i laptops helt enkelt är kassa utan undantag är så kul att lyssna på. Jag körde då ljud direkt ut till två slutsteg (ingen stereo) och alla högtalare i bilen via original ljudkort i min gamla HP som säkert är från 2004 och JBL-basen och alla högtalare poppade på bättre än aldrig förr. Det skiljer helt enkelt mellan datorer. Kika vad det är för ljudkort i bara. Lär ju skilja mycket speciellt på de små 10"-sakerna..

Tycker även det känns onödigt att bygga en hel dator bara att använda till bilen. Är ju hur smidigt som helst att kunna använda den utanför bilen också om man nu vill det wink

Kika begagnatmarknaden efter någon lite äldre laptop, min HP Pavilion klarade som sagt uppgiften galant och ska man bara ha lite film, mp3 och spotify så behöver man ju ingen värsting som sagt.

372 Inlägg
13 december 2009
Visst går det självklart att få helt ok ljud ur ett integrerat ljudkort. Det är dock mkt värt att testa ett externt ljudkort, och när ni hittar integrerade ljudkort som låter bättre än externa för 1000kr så vill jag gärna veta smile

414 Inlägg
13 december 2009
Dell Latitude D serien är en mysig gammal serie av laptops och är rätt lätta att manipulera om knapparna på och även bygga om .
och dom är inte så dyra att få tag på .

sen kan du ochså boota upp OS genom ett usb minne .

kör själv med 4 olika OS till min laptop genom usb minnen och 2st på hårddisken .

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

35 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
ska kika och se vilken dator jag ska ha det blir antingen hp eller dell datorn båda värkar bra tack för all hjälp

372 Inlägg
14 december 2009
Tänk dock på att försöka lösa så mycket som möjligt innan du köper. tillexempel.
Hur ska jag starta datorn?
hur ska den få ström?
vad ska jag ha för sorts skärm?
vart ska datorn monteras någonstans?
kommer denna dator fåplats?
finns det dockningsstationer till datorn?
Har datorn tillräckligt med Usb portar?
Om jag ska ha en USB hub kan den kräva extern matning, hur ska det lösas? osv osv smile smile
Är lite tråkigt när man köpt saker som ej passar ihop sen.

35 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
ja det har du rätt i jag ska tänka på det du sa och där efter planera dator storlek tack för alla råd

35 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
ja nu har jag varit ute och letat lite Clas Ohlson har en
Spänningsomvandlare
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =142619600
kör s-video till min stereo så jag får bild från datorn
Sony ericsson har ett program till mobilen så jag kan styra
datorn via bluetoth
så det ända datorn måste ha är 2-USB och ett S-video uttag
ev att jag behöver ett mini batteri mellan Spänningsomvandlare
och datorn och sen lägga datorn i viloläge eller om jag kan få den