3381
Sök

Extraljus, hjälp att felsöka.

2 Inlägg
lördag 22:58
Trådstartare
#1
Har en fråga som någon kanske kan kasta lite ljus över. Om det är bäst att byta relän, kablage, eller ballaster eller om det är annat fel (jord?)som är troligast.

Har tre extraljus xenon monterade, köpte 22K mil 2014 års VW Diesel Sharon av handlare för en tid sedan så har inte satt dit dom själv.

Vid köp lyste endast höger av de tre och inget positionsledljus i dom.
Tänkte att det bara va lampbyte, men
Märkte att av två säkrade kablar som går till var sitt relä från pluspolen på batteriet var bara en fäst på relä.

Satte på den och då funkade LEDpositionslysena i varje lampa.
Om jag då ljustutade utan tändning på  så fortsatte LEDpositionsljusen lysa trots avstängd bil. Vred jag halvljusvredet till 0 och tillbaka så släcktes dom och förblev släckta.

Fick de 2 nya lamporna. Satte i en i vänster och testade. Vänster lös på en gång, inte höger som innan alltid fungerat, efter några ljustut lyste även höger, efter ytterligare några ljustut med höger lös den aldrig mer.

Tittade i mittenlampan, hade spänning fram till ballasten och den verkar ha varit bränd några år (kabeln efter ballasten till svarta pucken var av och bränt i svarta pucken).

Vänster fortsatte fungera.
Höger mätte ja fram att den får spänning fram till ballasten vid ljustut men lampan lyser inte?




https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250819/250819-6bb27ae2de74759298360cd17a8c30f1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250819/250819-458b348df5d19ab1b214ffa1639694fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250819/250819-cd62c48c2867046c537f0ce537392cc5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250819/250819-fed0debfcf68c6bfa6b516d6d87a8bf2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250819/250819-3143fba045146fb40f6e69365bbb6ec8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250819/250819-96845c7b27c72556aebb1fd2bc274c49.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250819/250819-8f873670e8b2aaf03e10cd927b9de636.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250819/250819-97ca376c7b77231ce1f4fc5adff791d8.jpg

2 041 Inlägg
Igår 15:05
#2
En sak som är säker är att du i alla fall behöver en ny ballast.

Är väl att börja med att kolla så att plus och minussidan ser bra ut. Kolla så inte någon anslutningspunkt är ärgad eller dålig hela vägen från batteri till relä och ballaster och slutligen jord. Jordningspunkterna kan även ställa till det om man inte monterar det direkt på batteriet eller ett ställe som redan har jordkabel från fabrik. Krockbalk och annat framtill kan ha dålig elektrisk kontakt till jord.
Ser ut som om du dragit bort flatstiftet till ena ballasten, så om den varit dåligt pressad så är troligen även flera det och då kan det bidra till spänningsfall och även att kardelerna ärgar. Så om du har en kabelskotång så kläm dem en gång till eller pressa på nya.

Ballasterna på bilden ger även vanligen upp förr eller senare. Lamporna kan även orsaka problem, men man får anta de nya du har fungerar.
Rekommenderar förövrigt 4300K (eller 5000K) om du köper lampor. Sen så fungerar det lika bra med vanliga 35W lampor till dessa ballaster som inte ens orkar klämma ut 60W till lampan.

Sen så är det att testa växla mellan ballasterna och lamporna för att försöka klura ut vad som är problemet.
Exempelvis om en ballast (första extraljuset) tänder en lampa så kan man anta att både lampan och ballasten fungerar. Då kan man testa samma lampa i en annan ballast (andra extraljuset) och fungerar den inte så har du troligtvis problem med strömmen till ballasten eller så är ballasten dålig. Går ju även att flytta ballasten (från andra extraljuset till första extraljuset) och tänder den lampan där så har du troligen dålig matning till andra extraljuset. Tänder den inte så är troligen ballasten dålig. Men när ballasterna är fastlimmade i extraljusen så flyttar man dem helst inte, men då kan man exempelvis fixa en kabel med lösa kontakter som man kopplar direkt till ballasten man vill testa och sen avskalade kablar direkt på batteriet.
Går ju även att testa växla om reläna om de är likadana och se om det löser något, eller testa med ett nytt om man har.

Sen går det ju alltid att ta bort ballasterna och köpa ''D2H'' ledlampor istället.
Nackdelen med det är väl att det blir dyrare och så får man inte samma längd på ljuset och med led så kan det vara svårt att hitta 4300K-5000K färgtemperatur.
Men man slipper troligtvis en hel del funderande och skrapande i huvudet som billigare xenon kan orsaka.

7 467 Inlägg
Igår 17:16
#3
Bilen är gammal.
Så förmodligen även extraljusmonteringen.
Oxid och dålig pressning av kabelskor börjar ge sig till känna.
I ditt ställe skulle jag byta hela kabelinstallationen, eller i alla fall examinera alla kablar och pressade kabelskor, och byta de som ser "misstänkta" ut.

2 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#4
Tack för långa och utförliga svar!
Ja, jag lutar åt att byta ut kablaget, och hjälper inte det så är det ingen jätteminuskostnad. Och behövs det mer sedan så komplettera med nya lampor och eller strålkastarset med fräscha grejer.
Vill dock lägga så lite som möjligt på gamlingen:)

Men då har ja fått lite input i mina tankar och felsökning. Återkommer när ja bestämt och utfört ändringarna.


Sök