3607
Sök

KÖPRÅD Volvo 850 T-5r t-gul eller 850 R

157 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#1
Som många andra ungdomar så går jag runt och funderar på att köpa min drömbil. Skulle vilja ha lite råd och tips om vad man ska titta på och vad som är för/nackdelarna med dessa två bilar. har hört att volvos automatlådor i 850 skall vara kassa osv?
Vad är skillnaden mellan en t-5r och en R?
Har sett en del som vevlager eller dyligt skurit på, är det vanligt?
Vågar man köpa en italienimporterad?
Är t-5r:ens motor svagare är R:ens?
Ja jag vill egentligen ha all information jag kan behöva:(

Tack på förhand //Micke3
Senast redigerat av Micke3 (25 januari 2010)


3 354 Inlägg
25 januari 2010
#2
lite skillnad t5r o R:
T5r 225hk + overboost o då 240hk.
R manuell 250hk
R aut 240hk
R aut är i princip samma som t5r aut om jag minns rätt
Senast redigerat av Seth (25 januari 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

157 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#3
Seth skrev:
lite skillnad t5r o R:
T5r 225hk + overboost o då 240hk.
R manuell 250hk
R aut 240hk
R aut är i princip samma som t5r aut om jag minns rätt

Okej, vad innebär overboost?smile


3 354 Inlägg
25 januari 2010
#4
Micke3 skrev:
Seth skrev:
lite skillnad t5r o R:
T5r 225hk + overboost o då 240hk.
R manuell 250hk
R aut 240hk
R aut är i princip samma som t5r aut om jag minns rätt

Okej, vad innebär overboost?smile

tillfällig ökning av laddtryck

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

157 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#5
Seth skrev:
Micke3 skrev:
Seth skrev:
lite skillnad t5r o R:
T5r 225hk + overboost o då 240hk.
R manuell 250hk
R aut 240hk
R aut är i princip samma som t5r aut om jag minns rätt

Okej, vad innebär overboost?smile

tillfällig ökning av laddtryck

Har alla t-5r det och när inträffar det? ursäkta mig, vet inte mycket om dessa:(


3 354 Inlägg
25 januari 2010
#6
Micke3 skrev:
Har alla t-5r det och när inträffar det? ursäkta mig, vet inte mycket om dessa:(

vad jag vet så hade alla t5r det.
overboosten kickar väl bara in vid fullgas acceleration och då i endast ett par sekunder om jag minns rätt.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

48 Inlägg
25 januari 2010
#7
Köp en 855r mycket är förbättrat och den är mer "lyxbil" dessutom har r:en diff så att inte bara ena framhjulet spinner då du trycker på gasen, för det är väll bara r:en som har det? Dock så håller m56 bättre har jag hört än r:ens m59:a, växellådan..

157 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#8
Seth skrev:
Micke3 skrev:
Har alla t-5r det och när inträffar det? ursäkta mig, vet inte mycket om dessa:(

vad jag vet så hade alla t5r det.
overboosten kickar väl bara in vid fullgas acceleration och då i endast ett par sekunder om jag minns rätt.

Jaha, ja man lär sig något nytt var dag:)


157 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#9
johanpixels skrev:
Köp en 855r mycket är förbättrat och den är mer "lyxbil" dessutom har r:en diff så att inte bara ena framhjulet spinner då du trycker på gasen, för det är väll bara r:en som har det? Dock så håller m56 bättre har jag hört än r:ens m59:a, växellådan..

Okej, jag har alltid hört att man ska ha 59an och att den är starkare men jaja:) tack för svaret


Reservdansk
6 271 Inlägg
25 januari 2010
#10
Micke3 skrev:
johanpixels skrev:
Köp en 855r mycket är förbättrat och den är mer "lyxbil" dessutom har r:en diff så att inte bara ena framhjulet spinner då du trycker på gasen, för det är väll bara r:en som har det? Dock så håller m56 bättre har jag hört än r:ens m59:a, växellådan..

Okej, jag har alltid hört att man ska ha 59an och att den är starkare men jaja:) tack för svaret

M59an har visco-diffbroms, M56an har det inte.

Många köper en M56 och slänger i en diffbroms, då är den bra, annars är det bara en vanlig växellåda med öppen diff.

R-en har större turbo, spridare, m.m. också.



Läs mer på www.nordicr.com om Volvos R-modeller. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

48 Inlägg
25 januari 2010
#11
Folk som brukar tävla med dem upp emot 800hk brukar byta till just m56 tror jag om jag inte tar fel.
http://www.garaget.org/video/8g0nfhky4vvq

157 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#12
TurbOla skrev:
Micke3 skrev:
johanpixels skrev:
Köp en 855r mycket är förbättrat och den är mer "lyxbil" dessutom har r:en diff så att inte bara ena framhjulet spinner då du trycker på gasen, för det är väll bara r:en som har det? Dock så håller m56 bättre har jag hört än r:ens m59:a, växellådan..

Okej, jag har alltid hört att man ska ha 59an och att den är starkare men jaja:) tack för svaret

M59an har visco-diffbroms, M56an har det inte.

Många köper en M56 och slänger i en diffbroms, då är den bra, annars är det bara en vanlig växellåda med öppen diff.

R-en har större turbo, spridare, m.m. också.



Läs mer på www.nordicr.com om Volvos R-modeller. smile

Men varför är 56 bättre ään 59 isf?smile


48 Inlägg
25 januari 2010
#13
Det har jag inte en blekaste aning om, vet bara att det går att få upp dem snabbt, i mitt fall 290 gps. dock inte min bil
Senast redigerat av johanpixels (25 januari 2010)

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 januari 2010
#14
Micke3 skrev:
Men varför är 56 bättre ään 59 isf?smile

Det beror nog helt på att en del fördärvar visco-diffen, och sen är inte lådan mycket till att ha.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

157 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#15
TurbOla skrev:
Micke3 skrev:
Men varför är 56 bättre ään 59 isf?smile

Det beror nog helt på att en del fördärvar visco-diffen, och sen är inte lådan mycket till att ha.

så själva 56ans innehåll förutom diffen är bra och tvärtom med 59an?smile
Man kanske kan säga att man sparar på lådan om man kör snällt?smile


48 Inlägg
25 januari 2010
#16
Om du trimmar den upp till 300 hk är alls inga problem tror jag, det var heller inga problem med ca 400 en jag känner och den vart så i över 2år

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 januari 2010
#17
Micke3 skrev:
TurbOla skrev:
Micke3 skrev:
Men varför är 56 bättre ään 59 isf?smile

Det beror nog helt på att en del fördärvar visco-diffen, och sen är inte lådan mycket till att ha.

så själva 56ans innehåll förutom diffen är bra och tvärtom med 59an?smile
Man kanske kan säga att man sparar på lådan om man kör snällt?smile

Jag kan inte förklara det där riktigt.
När man tog fram M59an var det för att bättre fixa effekten jämfört med M56an.

Visco-diffbromsen fördelar 200Nm till det spinnande hjulet, och fungerar bra tills man kör sönder den, sen blir det svårt att få tag i en bättre beg. M59 så många byter hellre till en M56 som man kan få tag i rätt billigt.
Med en quaife-diff i en M56 och en bra koppling så fixar drivlinan många hästar.
Volvos FWD-lådor klarar mycket effekt i allmänhet.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

157 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#18
TurbOla skrev:
Micke3 skrev:
TurbOla skrev:

Det beror nog helt på att en del fördärvar visco-diffen, och sen är inte lådan mycket till att ha.

så själva 56ans innehåll förutom diffen är bra och tvärtom med 59an?smile
Man kanske kan säga att man sparar på lådan om man kör snällt?smile

Jag kan inte förklara det där riktigt.
När man tog fram M59an var det för att bättre fixa effekten jämfört med M56an.

Visco-diffbromsen fördelar 200Nm till det spinnande hjulet, och fungerar bra tills man kör sönder den, sen blir det svårt att få tag i en bättre beg. M59 så många byter hellre till en M56 som man kan få tag i rätt billigt.
Med en quaife-diff i en M56 och en bra koppling så fixar drivlinan många hästar.
Volvos FWD-lådor klarar mycket effekt i allmänhet.

Okej, har du någon aning om hur automatarna är då? har hört att dem är värdelösa:(


Reservdansk
6 271 Inlägg
26 januari 2010
#19
Micke3 skrev:
Okej, har du någon aning om hur automatarna är då? har hört att dem är värdelösa:(

Samma automatlådor som i Saab av motsvarande årsmodell. smile
Ca 300hk klarar dem utan preppning, om man sköter oljebyten och håller koll på oljetempen i lådorna.

Ska man börja preppa dom så försvinner det dock snabbt iväg i pengar sen.

Som V70R -00 med 5stegad adaptiv låda har 265hk original och ska få 320hk med steg 2 trim om jag inte har fel, och det verkar hålla, men det är ju en annan låda.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

157 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#20
TurbOla skrev:
Micke3 skrev:
Okej, har du någon aning om hur automatarna är då? har hört att dem är värdelösa:(

Samma automatlådor som i Saab av motsvarande årsmodell. smile
Ca 300hk klarar dem utan preppning, om man sköter oljebyten och håller koll på oljetempen i lådorna.

Ska man börja preppa dom så försvinner det dock snabbt iväg i pengar sen.

Som V70R -00 med 5stegad adaptiv låda har 265hk original och ska få 320hk med steg 2 trim om jag inte har fel, och det verkar hålla, men det är ju en annan låda.

Så det går att köpa en automatare med?smile



Sök