3145
Sök

Tipps på bra stereo till bilen max 3000 kr

538 Inlägg
18 januari 2010
#21
JAg ser absolut inga som helst problem med att köpa alpinen och bara driva högtalarna på stereon, jag har 9882an och RE audio 6 FR i dörrarna och de går att vrida på, och ändå ha ett klart ljud, och eftersom du ändå har låda som du ska driva på steg så skulle nog jag ha köpt alpinen!
My oppinion, har haft både pioneer o sony stereo förut i samma prisklass som denna, och alpinen är flera gånger bättre än dom andra 2 jag haft!


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
18 januari 2010
#22
Golf2freak skrev:
JAg ser absolut inga som helst problem med att köpa alpinen och bara driva högtalarna på stereon, jag har 9882an och RE audio 6 FR i dörrarna och de går att vrida på, och ändå ha ett klart ljud, och eftersom du ändå har låda som du ska driva på steg så skulle nog jag ha köpt alpinen!
My oppinion, har haft både pioneer o sony stereo förut i samma prisklass som denna, och alpinen är flera gånger bättre än dom andra 2 jag haft!
jo klart  så har  alpinen  klarat av att spela  men de jag störde mig på var att  den inte klara spela höga frekvenser  de  skrapa i diskanterna  de problemet hade jag inte med  kenwooden..
Senast redigerat av christofer_k (18 januari 2010)

538 Inlägg
18 januari 2010
#23
Jaha, de har jag absolut inte märkt något av:S

MEn de kan mycket möjligt vara som du säger:)


37 Inlägg
18 januari 2010
#24
Pioneer DEH-5200SD e en riktigt trvlig huvudenhet. hade den i förra bilen.


233 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#25
detta kommer alldrig att lösas låter de som hehe de jag tycket så har ju alpinen grymmt ljud och ser bra ut medans kenwoden inte är så fin men den verkar vara grym med sj ljudet sen är de ju ett + med bt hehe men de står ju helt klart mellan dem 2 vet inte än vilken de blir men får ju se:)!
men vad är det för skilldnad om lågnivån är på 4 vålt istället för 2 volt?
Golf2freak skrev:
Jaha, de har jag absolut inte märkt något av:S

MEn de kan mycket möjligt vara som du säger:)


538 Inlägg
18 januari 2010
#26
Skillnaden på olika volt på lågnivåutgångar har jag hört är att du inte behöver ställa upp gainen på steget lika mycket, för att få ut mycke kräm:P


233 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#27
Golf2freak skrev:
Skillnaden på olika volt på lågnivåutgångar har jag hört är att du inte behöver ställa upp gainen på steget lika mycket, för att få ut mycke kräm:P
okej kenwod 8044 har 3 lågnivå på 4 volt och alpine 9882ri:n har 3 lågnivå på 2 volt!! så då är kenwoden lite bättre där kanske?


538 Inlägg
18 januari 2010
#28
Nej om de är som jag säger, så behöver du ju bara skruva upp gainen på steget lite till:P

För när jag köpte min alpinen så stog de mellan den o pioneer DEH-5100UB och den har 6-volts lågnivå och han rekomenderade starkt alpinen ändå!


233 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#29
Golf2freak skrev:
Nej om de är som jag säger, så behöver du ju bara skruva upp gainen på steget lite till:P

För när jag köpte min alpinen så stog de mellan den o pioneer DEH-5100UB och den har 6-volts lågnivå och han rekomenderade starkt alpinen ändå!
okej ska fundera men de lutar ju mot alpinen:)


Skogsfan
649 Inlägg
18 januari 2010
#31
Golf2freak skrev:
Nej om de är som jag säger, så behöver du ju bara skruva upp gainen på steget lite till:P

För när jag köpte min alpinen så stog de mellan den o pioneer DEH-5100UB och den har 6-volts lågnivå och han rekomenderade starkt alpinen ändå!
Ja sådär fungerar det ju inte riktigt. Det blir ju klart bäst ljud ju mindre du behöver skruva upp på stegets gain. Det är ju inte som en volymratt utan en förstärkare. Du förstärker alltså insignalen till den nivån du vill ha den. Ju mer förstärkning desta svårare att bibehålla bra kvalité utan distorsion osv.

Sedan kan ju stereoapparaterna nog säkert vara som slutsteg när det gäller att ange effekt osv. Vissa anger lite mer än vad deras apparater egentligen levererar och vissa anger mindre.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

538 Inlägg
18 januari 2010
#32
Jo de e ju klart, men han jag pratade med där jag köpte stereon som tydligen har bra många år av erfarenhet vad gäller billjud, sa att han själv hellre valt alpinen än pioneer stereon! MEn jag vet ju inte, jag vet bara att när jag böt från sony stereon jag hade före så fick jag ett helt klart reanre och hårdare basdunk:)


Skogsfan
649 Inlägg
18 januari 2010
#33
Golf2freak skrev:
Jo de e ju klart, men han jag pratade med där jag köpte stereon som tydligen har bra många år av erfarenhet vad gäller billjud, sa att han själv hellre valt alpinen än pioneer stereon! MEn jag vet ju inte, jag vet bara att när jag böt från sony stereon jag hade före så fick jag ett helt klart reanre och hårdare basdunk:)
Mjo, precis som jag sa så kan det ju även vara så att pioneer överspecifierar sin medans alpine i praktiken kanske har lika mycket drag i lågnivån. kan vara så. men även många andra faktorer som spelar in förutom volten ur lågnivån såklart smile

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

538 Inlägg
18 januari 2010
#34
Jo sant så sant, fast å andra sidan får jag ju ställa upp gainen på steget rätt mycke, men spelar utan dist och andra konstiga olljud på dom volymer jag spelar iaf smile


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
18 januari 2010
#35
Jag anser att bt är rätt  så onödigt på  bilstereo tongue  har sj  113-bt  och jag ångrar att jag inte köpte nå annan

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 januari 2010
#36
Nämnda Alpines faller rätt platt IMO då de saknar tidskomp och bara har enkel tvåbands parametrisk mot Kenwood 8044 som har tidskomp och (vad det verkar av manualen) fembands grafisk EQ.

Läser man dock om deras system på hemsidan får man detta:
System Q_EX (Preset & Manual Sound Control)

System QEX (Preset & Manual Sound Control) This equalization system enables the EQ curve to be preset according to the music type (Rock, Pops, Jazz, etc.). The speaker matching is preset according to speaker type and the Bass/Mid/Treble response adjusted by manual EQ adjustment, Q-control and base extension control. Traditional equalization systems employ multiple filters with fixed centre frequencies and Q-factors (sharpness levels) all over the frequency band. Users adjust the levels of the filters in order to obtain the desired sound. However, as such systems require many filters the sound quality has often been inferior. To deal with this problem, KENWOOD has introduced the notion of parametric equalization, with which the user can select the frequencies (points) that really require adjustments as well as the Q-factors (sharpness levels). Basically it uses only the same number of filters as the number of frequency bands (low, mid and high bands in case of a 3-band parametric equalizer), so that it can solve problems associated with traditional equalization systems including the dulling of sound due to adjacent frequencies.

Men hallå? De förklarar ju PARAMETRISK EQ.......så vad HAR 8044-an eg.? Grafisk eller parametrisk?

Nåväl.......de andra nämnda i denna tråd saknar tidskomp......vilket suger wink
Men det är bara vad jag tycker roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
19 januari 2010
#37
varför inte fara till en butik och kolla vilken DU SJÄLV tycker bäst om?? smile

233 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#38
kalle_kalle skrev:
varför inte fara till en butik och kolla vilken DU SJÄLV tycker bäst om?? smile
bor i kiruna och de finns som bara en liten butik här som i princip bara har dyra alpine de har inte kenwoden så de blir lite svårt!! de är därför jag frågar, när jag inte hört kenwod 8044 irl!!.
Senast redigerat av flamestone (19 januari 2010)


6 851 Inlägg
19 januari 2010
#39
flamestone skrev:
kalle_kalle skrev:
varför inte fara till en butik och kolla vilken DU SJÄLV tycker bäst om?? smile
bor i kiruna och de finns som bara en liten butik här som i princip bara har dyra alpine de har inte kenwoden så de blir lite svårt!! de är därför jag frågar, när jag inte hört kenwod 8044 irl!!.
Då är det väldigt svårt att veta om DU skulle bli nöjd med en sådan Kenwood.
Spelar ju ingen roll om alla här säger att den låter bra, i ina öron kanske den låter sk*t..roll


ljudfantast
1 372 Inlägg
19 januari 2010
#40
leta inte stero efter lågnivåvolten, då får man en rätt skev uppfattning vilka som verkligen presterar i djungeln. Alpine har bara några få modeller (1-2st?) som har mer än 2,5volt på sina lågnivåer, och det förklarar en hel del tycker jag.


Sök