3116
Sök

Varför ser mina kolvar/ventiler ut på detta sättet. Bmw e36 m50 325

Pro detailer
417 Inlägg
14 februari 2010
#41
hotrodder skrev:
Nisse_Jarnet skrev:
Moparboy440 skrev:

Man slipar ju fortfarande ventiler för hand, efter att ha fräst sätena så behöver de ju ofta ännu finslipas med indianpinne.
Men som du säger så hjälper det ju inte med indianpinne om ytorna är för deformerade.

Ska inte behöva slipas för hand efter mirafräsning.

x2

Vet iaf två hyfsat duktiga motorbyggare här i Skåne som åtminstone när jag hade min topp hos den ena av dom slipade för hand så jag sällar mig till slipningsgänget.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

4 682 Inlägg
14 februari 2010
#42
hotrodder skrev:
Nisse_Jarnet skrev:
Moparboy440 skrev:
Man slipar ju fortfarande ventiler för hand, efter att ha fräst sätena så behöver de ju ofta ännu finslipas med indianpinne.
Men som du säger så hjälper det ju inte med indianpinne om ytorna är för deformerade.

Ska inte behöva slipas för hand efter mirafräsning.

x2

-1

77 Inlägg
14 februari 2010
#43
Ok, förklara gärna varför man skulle ställa sig och börja slipa efter att man mirafräst?

Btw, torque wins races? Ja om man saknar växellåda kanske wink
Senast redigerat av Nisse_Jarnet (14 februari 2010)


4 682 Inlägg
16 februari 2010
#44
Nisse_Jarnet skrev:
Ok, förklara gärna varför man skulle ställa sig och börja slipa efter att man mirafräst?

Btw, torque wins races? Ja om man saknar växellåda kanske wink

För att ytorna inte anpassas efter varandra vid mirafräsning.
Tog bara 4år innan någon kommenterade min signatur yikes.

The Deer Hunter
35 Inlägg
25 februari 2010
#45
men vinklen på ventilen och mira fräsning ska ju vara exakt så det ska bli tätt.
då använder dom nog en dålig maskin när dom mira fräser.

krockar rådjur och käckar turbos till frukost.

77 Inlägg
26 februari 2010
#46
Håller med där, det ska bli tätt smile Min stod bra länge med t-röd utan att ha läckt ett dugg med enbart mirafräs iaf smile


1 482 Inlägg
28 februari 2010
#47
Nisse vet vad han snackar om.. Bevis finns.

Och ja.. mirafräsning är det bästa du kan göra. Om man inte få det tätt när man mirafräser ska man fan inte gå närheten av en fräs.

BLT Service
Theracords Music Label

SVK Customs
1 639 Inlägg
28 februari 2010
#48
Okej, och hur länge tycker ni att ska det ta innan t-röden läckt igenom kolvringarna eller ventilerna då?
Nu får ni faktiskt sluta komma med en massa tips som men inga konkreta svar som bara förvirrar folk.
Det finns mätutrustning som man mäter läckaget genom ventilerna med och då får man ett värde på en skala där man ser om det är okej eller inte. Jag kan ombesörja detta och det ska andra motorfirmor också kunna göra.
Och självklart ska det ju täta om man mirafräst sätena och slipat ventilerna, detta förutsätter ju dock att mirafräsen styrt rätt i ventilstyrningen så den centrerat och även att ventilskaft och styrning inte är slitet.
Man brukar dock efter mira ta det sista med indianpinne och carborundum. Huruvida detta egentligen behövs eller ej kan säkert diskuteras i all oändlighet. Viktigare är anliggningsytans bredd så du får rätt tryck. Särskilt viktigt när du ska åka överladdat, slipar du in slitna ventiler med indianpinne tills de är täta så får du bredare anliggningsyta = mindre tryck per mm2 och därmed större risk för att du bränner ventilerna för att det blåser igenom. Som någon skrev innan här, ca 1mm bred anliggningsyta är lagom.
Visst har det läckt igenom olja och säkerligen har ventiltätningarna och/eller kolvringarna läckt och dessutom har det kommit in från insuget också för att du haft mycket vevhuskomp.
Det blir så när det tätar dåligt i ringarna och då trycker du in olja i insuget genom vevhusventen.
Men såhär ser de flesta begagnade motorer ut när man delar dem, det är liksom inget ovanligt med beläggningar. Det blir ju så genom åren. Blankt och fint är det bara när du bygger ihop motorn..


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#49
krille_hlm skrev:
Okej, och hur länge tycker ni att ska det ta innan t-röden läckt igenom kolvringarna eller ventilerna då?
Nu får ni faktiskt sluta komma med en massa tips som men inga konkreta svar som bara förvirrar folk.
Det finns mätutrustning som man mäter läckaget genom ventilerna med och då får man ett värde på en skala där man ser om det är okej eller inte. Jag kan ombesörja detta och det ska andra motorfirmor också kunna göra.
Och självklart ska det ju täta om man mirafräst sätena och slipat ventilerna, detta förutsätter ju dock att mirafräsen styrt rätt i ventilstyrningen så den centrerat och även att ventilskaft och styrning inte är slitet.
Man brukar dock efter mira ta det sista med indianpinne och carborundum. Huruvida detta egentligen behövs eller ej kan säkert diskuteras i all oändlighet. Viktigare är anliggningsytans bredd så du får rätt tryck. Särskilt viktigt när du ska åka överladdat, slipar du in slitna ventiler med indianpinne tills de är täta så får du bredare anliggningsyta = mindre tryck per mm2 och därmed större risk för att du bränner ventilerna för att det blåser igenom. Som någon skrev innan här, ca 1mm bred anliggningsyta är lagom.
Visst har det läckt igenom olja och säkerligen har ventiltätningarna och/eller kolvringarna läckt och dessutom har det kommit in från insuget också för att du haft mycket vevhuskomp.
Det blir så när det tätar dåligt i ringarna och då trycker du in olja i insuget genom vevhusventen.
Men såhär ser de flesta begagnade motorer ut när man delar dem, det är liksom inget ovanligt med beläggningar. Det blir ju så genom åren. Blankt och fint är det bara när du bygger ihop motorn..

Mycket vettiga svar. Va även mörkare på sidan om ALLA kolvarna på "utvalda" ställen. EJ missfärgade kolvar utan ex sot eller något liknande.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

58 Inlägg
2 mars 2010
#50
Hör med Freds Motor i Skövde. Han har pejl på grejerna.

Funderar på starta eget rike.
www.402m.se


Sök