2824
Sök

4st 6.9or i hatthyllan

23 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Nu har jag börjat med mitt nya bygge i 744an, men har inga bra 6.9or så då funderar jag vad ska man köpa för nåra, behöver 4 st.
ge tips hur man kan göra för och få det så snyggt som möjligt.
MVH :)Micke
Senast redigerat av MRP740 (12 januari 2010)

4 005 Inlägg
12 januari 2010
Omöjligt att svara dig när du inte skriver hur du vill ha det, hur kräsen du är, hur duktig du är och vilken ekonomi du har.

Läs nedanstående trådar och copy & paste.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=3169

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75928

23 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
i pengar har de inte så stor betydelse all klädsel och dioder är ju inte så dyra, men högtalarna mellan 1000-2300kr smile väldigt kräsen + kan inte så mycket om 6.9or men om byggen så är man rätt bra Typ hatthyller och små detaljer!

*undrar om hur tätt jag ska bygga hatthyllan kan de ha nå betydelse?
*hur ska jag fästa den bå bästa möjliga sätt?
*jag har kommit på nåra sätt men de är ju alldrig fel med fler ideer.

big_smile
Senast redigerat av MRP740 (12 januari 2010)

3 466 Inlägg
12 januari 2010
Personligen rekommenderar jag inte 6x9or alls då jag tycker att ljudet inte blir särskillt rent i dom, jag hade hellre satsat på 2st bra 6,5" kit för dörrarna, då kan du spela lika högt fast med renare ljud och dessutom får du bättre ljudbild både i fram och baksätet. Man vill ju inte ha ljudet i nacken heller..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 665 Inlägg
12 januari 2010
Skippa 6x9 i hatthyllan. Bättre ljud i 6" kit. (eftersom de har riktiga delningsfilter)
Du får ett bra välljudande kit för runt 2000kr. (istället för 2par halvtaskiga 6x9)

Som du kan montera där det ska låta, framför dig.
I bagaget ska du ha en bas monterad vid skidluckan.

Om du ändå monterar 6x9 så ska det vara 100% tätt. sk oändligbaffel på högtalar språk.
Inte någonstans ska det kunna komma luft från baksidan av hatthyllan till framsidan.
Senast redigerat av Rickard-v (12 januari 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

4 693 Inlägg
12 januari 2010
Rickard-v skrev:
Skippa 6x9 i hatthyllan. Bättre ljud i 6" kit. (eftersom de har riktiga delningsfilter)
Du får ett bra välljudande kit för runt 2000kr. (istället för 2par halvtaskiga 6x9)

Om du ändå monterar 6x9 så ska det vara 100% tätt. sk oändligbaffel på högtalar språk.
Inte någonstans ska det kunna komma luft från baksidan av hatthyllan till framsidan.

OM det skulle läcka så tappar du basen och tappar du den så kan du lika gärna köra med 4" smile

Booyakasha!

Basknarkare
470 Inlägg
12 januari 2010
Softis skrev:
Rickard-v skrev:

OM det skulle läcka så tappar du basen och tappar du den så kan du lika gärna köra med 4" smile

Behöver då inte alls vara mega tätt..

Team Carbonize

297 Inlägg
12 januari 2010
Stejfaan skrev:
Softis skrev:
Rickard-v skrev:

är inte 6x9or gjorda för att spela open air? då borde de väl inte spela så stor roll, lr?

4 693 Inlägg
12 januari 2010
Stejfaan skrev:
Softis skrev:
Rickard-v skrev:

Nej, det vet jag då jag själv inte har det.

MEN det ska tilläggas att ju närmare högtalaren det läcker, desto sämre bas.
Ju mer det läcker, desto sämre bas.

Bara att välja hur man vill ha det, ju tätare desto bättre. Så är det bara...

Booyakasha!

3 466 Inlägg
12 januari 2010
Jonathan_lindgren skrev:
Stejfaan skrev:
Softis skrev:

är inte 6x9or gjorda för att spela open air? då borde de väl inte spela så stor roll, lr?

Nja, även openair-högtalare är lite kräsna. Alla högtalare spelar bättre i låda, även OA-högtalare. Ska man ha en högtalare monterad OA krävs en viss täthet så att luften inte kan strömma fritt mellan fram och baksidan.
Det bästa till en OA-högtalare är en så kallad oändlig baffel som Rickard-v skrev. Detta innebär att det inte finns någon möjlighet för luften att komma till andra sidan väggen. Oändliga bafflar finns dock bara i teorin men desto närmare detta man kommer desto bättre för högtalaren.

Mina egna 6x9or har jag monterade i ganska små lådor för att få mer snärtbas medan jag får djupbasen från baslådan. Dock gillar jag inte ljudet man får i 6x9or och kommer satsa på 6,5"-kit i mitt nästa bygge!
Senast redigerat av M_icke_ (12 januari 2010)

2 665 Inlägg
12 januari 2010
Stejfaan läs vad softis skriver, så tänkte jag också förklara problemet.

Openair betyder att basen är byggd för att kunna spelas utan en innesluten luftvolym som bromsar konrörelsen. Konen rör sig väldigt lätt när du inte har den i en låda.

Sen att det är tätt runtomkring har inte med openair att göra. Det ska vara tätt om man vill ha bas.
Helt rätt som m_icke_  skriver.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

23 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
okey var idag och köpte 4st 6x5or till dörrarna, men åter till 6x9orna har prov spelat med dom och dom gav bra respons men man fick inte ut basen, så de ni tycker jag ska göra med min hatthylla är och göra om den till en låda eller ska jag bara täta den mot själva plåten? hade vart gald om man fick svar så fort som möjligt eftersom jag ska lämna in den till en firma som ska klä den!
MVH Micke hmm

2 914 Inlägg
13 januari 2010
MRP740 skrev:
okey var idag och köpte 4st 6x5or till dörrarna, men åter till 6x9orna har prov spelat med dom och dom gav bra respons men man fick inte ut basen, så de ni tycker jag ska göra med min hatthylla är och göra om den till en låda eller ska jag bara täta den mot själva plåten? hade vart gald om man fick svar så fort som möjligt eftersom jag ska lämna in den till en firma som ska klä den!
MVH Micke hmm

6x9 är inte byggd för att spela bas. (t.ex. mina klarar bara ner till 46 hz, ta och starta ett sådan ton, det är inte spec, djupt)

senare, täta mot det som är snyggast. dock funkar nog inte rutan att täta mot wink

23 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
hehe tycker att dom spelar bättre bas just nu än vad mina gammla gas basar gjode och de var 2x12" HEHE;p

4 693 Inlägg
13 januari 2010
Såga ut en spånskiva som ser ut som hatthyllan och byt ut den. Sen är det bara att täta som fan. Lådor ska inte behövas.

Booyakasha!

23 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
hatthyllan är ju upphöd så de är ju hål in till skuffen ska jag täta dom oxå?

4 005 Inlägg
13 januari 2010
kalle_kalle skrev:
MRP740 skrev:
MVH Micke hmm

6x9 är inte byggd för att spela bas. (t.ex. mina klarar bara ner till 46 hz, ta och starta ett sådan ton, det är inte spec, djupt)

senare, täta mot det som är snyggast. dock funkar nog inte rutan att täta mot wink

Tjao. Högtalarna kanske inte är byggda för att spela bas på samma sätt som en 12" baselement men det betyder inte att man kan få hög bas ifrån högtalarna.

Jag har haft flera 6:9or i olika bilar som har spelat skiten ur vänners baslådor.

3 466 Inlägg
13 januari 2010
linuslinje skrev:
kalle_kalle skrev:
MRP740 skrev:
MVH Micke hmm

Tjao. Högtalarna kanske inte är byggda för att spela bas på samma sätt som en 12" baselement men det betyder inte att man kan få hög bas ifrån högtalarna.

Jag har haft flera 6:9or i olika bilar som har spelat skiten ur vänners baslådor.

Känns som dina vänner har haft ruskigt dåliga baslådor isf! lol

För övrigt blir jag väldigt intresserad av vad det är för 6x9or?
Senast redigerat av M_icke_ (13 januari 2010)

tokfrans
982 Inlägg
13 januari 2010
ni skulle ha lyssnat på våra 4st RE FR 6-9or i en 745a vi byggde vägg i.. med dom 4a har spelade vi då ifrån måååånga "raggare" big_smile finns dom som har lyssnat och kan intyga detta

Basknarkare
470 Inlägg
13 januari 2010
k1mm0 skrev:
ni skulle ha lyssnat på våra 4st RE FR 6-9or i en 745a vi byggde vägg i.. med dom 4a har spelade vi då ifrån måååånga "raggare" big_smile finns dom som har lyssnat och kan intyga detta

Jag kan intyga big_smile

Team Carbonize

Sök