Ksj skrev:
niclas_swe skrev:
Ksj skrev:
Skattepengar är folkets pengar som skall användas till vår välfärd samt välmående.
Hade vi förstatligat SAAB och gett ingenjörerna fria händer att plocka fram nya billiga, hållbara (säkra) och attraktiva modeller så hade SAAB utan tvekan gått med vinst inom en 10-års period.
Men vad gör regeringen? INTE ETT JOTA!
Att bygga en bandyarena i vänersborg för en kvarts miljard, det går bra det. Den kommer ju verkligen gynna vår välfärd. OR NOT!
Stolpskotten som styr verkar inte förstå hur man ska sköta ett lands ekonomi på bästa sätt för att gynna dess invånare.
Hela det här industrihaveriet dom nu indirekt ställt till med kommer kosta det mångdubbla för staten jämtemot vad ett statligt uppköp av SAAB hade gjort och man räknar på en 20-års period.
Idioti, det är synonymt med dagens makthavare.
Nu råkar det inte vara så lätt att vända en utveckling som varit negativ i decennier. Det är inte dagens svenska makthavare som orsakat den rådande situationen.
Om man ska se till Sveriges välfärdsutveckling så ska vi knappast klaga på den sittande regeringen, utan på de som kört landet i botten. Man kan inte säga att sossarna gjorde ett bra jobb för att bättra på svensk industri. Den ekonomiska "termen" Decades of bad decisions är ett ständigt återkommande sätt att förklara socialdemokratins utveckling de senaste 40 åren. Ingen kan säga att genom att öka på den svenska statsskulden med ca 1000% är ett sätt att sköta den svenska ekonomin på ett önskvärt sätt.
Och sedan skylla på en sittande regering som försöker att rätta till 40 års misstag och nonchalans är bara löjligt.
Okej jag kanske tänkte lite för kort bakåt, men jag är inte precis lastgammal så det får bli min ursäkt (nej jag menar inte att du är det heller).
Men om jag uttrycker mig såhär då: Den politik som bedrivits sedan långt innan jag var född har varit negativ sett till vår välfärd i det långa loppet.
Visst, det har funnits vissa stunder då politiker fattat vettiga beslut men dessa är förmodligen väldigt få skulle jag vilja påstå med dagens situation som facit.
Jag förväntar mig självklart inte att alla ska vara sak-insatta i hur svensk nationalekonomi har bedrivits genom åren, vad jag däremot förväntar mig är att man har koll så man kan backa upp det man säger.
Om man tycker att det är rimligt att vända en streak som varit neråt i 40 år på 4 år så får det väl stå för den. Men jag tycker inte att man kan hacka på någon för ett problem som orsakades av någon annan längre bak i tiden.
Sen är det ju så att ska ett företag leva och utvecklas så måste det finnas entreprenörsanda i företaget, väldigt få slentrian företag finns kvar på marknaden.
Som någon sa innan, regeringen skall förvalta våra ekonomiska intressen och spegla våra tankar och synsett på saker. Att förvalta svenska folkets välfärd är inte att pumpa in ännu mer likvida medel i ett redan sjunkande skepp. Bättre att kapa linorna och låta skeppet sakta gå ner i djupet.
För SAAB arbetarna så kommer det inte som en chock, och gör det det så bör de öppna en tidning, som inte har en naken brud på omslaget, lite oftare, nyheter går även på TV. Att börja se sig om tidigare efter jobb är iaf vad jag hade gjort..
Det är väldigt lätt att sitta och gråta ut i Expressen och Sossebladet hur synd det är om dem som förlorar jobbet, det är lika lätt att skylla på att regeringen skulle göra något, men det är inte lika poppis att betala för det. Det är inte heller lätt att se efter sin egen kammare och faktiskt ta ansvar för sitt eget liv. Vad är det med folket i detta landet som förväntar sig att någon annan ska ta hand om deras problem.
Ta detta som en vändpunkt i livet, självklart inget vill bli av med jobbet men händer det så händer det. Gör det bästa av det, sök nytt jobb, starta eget, utbilda er! Gör något sitt inte där nu och förbanna att regeringen inte löste era problem åt er. Ta möjligheten nu och gör något. Allt negativt har inte ett negativt resultat.