2970
Sök

Köpråd: v40 t4 eller 2,0t?

534 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#1
vilket av dom ska man lägga ner pengarna på?har hört mest bra saker om 2,0t faktist men vill höra mer smile

Cupra_
29 december 2009
#2
Beror väl lite på vad du ska göra med bilen.. Vad gäller styling så är det ju samma bil. Ska du satsa på mkt effekt så är en T4 -99 ett bra alternativ. Eller en 2,0T sen tar du block från en T4. Kolla i motordatatråden så ser du alla skillnader mellan årsmodeller, motorer m.m.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

4 Inlägg
29 december 2009
#3
jag har haft en t4.. mkt nöjd, gick hårt länge, men krånglade aldrig.....jag tycker du ska satsa på en t4 om du ska ha lite tryck i grejerna;P

754 Inlägg
29 december 2009
#4
Min mamma äger en S40 2.0t -01 som gått 14 000mil. Servad som den ska osv. Men vilken jävla skitbil! Krånglar konstant! Sen har den jordens mest förbannat fula motorljud och är galet tråkig att köra. Jag skulle helt enkelt aldrig i hela mitt liv köpa en S40 eller V40. Kan ju självklart vara ett så kallat "måndagsexemplar" mamma äger...men det har ju satt sina spår i mina värderingar om den bilen big_smile

Detta är vad jag tycker...lär väl få en massa påhopp nu tongue

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

534 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#5
hehe okej okej det var ju blandade känslor om den, men det blir förmodligen en 2,0t.

167 Inlägg
29 december 2009
#6
Jag hade satsat på en t4..
Min mamma har en V40 1,6 liters motor i 97 års modell. Riktigt tråkig att köra och absolut ingen komfort eller tryck i motorn, men den går riktigt billigt och trots sina 34 000 mil så är den bara servad 5 ggr och bytt bromsar ett par gånger och den går kanon..

Men personlien hade jag satsat på en T4...


Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 december 2009
#7
T4 alla dagar i veckan, finns typ inga nackdelar förutom möjligen inköpspris och några spänn mer i försäkring.

Autotech

marcus1
31 december 2009
#8
Om du bryr dig om effekt så ska du helt klart köpa T4:an dom går inte att jämföra i tryck. Och den dricker inte så sjukt mycket bensin som vissa tror. Kör nästan på samma soppasiffror med min T4:a som min 2.0T. Så som jag ser det så slår inte 2.0T ut T4 på något alls. Förutom inköpspris. Köp T4 direkt och slipp ångra sig senare.

Meister
6 763 Inlägg
31 december 2009
#9
Prata med torpis. Ska du ha mycket effekt har jag för mig att de är 2.0t du köra med eftersom att de är mindre borr i de blocket. Men lagom effekt så köt t4


230 Inlägg
31 december 2009
#10
Vilken motor du väljer spelar ingen större roll (om du inte ska trimma som fan) smile

Men att du väljer en Fas2 Är att rekomendera.

2.0T har 165 hk

T4 har 200 hk

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 december 2009
#11
2,0t har bättre utväxling om du ska trimma :p

Men vad ska bilen användas till ? bara köra till å från jobbet?

försäkringen skiljer ju mycke om du är ung tex...
skatten vet jag inte hur mycke den skiljer, lär ju inte vara tusenlappar som försäkringen..


534 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#12
Tack för alla tips. Jag ska ha den tillatt åka till jobb osv. Men det jag har hört om 2,0t är att man kan få ut samma effekt som en t4 en slippa alla dyra försäkringar osv. Är det samma v-låda som t4an? Har för mej att t4an har en v-låda som sitter på en v40 diesel? Är fas1 bara skit eller?

956 Inlägg
1 januari 2010
#13
johannisson skrev:
Tack för alla tips. Jag ska ha den tillatt åka till jobb osv. Men det jag har hört om 2,0t är att man kan få ut samma effekt som en t4 en slippa alla dyra försäkringar osv. Är det samma v-låda som t4an? Har för mej att t4an har en v-låda som sitter på en v40 diesel? Är fas1 bara skit eller?

Läs torpis inlägg (#9) i den här tråden så får du veta lite mer. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101478

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

123 Inlägg
1 januari 2010
#14
Jag har en t4 -99 som jag är riktigt riktigt nöjd med. smile Så, jag tycker du ska satsa på en t4.

8 250 Inlägg
1 januari 2010
#15
camaro67 skrev:
Prata med torpis. Ska du ha mycket effekt har jag för mig att de är 2.0t du köra med eftersom att de är mindre borr i de blocket. Men lagom effekt så köt t4

Det är tvärs om. T4:an har mindre borrning.


534 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#16
luunggan skrev:
johannisson skrev:
Tack för alla tips. Jag ska ha den tillatt åka till jobb osv. Men det jag har hört om 2,0t är att man kan få ut samma effekt som en t4 en slippa alla dyra försäkringar osv. Är det samma v-låda som t4an? Har för mej att t4an har en v-låda som sitter på en v40 diesel? Är fas1 bara skit eller?

Läs torpis inlägg (#9) i den här tråden så får du veta lite mer. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101478

okej okej som jag fattar de så kan ma få ut mer effekt ur 2,0t fas1 än t4 fas 1?

956 Inlägg
1 januari 2010
#17
johannisson skrev:
luunggan skrev:
johannisson skrev:
Tack för alla tips. Jag ska ha den tillatt åka till jobb osv. Men det jag har hört om 2,0t är att man kan få ut samma effekt som en t4 en slippa alla dyra försäkringar osv. Är det samma v-låda som t4an? Har för mej att t4an har en v-låda som sitter på en v40 diesel? Är fas1 bara skit eller?

Läs torpis inlägg (#9) i den här tråden så får du veta lite mer. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101478

okej okej som jag fattar de så kan ma få ut mer effekt ur 2,0t fas1 än t4 fas 1?

Nja wink

Ska man bara små trimma lite till ca 250hk är det inte någon större skillnad på vilken motor man väljer. Men ska man över det rekomenderas t4 för att det är mindre risk att cylinderväggarna spricker på den.

Så det beror ju lite på hur mycket effekt du vill ha vid valet av motor.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

534 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#18
luunggan skrev:
johannisson skrev:
luunggan skrev:

Läs torpis inlägg (#9) i den här tråden så får du veta lite mer. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101478

okej okej som jag fattar de så kan ma få ut mer effekt ur 2,0t fas1 än t4 fas 1?

Nja wink

Ska man bara små trimma lite till ca 250hk är det inte någon större skillnad på vilken motor man väljer. Men ska man över det rekomenderas t4 för att det är mindre risk att cylinderväggarna spricker på den.

Så det beror ju lite på hur mycket effekt du vill ha vid valet av motor.

Okej men jag ska ju ändå bara söndagsköra osv, men jag vill ha den motorn som har bäst hållbarhet och så. kanske slänger i ett chip i värsta fall men är fas 1 bilar bara skit?

Hittade en v40 2,0t som gått 16 000 för 29 000 ny bes o skattad 1999, kan det vara något?

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 januari 2010
#19
johannisson skrev:
luunggan skrev:
johannisson skrev:

okej okej som jag fattar de så kan ma få ut mer effekt ur 2,0t fas1 än t4 fas 1?

Nja wink

Ska man bara små trimma lite till ca 250hk är det inte någon större skillnad på vilken motor man väljer. Men ska man över det rekomenderas t4 för att det är mindre risk att cylinderväggarna spricker på den.

Så det beror ju lite på hur mycket effekt du vill ha vid valet av motor.

Okej men jag ska ju ändå bara söndagsköra osv, men jag vill ha den motorn som har bäst hållbarhet och så. kanske slänger i ett chip i värsta fall men är fas 1 bilar bara skit?

Hittade en v40 2,0t som gått 16 000 för 29 000 ny bes o skattad 1999, kan det vara något?

jag har en v40 2,0t som gått 14300 mil å ska säljas för ungefär de priset så fort jag hunnit besikta den tongue


534 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#20
Xuri skrev:
johannisson skrev:
luunggan skrev:

Nja wink

Ska man bara små trimma lite till ca 250hk är det inte någon större skillnad på vilken motor man väljer. Men ska man över det rekomenderas t4 för att det är mindre risk att cylinderväggarna spricker på den.

Så det beror ju lite på hur mycket effekt du vill ha vid valet av motor.

Okej men jag ska ju ändå bara söndagsköra osv, men jag vill ha den motorn som har bäst hållbarhet och så. kanske slänger i ett chip i värsta fall men är fas 1 bilar bara skit?

Hittade en v40 2,0t som gått 16 000 för 29 000 ny bes o skattad 1999, kan det vara något?

jag har en v40 2,0t som gått 14300 mil å ska säljas för ungefär de priset så fort jag hunnit besikta den tongue

okej okej lägg till min msn så kan vi snacka lite där om den smile  johannisson_88@hotmail.com


Sök