2594
Sök

Thor billarm fel? blinkar med blinkers när dörrarna är öppna.

52 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
hjälp.

har installerat ett thor alarm här i dagarna men jag blir tokig på en grej. nu har jag iof inte kodat om eller gjort någonting men när larmet är avslaget och jag öppnar dörrarna så blinkar blinkerserna ända tills dörren är stängd. sedan går det en stund, då blinkar det 3gånger och sirenen låter 3 gånger.

indikerar den på att något är fel eller kan det vara någonting annat?

4 005 Inlägg
23 januari 2010
the_element skrev:
hjälp.

har installerat ett thor alarm här i dagarna men jag blir tokig på en grej. nu har jag iof inte kodat om eller gjort någonting men när larmet är avslaget och jag öppnar dörrarna så blinkar blinkerserna ända tills dörren är stängd. sedan går det en stund, då blinkar det 3gånger och sirenen låter 3 gånger.

indikerar den på att något är fel eller kan det vara någonting annat?

Förmodligen fel inkopplat. Kan du scanna in något diagram över hur du har kopplat in det?

52 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
fixar det till imorgon.

52 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
min scanner har blivit cp så jag kan förklara vilka kablar som är inkopplade var ist.

orange - lås(avklippt för den har konstant ström som den bryter när centrallåset är låst och behöver inte den som jag har förstått det.)

vit - lås(kopplad på en konstant 12v källa)

gul - lås(kopplad till centrallåsenhetens lås ingång)

orange/svart - lås upp(avklippt för den har konstant ström som den bryter när centrallåset är låst och behöver inte den som jag har förstått det.)

vit/svart - lås upp(kopplad på en konstant 12v källa)

gul/svart - lås upp (kopplad till centrallåsenhetens lås upp ingång)

svart - minus(fastskruvad i karossen med ny plåtskruv)

röd/svart - öppna bagage signal(kopplad på plus till bagageluckeöppnaren)

röd - plus(på batteriet)

rosa - signalhorn(på ingången)

brun - lampa(kopplad på blinkers kabel som har kontakt när man blinkar)

brun - lampa(kopplad på blinkers kabel som har kontakt när man blinkar)

annan kontakt från styrenheten:

gul - relä för startspärr(avklippt för att jag inte vill använda startspärren)

blå/svart - fönsterstängare(avklippt för det krävs elhissar, vilket jag inte har)

orange - fotbromslampa(kopplad på kabel som ger kontakt efter man bromsat)

blå - dörrswitch(kopplad på minus på passagerarsidans dörrswitch för innerbelysning)

vit - startnyckel(kopplad på ström som har kontakt efter man vridit på nyckel)

det ska nog vara alla.
vad tror du/ni?
jag har iaf om ni inte förstår skrivit färg på kabeln, sedan vad det står i kopplingsschemat och sedan inom () hur jag har kopplat de.

matt_black_90
24 januari 2010
den varna för att en dörr är öppen bara, va lika dant på mitt larm jag satte in, men stängde av den funktionen =P borde du också kunna gö i nån slags inställningsfunktion.
dock vet ja inte va den vill när den blinkar 3ggr å låter, de låter lite skumt=/
händer detta både när nyckel när motorn är igång och avstängd?

om de bara händer när den är avstängd så skulle de ju kunna vara en funktion som ska påminna dig om att du glömt larma bilen när du går ifrån den.
när ja stängt av motorn, öppnat dörren, stängt dörren, så efter några sekunder, blinker min bil 2-3 gåger för att påminna om att ja ska larma den, dock så låter den inget vid denna funktion.

hoppas detta hjälpte=) jag har dock inte thor larm, men funktionerna bör ju vara någolunda lika  ändå.

52 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
tack så mycket för tipsen. ska titta på det.
borde det inte gå bara skippa att koppla in den kabeln? då borde man ju logiskt sett lura larmet att dörrarna alltid är stängda?

matt_black_90
24 januari 2010
mjo men då går ju inte larmet igång ifall någon får upp dörren när larmet är aktiverat=/
men de måste väll gå att ställa in på något vis?

på mitt larm så fanns de en liten knappa som man kopplade in å trycka på ett antal gånger för att aktivera och avaktivera en del funktioner, man fick då kolla i instruktionsboken för att veta hur man gjorde.

52 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
ok, ska kika, tack för hjälpen

52 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
en annan grej, centrallåsstyrningen vill inte funka heller.

11 Inlägg
24 januari 2010
Tjena. har ett likadant larm sj.
Att den blinkar med varningsblinkersen när dörren är öppen kan du stänga av. läs instrutionerna och knappa dig fram med kontrollen.
Den blinkar och låter tre gånger efter att du har stängt av tändningen, öppnat dörren och stängt den igen.
detta gör den för att påminna dig om att låsa och larma bilen.

52 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
då är allt sådant som det ska då?

jag har hittat i manualen hur man stänger av funktionen att den varnar när dörrarna är öppna.

men låset vill inte fungera alls, kan det vara någon inställning som ska göras eller är det något annat?

11 Inlägg
24 januari 2010
Ja allt är som de ska. Förutom detta med c-låset då. enda inställningen ja kunde göra på mitt larm som gällde låset va om ja ville ha en eller två "lås upp" signaler.

Har du kollat så att verkligen får "lås upp" signal från larmet?
Låses ingen dörr upp?
Senast redigerat av Bearframe (24 januari 2010)

52 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
2 signaler? vad ska det vara bra för?

11 Inlägg
24 januari 2010
På vissa bilar så låses bara förrardörren upp om man trycker en gång på lås upp knappen på orginal nyckeln och först när man trycker en andra gång låses resten av dörrarna upp.

52 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
aha, jag misstänker att centrallåset inte fungerar pga att signalen är för svag. det är nämligen samma problem med bagageluckan. kan det vara så?

11 Inlägg
24 januari 2010
När det gäller el så kan de mesta vara fel faktiskt. den kan vara dåligt kontakt någonstans. svårt att hjälpa dig från en dator. kolla över alla anslutningar och mät signalerna. det enda tips ja kan ge faktiskt.

52 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
okej, tack för hjälpen

matt_black_90
24 januari 2010
de med att koppla in centrallåsstyrningen kan va lite krångel, då de styrs olika på olika bilar.
på min 960 så va de vid ett relä bakom instrumentbrädan, där om jag jordade en av sladdarna så låste den och om ja jorda den andra sladden så låste den upp.

så mina sladdar hette:
1. (gul) central door lock               \
2. (gul/svart) central door unlock   /  dessa två kopplades till jord (eftersom ja har ett jordstyrt c-lås)

3. (vit/svart) central door unlock trigger output = den kopplades till sladden som låste upp när jag jordade den.
4. (vit) central door lock trigger output     = kopplades till sladden som låste när den jordades.

men så du har kopplat de så skulle ja gissa att ditt c-lås är plusstyrt?

om du tar en sladd från plus å sätter mot anslutningarna där du kopplar in ditt larm till c-låset (lock och unlock trigger sladdarna) låser och låser den upp då? (koppla bara till en åt gången såklart!)
skulle vart bra att använda en sladd med en säkring så att du inte kortsluter något om de skulle vara något fel.

om detta stämmer, låset låser och låser upp när du kopplar plus på dom punkterna så är de dags att mäta på dessa sladdar på larmet.

koppla in alla sladdar förutom dom som ska trigga lock och unlock, mät spänning mellan unlock triggen och jord i bilen när du trycker på unlock på fjärrkontrollen. och sen gö samma sak med lock triggen.

får du inte 12v+  när du trycker på lock/unlock så är de nått som är galet=/

sladdarna till centrallåset  är samma färger på ditt och mitt larm, men enligt mitt shema så har du kopplat lite fel.

du har kopplat:
orange - lås(avklippt för den har konstant ström som den bryter när centrallåset är låst och behöver inte den som jag har förstått det.)

orange/svart - lås upp(avklippt för den har konstant ström som den bryter när centrallåset är låst och behöver inte den som jag har förstått det.)

vit - lås(kopplad på en konstant 12v källa)

vit/svart - lås upp(kopplad på en konstant 12v källa)

gul - lås(kopplad till centrallåsenhetens lås ingång)

gul/svart - lås upp (kopplad till centrallåsenhetens lås upp ingång)

och enligt mitt schema så ska de kopplas:

vit - lås (kopplad till centrallåsenhetens lås ingång)

vit/svart - lås upp(kopplad till centrallåsenhetens lås upp ingång)

gul - lås(kopplad på en konstant 12v källa)

gul/svart - lås upp (kopplad på en konstant 12v källa)

på ett plusstyrt c-lås

men jag har dock inget thor larm, utan mitt larm heter SPY.

du skulle ju kunna ta ett kort på den biten av schemat som har med centrallåset att göra.
Senast redigerat av matt_black_90 (24 januari 2010)

52 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
ok, jag ska prova imorgon, problemet med mitt elschema är att det inte står hur det ska kopplas och jag har titta på forumet hur 2 andra har kopplat.

där fann jag att de 2 kablarna som är vita och har en säkringshållare ska för plusstyrt larm kopplas på batteriet och de två gula och gulasvarta på clåsenheten.
jag har testat att mäta kablarna som är gula och låsa och låsa upp via fjärrkontrollen och de ger då kontakt.

är dina vita kablar kopplade via säkringar eller är de gula det?

jag börjar bli orolig att jag kanske har ett minusstyrt lås, hur kan jag kolla det?

mvh

matt_black_90
24 januari 2010
de är den vita kabeln som är kopplad med säkring på mitt också.

när du är inne i bilen och låser förardörren, låser sig resten av dörrarna då också?

isf så tror ja de ska funka att mäta spänning mellan jord och antingen lock eller unlock kabeln.
om du mäter mellan jord och lock kabeln så ska du få 12v när du låser och inget när du låser upp och lika dant mellan jord och lock kabeln.
om detta stämmer så är de ett plusstyrt clås.

annars får du göra samma sak fast mäta mellan 12v+ och lock/unlock kablarna
mäter du mellan 12v+ och lock kabeln ska du få 12v när du låser, och vice versa.

tror det ska funka på de viset iaf, inte helt säker.

Sök