2820
Sök

Bmw 330 vs Volvo T5

10 Inlägg
31 december 2009
#261
Att tänka på. En 330 E46 är omotiverat (anser jag) dyr i försäkringen.
Betydligt dyrare än S60'n.
Senast redigerat av AeroV6 (31 december 2009)


1 339 Inlägg
31 december 2009
#262
Rquired skrev:
Busgrabb skrev:
För det första kan du nog fråga nästan vem som helst, BMW är dyrare att serva/laga/äga än Volvo även om du nu har hittat ett orättvist exempel

Vi börjar med Teknikens Värld nummer 7/2005 och deras undersökning av vad det kostar att underhålla en begagnad bil. Nu skall vi se, de topp 5 billigaste att serva (Service i det här fallet omfattar alltså underhåll av bil och slitdelar men inte vad det kostar att åtgärda fel utöver slitagedelar) alla modeller och storleksklasser:
1. Ford Ka 1.3
2. Bmw E46 6-cyl
3. Ford Fiesta 1.3
4. Mini Cooper (Även denna en Bmw produkt)
5. Opel Corsa 1.2

Och vi fortsätter med bildtexterna;
Bmw 3-serie, billigast i mellanklassen
Bmw 5-serie, billigast i storbilsklassen
Bmw Z3, billigast i "sport och lyxklassen"
Bmw X5, billigast i SUV-klassen.

Lite exempel på totalkostnad för service:
Bmw 5-serie 6902:-
Volvo 940 2.3 17326:-
Volvo S80 2.4t (fanns den med den motorn?) 16494:-
Mercedes E240 14847:-
Saab 9.5 2.0t 12125:-

Bmw 3-serie 6172:-
Volvo S60 2.4 15424:-
Saab 9-3 2.0t 11160:-
Mercedes C200k 15608:-

Bmw 7-serie V8 9737:-
Audi A8 4.2 21988:-
Mercedes S320 16709:- (Obs, bara en sexa mot Bmw och Audis V8!)

Bmw 7-serien räknas under "Sport och lyx" precis som Bmw Z3. Därför finns det ingen bildtext där det står "Bmw 7-serie, billigast i storlyxbilsklassen" eller liknande.

Hur TV räknat ut dessa siffror har jag ingen aning om, förmodligen har de räknat på vad som enligt serviceinstruktionen behöver bytas inom ett specifikt intervall och liknande. Oavsett så är resultaten kristallklara, Volvo är flera gånger dyrare att serva än Bmw. Och lägg märke till att detta gäller 3år begagnade bilar, så resultatet kan inte skyllas på Bmws fria service som gäller i 3år eller 8000 mil beroende på vad som inträffar först.

Som du ser, man kan fråga nästan vem som helst och oftast får man svaret att Bmw är dyrare. Men å andra sidan har de flesta, liksom du själv, ingen som helst aning om vad de pratar om.

Så det var Service/laga, om du envisas kan vi göra kapitlet om hur mycket det kostar att äga också. Visst Bmw är dyrare att försäkra, men som du ser ovan brukar den ta igen detta på servicekostnaderna. Ibland så det blir lika dyra, ibland så det blir avsevärt billigare och det går alldeles säkert att hitta fall där försäkringen gör det dyrare också. Men generellt så skiljer det inte mycket åt något håll mellan lyxbilen Bmw och en vanlig sketen Volvo.

************************************************************************************

För att gå helt offtopic; så finner jag det väldigt roande att jag kallas märkesfanatiker i denna tråd.

Jag har i denna tråd kommit med ett flertal argument och teser, liksom övriga. Jag har backat upp dessa argument och teser men siffror från prestandamätningar, undersökningar och liknande från väl ansedda källor som få skulle komma på tanken att kalla partiska, tex Teknikens Värld.. De siffror och fakta som kommit från motparten är i bästa fall Youtubevideor eller siffror mäta med GPS och stoppklocka av ägaren själv. Desto vanligare har grundargumentet "klart turbobilar är snabbare, vet du hur mycket prestanda man får för ett par tusen i en Volvo xxx" varit.

Så vem är egentligen fanatikern? Jag som tycker om mitt märke och kan bevisa att det jag säger stämmer överens med verkligheten eller vissa övriga användare som tror stenhårt på sitt Volvo och backar upp det med argument som "Jag vet att Volvo är snabbare" eller "Fråga vem som helst, Volvo är billigare) Något som uppenbarligen (syftar på TV undersökningen) visat sig vara fel.

Folk är fria att tycka vad dom vill, jag skakar däremot lite åt huvudet åt en del som helt uppenbart kastar sten i glashus omedvetna om att kåken kan trilla ner över dem.

Kan länka säkert 5-10 tester där en Volvo och Bmw är jämförda i teknikens värld där Volvon är billigare att äga än Bmw. Nu gör du väldigt extremt orättvisa jämförelser. Längst upp låter det som att äga en Bmw E46 6-cyl är hur billigt som helst, vad drar den tex L/mil? Billig att serva men allt annat då?

Volvo 940..17 000 kr? Ehh? Totalkostnad vid vilket miltal? 50 000 mil eller? Länk hade uppskattats från deras hemsida.

Jag kommer ihåg när vi har diskuterat Volvo och Bmw och när jag har länkat till tester där Volvo råkar ha kammat hem flest poäng, då är Teknikens Värld "partiska".


1 339 Inlägg
31 december 2009
#263
Och sen har vi försäkringen som jag ska fixa exempel på nu strax. Vad skillnaderna blir återstår att se.

Edit: Man måste beräkna manuellt för både Bmw 328 & 330 E46, typiskt. Närmaste jag kom var 323 = knappast jämförbart, skillde 800 kr mellan 323an och Volvo S60 T5 med helförsäkring.
Senast redigerat av Volvo740an (31 december 2009)


...has left the building...
4 474 Inlägg
31 december 2009
#264
Då kan vi lika gärna även räkna på vilken av de två bilarna som har lägst miljöpåverkan oxå, o när vi ändå är igång så tycker jag att vi även beaktar olycksfrekvens för respektive bil samt hur mycket de beräknas kosta (i snitt) för samhället med avseende på detta...
Eller: Försäkring är högst individuellt, dessutom kan det skilja multum mellan olika bolag...Jag har för mig att vi skulle lämna den ekonomiska aspekten därhän, men vissa "Volvo-iter" tar upp det hela tiden "För så mycket som BMW:n kostar så kan ja trimma min Volvo så den vinner hela F1 cirkusen!" TS
frågade om prestanda skillnader har jag för mig, inte hur mycket man kan trimma sin Volvo för si å så lite. Visst har även ekonomin betydelse för de flesta av oss men i detta fall var frågan prestandamässig, original mot original (hur ofta skall detta behöva upprepas?????).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 339 Inlägg
31 december 2009
#265
dawwe skrev:
Då kan vi lika gärna även räkna på vilken av de två bilarna som har lägst miljöpåverkan oxå, o när vi ändå är igång så tycker jag att vi även beaktar olycksfrekvens för respektive bil samt hur mycket de beräknas kosta (i snitt) för samhället med avseende på detta...
Eller: Försäkring är högst individuellt, dessutom kan det skilja multum mellan olika bolag...Jag har för mig att vi skulle lämna den ekonomiska aspekten därhän, men vissa "Volvo-iter" tar upp det hela tiden "För så mycket som BMW:n kostar så kan ja trimma min Volvo så den vinner hela F1 cirkusen!" TS
frågade om prestanda skillnader har jag för mig, inte hur mycket man kan trimma sin Volvo för si å så lite. Visst har även ekonomin betydelse för de flesta av oss men i detta fall var frågan prestandamässig, original mot original (hur ofta skall detta behöva upprepas?????).

Absolut, men du kan fortfarande jämföra vad bilarna kostar på samma person med samma bolag.. I vanliga fall iallfall.

För övrigt så va de inte jag som började med ekonomi (så ingen tror de ^^), jag kritiserade bara en jämförelse.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 december 2009
#266
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Busgrabb skrev:
För det första kan du nog fråga nästan vem som helst, BMW är dyrare att serva/laga/äga än Volvo även om du nu har hittat ett orättvist exempel

Vi börjar med Teknikens Värld nummer 7/2005 och deras undersökning av vad det kostar att underhålla en begagnad bil. Nu skall vi se, de topp 5 billigaste att serva (Service i det här fallet omfattar alltså underhåll av bil och slitdelar men inte vad det kostar att åtgärda fel utöver slitagedelar) alla modeller och storleksklasser:
1. Ford Ka 1.3
2. Bmw E46 6-cyl
3. Ford Fiesta 1.3
4. Mini Cooper (Även denna en Bmw produkt)
5. Opel Corsa 1.2

Och vi fortsätter med bildtexterna;
Bmw 3-serie, billigast i mellanklassen
Bmw 5-serie, billigast i storbilsklassen
Bmw Z3, billigast i "sport och lyxklassen"
Bmw X5, billigast i SUV-klassen.

Lite exempel på totalkostnad för service:
Bmw 5-serie 6902:-
Volvo 940 2.3 17326:-
Volvo S80 2.4t (fanns den med den motorn?) 16494:-
Mercedes E240 14847:-
Saab 9.5 2.0t 12125:-

Bmw 3-serie 6172:-
Volvo S60 2.4 15424:-
Saab 9-3 2.0t 11160:-
Mercedes C200k 15608:-

Bmw 7-serie V8 9737:-
Audi A8 4.2 21988:-
Mercedes S320 16709:- (Obs, bara en sexa mot Bmw och Audis V8!)

Bmw 7-serien räknas under "Sport och lyx" precis som Bmw Z3. Därför finns det ingen bildtext där det står "Bmw 7-serie, billigast i storlyxbilsklassen" eller liknande.

Hur TV räknat ut dessa siffror har jag ingen aning om, förmodligen har de räknat på vad som enligt serviceinstruktionen behöver bytas inom ett specifikt intervall och liknande. Oavsett så är resultaten kristallklara, Volvo är flera gånger dyrare att serva än Bmw. Och lägg märke till att detta gäller 3år begagnade bilar, så resultatet kan inte skyllas på Bmws fria service som gäller i 3år eller 8000 mil beroende på vad som inträffar först.

Som du ser, man kan fråga nästan vem som helst och oftast får man svaret att Bmw är dyrare. Men å andra sidan har de flesta, liksom du själv, ingen som helst aning om vad de pratar om.

Så det var Service/laga, om du envisas kan vi göra kapitlet om hur mycket det kostar att äga också. Visst Bmw är dyrare att försäkra, men som du ser ovan brukar den ta igen detta på servicekostnaderna. Ibland så det blir lika dyra, ibland så det blir avsevärt billigare och det går alldeles säkert att hitta fall där försäkringen gör det dyrare också. Men generellt så skiljer det inte mycket åt något håll mellan lyxbilen Bmw och en vanlig sketen Volvo.

************************************************************************************

För att gå helt offtopic; så finner jag det väldigt roande att jag kallas märkesfanatiker i denna tråd.

Jag har i denna tråd kommit med ett flertal argument och teser, liksom övriga. Jag har backat upp dessa argument och teser men siffror från prestandamätningar, undersökningar och liknande från väl ansedda källor som få skulle komma på tanken att kalla partiska, tex Teknikens Värld.. De siffror och fakta som kommit från motparten är i bästa fall Youtubevideor eller siffror mäta med GPS och stoppklocka av ägaren själv. Desto vanligare har grundargumentet "klart turbobilar är snabbare, vet du hur mycket prestanda man får för ett par tusen i en Volvo xxx" varit.

Så vem är egentligen fanatikern? Jag som tycker om mitt märke och kan bevisa att det jag säger stämmer överens med verkligheten eller vissa övriga användare som tror stenhårt på sitt Volvo och backar upp det med argument som "Jag vet att Volvo är snabbare" eller "Fråga vem som helst, Volvo är billigare) Något som uppenbarligen (syftar på TV undersökningen) visat sig vara fel.

Folk är fria att tycka vad dom vill, jag skakar däremot lite åt huvudet åt en del som helt uppenbart kastar sten i glashus omedvetna om att kåken kan trilla ner över dem.

Kan länka säkert 5-10 tester där en Volvo och Bmw är jämförda i teknikens värld där Volvon är billigare att äga än Bmw. Nu gör du väldigt extremt orättvisa jämförelser. Längst upp låter det som att äga en Bmw E46 6-cyl är hur billigt som helst, vad drar den tex L/mil? Billig att serva men allt annat då?

Volvo 940..17 000 kr? Ehh? Totalkostnad vid vilket miltal? 50 000 mil eller? Länk hade uppskattats från deras hemsida.

Jag kommer ihåg när vi har diskuterat Volvo och Bmw och när jag har länkat till tester där Volvo råkar ha kammat hem flest poäng, då är Teknikens Värld "partiska".

Och jag kan länka till lika många tester där Bmw har en billigare milkostnad än en Volvo. Och det är just det jag skrev väldigt tydligt, Volvo och Bmw är idag lika dyra. Inte att Bmw är billigare, även om så är fallet ibland.

Och sen får du ta och läsa ordentligt. Jag jämförde service och underhåll, inte förbrukning etc. En 330i drar runt 0.9-1 L/milen, 0.94 enligt EU-körcykeln. Så hur detta kan vara en "extremt orättvis jämförelse"? TV jämför Servicekostnader och alla bilar har samma förutsättningar, hur kan detta vara orättvist?

Har heller aldrig påstått att en 6-cyl E46 är hur billig som helst, klart den är dyrare i värdeminskning, förbrukning och försäkring än förstaplatsens Ford Ka. Men listan omfattade underhåll, inte totala ägandekostnader.

Och du kan säkert hitta x antal tester där Bmw får en högre milkostnad, å andra sidan kostar ju en Bmw "150.000kr mer" som någon Volvoentusiast påstod tidigare. Det är visserligen övderdrivet, men även runt 50k är mer pengar vilket ger en Bmw större värdetapp de första 3åren vilket är vad teknikens värld räknar på.

Men det är ytterst sällan några stora skillnader, varken åt ena eller andra hållet. Och kollar du på de olika posterna ser du att Bmw ofta är billigare i tex service (tom gratis om man räknar första 3 åren). förbrukning (Bmw har gjort sig kända för låg förbrukning i förhållande till effekt de senaste 20åren).

Det vill säga, att när det räknas på begagnade bilar där värdeminskningen ofta tagit ut sin roll är Bmw ofta billigare än moderna Volvo. Jämför en Bmw för 100k och en Volvo för 100k, visst Bmwn har gått längre eller har minde motor för den pengen men värdeminskningen har så gått som jämnat ut sig och då vinner Bmw på detta.

Och allt jag har gjort är att föra vidare uppgifter från ett test ur Teknikens Värld. Hur det kommer sig att 940 fick en så hög siffra får du fråga TVs redaktion, inte mig.

Jag har redan angivit källa, Teknikens Värld nummer 7 år 2005. Teknikens värld har aldrig haft något annat än sina Test ute på nätet som PDF, och detta var inget test mellan olika modeller utan en undersökning rörande modeller sålda nya i Sverige så någon länk finns inte tillgänglig.

Teknikens Värld har ett väldigt gott öga till Volvo, så som det knepigt nog förväntas av en svensk tidning. Men de har också ett väldigt gott öga till de tyska märkena. Men detta är verkligen inte samma sak som att de skulle vara partiska i någon riktning när de presenterar siffror eller resultat i ett test.

Däremot heter det gärna "Oj, vilken bil den nya Volvon var" så fort Volvo kommer med en ny modell, och den testas friskt ett tag framöver. Ta Volvo 400 som ett exempel hyllades när den kom med det tog inte allt för många år innan tom Teknikens Värld kallade den skitbil, och den tidningen är ytterst försiktiga med att kalla något skräp.

Helst önskar man sig en helt partisk tidning, men det är något som inte är möjligt då det är människor med åsikter som står bakom. Därför är TV mer entusiastiska när det kommer en ny Volvo än en ny Kia, men därifrån till "Partisk" är en väldigt lång väg.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 december 2009
#267
Volvo: Tycker jag inte...Isf ska man ta ett snittvärde på av alla de olika premierna respektive modell har hos de olika bolagen. Vissa bolag (tex Vesta) har förmånliga premier för BMW, medan andra (tex Folksam) har mindre förmånliga....Kan ta min M5 E34 som exempel, fick förslag på allt mellan ca 1200/mån till över 2500/mån (helförsäkring)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 339 Inlägg
31 december 2009
#268
dawwe skrev:
Volvo: Tycker jag inte...Isf ska man ta ett snittvärde på av alla de olika premierna respektive modell har hos de olika bolagen. Vissa bolag (tex Vesta) har förmånliga premier för BMW, medan andra (tex Folksam) har mindre förmånliga....Kan ta min M5 E34 som exempel, fick förslag på allt mellan ca 1200/mån till över 2500/mån (helförsäkring)

Jag tvivlar på att bolag i stor utsträckning har just en förmån för just ETT märke, Bmw tex. Det jag menar är att har det bolaget ett förmånligt pris för Bmw så har den troligen också förmånliga premier för Volvo och alla andra märken. Har jag fel så får du gärna bevisa det på något sätt.
Senast redigerat av Volvo740an (31 december 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 december 2009
#269
Volvo740an skrev:
Och sen har vi försäkringen som jag ska fixa exempel på nu strax. Vad skillnaderna blir återstår att se.

Edit: Man måste beräkna manuellt för både Bmw 328 & 330 E46, typiskt. Närmaste jag kom var 323 = knappast jämförbart, skillde 800 kr mellan 323an och Volvo S60 T5 med helförsäkring.

För mig:

Volvo S60 T5 260(?)hp 2005: (Stålmannen trimvarianten så Volvofolket inte skall kunna klaga)
6640:-

Volvo S60 T5 250hp 2000: (Obs, 5år äldre)
5480:-

Bmw 330i E90 258hp 2005: (Nya karossen)
6640:-

Bmw 330i E46 231hp 2005:
5780:-

IF, 2000 mil/år, helförsäkring,helår och "mina uppgifter". Alla bilar är av årsmodell 2005 utom S60n som är tillverkad 2000, årsmodell 2001 och beräknas ha rullat 15k mil när jämförelsen gjordes. Alla priser är avrundade till närmsta krona, 330i E90 kostar egentligen 6643:- och S60 T5-05 5477:-

Så här trevlig ser mina premier ut, och jag är knappast ensam om dessa. Just på grund av att den bjuder in till bus pga sin körglädje är Bmw dyra att försäkra. Och just pga att de är så lätta att trimma är Volvo turbo också dyra att försäkra.

Ibland blir det billigare, ibland dyrare och för vissa mycket dyrare. Men TV räknar på ett snitt, som inte behöver bli dyrare än Volvos snitt.

Edit: Felskrivning
Senast redigerat av Rquired (31 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 december 2009
#270
Volvo: Kolla runt själv så ser du hur det ligger till...Generellt brukar det vara som så hos f-bolag att "varje bilmodell skall bära sina egna kostnader". Sen är en annan aspekt denna: Rent krasst så är en trimmad Volvo (om den har mer än 20% högre effekt än original) olaglig att framföra på allmän väg. Nu händer det ytterst sällan att f-bolagen kollar upp om de krockade bilarna varit trimmade eller ej men det kan förekomma. O krockar man sin "vråltrimmade" S60 T5 så lär de bara värdera den som en "vanlig" S60 T5, om vi nu ska fortsätta med att jämföra trimmat vs original...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

538 Inlägg
31 december 2009
#271
lodiseN skrev:
Albertoo skrev:
Efter 13 sidor så jämför man fortfarande volvo steg 75 mot orginal bmw. Helt OINTRESSANT!....
orginal vs. orginal.... trimmad vs. trimmad inget annat!.... ni har inte hjälp trådskaparen nåt efter 13 sidor!

Aha så du säger de när de kmr en trimmad bil upp vid rödljuset lr where ever? you race what you got

det har jag väl aldrig sagt. trådskaparen ville veta skillnaden mellan en 330 och en t5. inget trim inget skit.
sen så är det självklart att you race what ypu got. men det var inte frågan från början.

538 Inlägg
31 december 2009
#272
Residence skrev:
Rquired skrev:
Rakt fram drar en 330i en orginal 2.4t, men får det svårt mot en T5 (räknar din chippade "som" en T5). Men skillnaden är inte större än att små förarskillnader kan skänka segern till Bmwn. Angivet 0-100 för 330i är 6.6sek, för T5 6.5sek. Fördelen för T5 är däremot att man få mer effekt till ett rimligare pris än till Bmwn.

När vägen svänger har jag däremot aldrig kört en Volvo, varken S60 eller C30 etc oavsett orginal eller med väghållningskit som haft den väghållning och framför allt den balans E46 bjuder på.

Och det är den stora skillnaden mellan E46 och S60 tillsammans med kommunikationen. I en Bmw rent generellt förmedlar bilen precis vart den är, hur underlaget förhåller sig, hur nära gränsen du är. Växellådan förmedlar exakt var nästa växel är, du känner exakt var växeln är och om den är i ordentligt etc. Går att ge exempel länge men jag tror det nått fram, och jämfört med detta är S60 fullständigt död och ger ingen feedback.

S60 är bilen för den som söker mesta möjliga prestanda för minsta möjliga peng, alltså ute efter att trimma. 330i E46 för den som vill njuta av ett stycke finlir till bil (längs en kurvig väg kanske?) och som inte riktigt bryr sig om rödljusrace. För, det finns alltid en kvickare bil, eller hur? smile

www.autopower.se hittar du begagnatguiden för Bmw E46, där finns mycket tips om vad du bör se upp med vid köp


Edit: Köp en facelift, sen årsmodell 2001 eller senare. Då dessa har en uppdaterad styrning, tidiga E46 har påståtts ha lite "lätt" styrning. Facelift har en mer, kan kanske beskrivas som distinkt styrning. Men känslan finns där oavsett. Från 2004 har modellen dessutom 12års rostskyddsgaranti.

VADDÅ EFTER 13 SIDOR inte hjälpt TS ?
Rquired har ju svarat rätt snyggt hursomhelst redan på sid 1.

Rquired har fel. en s60 t5 med 250 hk( som vad vad TS frågade om) går inte på 6.5 sek 0-100- det tar
7 sek för den. 330in går på 6.5. sen så går volvon om.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 december 2009
#273
Albertoo skrev:
Residence skrev:
Rquired skrev:
Rakt fram drar en 330i en orginal 2.4t, men får det svårt mot en T5 (räknar din chippade "som" en T5). Men skillnaden är inte större än att små förarskillnader kan skänka segern till Bmwn. Angivet 0-100 för 330i är 6.6sek, för T5 6.5sek. Fördelen för T5 är däremot att man få mer effekt till ett rimligare pris än till Bmwn.

När vägen svänger har jag däremot aldrig kört en Volvo, varken S60 eller C30 etc oavsett orginal eller med väghållningskit som haft den väghållning och framför allt den balans E46 bjuder på.

Och det är den stora skillnaden mellan E46 och S60 tillsammans med kommunikationen. I en Bmw rent generellt förmedlar bilen precis vart den är, hur underlaget förhåller sig, hur nära gränsen du är. Växellådan förmedlar exakt var nästa växel är, du känner exakt var växeln är och om den är i ordentligt etc. Går att ge exempel länge men jag tror det nått fram, och jämfört med detta är S60 fullständigt död och ger ingen feedback.

S60 är bilen för den som söker mesta möjliga prestanda för minsta möjliga peng, alltså ute efter att trimma. 330i E46 för den som vill njuta av ett stycke finlir till bil (längs en kurvig väg kanske?) och som inte riktigt bryr sig om rödljusrace. För, det finns alltid en kvickare bil, eller hur? smile

www.autopower.se hittar du begagnatguiden för Bmw E46, där finns mycket tips om vad du bör se upp med vid köp


Edit: Köp en facelift, sen årsmodell 2001 eller senare. Då dessa har en uppdaterad styrning, tidiga E46 har påståtts ha lite "lätt" styrning. Facelift har en mer, kan kanske beskrivas som distinkt styrning. Men känslan finns där oavsett. Från 2004 har modellen dessutom 12års rostskyddsgaranti.

VADDÅ EFTER 13 SIDOR inte hjälpt TS ?
Rquired har ju svarat rätt snyggt hursomhelst redan på sid 1.

Rquired har fel. en s60 t5 med 250 hk( som vad vad TS frågade om) går inte på 6.5 sek 0-100- det tar
7 sek för den. 330in går på 6.5. sen så går volvon om.

Korrekt siffra för Bmw 330i är 6.5sek till 100, motsvarande siffra för Volvo S60 T5 2003 är 7.1sek. Vilket också påpekades och rättades redan i början av tråden.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Entreprenör
1 286 Inlägg
31 december 2009
#274
Men snälla ge er nu någongång då?

Alla Volvokillar klankar ner på BMW förarna för att volvo-killarna har slöare bilar, som är tråkigare och dessutom är törstiga och riktigt fula oftast. Dessutom så lider dom av "svenska avundsjukan" och MÅSTE klanka ner på dom som åker ett premiummärke, BMW i det här fallet.

BMW förarna förklarar för det mesta sakligt med olika argument, hänvisar till tester och olika faktaunderlag för att bevisa att sina bilar är bäst - och försöka hjälpa volvonördarna ur sina patetiskt positiva volvosynpunkter.

För er som åker volvo. Vi vet att liver suger för er - men ni behöver ju inte skriva här och försöka förklara för oss andra att det gäller oss också? Det gäller bara er. Men någon dag - så kanske - och då menar jag kanske ni kommer till insikt och inser att bilar från Bayrische Motoren Werke äger dom svenska bilarna totalt på alla punkter.

Med detta vill jag även passa på att hälsa Gott Nytt År till er alla! smile

(PS jodå jag har ägt 6st Volvos men bara 2 BMW - men även jag fann ljuset för några år sedan och insåg skillnaden på att ÅKA bil och KÖRA bil. Det är skillnaden på Volvo och BMW. ÅKA bil - eller KÖRA bil.)

smile
Senast redigerat av NiKeMaN (31 december 2009)

// Niklas Johansson

2 982 Inlägg
31 december 2009
#275
wallingstam skrev:
Tjena!
Är lite nyfiken på 330:n. Har idag en s60 2.4t med steg 2 i = ~255 hästar så den bör vara likvärdig med T5. Har även hört att den är bättre än T5 pga den rappare lågtryckaren!

Så hur ställer sig en 330 till en T5 alt. mot min 2.4t?

Både i kurvor och rakt fram.

Ha det kalas smile

för er som svarat på era egna påhittade frågor så belyser jag TS första inlägg som startade denna gegga.

I ÖVRIGT BÖR TRÅDEN LÅSAS.

//


-utan 940
1 728 Inlägg
1 januari 2010
#276
NiKeMaN skrev:
Men snälla ge er nu någongång då?

Alla Volvokillar klankar ner på BMW förarna för att volvo-killarna har slöare bilar, som är tråkigare och dessutom är törstiga och riktigt fula oftast. Dessutom så lider dom av "svenska avundsjukan" och MÅSTE klanka ner på dom som åker ett premiummärke, BMW i det här fallet.

BMW förarna förklarar för det mesta sakligt med olika argument, hänvisar till tester och olika faktaunderlag för att bevisa att sina bilar är bäst - och försöka hjälpa volvonördarna ur sina patetiskt positiva volvosynpunkter.

För er som åker volvo. Vi vet att liver suger för er - men ni behöver ju inte skriva här och försöka förklara för oss andra att det gäller oss också? Det gäller bara er. Men någon dag - så kanske - och då menar jag kanske ni kommer till insikt och inser att bilar från Bayrische Motoren Werke äger dom svenska bilarna totalt på alla punkter.

Med detta vill jag även passa på att hälsa Gott Nytt År till er alla! smile

(PS jodå jag har ägt 6st Volvos men bara 2 BMW - men även jag fann ljuset för några år sedan och insåg skillnaden på att ÅKA bil och KÖRA bil. Det är skillnaden på Volvo och BMW. ÅKA bil - eller KÖRA bil.)

smile

En Volvo är ju mycket dyrare att äga än en BMW så varför skulle man vara avundsjuk på en bil som är billigare än den man har?
Nu är inte just min Volvo speciellt dyr men det beror inte på att jag inte har råd utan att jag har andra prioriteringar.

Gott nytt år! smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 januari 2010
#277
Andreas 940 skrev:
NiKeMaN skrev:
Men snälla ge er nu någongång då?

Alla Volvokillar klankar ner på BMW förarna för att volvo-killarna har slöare bilar, som är tråkigare och dessutom är törstiga och riktigt fula oftast. Dessutom så lider dom av "svenska avundsjukan" och MÅSTE klanka ner på dom som åker ett premiummärke, BMW i det här fallet.

BMW förarna förklarar för det mesta sakligt med olika argument, hänvisar till tester och olika faktaunderlag för att bevisa att sina bilar är bäst - och försöka hjälpa volvonördarna ur sina patetiskt positiva volvosynpunkter.

För er som åker volvo. Vi vet att liver suger för er - men ni behöver ju inte skriva här och försöka förklara för oss andra att det gäller oss också? Det gäller bara er. Men någon dag - så kanske - och då menar jag kanske ni kommer till insikt och inser att bilar från Bayrische Motoren Werke äger dom svenska bilarna totalt på alla punkter.

Med detta vill jag även passa på att hälsa Gott Nytt År till er alla! smile

(PS jodå jag har ägt 6st Volvos men bara 2 BMW - men även jag fann ljuset för några år sedan och insåg skillnaden på att ÅKA bil och KÖRA bil. Det är skillnaden på Volvo och BMW. ÅKA bil - eller KÖRA bil.)

smile

En Volvo är ju mycket dyrare att äga än en BMW så varför skulle man vara avundsjuk på en bil som är billigare än den man har?
Nu är inte just min Volvo speciellt dyr men det beror inte på att jag inte har råd utan att jag har andra prioriteringar.

Gott nytt år! smile

Nej, Volvo är lika dyra (billiga?) att äga som Bmw. Volvoägare är alltså avundsjuka för att de har en sämre bil till samma peng wink

*Ta inte det jag skrev på för stort allvar nu*

Gott nytt 2010!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

-utan 940
1 728 Inlägg
1 januari 2010
#278
Rquired skrev:
Nej, Volvo är lika dyra (billiga?) att äga som Bmw. Volvoägare är alltså avundsjuka för att de har en sämre bil till samma peng wink

*Ta inte det jag skrev på för stort allvar nu*

Gott nytt 2010!

Aha, jag har alltid trott att man bara kan vara avundsjuk på nånting som man själv inte kan få men det gäller alltså även om man i efterhand inser att man har gjort ett dåligt val?
Nu är det ju fult att prata om hur mycket pengar man har men jag har räknat ut att jag skulle ha råd att köpa och äga t ex. denna M3 2004 utan att behöva leva på nudlar: http://www.blocket.se/kronoberg/Bmw_m3_ … =8&w=3
Därför kan jag inte påstå att jag är avundsjuk på BMW-ägare, jag har som sagt bara andra prioriteringar.

Gott nytt år!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
1 januari 2010
#279
Det borde ju gå att få ett slut på märkes krigen. Om vi tar en frivillig med en 330 och en frivillig med en T5a, bestämmer träff o testar bilarna mot varann:P?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 januari 2010
#280
Jag körde nyss ifrån en 855R rejält med en 330i Touring, så Bmwn är snabbast. wink

För att vara seriösa, en 330i går till 100 på 6.5sek och en S60 T5 på 7.1. Visserligen är modellen från 2005 och nyare snabbare än så, 6.5sek den med har jag för mig. Så beroende på årsmodellen av Volvon är den lika snabb eller så blir den efter.

Så ungefär lika snabba, eller 330i är snabbare om T5an är äldre. Är alla överens om det?
Senast redigerat av Rquired (1 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök