3125
Sök

Kokar efter 10 min på tomgång, Mondeo Mk3 2001

8 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
I dag stod min Ford Mondeo mk3 2001 på tomgång 10-15 min och när jag skulle stänga av bilen så tyckte jag det lät lite konstigt från motorn, jag öppnade motorhuven och såg att det bubblade i expansionskärlet och det kom ut vatten och vattenånga från locket, antar att den kokade. Temperaturmätaren i bilen visade normal temperatur.
När jag stängt av bilen så har det försvunnit så mycket vatten att expansionskärlet är tomt.

Jag har tidigare märkt att det läckt lite vatten från expansionskärlet (det har varit blött under) men inte lyckats lokalisera läckan, har dock tänkt att det kommer från en av slangklämmorna och det har varit en mycket litet läckage, har bara fyllt några dl vatten en gång i höstas.

Tips på vad som är fel / felsökning?

1 135 Inlägg
för 45 minuter sedan
Hur kallt är det där du bor? Om det varit minusgrader och glykolhalten i kylarvattnet är för låg så fryser det... Och om vattnet inte kan cirkulera kommer det koka ganska snabbt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 255 Inlägg
för 33 minuter sedan
Steff240 skrev:
Hur kallt är det där du bor? Om det varit minusgrader och glykolhalten i kylarvattnet är för låg så fryser det... Och om vattnet inte kan cirkulera kommer det koka ganska snabbt.

Jaa, så kan det vara för en del fyller bara vatten under sommaren och tänker fylla i glykol när vintern kommer men glömmer det. Glykolen är ju inte bara för att det inte ska frysa utan rostskyddar också. Eller så kan det vara en termostat som inte öppnar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Sök