2567
Sök

Dålig värme i kupen på volvo 745 gl - 90

Fetast i stan !!
991 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#1
Hej !
Har en volvo 745 gl - 90 som det har blivit väldigt dålig värme i kupen på även fast det är full värme och full fläkt pådraget.
När jag köpte bilen för snart 2 veckor sen så var det hyffsat bra värme faktiskt , sen har bilen stått drygt en vecka och nu är det dålig värme yikes
Om bilen står och går ett tag utan kupefläkten pådragen , så när man sätter på fläkten så är det varmt ett litet tag men sen avtar värmen tills den bara är fes ljummen .
Tempmätaren står på mitten som är normalt men den undre kylarslangen blir bara fes ljummen även fast bilen går hur länge som helst .  Övre kylarslangen blir varm som den ska.   värme kranen till värme paketet öppnar helt som den ska.

Så nu undrar jag vad ni tror det kan vara för fel ??

Väldigt tacksam för svar då jag köpt bilen för att ha som bruksbil nu .   MVH Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Smålänning
7 883 Inlägg
24 december 2009
#2
Rätt kylvattennivå?

Sen kan termostaten vara paj med...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Fetast i stan !!
991 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#3
Kyllvatten nivån är rätt .

Kan det vara termostaten som är trasig även fast tempmätaren visar normal ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#4
Ha precis kommit in efter att ha bytt till en ny termostat .  samma problem kvarstår =/ 
Så nu vill jag ha lite mer tips om vad ni tror det kan vara !

Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

5 198 Inlägg
25 december 2009
#5
värmepaketet som pajjat ?

130 Inlägg
25 december 2009
#6
ta lös slangarna som går in te värme paketet vid torpeden å skölj igenom... kan bli mycke gägga där å då blåser de bara ljumet


7 100 Inlägg
25 december 2009
#7
kollat så du har vatten och glykol?
hadde samma fel i svarta saaben.

men ska man varmköra en termostat va?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Fetast i stan !!
991 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#8
Men då måste jag fråga varför blir den undre kylarslangen bara ljummen ??  för det har väl inget med värme paketet att göra direkt ??
Jag har både vatten och glykol i ja .  för annars hade den nog frusit rätt så hårt när det var typ 20 minusgrader i förra veckan .

Varmkörde bilen efter termostat bytet förut och tempmätaren stod på halv som den ska , sen drog jag på fäkten och det kom varmluft en stund sen var det bara fes ljummet igen .

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#9
Har varit ute nu ikväll och åkt lite och märkte då att det blir varmare i bilen när man gasar .  kanske någon har varit med om samma sak elr vet vad det kan vara . 

Mycket tacksam för svar smile
Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#10
någon måste ju ha några ideer om vad det kan vara???
börjar bli lite akut nu då man gärna vill åka i bilen och inte behöva frysa =/

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

1 210 Inlägg
27 december 2009
#11
kan vara vattenpumpen.. eftersom du beskriver att de blir mera värme när du gasar..

sen när du bytt termostat lr tappat ur kylvätska och fyllt på så ska du ha full värma på medans du låter bilen arbeta sig upp till rätt temperatur.. de är för att du ska minimera luft fickor i kylssystemet..
Senast redigerat av Ekis! (27 december 2009)

. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
27 december 2009
#12
Har du kollat om det är blött vid förarplatsen, under mattan, allså den man kan ta bort om man har en. För jag hade ungefär samma problem och det var en ventil som läckte som sitter trångt och jävligt brevid gaspedalen. NU har jag dock tappat bort ordet,. . .

men sen töm hela kylsystemt och ha i nytt.  om det blir någort bättre  om du inte redan gjort.

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

1 210 Inlägg
27 december 2009
#13
Lugn nu! börja felsök ifrån rätt ände så att säga... smile de kan vara så att du har många små fel... töm kyl systemet spola ur de så de blir rent vatten som kommer ut.. sen fyller du i nytt glykol vatten ny termostat gärna vinter smile sen startar du bilen låter den stå på tomgång  med full värme inställt på fläkten.. låt den sen jobba sig upp till rätt temp på mätaren.. har du då samma fel? så kan de vara vattenpumpen som gett med sig... detta märks genom att du rycker i den och kollar om den "glappar" kan även då vara bra att lägga av remmen för att slippa spänningen ifrån den.  när du gasar så får du mera värme sa du.. även de kan vara ett tecken på att vattenpumpen är dålig.. ger dålig cirkulation..  detta är de första du bör kika på.. sen om de inte blir bättre så kollar du kylare läcker den?? om den läcker får du in luft i systemet även som då ger luft fickor...  kan även vara ett läckande värme paket, och i så fall bör du känna en svag glykol doft i kupen, även få en fet hinna på fram rutan...   hoppas du blev lite klokare av detta smile en liten fråga försvinner de vatten ur expasions  kärlet?

26 Inlägg
27 december 2009
#14
jag hade samma fel på en 740, men då visade sej att nån hade bytt en av slangarna som går mellan värmepaketet å torpeden och den var veckad så cirkulation inte räkte till... kolla det om du inte redan har gjort de. ett enkelt tips smile


Fetast i stan !!
991 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#15
Ekis! skrev:
kan vara vattenpumpen.. eftersom du beskriver att de blir mera värme när du gasar..

sen när du bytt termostat lr tappat ur kylvätska och fyllt på så ska du ha full värma på medans du låter bilen arbeta sig upp till rätt temperatur.. de är för att du ska minimera luft fickor i kylssystemet..

Men borde inte den gå upp i temp ifall vattenpumpen är dålig och vattnet cirkulerar dåligt ??
sen är det ju sa att undre kylarslangen är fes ljummen bara men den övre blir varm .

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#16
_JLarsson skrev:
Har du kollat om det är blött vid förarplatsen, under mattan, allså den man kan ta bort om man har en. För jag hade ungefär samma problem och det var en ventil som läckte som sitter trångt och jävligt brevid gaspedalen. NU har jag dock tappat bort ordet,. . .

men sen töm hela kylsystemt och ha i nytt.  om det blir någort bättre  om du inte redan gjort.

Det är inte blött på förarplats golvet det var det första jag kollade och antar att du menar värmekranen?

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#17
Ekis! skrev:
Lugn nu! börja felsök ifrån rätt ände så att säga... smile de kan vara så att du har många små fel... töm kyl systemet spola ur de så de blir rent vatten som kommer ut.. sen fyller du i nytt glykol vatten ny termostat gärna vinter smile sen startar du bilen låter den stå på tomgång  med full värme inställt på fläkten.. låt den sen jobba sig upp till rätt temp på mätaren.. har du då samma fel? så kan de vara vattenpumpen som gett med sig... detta märks genom att du rycker i den och kollar om den "glappar" kan även då vara bra att lägga av remmen för att slippa spänningen ifrån den.  när du gasar så får du mera värme sa du.. även de kan vara ett tecken på att vattenpumpen är dålig.. ger dålig cirkulation..  detta är de första du bör kika på.. sen om de inte blir bättre så kollar du kylare läcker den?? om den läcker får du in luft i systemet även som då ger luft fickor...  kan även vara ett läckande värme paket, och i så fall bör du känna en svag glykol doft i kupen, även få en fet hinna på fram rutan...   hoppas du blev lite klokare av detta smile en liten fråga försvinner de vatten ur expasions  kärlet?

Ska försöka hitta någon som har garage och har vattensslang och så .
På tal om vattenpumpen , borde inte tempen överskrida normal då ifall pumpen vore dålig och vattnet cirkulerar dåligt ??
Känner inte någon lukt av glykol i bilen och det är inte blött på golvet heller och har inte någon fet hinna på rutan .
Sen är jag fortfarande fundersam över varför den undre kylarslangen är ljummen bara medans den andra är varm som den ska ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#18
C-Gustafson skrev:
jag hade samma fel på en 740, men då visade sej att nån hade bytt en av slangarna som går mellan värmepaketet å torpeden och den var veckad så cirkulation inte räkte till... kolla det om du inte redan har gjort de. ett enkelt tips smile

det ska undersökas imorgon smile  tack

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

41 Inlägg
27 december 2009
#19
Hade samma problem med min 740 förra veckan. När jag körde hårt med bilen, åkte runt o sladdade eller bara pippade ur den på växlarna, så kom det värme, men körde man lugnt och fint, så blev de dåligt ös i paketet. Körkortet kan ju hänga lös om man måste köra som fan med bilen för att få någon värme roll

Det räckte för min del att spola ur värmepaketet med varmt vatten och en diskmaskinstablett. Hade även hjälp utav en pump man sätter på borrmaskinen för att pumpa runt det hela.. Tänk på att pumpa "baklänges", då geggan oftast fastnar någonstans i början utav värmepaketet, så du inte gör det hela värre o det blir totalstopp någonstans.

Detta fungerade i allafall för mig och jag slipper frysa i bilen, är ju så att man kan glida runt o bara kallingar när det är -15 minus ute big_smile


Fetast i stan !!
991 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#20
lajnuzz skrev:
Hade samma problem med min 740 förra veckan. När jag körde hårt med bilen, åkte runt o sladdade eller bara pippade ur den på växlarna, så kom det värme, men körde man lugnt och fint, så blev de dåligt ös i paketet. Körkortet kan ju hänga lös om man måste köra som fan med bilen för att få någon värme roll

Det räckte för min del att spola ur värmepaketet med varmt vatten och en diskmaskinstablett. Hade även hjälp utav en pump man sätter på borrmaskinen för att pumpa runt det hela.. Tänk på att pumpa "baklänges", då geggan oftast fastnar någonstans i början utav värmepaketet, så du inte gör det hela värre o det blir totalstopp någonstans.

Detta fungerade i allafall för mig och jag slipper frysa i bilen, är ju så att man kan glida runt o bara kallingar när det är -15 minus ute big_smile

Haha okej smile  ska se om någon jag känner kan hjälpa mig att spola rent det någon dag .
Men vilken slang är det som är tillförsel och retur ??

Och sen undrar jag fortfarande hur det kommer sig att den undre kylarslangen bara blir ljummen men den övre blir varm yikes

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice


Sök