2920
Sök

Köpråd:Motorcykel eller bil?

3 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#1
Hej nu är det så att jag är 18 år och har precis börjat jobba och har bara unge för 40-50tusen
som jag kan lägga ut och jag vill samla till en toyota supra jag undrar om det är smart att ta motorcykel körkort och sen köpa motorcykel istället för att köpa en bil först? Och senare när jag har fått ihop pengar köpa en toyota supra
Senast redigerat av kerex112 (22 december 2009)

Fisketokig
2 997 Inlägg
22 december 2009
#2
Har du funderingar på att ta MC-kort så ta det direkt till våren. Försäkringarna bygger på hur länge du haft körkortet och kan vara värt mycket även om du avvaktar sen med själva mc-köpet.

Sen om du inte kört MC sen tidigare så hinner du få känsla vid körningarna för om det är värt att prioritera en hoj senare smile

Edit: Tänk på att tung MC får du först köra vid 21år och gör uppkörningen då eller om du tar begränsad MC nu och väntar 2 år så blir det automatiskt obegränsad...

Beror då helt om du kommer vilja köra begränsad hoj i 2 år. Och annars när på säsongen du fyller år.
Hinner du fylla 21 till våren 2012 har möjlighet att köra upp direkt på tung. Fyller du på hösten och vill väldigt gärna köra 2012 så ta begränsad till våren.
Senast redigerat av Martin 9-3 (22 december 2009)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

blacken
22 december 2009
#3
Skaffa hoj! möeee roligare än bil cool Bil har man bara när man inte kan köra hoj..

Ointresserad.
936 Inlägg
22 december 2009
#4
Håller med Blacken. Hoj är otroligt kul.

Teabag appreciation club.

3 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#5
Okej tack för infon får se mot våren hur det blir.

110 Inlägg
22 december 2009
#6
Quad min vän.. där har du det bästa av båda världar big_smile

Gorg-o-holic...

Muttley
22 december 2009
#7
du kan aldrig någonsin få lika roligt med en supra som du kan få med en hoj. och 2 hjuligt menas då smile. dvs om du väljer något som kan prestera på vägarna.

blacken
22 december 2009
#8
tkd_rille skrev:
du kan aldrig någonsin få lika roligt med en supra som du kan få med en hoj. och 2 hjuligt menas då smile. dvs om du väljer något som kan prestera på vägarna.

Jupp! http://www.youtube.com/watch?v=r3IxSjuM … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Cg-tSm0X … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=3ty-7bTI … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=5sUhNi7p … re=related cool

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2009
#9
Jag säger bil, för det första brukar risken för en olycka vara stor (större) som ny förare och i de flesta fall är det trevligare att krocka/köra av vägen i en bil än oskyddad på MC.

Sedan får du visserligen väldigt mycket prestanda och körglädje för pengarna i en motorcykel, men hur kul är det att köra MC till vardags? Om man bortser från att de flesta kör som idioter (och synbart är ute efter att försöka träffa en) så skall man tänka på saker som ösregn, snö, passagerare, komfort, kyla på vår och höst och så vidare.

Att köpa en motorcykel för att ha i Garaget och köra då och då (eller till vardags sommartid) och övrig tid tjata på att få låna farsans bil kontra en egen bekväm bil att kunna köra bekvämt med vart man vill i vilket väder som helst är en konstig prioritering tycker jag.

Ett annat tips är att börja med annat än en Supra, ingen vidare lämplig förstabil det. Men förmodligen kommer du, liksom jag gjorde, strunta i sådana råd och tycka att du är odödlig wink

Mitt tips är alltså att dels köp en MC som ett komplement till bil senare och köp en förstabil som inte är såpass extrem som en Supra för tillfället.

Edit: Då denna diskussion redan varit uppe en gång tidigare vet jag att MC-förarna kommer skriva långa inlägg om att jag är för klen, för bekväm eller inte kan köra MC och att det egentligen är ett utmärkt fordon året runt (bortsett från när snön ligger) och att man bara får ta på sig rätt kläder.

Men jag hävdar fortfarande bestämt att en bil är mer praktisk och bekväm, och att Motorcyklar är lämpligast som komplement till en bil wink
Senast redigerat av Rquired (22 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fisketokig
2 997 Inlägg
22 december 2009
#10
blacken skrev:
tkd_rille skrev:
du kan aldrig någonsin få lika roligt med en supra som du kan få med en hoj. och 2 hjuligt menas då smile. dvs om du väljer något som kan prestera på vägarna.

Jupp! http://www.youtube.com/watch?v=r3IxSjuM … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Cg-tSm0X … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=3ty-7bTI … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=5sUhNi7p … re=related cool

Roligt? Finns ju ingen njutning i att åka fort på hoj. 300 knyck på en hoj är väl knappast nåt att satsa på. Kanske mitt val av hoj men över 200 knyck på våra svenska vägar räcker för en annan. Det är axet, responsen och friheten man vill åt på en hoj.

Då håller jag med tidigare inlägg ang quad. En värre sådan kan matchas med en sporthoj upp till dryga 100km/h och tåls att hoppa med och köra terräng.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

\m/(><)\m/
742 Inlägg
22 december 2009
#11
InZan3 skrev:
Quad min vän.. där har du det bästa av båda världar big_smile

Ja roligare finns inte, funkar kalas sommar som vinter

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

Muttley
22 december 2009
#12
Rquired skrev:
Att köpa en motorcykel för att ha i Garaget och köra då och då (eller till vardags sommartid) och övrig tid tjata på att få låna farsans bil kontra en egen bekväm bil att kunna köra bekvämt med vart man vill i vilket väder som helst är en konstig prioritering tycker jag.

Ett annat tips är att börja med annat än en Supra, ingen vidare lämplig förstabil det. Men förmodligen kommer du, liksom jag gjorde, strunta i sådana råd och tycka att du är odödlig wink

Mitt tips är alltså att dels köp en MC som ett komplement till bil senare och köp en förstabil som inte är såpass extrem som en Supra för tillfället.

Edit: Då denna diskussion redan varit uppe en gång tidigare vet jag att MC-förarna kommer skriva långa inlägg om att jag är för klen, för bekväm eller inte kan köra MC och att det egentligen är ett utmärkt fordon året runt (bortsett från när snön ligger) och att man bara får ta på sig rätt kläder.

Men jag hävdar fortfarande bestämt att en bil är mer praktisk och bekväm, och att Motorcyklar är lämpligast som komplement till en bil wink

du får en fräsch hoj för 30 tusen och kan köpa en vettig bil för 20-30 tusen ? så varför låna pappas bil? Jag har både bil och mc, även om jag har en 600 så är de en bra "sporthoj" att börja med då topphastigheten är lagom hög och bra acc.

mc är utmärkt att köra året runt om man känner för att kunna frysa.  och är ett utmärkt transportmedel till jobb då du sparar sjukt mycket på soppan. nu menar jag på att du har en relativt billig försäkring med.

Liksom jag ser inte en supra som en bekväm bil överhuvudtaget trångt och jävligt, tycker en hoj är så mycket skönare då smile.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2009
#13
tkd_rille skrev:
Rquired skrev:
Att köpa en motorcykel för att ha i Garaget och köra då och då (eller till vardags sommartid) och övrig tid tjata på att få låna farsans bil kontra en egen bekväm bil att kunna köra bekvämt med vart man vill i vilket väder som helst är en konstig prioritering tycker jag.

Ett annat tips är att börja med annat än en Supra, ingen vidare lämplig förstabil det. Men förmodligen kommer du, liksom jag gjorde, strunta i sådana råd och tycka att du är odödlig wink

Mitt tips är alltså att dels köp en MC som ett komplement till bil senare och köp en förstabil som inte är såpass extrem som en Supra för tillfället.

Edit: Då denna diskussion redan varit uppe en gång tidigare vet jag att MC-förarna kommer skriva långa inlägg om att jag är för klen, för bekväm eller inte kan köra MC och att det egentligen är ett utmärkt fordon året runt (bortsett från när snön ligger) och att man bara får ta på sig rätt kläder.

Men jag hävdar fortfarande bestämt att en bil är mer praktisk och bekväm, och att Motorcyklar är lämpligast som komplement till en bil wink

du får en fräsch hoj för 30 tusen och kan köpa en vettig bil för 20-30 tusen ? så varför låna pappas bil? Jag har både bil och mc, även om jag har en 600 så är de en bra "sporthoj" att börja med då topphastigheten är lagom hög och bra acc.

mc är utmärkt att köra året runt om man känner för att kunna frysa.  och är ett utmärkt transportmedel till jobb då du sparar sjukt mycket på soppan. nu menar jag på att du har en relativt billig försäkring med.

Liksom jag ser inte en supra som en bekväm bil överhuvudtaget trångt och jävligt, tycker en hoj är så mycket skönare då smile.

Precis det jag skrev, att man skall ha motorcykel och bil i så fall smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Muttley
22 december 2009
#14
Martin 9-3 skrev:
blacken skrev:
tkd_rille skrev:
du kan aldrig någonsin få lika roligt med en supra som du kan få med en hoj. och 2 hjuligt menas då smile. dvs om du väljer något som kan prestera på vägarna.

Jupp! http://www.youtube.com/watch?v=r3IxSjuM … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Cg-tSm0X … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=3ty-7bTI … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=5sUhNi7p … re=related cool

Roligt? Finns ju ingen njutning i att åka fort på hoj. 300 knyck på en hoj är väl knappast nåt att satsa på. Kanske mitt val av hoj men över 200 knyck på våra svenska vägar räcker för en annan. Det är axet, responsen och friheten man vill åt på en hoj.

Då håller jag med tidigare inlägg ang quad. En värre sådan kan matchas med en sporthoj upp till dryga 100km/h och tåls att hoppa med och köra terräng.

hur ofta ligger man i 300 på en hoj?. Större risk att fjollor i leksaksbilar kör fortare smile. de är kurvorna man är ute efter om man kör hoj som entusiast, här iallafall.

Sen ser jag absolut NOLL likhet med en sporthoj och en quad.

du kan inte trycka fullt i skarpa kurvor med en 4 hjuling. Men visst är de roliga om man vill leka.

110 Inlägg
22 december 2009
#15
ett litet inlägg om quad som jag sa tidigare..
visst nu är detta lite över budgeten om du köper den komplett så ny men en Yamaha Raptor 700R turbo
som är ostrypt gör iaf glada 160km/h+ (du vill inte köra fortare än så på svenska vägar)

Gorg-o-holic...

Muttley
22 december 2009
#16
Rquired skrev:
tkd_rille skrev:
Rquired skrev:
Att köpa en motorcykel för att ha i Garaget och köra då och då (eller till vardags sommartid) och övrig tid tjata på att få låna farsans bil kontra en egen bekväm bil att kunna köra bekvämt med vart man vill i vilket väder som helst är en konstig prioritering tycker jag.

Ett annat tips är att börja med annat än en Supra, ingen vidare lämplig förstabil det. Men förmodligen kommer du, liksom jag gjorde, strunta i sådana råd och tycka att du är odödlig wink

Mitt tips är alltså att dels köp en MC som ett komplement till bil senare och köp en förstabil som inte är såpass extrem som en Supra för tillfället.

Edit: Då denna diskussion redan varit uppe en gång tidigare vet jag att MC-förarna kommer skriva långa inlägg om att jag är för klen, för bekväm eller inte kan köra MC och att det egentligen är ett utmärkt fordon året runt (bortsett från när snön ligger) och att man bara får ta på sig rätt kläder.

Men jag hävdar fortfarande bestämt att en bil är mer praktisk och bekväm, och att Motorcyklar är lämpligast som komplement till en bil wink

du får en fräsch hoj för 30 tusen och kan köpa en vettig bil för 20-30 tusen ? så varför låna pappas bil? Jag har både bil och mc, även om jag har en 600 så är de en bra "sporthoj" att börja med då topphastigheten är lagom hög och bra acc.

mc är utmärkt att köra året runt om man känner för att kunna frysa.  och är ett utmärkt transportmedel till jobb då du sparar sjukt mycket på soppan. nu menar jag på att du har en relativt billig försäkring med.

Liksom jag ser inte en supra som en bekväm bil överhuvudtaget trångt och jävligt, tycker en hoj är så mycket skönare då smile.

Precis det jag skrev, att man skall ha motorcykel och bil i så fall smile

Samtidigt och direkt smile för att man ska kunna bli en bra förare ska man inte vänta. mellanhoj duger gott (hur många kör IGENTLIGEN med strypningar ? )

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2009
#17
tkd_rille skrev:
Rquired skrev:
tkd_rille skrev:

du får en fräsch hoj för 30 tusen och kan köpa en vettig bil för 20-30 tusen ? så varför låna pappas bil? Jag har både bil och mc, även om jag har en 600 så är de en bra "sporthoj" att börja med då topphastigheten är lagom hög och bra acc.

mc är utmärkt att köra året runt om man känner för att kunna frysa.  och är ett utmärkt transportmedel till jobb då du sparar sjukt mycket på soppan. nu menar jag på att du har en relativt billig försäkring med.

Liksom jag ser inte en supra som en bekväm bil överhuvudtaget trångt och jävligt, tycker en hoj är så mycket skönare då smile.

Precis det jag skrev, att man skall ha motorcykel och bil i så fall smile

Samtidigt och direkt smile för att man ska kunna bli en bra förare ska man inte vänta. mellanhoj duger gott (hur många kör IGENTLIGEN med strypningar ? )

Förmodligen lika många som kör med lagliga mopeder eller epa-traktorer wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

110 Inlägg
22 december 2009
#18
Vi hade iaf en knapp som ströp den... :p

Gorg-o-holic...

blacken
22 december 2009
#19
Martin 9-3 skrev:
blacken skrev:
tkd_rille skrev:
du kan aldrig någonsin få lika roligt med en supra som du kan få med en hoj. och 2 hjuligt menas då smile. dvs om du väljer något som kan prestera på vägarna.

Jupp! http://www.youtube.com/watch?v=r3IxSjuM … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Cg-tSm0X … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=3ty-7bTI … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=5sUhNi7p … re=related cool

Roligt? Finns ju ingen njutning i att åka fort på hoj. 300 knyck på en hoj är väl knappast nåt att satsa på. Kanske mitt val av hoj men över 200 knyck på våra svenska vägar räcker för en annan. Det är axet, responsen och friheten man vill åt på en hoj.

Då håller jag med tidigare inlägg ang quad. En värre sådan kan matchas med en sporthoj upp till dryga 100km/h och tåls att hoppa med och köra terräng.

Typ detta då? tunnis.. tongue  http://www.youtube.com/watch?v=YfCCVT_B … ature=fvsr
Senast redigerat av blacken (22 december 2009)

Muttley
22 december 2009
#20
Rquired skrev:
tkd_rille skrev:
Rquired skrev:

Precis det jag skrev, att man skall ha motorcykel och bil i så fall smile

Samtidigt och direkt smile för att man ska kunna bli en bra förare ska man inte vänta. mellanhoj duger gott (hur många kör IGENTLIGEN med strypningar ? )

Förmodligen lika många som kör med lagliga mopeder eller epa-traktorer wink

just de ja. enbart de "snälle pågarna".


Sök