Rquired skrev:
Busgrabb skrev:
För det första kan du nog fråga nästan vem som helst, BMW är dyrare att serva/laga/äga än Volvo även om du nu har hittat ett orättvist exempel
Vi börjar med Teknikens Värld nummer 7/2005 och deras undersökning av vad det kostar att underhålla en begagnad bil. Nu skall vi se, de topp 5 billigaste att serva (Service i det här fallet omfattar alltså underhåll av bil och slitdelar men inte vad det kostar att åtgärda fel utöver slitagedelar) alla modeller och storleksklasser:
1. Ford Ka 1.3
2. Bmw E46 6-cyl
3. Ford Fiesta 1.3
4. Mini Cooper (Även denna en Bmw produkt)
5. Opel Corsa 1.2
Och vi fortsätter med bildtexterna;
Bmw 3-serie, billigast i mellanklassen
Bmw 5-serie, billigast i storbilsklassen
Bmw Z3, billigast i "sport och lyxklassen"
Bmw X5, billigast i SUV-klassen.
Lite exempel på totalkostnad för service:Bmw 5-serie 6902:-
Volvo 940 2.3 17326:-
Volvo S80 2.4t (fanns den med den motorn?) 16494:-
Mercedes E240 14847:-
Saab 9.5 2.0t 12125:-
Bmw 3-serie 6172:-
Volvo S60 2.4 15424:-
Saab 9-3 2.0t 11160:-
Mercedes C200k 15608:-
Bmw 7-serie V8 9737:-
Audi A8 4.2 21988:-
Mercedes S320 16709:-
(Obs, bara en sexa mot Bmw och Audis V8!)Bmw 7-serien räknas under "Sport och lyx" precis som Bmw Z3. Därför finns det ingen bildtext där det står "Bmw 7-serie, billigast i storlyxbilsklassen" eller liknande.
Hur TV räknat ut dessa siffror har jag ingen aning om, förmodligen har de räknat på vad som enligt serviceinstruktionen behöver bytas inom ett specifikt intervall och liknande. Oavsett så är resultaten kristallklara, Volvo är flera gånger dyrare att serva än Bmw. Och lägg märke till att detta gäller 3år begagnade bilar, så resultatet kan inte skyllas på Bmws fria service som gäller i 3år eller 8000 mil beroende på vad som inträffar först.
Som du ser, man kan fråga nästan vem som helst och oftast får man svaret att Bmw är dyrare. Men å andra sidan har de flesta, liksom du själv, ingen som helst aning om vad de pratar om.
Så det var Service/laga, om du envisas kan vi göra kapitlet om hur mycket det kostar att äga också. Visst Bmw är dyrare att försäkra, men som du ser ovan brukar den ta igen detta på servicekostnaderna. Ibland så det blir lika dyra, ibland så det blir avsevärt billigare och det går alldeles säkert att hitta fall där försäkringen gör det dyrare också. Men generellt så skiljer det inte mycket åt något håll mellan lyxbilen Bmw och en vanlig sketen Volvo.
************************************************************************************
För att gå helt offtopic; så finner jag det väldigt roande att jag kallas märkesfanatiker i denna tråd.Jag har i denna tråd kommit med ett flertal argument och teser, liksom övriga. Jag har backat upp dessa argument och teser men siffror från prestandamätningar, undersökningar och liknande från väl ansedda källor som få skulle komma på tanken att kalla partiska, tex Teknikens Värld.. De siffror och fakta som kommit från motparten är i bästa fall Youtubevideor eller siffror mäta med GPS och stoppklocka av ägaren själv. Desto vanligare har grundargumentet
"klart turbobilar är snabbare, vet du hur mycket prestanda man får för ett par tusen i en Volvo xxx" varit.
Så vem är egentligen fanatikern? Jag som tycker om mitt märke och kan bevisa att det jag säger stämmer överens med verkligheten eller vissa övriga användare som tror stenhårt på sitt Volvo och backar upp det med argument som "Jag vet att Volvo är snabbare" eller "Fråga vem som helst, Volvo är billigare) Något som uppenbarligen (syftar på TV undersökningen) visat sig vara fel.
Folk är fria att tycka vad dom vill, jag skakar däremot lite åt huvudet åt en del som helt uppenbart kastar sten i glashus omedvetna om att kåken kan trilla ner över dem.