krille_hlm skrev:
Okej, och hur länge tycker ni att ska det ta innan t-röden läckt igenom kolvringarna eller ventilerna då?
Nu får ni faktiskt sluta komma med en massa tips som men inga konkreta svar som bara förvirrar folk.
Det finns mätutrustning som man mäter läckaget genom ventilerna med och då får man ett värde på en skala där man ser om det är okej eller inte. Jag kan ombesörja detta och det ska andra motorfirmor också kunna göra.
Och självklart ska det ju täta om man mirafräst sätena och slipat ventilerna, detta förutsätter ju dock att mirafräsen styrt rätt i ventilstyrningen så den centrerat och även att ventilskaft och styrning inte är slitet.
Man brukar dock efter mira ta det sista med indianpinne och carborundum. Huruvida detta egentligen behövs eller ej kan säkert diskuteras i all oändlighet. Viktigare är anliggningsytans bredd så du får rätt tryck. Särskilt viktigt när du ska åka överladdat, slipar du in slitna ventiler med indianpinne tills de är täta så får du bredare anliggningsyta = mindre tryck per mm2 och därmed större risk för att du bränner ventilerna för att det blåser igenom. Som någon skrev innan här, ca 1mm bred anliggningsyta är lagom.
Visst har det läckt igenom olja och säkerligen har ventiltätningarna och/eller kolvringarna läckt och dessutom har det kommit in från insuget också för att du haft mycket vevhuskomp.
Det blir så när det tätar dåligt i ringarna och då trycker du in olja i insuget genom vevhusventen.
Men såhär ser de flesta begagnade motorer ut när man delar dem, det är liksom inget ovanligt med beläggningar. Det blir ju så genom åren. Blankt och fint är det bara när du bygger ihop motorn..