Jag tänker vara jättepedagogisk... Jag har en V40 -00, och det är exakt samma bromsar. Så här ser det ut med ok och bygel (jag har målat dem blå, normalt är de oftast rostiga):
Så här ser det ut när man tar av hjulet på en X40. När oket blir dåligt rör sig inte kolven som den ska. Kolven får (förenklat) tryck på sig från bromsvätskan i ledningen, som i sin tur får tryck av att du trampar på bromspedalen. När du trampar gör trycket att kolven i bromsoket pressas ut, och då nyper bromsbeläggen åt kring bromsskivan, och bilen stannar. När du bromsat klart ska kolven glida tillbaks så att beläggen slutar nypa.
Gör den inte det kommer beläggen fortsätta ligga emot bromsskivan, bromsen ligger an, och då blir det varmt. Både ok och skivor blir varma. Skivorna kan ta skada av det och bli skeva, och beläggen slits givetvis, eller går så varma att de blir "glasade" och får en hård, blank yta som inte alls är lika bra på att nypa fast och bromsa in din bil.
Det är rätt lätt att plocka ner ett ok, ska det bara bytas är det gjort på nolltid (om man inte som jag envisas med att måla och greja också då). Det sitter fast med två bultar, samt en skruvning till slangen också. När man släppt bultarna kan man "lyfta av" oket från skivan:
Oket är släppt och på väg att "lyftas av" (satt fast så jag fick knacka loss det med en hammare). Bromsbeläggen sitter klämda mellan oket och skivan och blir lösa när du lyfter av oket. Alltså enkla att byta också. Lite av kolven syns också inne i oket.Och så här sitter bromsslangen fast i oket, om man ska byta oket. Gummipluppen du ser är till för att lufta bromsarna efter byte, så man inte har luft kvar i slangen, för då fungerar det inte som det ska. När man har tagit loss oket är bara bygeln kvar:
Bygeln är nymålad, oket ligger löst ovanpå alltihop. Bromsbeläggen ligger på golvet. Mitt gamla ok var rätt rostigt och dåligt. Det är alltså den här delen i mitten som ska röra sig lätt och ledigt, och glider den inte tillbaks som den ska ligger bromsarna an och skrapar. Här syns det hur det SKA se ut kring kolven, jag köpte ett nytt ok för ungefär 500 kronor på Biltema. Framoken passar utmärkt, bakoken däremot saknar fäste för handbromsens returfjäder och behöver modifieras för att passa. Behövdes i alla fall när jag köpte ett bakok förra året. Vid bytet gör man likadant som vid demontering, fast tvärtom. Dessutom sitter inget fast och krånglar.
KLART! (här syns förresten båda skruvarna som håller oket.)Även om ditt ok skulle vara okej kan det ju vara praktiskt med en handfull bilder av delarna som ingår i bromssystemet, så jag hivar upp dem. Alla bilder är hämtade ur min projekttråd, bytte ok för ett par veckor sedan.
Det går också renovera oken, då får man ta isär dem och göra i ordning dem i stället för att byta. Det har jag dock aldrig gjort själv, men jag har varit med när en kompis gjort det åt mig. Mitt ok var dock så dåligt att jag valde att byta i stället, dessutom kostar det nya så pass lite att det kändes värt det, jag hade haft att göra i evigheter att renovera...
Hoppas du förstod lite mer av hur det ser ut kring bromsarna på din bil!
Mvh / Ellen