Servicelampa tänd vid byte till sportluftfilter Volvo v70

Peterson
29 januari 2010 · 42 Inlägg

Tja bytte till öppet sportluftfilter på pappas v70 och efter ca 1km i en korsning fick vi kärringstopp, och efter det tändes en service lampa/motor lampa och det står "motorsystem service erfordras". kan detta bero på sportluftfiltret dvs att just att v70 ska ha ngn speciel typ av sporluftfilter/ mjukvara?
Bilen har ingen ojämn tomgång så det kan inte vara LMM för bilen går betydligt sämre när kontakten till LMM är ur...
Ngn som har haft samma problem, eller som har ngn idé hur man kan åtgärda problemet?

Tack i förväg big_smile

XeptiQ Whatever :)
29 januari 2010 · 1 652 Inlägg

nää de ska de inte göra..
vad långt har bilen gått ? för de är ju inprogrammerat i systemet när bilen vill ha sin service..
vet jag på min 850.. har mer eller mindre nyligen bytt allt i tänd delar.. och vara en vecka senare så tände sig ampan och så kolla jag vad de var och så stod de " byta tänd stift och kablar, olja och filter m.m.. smile

Senast redigerat av XeptiQ (29 januari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Peterson
29 januari 2010 · 42 Inlägg

den har gått 17 tongue men hur kan lampan tända sig vid ett kärringstopp? lite väl dålig tajming nu när ja satte på filtret, så dä känns som dä har mä dä o göra ;P

Xuri One Man Clan
29 januari 2010 · 4 287 Inlägg

Peterson skrev:
den har gått 17 tongue men hur kan lampan tända sig vid ett kärringstopp? lite väl dålig tajming nu när ja satte på filtret, så dä känns som dä har mä dä o göra ;P

"Motorsystem service erfodras" e inte samma sak som service...

ska du inte på service för å byta olja osv så lyser servicelampan.

Motorsystem service erfodras = de finns en felkod lagrad i motors styrsystem som måste kontrolleras..
kan vara så att man vara oförsiktig vid monteringen av luftfiltret å haft sönder lmm.

sitter kontaktstycket ordentligt?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
29 januari 2010 · 2 307 Inlägg

KLart det kan ha med filtret å göra LMM kan visa fel trots att bilen inte går illa på tomgång..

Sporluftfilter dödar LMM speciellt om det e lite för mkt olja på de.

Snackar vi ett öppet filter eller ett insats filter??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Xuri One Man Clan
29 januari 2010 · 4 287 Inlägg

JaggaChafen skrev:
KLart det kan ha med filtret å göra LMM kan visa fel trots att bilen inte går illa på tomgång..

Sporluftfilter dödar LMM speciellt om det e lite för mkt olja på de.

Snackar vi ett öppet filter eller ett insats filter??

varför skulle lmm dö av lite olja ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Peterson
29 januari 2010 · 42 Inlägg

dä ä ett öppet filter som ja skrev högre upp.. och kontakten sitter tillräckligt hårt också.

dä står service erfodras. o dä blev ju som sagt vid ett kärringstopp?
men om dä nu skulle ha varit LMM så skulle den väl inte gått sämre när ja drar ut kontakten eller hur? tongue

Xuri One Man Clan
29 januari 2010 · 4 287 Inlägg

Peterson skrev:
dä ä ett öppet filter som ja skrev högre upp.. och kontakten sitter tillräckligt hårt också.

dä står service erfodras. o dä blev ju som sagt vid ett kärringstopp?
men om dä nu skulle ha varit LMM så skulle den väl inte gått sämre när ja drar ut kontakten eller hur? tongue

beror lite på, ger en lmm bara lite fel signal så kanske den tänder motorlampan utan att du märker att den går jättedåligt.
drar du ut kontakten så blir de helt fel å bilen går i limp home.

du har inte fått tjuvluft nånstans ? allt sitter som de ska ?

Kanske är gaspjället som börjar spöka.

om de blir tillfälligt fel  på något så brukar styrenheten släcka lampan om den märker att delen är OK igen.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Peterson
29 januari 2010 · 42 Inlägg

va ute o kikade nu o rycker man ur kontakten till den så går den varken bättre eller sämre :S men hur ska man då veta om dä ä fel på den? tongue för på min förra 740 så gick bilen urdåligt när man drog ur kontakten till LMM tomgången pendla mellan 500-1000 varv.. men nu vart dä ju som sagt ingen skillnad alls

och allt sitter som dä ska, dä ä dä som ä dä skumma tongue

Senast redigerat av Peterson (29 januari 2010)

Xuri One Man Clan
29 januari 2010 · 4 287 Inlägg

Peterson skrev:
va ute o kikade nu o rycker man ur kontakten till den så går den varken bättre eller sämre :S men hur ska man då veta om dä ä fel på den? tongue för på min förra 740 så gick bilen urdåligt när man drog ur kontakten till LMM tomgången pendla mellan 500-1000 varv.. men nu vart dä ju som sagt ingen skillnad alls

och allt sitter som dä ska, dä ä dä som ä dä skumma tongue

åk te lokala verkstaden å be dom läsa av fel koderna så är saken säkert biff sen.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
strollet
29 januari 2010 · 23 Inlägg

Prova att koppla bort plus kabeln från batteriet i en ca en timme så kanske den är borta.Det brukar fixa sig med det. Annars kan det vara att du måste släcka felkoden med OBDII instrument.

Volvo PV 544 "Herbi" (1961)
Peterson
29 januari 2010 · 42 Inlägg

akej tack för hjälpen smile

Peterson
30 januari 2010 · 42 Inlägg

men tänkte på en sak.. är det ngn som åker runt mä en v70/60/80 eller vad det nu är som har haft samma fel?
om inte tror ni dä bara är att köra om det nu visar sig att LMM är hel? för bilen lär väl inte ta ngn skada? big_smile
(om inte nu datorn ger utslag på ett annat större fel)

Xuri One Man Clan
30 januari 2010 · 4 287 Inlägg

Peterson skrev:
men tänkte på en sak.. är det ngn som åker runt mä en v70/60/80 eller vad det nu är som har haft samma fel?
om inte tror ni dä bara är att köra om det nu visar sig att LMM är hel? för bilen lär väl inte ta ngn skada? big_smile
(om inte nu datorn ger utslag på ett annat större fel)

att motorservice erfodras säger den så fort de är en lite värre felkod. dvs de är omöjligt å veta om nån har haft samma fel.

åk till en verkstad å få felkoden kollad för är de värre fel så blir de dyrt i längden.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
30 januari 2010 · 2 307 Inlägg

Xuri skrev:

JaggaChafen skrev:
KLart det kan ha med filtret å göra LMM kan visa fel trots att bilen inte går illa på tomgång..

Sporluftfilter dödar LMM speciellt om det e lite för mkt olja på de.

Snackar vi ett öppet filter eller ett insats filter??

varför skulle lmm dö av lite olja ?

LMM mäter luften som går igenom den genom att värma upp ett par trådar som sedan blir kylda av mängden luft som passerar igenom.

Om det blir olja på dessa trådarna så blir det fel värden. Den kan då sätta felkoder på tex lambda sonden fast felet egentligen e i LMM.

Det kan funka att rensa dom i vissa tillfällen. Men inte alltid.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
JaggaChafen Tesla Senior Technician
30 januari 2010 · 2 307 Inlägg

jonnielahti skrev:

Peterson skrev:
dä ä ett öppet filter som ja skrev högre upp.. och kontakten sitter tillräckligt hårt också.

dä står service erfodras. o dä blev ju som sagt vid ett kärringstopp?
men om dä nu skulle ha varit LMM så skulle den väl inte gått sämre när ja drar ut kontakten eller hur? tongue

om LMM e trasig så blir det ingen skillnad när du drar ur kontakten då bilens motrorstyrsystem ej får LMMsignal längre wink

Stämmer INTE

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Xuri One Man Clan
30 januari 2010 · 4 287 Inlägg

JaggaChafen skrev:

Xuri skrev:

JaggaChafen skrev:
KLart det kan ha med filtret å göra LMM kan visa fel trots att bilen inte går illa på tomgång..

Sporluftfilter dödar LMM speciellt om det e lite för mkt olja på de.

Snackar vi ett öppet filter eller ett insats filter??

varför skulle lmm dö av lite olja ?

LMM mäter luften som går igenom den genom att värma upp ett par trådar som sedan blir kylda av mängden luft som passerar igenom.

Om det blir olja på dessa trådarna så blir det fel värden. Den kan då sätta felkoder på tex lambda sonden fast felet egentligen e i LMM.

Det kan funka att rensa dom i vissa tillfällen. Men inte alltid.

Jo men sen å andra sidan så hettar ju lmm upp trådarna efter att man stäng av bilen till typ 1200 grader eller liknande för att bränna bort skiten..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Busgrabb Rejsa ?
30 januari 2010 · 2 959 Inlägg

JaggaChafen skrev:

jonnielahti skrev:

Peterson skrev:
dä ä ett öppet filter som ja skrev högre upp.. och kontakten sitter tillräckligt hårt också.

dä står service erfodras. o dä blev ju som sagt vid ett kärringstopp?
men om dä nu skulle ha varit LMM så skulle den väl inte gått sämre när ja drar ut kontakten eller hur? tongue

om LMM e trasig så blir det ingen skillnad när du drar ur kontakten då bilens motrorstyrsystem ej får LMMsignal längre wink

Stämmer INTE

Kan stämma...beror på hur kass den LMM som sitter där är.

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
30 januari 2010 · 2 959 Inlägg

Xuri skrev:

JaggaChafen skrev:

Xuri skrev:

varför skulle lmm dö av lite olja ?

LMM mäter luften som går igenom den genom att värma upp ett par trådar som sedan blir kylda av mängden luft som passerar igenom.

Om det blir olja på dessa trådarna så blir det fel värden. Den kan då sätta felkoder på tex lambda sonden fast felet egentligen e i LMM.

Det kan funka att rensa dom i vissa tillfällen. Men inte alltid.

Jo men sen å andra sidan så hettar ju lmm upp trådarna efter att man stäng av bilen till typ 1200 grader eller liknande för att bränna bort skiten..

Har man då otur när det fastnat massa oljegegg från filtret så kan det brinna av en tråd i LMM.

Autotech
BMW 335D (2008)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
30 januari 2010 · 2 307 Inlägg

Xuri skrev:

JaggaChafen skrev:

Xuri skrev:

varför skulle lmm dö av lite olja ?

LMM mäter luften som går igenom den genom att värma upp ett par trådar som sedan blir kylda av mängden luft som passerar igenom.

Om det blir olja på dessa trådarna så blir det fel värden. Den kan då sätta felkoder på tex lambda sonden fast felet egentligen e i LMM.

Det kan funka att rensa dom i vissa tillfällen. Men inte alltid.

Jo men sen å andra sidan så hettar ju lmm upp trådarna efter att man stäng av bilen till typ 1200 grader eller liknande för att bränna bort skiten..

Mmm det e möjligt men det funkar inte alltid det kan jag lova dig. Typ 80% av dom LMM jag byter på jobbet e i bilar som har haft sportfilter... Men det e klart jag kan ju ha fel.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang