Det blir samma färg som pappa körde med på sin Ascona 1.9 SR som han tävlade med på stenåldern Har ingen bild just nu men det kanske kommer! Den blir röd med vita fält tror jag!
-Läckert...!!! Vad blir det för färg...? Den ser ut som den som Per Hedlöf åkte i en gång i tiden
Pappa slog faktiskt Per Hedlöf på en tävling! Per körde fulltrimmad RallyKadett å pappa körde helt orginal Ascona 1.9 SR. Det enda som var gjort på pappas bil var bara hårdare fjädrar, alltså inte ens dämpare!
-Fränt...! Tydligen va han frisk i gasfoten far din...! he he! För annars så var ju herr Hedlöf känd för tung högerfot...! men men... dä ä historia nu... Ska han åka midnattsol's me Asconan...? Blir det Crossflow-motor månne..?
Ja! Han körde rätt fort tror jag! Men hade lite för lite pengar för att fortsätta! Ascona 19SR:en var hans enda bil. Bruksbil och rallybil samtidigt! Kul om det hade gått nu för tiden! Ja de tror jag att han ska försöka med Det finns nytillverkade toppar så kanske!
Väldigt lite för vi håller på att bygga ut garaget Men min lillebror är lite snabbare än farsan. Han har byggt en Mk2 kaross på några månader Den är precis nylackad och väldigt vit å fin. Tänkte lägga upp en bild men det går inte för tillfället..
Här är några bilder på garaget som nästan är helt färdigt nu Tyvärr står det bara en Mondeo i garaget just nu, men det ska det förhoppningsvis bli ändring på snart!
Nu finns det en motor till bilen också Det är en Volvo b230 med 16v topp som brorsan och jag byggt (mest brorsan)
Vi hoppas på runt 250hk i motorn.
Fattas bara en uppsättning lämpliga förgasare. Weber 50 eller 42mm keihin MC-förgasare.
Kommer förmodligen låta rätt gött
Kanske skulle haft ett lätt svänghjul så den svarar lite.
Sitter bredare rem på med remspännare och ståldrev på veven från Kent Karlsson. Remhjulet på oljepumpen är ett original 16v kamdrev.
Remhjulen är original 16v med bort-svarvat centrum, halva "ekrarna" är kvar. Det nya centrumet är fräst i aluminium av brorsans chef Martin Claesson på IGMAB.