3762
Sök

Olika högtalare samma "oljud"

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Hej hej

Detta är inte riktigt om bilmultimedia men det är ju i princip samma sak.

Jag har ett 3år gammalt logitech Z-5500 högtalarsystem till min dator och basen har börjat låta som den är sprängd ( Typ halvpapprigt ljud) som låter när man spelar vissa basfrekvenser på över halva mätaren på volymkontrollen.

Det försvinner om man sänker volymen och sedan höjjer lite försiktigt igen.

Jag antar att basen är lita halvkass = då kan man exprimetera lite

Så jag seriekopplade (för att få 8ohm) två Gas 10" på 4ohm och kopplade på dem på z-5500 systemets slutsteg efter jag hade tagit bort logitech 10an. Gasarna sitter i en egen sluten låda.

och nu när jag höjde volymen hör jag exakt samma pappriga ljud i dessa högtalarna, som jag vet inte är sprängda.

Ngn som vet vad detta beror på?

Edit: Bild : https://www1.garaget.org/gallery/archive/95554/844481_tcqbo7.jpg
Senast redigerat av Abbee (23 januari 2010)

Catch the moment, soon It'll be over

297 Inlägg
23 januari 2010
inte kommit åt nån eq inställning? då kan de låta typ "paprigt" som du säger ur mina iaf smile

310 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Jonathan_lindgren skrev:
inte kommit åt nån eq inställning? då kan de låta typ "paprigt" som du säger ur mina iaf smile

Nja, har avaktiverat alla eq, och det hörs liksom bara när basen belastas på ett visst sätt, och när man skruvar ned volymen så försvinner det och så kan man höja igen.

Fattar inte riktigt:P Hur kan jag ta reda på om basen är sönder? kan jag mäta lr så?

Altså finns det ngt annat sätt än att använda örat?

1 435 Inlägg
24 januari 2010
Prova att koppla din ljudanläggning till en Mp3-spelare eller dyligt för att se om problemet kvarstår

310 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Prova att koppla din ljudanläggning till en Mp3-spelare eller dyligt för att se om problemet kvarstår

Testat, låter fortfarande.

Men verkar bara som det låter från den ena nu, men svårt att avgöra.

Testade denna lådan med ett dls steg och då matade vi dem med 200watt vars (de ska tåla 200watt rms)

Och då lät de rent.

Detta steget matar 190 rms så de ska ju lätt tåla det..

Kan det vara steget som är mysko?

Edit: Ne nu vet jag ett kul sätt att testa om logitech 10"an är sprängd... Jag monterar den i lådan igen och drar ut högtalarkablarna genom basporten och testar med dls steget...

då borde jag få reda på om det är högtalarna eller logitechsteget!
Senast redigerat av Abbee (24 januari 2010)

372 Inlägg
24 januari 2010
Jag tycker det låter som förstärkardelen till basen börjar ta slut.

Eftersom det bara är basen som raspar så är det antagligen inte volymkontrollen det är fel på utan basens slutstegsdel. Kan vara någon lödning som vibrerat loss med tiden, men fortfarande har kontakt där den ska, men när du höjer volymen så gör vibrationerna att det glappar.

Basen är jag nästan säker på den inte är bränd. Om du nu inte spelat väldigt mycket och länge på dethär viset.

310 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Martinfyhr skrev:
Jag tycker det låter som förstärkardelen till basen börjar ta slut.

Eftersom det bara är basen som raspar så är det antagligen inte volymkontrollen det är fel på utan basens slutstegsdel. Kan vara någon lödning som vibrerat loss med tiden, men fortfarande har kontakt där den ska, men när du höjer volymen så gör vibrationerna att det glappar.

Basen är jag nästan säker på den inte är bränd. Om du nu inte spelat väldigt mycket och länge på dethär viset.

Låter dyrt sad

Testade med ett dls steg och matade den med 100watt och vi spelade på rätt bra och det var inget som helst missljud.

Vad göra?

372 Inlägg
24 januari 2010
Det måste inte vara jättedyrt. Du klarar säkert själv av att visuellt se över slutstegsdelen, känn försiktigt med en skruvmejsel så allting sitter fast och kolla efter sånt som ser brännt ut. Det brukar ofta endast vara att byta den delen som gått sönder och den behöver inte kosta mer än några få kronor. Hittar du inget själv så kolla om du har någon kompis eller bekant med elektronikkunskaper. Denna kan mäta kretser i steget för att hitta de som felar. ha inga konkter i vägguttaget när du skruvar isär=)

310 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Martinfyhr skrev:
Det måste inte vara jättedyrt. Du klarar säkert själv av att visuellt se över slutstegsdelen, känn försiktigt med en skruvmejsel så allting sitter fast och kolla efter sånt som ser brännt ut. Det brukar ofta endast vara att byta den delen som gått sönder och den behöver inte kosta mer än några få kronor. Hittar du inget själv så kolla om du har någon kompis eller bekant med elektronikkunskaper. Denna kan mäta kretser i steget för att hitta de som felar. ha inga konkter i vägguttaget när du skruvar isär=)

Hmm okej, du har inte några exempelbilder på vad jag ska leta efter.

Har skuruvat av "slutsteget" nu..

ljudfantast
1 372 Inlägg
24 januari 2010
har du tagit av "kåpan" så du kan se komponenterna?

310 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
michieff skrev:
har du tagit av "kåpan" så du kan se komponenterna?

Yepp

https://www1.garaget.org/gallery/archive/95554/845105_mcloso.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/95554/845106_afvtjx.jpg

310 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
En liten inflikning bara.
Tänk på att det kan finnas en ansenlig mängd högspänning kvar i kondensatorer OCH alla dess kretsar som de är direkt kopplade emot. Ska du peta med mejsel så använd en isolerad sådan eller använd ett icke ledande föremål.
Det vore ju synd att dö (eller för den delen skita på sig) bara för att rädda basen.

Edit: Syftningsfel.

Hehe, ska försöka^^

men tur att du sa det innan jag var där och rotade med fingrarna... ^^

Men vad ska jag leta efter!?

66 Inlägg
24 januari 2010
Hade samma fel på min förstärkare, det visade sig vara i själva volymratten felet satt det kostade ett par 100lappar att fixa tydligen och det fick jag reda på när jag köpt ny förstärkare.

I have done this a thousand times and no one has been hurt, (much).

310 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Kingsambuca skrev:
Hade samma fel på min förstärkare, det visade sig vara i själva volymratten felet satt det kostade ett par 100lappar att fixa tydligen och det fick jag reda på när jag köpt ny förstärkare.

men du vet inte exakt vad felet berodde på?

tänkte mest om man kunde fixa det sj tongue

310 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Angående dedär med volymkontroll..

Kanske denna som bråkar?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/95554/845327_ems4ea.jpg

1 581 Inlägg
24 januari 2010
Lånar en snabbis!
Har samma ljudsystem och mina högtalara poppar till och från? Jag har kollat polerna och dem ligger rätt så vad kan man testa därefter?

310 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Fellow skrev:
Lånar en snabbis!
Har samma ljudsystem och mina högtalara poppar till och från? Jag har kollat polerna och dem ligger rätt så vad kan man testa därefter?

Det felet är känt på just z-5500!

Ring logitech så ersätter dom grejjerna, om du har garantin kvar dvs.

om du inte har garanti så sätt ngt typ filter mellan väggutaget och ditt system, funkar för vissa.

Edit: hittade något kanske intressant precis bakom Volymratten, är det ngt att misstänka?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/95554/845404_rkbok8.jpg

1 581 Inlägg
24 januari 2010
Har inte kvar kvittot då det följde med en sån där kommundator för längesen! Men om man har prylarna och det är ett känt fel borde väl dem köra "good will"?

310 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Fellow skrev:
Har inte kvar kvittot då det följde med en sån där kommundator för längesen! Men om man har prylarna och det är ett känt fel borde väl dem köra "good will"?

Haha sitter i samma båt som mig då tongue

Ja man kan ju alltid testa, lär dig lite mer om felet först genom att googla runt, finns hur mkt som helst.

Men alla EL:are out there! Hjälp!

310 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Du kan kolla efter glappande lödningar. Dessa hittar man kanske troligast där det sitter kablar och inte komponenter eftersom kablarna "stjäl" mer värme än komponentben vid lödningen. Kika efter matta eller brända lödpunkter, är de välgjorda är de ofta mer "glansiga".
Abbee skrev:
Men vad ska jag leta efter!?

Okej, nä ni jag hittar faktiskt inget sådant, Får väl lämna in det till mer kunniga.

och hålla tummarna att det inte blir så dyrt:P

Sök