Jag säger bil, för det första brukar risken för en olycka vara stor (större) som ny förare och i de flesta fall är det trevligare att krocka/köra av vägen i en bil än oskyddad på MC.
Sedan får du visserligen väldigt mycket prestanda och körglädje för pengarna i en motorcykel, men hur kul är det att köra MC till vardags? Om man bortser från att de flesta kör som idioter (och synbart är ute efter att försöka träffa en) så skall man tänka på saker som ösregn, snö, passagerare, komfort, kyla på vår och höst och så vidare.
Att köpa en motorcykel för att ha i Garaget och köra då och då (eller till vardags sommartid) och övrig tid tjata på att få låna farsans bil kontra en egen bekväm bil att kunna köra bekvämt med vart man vill i vilket väder som helst är en konstig prioritering tycker jag.
Ett annat tips är att börja med annat än en Supra, ingen vidare lämplig förstabil det. Men förmodligen kommer du, liksom jag gjorde, strunta i sådana råd och tycka att du är odödlig
Mitt tips är alltså att dels köp en MC som ett komplement till bil senare och köp en förstabil som inte är såpass extrem som en Supra för tillfället.
Edit: Då denna diskussion redan varit uppe en gång tidigare vet jag att MC-förarna kommer skriva långa inlägg om att jag är för klen, för bekväm eller inte kan köra MC och att det egentligen är ett utmärkt fordon året runt (bortsett från när snön ligger) och att man bara får ta på sig rätt kläder.
Men jag hävdar fortfarande bestämt att en bil är mer praktisk och bekväm, och att Motorcyklar är lämpligast som komplement till en bil