3150
Sök

Chip till saab 9-3 2.0t -00!

332 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Tjena på er, tänkte kolla lite med de kunniga om chip, så jag undrar vilket chip är det bästa? jag har tittat på bsr.se och där kostar steg 1 6000kr, (sjukt dyrt?) men alltså, jag är ute efter ett chip som både är bra och billigt.

5 710 Inlägg
11 januari 2010
Danneeandersson skrev:
så jag undrar vilket chip är det bästa?

.....går nästan inte att svara på utan att ha studerat alla progravaror med pålästa ögon, mätt effekt, temperaturer, bränsleförbrukning, tryck osv osv på alla dessutom provkört de i en och samma bil med ett oberoende testlag som utvärderar körbarheten och "känslan".

Jag brukar säga att man skall hålla sig till de kända SAAB-trimmarna, ringa runt och "känna på" de lite och välja de som känns bäst och ligger bra till geografiskt.

Vill du veta vad folk tycker om de olika firmorna så sök.......
Lite resultat:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=110065
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78729
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106188

Gör du en sökning på STCS forum så kan du läsa tills du blir gråhårig.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

332 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
haha, will do smile tackar!
Senast redigerat av Danneeandersson (11 januari 2010)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 januari 2010
Maptun kan jag dock varmt rekomendera. Nordic är ju ute ur spelet om du vill ha BRA o ÄKTA service. Speedparts är blandade meningar om. BSR är ju inte specialicerade för saab, men de är ju endå bra, och de har endå helt ok service.

29 Inlägg
13 januari 2010
T5 suite sen letar du bara efter en kontakt som villa passa sig kanske ELM327 eller vad den heter o filer hittar du på internet se till så de är en säker sida och att de är till Trionic 7 (t7) smile

Saab - se allas avundsjuka blickar.

394 Inlägg
13 januari 2010
Maptun, trollspeed, NordiC är dom jag kan nämna som är lite mer kvalitet samt gar byggt riktiga saab bilar. med andra ord vet dom vad dom håller på med smile

vem fan är maptun?

Tattoo
13 januari 2010
Om du ska trimma varför gör det halvdant??????? Bättre att mappa henne du får mera hk på krona då än att chippa. Chippa blir alldrig som dom skriver. Alla bilar är olika körda och slitna. Saab kan man få ut mycket  hk för en billig peng. En mappning kostar runt 5000kr att göra. så spar pengarna och gör det seriöst från början det kommer löna sej på längre sikt.

5 710 Inlägg
14 januari 2010
Tattoo skrev:
Bättre att mappa henne du får mera hk på krona då än att chippa.

Den ekvationen får jag inte ihop.....
Tattoo skrev:
En mappning kostar runt 5000kr att göra.

Vartdå? Man får räkna med att det tar en dag och då räcker nog inte 5000 spänn i de flesta fall.
Som exempel tar Maptun 12.500 för en mappning.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

332 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
Ursäkta okunnigheten, men vad är mappning? nån gång måste man ju lära sig.. right? smile

Avstängd
62 Inlägg
16 januari 2010
Hmm, han skall nog inte använda sig av t5 suite till en t7 bil. Sen är det väl BDM programering som gäller för honom eller att använda sig av en CANusb kabel som fungerar med t7 suite.

Du kanske skrev fel så ursäkta om jag låter snorkig.

9000cse skrev:
T5 suite sen letar du bara efter en kontakt som villa passa sig kanske ELM327 eller vad den heter o filer hittar du på internet se till så de är en säker sida och att de är till Trionic 7 (t7) smile

Man kan inte mappa t7 i realtid så en mappning blir som någon föregående talare sade bra dyrt, mycket dyrare än att köpa ett chip.

Att mappa är att sätta upp bilen i en bromsbänk och med den och lite andra grejer som referens ställa in bilen så att den levererar optimalt. I och med att man inte kan mappa t7 i realtid så får man köra en repa, logga alla värden, ändra i mjukvaran, flasha boxen (programera/chippa, kalla det vad du vill), köra en repa till, ändra, flasha.... Ja du fattar ju, det tar en liten stund och kräver att man vet vad fan man håller på med.

Det finns färdiga program och folk som kan flasha boxen åt dig utan att det behöver kosta skjortan, men se till att det är ett beprövat program du stoppar i.

BSR kan inte trimma SAAB, håll dig borta från dem. Audi gör dem dock fina program till big_smile

Danneeandersson skrev:
Ursäkta okunnigheten, men vad är mappning? nån gång måste man ju lära sig.. right? smile

Aeroligan, snart i en backspegel nära dig!

332 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Okej! smile men om jag väljer detta chip http://www.nordictuning.com/main.php?tu … sub_page=5 det översta då, är det nåt att ha?

Avstängd
62 Inlägg
16 januari 2010
Du har inga planer på en 3" downpipe och ett lite bättre flödande avgassystem?

Kollade Maptun också, men det kostade ju en slant mer än Nordic. Visst, nordic funkar!

Men kan du skruva lite själv så snid ihop en DP och ett avgas (2.5" räcker gott som avgas, bara det flödar som det skall) och köp ett steg3 program.

Danneeandersson skrev:
Okej! smile men om jag väljer detta chip http://www.nordictuning.com/main.php?tu … sub_page=5 det översta då, är det nåt att ha?

332 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Al_Capone skrev:
Du har inga planer på en 3" downpipe och ett lite bättre flödande avgassystem?

Kollade Maptun också, men det kostade ju en slant mer än Nordic. Visst, nordic funkar!

Men kan du skruva lite själv så snid ihop en DP och ett avgas (2.5" räcker gott som avgas, bara det flödar som det skall) och köp ett steg3 program.

Danneeandersson skrev:

jag skiter inte pengar smile haha, just nu är jag ute efter de billigare alternativen, jag lever på 1000 kr i månaden.

Avstängd
62 Inlägg
16 januari 2010
Även om man skiter pengar så är det inget kul att bara köpa färdiga grejer.

Det kostar inte många kronor att köpa lite böjar och ett par kapskivor till vinkelkapen, sen samla på dig ett par sjysta burkar och hokus pokus big_smile så har du ett helsystem med sjyst downpipe wink

Men visst, en lax i månaden blir man fan inte fet på.

Jag tänker bara som så att om du ändå skall chippa bilen så är inte själva programvaran så himla mycket dyrare... Och ett steg2 eller steg3 kanske är roligare än ett steg1 big_smile Dem där extra tusenlapparna som tas ut är ju för avgas med mera...

Jag vet, (får väl massa kommentarer om det här nu) det finns tillverkare som har SAMMA program för steg1-3 och det bara är hårdvaran som skiljer. Men det finns dem som inte har det också. Kolla tex på Nordic, dem skickar på 3.5bar btr vid steg3 bara för att ha lite mer marginaler vid bränsleanrikningen. Det är ett jättebra koncept tycker jag, kör själv med 3.5bar btr.

Vad har du för färg på dina spridare? Och, det är väl B205L du har i din bil? Inte B205E?

Ja, ja, lycka till med uppgraderingen av din bil. Tänk bara på att man aldrig blir nöjd cool

Danneeandersson skrev:
Al_Capone skrev:

Danneeandersson skrev:

jag skiter inte pengar smile haha, just nu är jag ute efter de billigare alternativen, jag lever på 1000 kr i månaden.

332 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Al_Capone skrev:
Även om man skiter pengar så är det inget kul att bara köpa färdiga grejer.

Det kostar inte många kronor att köpa lite böjar och ett par kapskivor till vinkelkapen, sen samla på dig ett par sjysta burkar och hokus pokus big_smile så har du ett helsystem med sjyst downpipe wink

Men visst, en lax i månaden blir man fan inte fet på.

Jag tänker bara som så att om du ändå skall chippa bilen så är inte själva programvaran så himla mycket dyrare... Och ett steg2 eller steg3 kanske är roligare än ett steg1 big_smile Dem där extra tusenlapparna som tas ut är ju för avgas med mera...

Jag vet, (får väl massa kommentarer om det här nu) det finns tillverkare som har SAMMA program för steg1-3 och det bara är hårdvaran som skiljer. Men det finns dem som inte har det också. Kolla tex på Nordic, dem skickar på 3.5bar btr vid steg3 bara för att ha lite mer marginaler vid bränsleanrikningen. Det är ett jättebra koncept tycker jag, kör själv med 3.5bar btr.

Vad har du för färg på dina spridare? Och, det är väl B205L du har i din bil? Inte B205E?

Ja, ja, lycka till med uppgraderingen av din bil. Tänk bara på att man aldrig blir nöjd cool

Danneeandersson skrev:
Al_Capone skrev:

Har ingen aning om vad det är för färg på spridarna, haha big_smile har inte haft bilen jättelänge. Första bilen jag äger också, så försöker lära mig så gott jag kan.

Avstängd
62 Inlägg
17 januari 2010
Ta bort plastkåpan vid oljestickan, lys med en ficklampa och kolla. big_smile

Danneeandersson skrev:
Har ingen aning om vad det är för färg på spridarna, haha big_smile har inte haft bilen jättelänge. Första bilen jag äger också, så försöker lära mig så gott jag kan.

332 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Är lite sugen på att bygga egen downpipe, jag har ju en del erfarenhet inom svetsning då jag går på en industriskola. Kan ju bygga röret där, vi har ju värstingsvetsar, mig, tig, pinne, ah och gas också då.

Men hur? har ingen erfarenhet alls. Funkar 3" rör 2mm tjockt till exempel?

Avstängd
62 Inlägg
20 januari 2010
Det funkar med vanliga böjar, typ Mekonomen/Biltema, men det är lättare om du hittar riktiga kortradieböjar och dem får gärna ha lite tjockare gods än vanliga avgasrör.

Din DP består i stor del av 3st 90grader böjar + lite raka bitar. Glöm inte en flexrörsbit... Finns riktigt bra HÄR. Det är den kortaste som gäller (enligt mig i alla fall).

Kolla om du har 2st lambda på din bil. Har du det så kommer du få felkod utan katt, det går att fixa i mjukvaran men är inte jättelätt. Har du bara en lambda så är det rock and roll big_smile

Lycka till.

Danneeandersson skrev:
Är lite sugen på att bygga egen downpipe, jag har ju en del erfarenhet inom svetsning då jag går på en industriskola. Kan ju bygga röret där, vi har ju värstingsvetsar, mig, tig, pinne, ah och gas också då.

Men hur? har ingen erfarenhet alls. Funkar 3" rör 2mm tjockt till exempel?

332 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
okej, vad är Lambda? haha, ska springa ner och kolla i garaget så fort du har svarat!

Avstängd
62 Inlägg
20 januari 2010
Pm big_smile
Senast redigerat av Al_Capone (20 januari 2010)

Sök