3512
Sök

Bmw 330i eller Golf R32

8 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#1
Tänkte bara fråga om ert köpråd!
Är så att jag ska köpa en ny bil, men vet inte riktigt vilken jag vill ha..

De jag väljer mellan är antingen en Bmw 330i med M paket -01 eller en Golf R32 -03.
Bmw har gått längre kan noteras.

Vad tycker ni, vilken ska jag köpa?
Fördelar och nackdelar med de båda bilarna?

Tack för svar!
/Bohlin


Serviceledare Bravida Ventilation
191 Inlägg
26 januari 2010
#2
Jag skulle personligen valt en R32. Motiveringen är nog lite tafatt men jag tycker att R32 är en riktigt snygg bil som sticker ut ur mängden och har ett ljud som får vem som helst att sukta:) Har själv haft en BMW men tycker att dom är lite tråkiga att titta på, alla åker ju bmw.
Sen är väl R32an 4WD om jag inte minns fel, både praktiskt och roligt på vintern:D

Kommer förmodligen få varenda BMW fanatiker på mig nu men det kan jag ta:)

Go for R32


8 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#3
Orangebullit skrev:
Jag skulle personligen valt en R32. Motiveringen är nog lite tafatt men jag tycker att R32 är en riktigt snygg bil som sticker ut ur mängden och har ett ljud som får vem som helst att sukta:) Har själv haft en BMW men tycker att dom är lite tråkiga att titta på, alla åker ju bmw.
Sen är väl R32an 4WD om jag inte minns fel, både praktiskt och roligt på vintern:D

Kommer förmodligen få varenda BMW fanatiker på mig nu men det kan jag ta:)

Go for R32

Hehe okej, ja det kommer säkert komma några bmw fanatiker med andra svar. Men håller med dig, många som kör runt i bmw och ljudet på r32 an är ruskigt skönt!
Så tack för svaret! smile

R32 +1


2 751 Inlägg
26 januari 2010
#4
Hade valt R32 mest på grund av ljudet och 4x4 smile

Sen gör det inte saken sämre att man kan chippa Haldex driften så att den driver mer bak smile

Men Bmw'n är nice med smile

Who Djaa bless no man curse

8 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#5
DasAuto skrev:
Hade valt R32 mest på grund av ljudet och 4x4 smile

Sen gör det inte saken sämre att man kan chippa Haldex driften så att den driver mer bak smile

Men Bmw'n är nice med smile

Tack för svaret!
Nej det är sant, ja ljudet gör många plus till skillnad mot bmw:)
Men bmw är rätt cleana så får se hur det blir;)

R32 +2


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 januari 2010
#6
Provkör en av varje och känn vilken som känns mest rätt, skulle jag ha gjort iaf.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

2 751 Inlägg
26 januari 2010
#7
13ohlin skrev:
DasAuto skrev:
Hade valt R32 mest på grund av ljudet och 4x4 smile

Sen gör det inte saken sämre att man kan chippa Haldex driften så att den driver mer bak smile

Men Bmw'n är nice med smile

Tack för svaret!
Nej det är sant, ja ljudet gör många plus till skillnad mot bmw:)
Men bmw är rätt cleana så får se hur det blir;)

R32 +2

Bmw'n är ju mer en vuxenbil med kraft.. Vilken du än väljer blir du nog nöjd..

Who Djaa bless no man curse

8 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#8
NITROUS skrev:
Provkör en av varje och känn vilken som känns mest rätt, skulle jag ha gjort iaf.

Har ju en 328 nu, också en e46 och gillar verkligen körningen.. har även kört en r32 fast en 07 alltså en mk5  men det är sån skillnad på dom.. Känns som bmw är mer komfort och golfen lite mer bus!
Så har svårt att bestämma mig för vad jag vill ha;)


Thorssa
26 januari 2010
#9
Till karaktären två bilar som påminner en del om varandra. Tillbakalutade landsvägskryssare med gott om kraft och vrid ur varsin härlig sexa. Fördelarna med R32 är ju förstås ljudet och fyrhjulsdriften medans 330i har en högre kvalitetskänsla överlag. BMW-motorn går ju faktiskt också att få ett riktigt skönt ljud i med enkla medel.

8 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#10
Thorssa skrev:
Till karaktären två bilar som påminner en del om varandra. Tillbakalutade landsvägskryssare med gott om kraft och vrid ur varsin härlig sexa. Fördelarna med R32 är ju förstås ljudet och fyrhjulsdriften medans 330i har en högre kvalitetskänsla överlag. BMW-motorn går ju faktiskt också att få ett riktigt skönt ljud i med enkla medel.

Tack för svaret!
Ja det är ju det, en r32 behöver man inte göra så mycket med för det finns redan där, visst inte mycket som behövs göras för att få bmw att låte gott heller men lite dyrare;) Annars som du säger är dom ganska lika, bmw är lite större och kan tänka mig är lite goare på längre sträckor medans golfen blir roligare då man inte kör så långt!wink


1 798 Inlägg
26 januari 2010
#11
Rätt svårt val kan jag tänka mig

du har ju redan en e46 som du gillar men 330 är ett rätt bra steg från 328.

Annars finns ju alltid bmw 530 me samma motor som 330 eller 540 men antar dem är för stora

Men golfen har ju som sagt ett mkt gott ljud samt awd.
dock finns ju awd till 330 också

Har du prövat någon r32 av den årsmodell du funderar på.

antar att du vill ha manuell i båda roligare så
Senast redigerat av fredde85 (26 januari 2010)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 januari 2010
#12
Svårt val, måste reagera på att det här med "ljudet". Dels låter 330i betydligt tuffare än 328i redan orginal, sedan kan man med enkla medel få ytterligare lite tuffare ljud ur den genom att plocka bort den vakumventil som stänger den ena av två pipor på låga varv. Annars har den raka sexan minst lika tufft ljud som R32, om än något mer dämpat orginal.

Sedan tycker jag varken Bmw eller Golf sticker ut, jag menar vem tittar efter "en sketen" Golf? Jo, entusiaster som ser att det är en R32 gör så och samma människor ser och hör att det är en 330i och "ingen sketen 318i" som kommer.

anliga svensson ser bara en vanlig Golf som någon ungdom stylat med kjolpaket och hål i ljuddämparen (gissar de flesta) och en vanlig "rikemans" Bmw.

Och om 4WD är en fördel eller ej spelar ingen större roll, det finns till båda modellerna.

Personligen hade jag valt 330i, den har något ingen VW-modell jag kört haft; balanserade köregenskaper och känsla i styrningen. Annars är R32an en riktigt fin bil!

*Finns R32 med DSG-lådan? I så fall hade jag nog valt den, visst är manuellt roligare för stunden men den lådan är nästan lika kul men betydligt skönare till vardags när man snabbt tröttnar på att trycka ner kopplingen 50-11 gånger till jobbet smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#13
#11
Nej har aldrig provkört en r32 av den modell jag vill ha tyvärr, men kan tänka mig att det är nätan samma känsla som den jag provkörde för att ha något att gå ifrån. Och ja valet är väldigt svårt och steget mellan 328 och 330 hoppar ju som du sa ett ganska bra kliv, vilket gör att 330 är ett alternativ överhuvudtaget för jag vill ha lite mer "power" wink yes manuell vill jag ha!

12#
Okej bra tips tackar tackar!
Ja många som inte ser skillnaden tänker väl som du säger att det är någon vanlig sleten golf eller typ 318.
Så du tycker jag ska köra på bmw, det jag gillar med bmw är ju att ja dom har mer finesser och mer stil och kvalitet på den jag kolla finns det parkeringssensorer och det ena med det andra orkar inte rabbla upp allt här medans det känns som golfen bara har körglädje inuti är dom inte så förtjusande förutom dom mäktiga sportstolarna så jag ligger nästan mitt emellan dessa val och därför uppskattar jag era svar starkt!

Så ställningen är nu
R32 +2
Bmw +1
om jag inte missat nån som gett nått direkt svar på vilken dom tycker jag ska ha!

Ja dsg lådan finns till r32 vad jag vet, dock bara till mk5 tror jag så jag kommer nog aldrig se den i vilket fall men tror att den ska finnas:)


2 751 Inlägg
26 januari 2010
#14
Sen är det väll skit samma vad andra tycker.. Det är ju du som kommer pröjsa för åket.

Btw, dsg finns till MK4 R32 också..
Senast redigerat av DasAuto (26 januari 2010)

Who Djaa bless no man curse

8 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#15
DasAuto skrev:
Sen är det väll skit samma vad andra tycker.. Det är ju du som kommer pröjsa för åket.

Btw, dsg finns till MK4 R32 också..

Ja klart i slutändan är det ju ändå jag som bestämmer, men valet underlättar ju om jag får reda på vad ni tycker! Så jag får reda lite mer om de båda modellerna vilket gör som sagt valet enklare sen..
asså okej, kan nog stämma ja


1 798 Inlägg
26 januari 2010
#16
Men en 330 coupe med m-paket är svårslagen i snygghet sen är de ju en jätte trevlig bil med mkt körglädje samt kvalitet. Har aldrig kört en 330 men har en 328 o den är ju inte fy skam o då har 330 nästan 40hk mer.

Är inte golfarna rätt tunga med me sin awd mm

jag föredrar väl bmwn får jag säga men  inget ont om golfen

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

404 Inlägg
26 januari 2010
#17
Kanske inte spelar någon roll för dig men om man tänker ekonomiskt så drar ju r32an mer bensin än en 330, misstänker att du får räkna med 1-2dl/mil extra tack vare 4wd.
Vet inte hur försäkringen är men det tål ju att undersökas vilken som är billigast.

Själv skulle jag ha valt 330 mest på grund av att det är en skönare bruksbil samt att jag misstänker att den är mer ekonomisk. Dock är det svårt att vända på klacken och köpa någonting annat när man hört r32ans motorljud!


VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 januari 2010
#18
Ja, jag undrar också om det inte bör skilja väldigt mycket i driftskostnader mellan de två. Är det nån som har litet hum eller? R32an är rätt dyr, just för de står R32 å e en v6a i försäkring iaf...sen väger den runt 1.7 ton vill ja minnas pga motorn o haldex..så skatten blir la sådär kul...reparationsmässigt ska de dock inte ligga så högt i kurs, men nån som har siffror får ju gärna bidra tongue
R32an ligger väl ungefär runt litern per mil vid normal körning..

Men required, inte tycker du väl att r32an ser ut som typ min sketna golf? De ser ju tom en som inte är biltokig att det är en värsting, till skillnad från t.ex. GTI eller Octavia RS som är väldigt tillbakahållna.

Just ja, har inte prövat bmwn, så vågar inte säga nåt om den, men pröva du båda, diffar de mkt i driftkostnader, till bmwns fördel, så hade ja valt den, annars är ju ja förälskad i r32ans ljud, exklusivitet (hur ofta möter man en?) och utseende
Senast redigerat av Mortalis (26 januari 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 januari 2010
#19
Mortalis skrev:
Ja, jag undrar också om det inte bör skilja väldigt mycket i driftskostnader mellan de två. Är det nån som har litet hum eller? R32an är rätt dyr, just för de står R32 å e en v6a i försäkring iaf...sen väger den runt 1.7 ton vill ja minnas pga motorn o haldex..så skatten blir la sådär kul...reparationsmässigt ska de dock inte ligga så högt i kurs, men nån som har siffror får ju gärna bidra tongue
R32an ligger väl ungefär runt litern per mil vid normal körning..

Men required, inte tycker du väl att r32an ser ut som typ min sketna golf? De ser ju tom en som inte är biltokig att det är en värsting, till skillnad från t.ex. GTI eller Octavia RS som är väldigt tillbakahållna.

Just ja, har inte prövat bmwn, så vågar inte säga nåt om den, men pröva du båda, diffar de mkt i driftkostnader, till bmwns fördel, så hade ja valt den, annars är ju ja förälskad i r32ans ljud, exklusivitet (hur ofta möter man en?) och utseende

Nja, inte som en standard-golf. Utan jag menar att en svensson ser inte skillnad mellan en Golf 1.6 med kjolpaket och japsdämpare(=låter mycket) eller en R32 med orginal kjolpaket och avgas (=låter också "högt", men fan så mycket bättre).

Så risken med en R32 är väl snarare, på gott och ont, att folk tänker "Men herregud cooling, köp dig en riktig bil istället" är kanske mindre kul. Men att folk tänker så vid rödljuset, och tror att dom kan köra ifrån dig, det är positivt. För R32 är minst sagt kvickare än majoriteten av bilarna i Sverige tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

237 Inlägg
26 januari 2010
#20
Om man inte behöver större bil en golfen skulle jag ha tagit golfen. 330in är en underbar bil. Om du ska köpa en 330ia satsa då på en 2002 och upp (faceliftad) mvh Riccardo



Sök